Toon posts:

Papst ventilator snelheid regelen

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren twee nieuwe case-fans binnen gekregen, een Papst 92x92x25 die temp controlled is (tacho meter) een Papst 80x80x20 die niet temp controlled is. Nou zou de eerste op 1950 toeren 23dB geven en, voor mij, voldoende airflow. Echter, hij gaat, volgens MBM5, zo rond de 6100 toeren en geeft dus veel meer lawaai.
De tweede en kleinere ventilator zou op 1500 toeren 12dB geven maar draait op 4400 toeren (ongeveer) en is dus ook niet zo stil.
Ik kan op de ventilators zelf niets veranderen, er zitten geen controllers op. Ik heb al in het boekje van m'n mobo (a7n8x deluxe rev2) gekeken of ik daar de voltages van m'n fans omlaag kan doen oid, maar dat kon ik niet vinden. Heb al een uur op GOT gezocht, ook gegoogled maar ik zie alleen maar teksten over dat die fans zo ontzettend stil zijn terwijl ik naast een 'stofzuiger' zit. Ik baal hier behoorlijk van want die fans waren best wel duur.
Weet iemand een manier om die dingen stiller te krijgen?

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Wauw, dat is wel heel bizar :P Krijgen ze niet toevallig 48V voor hun kiezen?? ;)

Hm, als je je fans nou eens direct aan de voeding knoopt, dus dat ze echt op 12V lopen, zijn het dan nog steeds wannabee straaljagers?

Of waarschijnlijk geeft MBM gewoon verkeerde waardes aan? :?

Use the Search Luke...

Verwijderd

search op "toerental ventilaor" geeft 82 resultaten.
http://search.gathering.t...=51&data%5Bsearch%5D=Zoek

Als je er "fan" van maakt i.pv. "ventilator", zijn het er vast nog meer.

;)

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 15:57

charrel

Cortisol4life..

Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 11:11:
Ik heb gisteren twee nieuwe case-fans binnen gekregen, een Papst 92x92x25 die temp controlled is (tacho meter) een Papst 80x80x20 die niet temp controlled is. Nou zou de eerste op 1950 toeren 23dB geven en, voor mij, voldoende airflow. Echter, hij gaat, volgens MBM5, zo rond de 6100 toeren en geeft dus veel meer lawaai.
De tweede en kleinere ventilator zou op 1500 toeren 12dB geven maar draait op 4400 toeren (ongeveer) en is dus ook niet zo stil.
Ik kan op de ventilators zelf niets veranderen, er zitten geen controllers op. Ik heb al in het boekje van m'n mobo (a7n8x deluxe rev2) gekeken of ik daar de voltages van m'n fans omlaag kan doen oid, maar dat kon ik niet vinden. Heb al een uur op GOT gezocht, ook gegoogled maar ik zie alleen maar teksten over dat die fans zo ontzettend stil zijn terwijl ik naast een 'stofzuiger' zit. Ik baal hier behoorlijk van want die fans waren best wel duur.
Weet iemand een manier om die dingen stiller te krijgen?
wel mbm5.0 goed ingestelt? Mijn fans kunnen dan ook 12.000 toeren maken :+

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 12:46

AcouSE

Swedish Chef

Misschien moet je je fan-type of fan-devider in MBM even anders instellen.

[ Voor 9% gewijzigd door AcouSE op 04-09-2003 11:21 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Fanbus maken en dan 5V of 7V op de fan zetten, daar draait ie langzamer van
Met een LM317 en rheostat een draaiknopje maken waarmee je de snelheid kunt regelen
Een weerstand er tusen zetten

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Topicstarter
Silentpuma schreef op 04 september 2003 @ 11:16:
Wauw, dat is wel heel bizar :P Krijgen ze niet toevallig 48V voor hun kiezen?? ;)

Hm, als je je fans nou eens direct aan de voeding knoopt, dus dat ze echt op 12V lopen, zijn het dan nog steeds wannabee straaljagers?

Of waarschijnlijk geeft MBM gewoon verkeerde waardes aan? :?
Hoe zou ik die fans direct op de 12V lijn kunnen aansluiten? De fan heeft een kleine aansluiting en de voeding een stuk grotere.
Ik heb in m'n bios gekeken wat die aangeeft, en dat komt wel overeen met de waardes van MBM.
charrel schreef op 04 september 2003 @ 11:19:
[...]

wel mbm5.0 goed ingestelt? Mijn fans kunnen dan ook 12.000 toeren maken :+
AcouSE schreef op 04 September 2003 @ 11:20:
Misschien moet je je fan-type of fan-devider in MBM even anders instellen.
In mbm 5 staat Fan-type op /1 en Fan devider op 4. Ik heb dit allemaal gewijzigd, en nu 'springen' de waardes tussen de 600 toeren en de oude waarde in. Het wijzigt continu. Waar zouden deze instellingen op moeten staan dan? Ik ben namelijk nogal een n00b op dit gebied. Overigens worden de fans hier niet stiller van (maar dat was natuurlijk te verwachten).
Oxigun schreef op 04 September 2003 @ 11:20:
Fanbus maken en dan 5V of 7V op de fan zetten, daar draait ie langzamer van
Met een LM317 en rheostat een draaiknopje maken waarmee je de snelheid kunt regelen
Een weerstand er tusen zetten
Tja, een fanbus maken... Ik heb net wat rond gekeken in andere topics over rheostat's en fanbussen.... maar ik moet zeggen, ik ben dus totaaaal niet technisch, ik lees dat je dingen aan elkaar moet solderen, maar ik heb geen soldeerbout en de laatste keer dat ik ereen heb gebruikt was minstens 6 jaar geleden dus ik zou mezelf er ook niet zo mee vertrouwen. Is er niet een manier om zoiets kant-en-klaar te kopen en dat ik die alleen maar ergens moet aansluiten?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 11:39 ]

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

zorg dat ie ongeveer op 1950 staat. dan klopt het vaak wel... (mits ie op 12V draait)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• mono-oXide
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-02 10:38
op mijn a7n8x geven alleen fantype /2 en divider 4 de juiste waarden
volgens de standaard mbm5 waardes draaien mijn casefans 3800rpm terwijl ze 1500 zijn, kijk een met asus probe wat de echt rpm is

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 11:30:
[...]
Is er niet een manier om zoiets kant-en-klaar te kopen en dat ik die alleen maar ergens moet aansluiten?
Ja, fanmates van b.v. Thermaltake of Zalman.

Het is niets anders dan een paar pluggen en een regelaar. Aansluiten, regelaar ergens in een frontje proppen , klaar . ;)

(Zoek er 1tje in de pricewatch op de Tweakers Frontpage om te zien waar te kopen. Klik linksboven op de pagina op Henkie Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/topb2.gif en je zit op de frontpage.)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 11:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
mono-oXide schreef op 04 September 2003 @ 11:43:
op mijn a7n8x geven alleen fantype /2 en divider 4 de juiste waarden
volgens de standaard mbm5 waardes draaien mijn casefans 3800rpm terwijl ze 1500 zijn, kijk een met asus probe wat de echt rpm is
Als ik fantype /2 en divider 4 instel draait m'n grote fan (die op 1950 toeren zou moeten draaien) zo tussen de 2100 en 2200 toeren en m'n kleinere fan (die op 1500 toeren zou moeten draaien) draait dan volgens mbm 640 toeren.

Ik heb ook Asus Probe geinstalleerd, maar als ik dat opstart krijg ik een foutmelding: Can't find CMControl Procedure. Ook laat hij daarna geen waardes zien van fanspeed maar ook geen temperaturen.
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 11:49:
[...]

Ja, fanmates van b.v. Thermaltake of Zalman.

Het is niets anders dan een paar pluggen en een regelaar. Aansluiten, regelaar ergens in een frontje proppen , klaar . ;)

(Zoek er 1tje in de pricewatch op de Tweakers Frontpage om te zien waar te kopen. Klik linksboven op de pagina op Henkie [afbeelding] en je zit op de frontpage.)
Ik heb gekeken in de pricewatch, zo'n fanmate van Zalman is maar 4 euro dus dat is goed te doen, maar ik heb al zo'n ding aan m'n cpu fan hangen (ook van zalman) dus ik zal die eerst eens proberen om te kijken of het wel werkt. Ik zal daarna m'n bevindingen hier posten.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:48

mvds

Totally awesome!

Je zit nu oplossingen te zoeken om het juiste toerental te zien, maar je lost daarmee het probleem natuurlijk niet op... 23dB zou amper te horen moeten zijn... Ik neem aan dat je de fans wel vrij hebt draaien? Dus niet de airflow door iets gehinderd? (fan-grille, gaatjes in de kast)

Kijk dan eens de specs na... Kijk op de fan naar het typenummer, en zoek dan die nummers op. Misschien hebben ze je de verkeerde fans gegeven. Ik heb ook papst fans, en die hoor ik amper... Lijkt me toch dat er iets mis is. Geld uitgeven om fans stil te krijgen, die zelf al stil zouden moeten zijn als je ze koopt is natuurlijk onzin.

Verwijderd

Mijn A7N8X Deluxe (rev2) heeft wel degelijk 1 gereguleerde uitgang, te weten CPUFAN1. Je kunt in het bios een temperatuur instellen, en al naar gelang de temperatuur varieert je mobo dan het toerental.

Ik zou dus die fanmate van je CPU fan afhalen, je CPU fan laten regelen door je mobo en dan als laatste die fanmate zetten tussen een van de andere fans.

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

De optie die De Generaal hierboven bedoelt, heet Asus Q-Fan, en de kans is weliswaar aanwezig dat het werkt, maar niet groot. Aangezien ik oa op nForcersHQ.com veel topics heb gelezen van mensen met zowel rev 1.x als rev 2.x die verschillende BIOSsen hebben geprobeerd, en de optie nog steeds niet aan de praat hebben gekregen.

Florence, zou je de exacte modelnummers van beide fans eens kunnen posten? Want zoals Phantomastique al zegt: ik denk dat het de verkeerde fans zijn, zowel die 92mm als de 80mm. Normaal hoort geen enkele voor casefanwerk bedoelde Papst fan zo hard te draaien namelijk, of er moet iets goed fout zitten met precies jouw Papst fans. Een 92mm van Papst draait normaal max 2500rpm ongeveer, en een 80mm, bv de FGL versie, op zo'n 1500rpm. De waardes die jij noemt zijn daarom wel heel erg hoog :o

LinkedIn
Instagram

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Als je nou eens MBM van je systeem gooit en Asus PC Probe installeerd, geeft die dan nog steeds dezelfde waardes? Ik heb altijd al goede ervaringen daarmee gehad, niks geen geklooi met dividers en dergelijke, leest gewoon de waardes af.

Zou niet mis mogen gaan -> anders heb je een mobo met een eigen willetje! :+

Use the Search Luke...

Verwijderd

Topicstarter
Phantomastique schreef op 04 September 2003 @ 12:16:
Je zit nu oplossingen te zoeken om het juiste toerental te zien, maar je lost daarmee het probleem natuurlijk niet op... 23dB zou amper te horen moeten zijn... Ik neem aan dat je de fans wel vrij hebt draaien? Dus niet de airflow door iets gehinderd? (fan-grille, gaatjes in de kast)

Kijk dan eens de specs na... Kijk op de fan naar het typenummer, en zoek dan die nummers op. Misschien hebben ze je de verkeerde fans gegeven. Ik heb ook papst fans, en die hoor ik amper... Lijkt me toch dat er iets mis is. Geld uitgeven om fans stil te krijgen, die zelf al stil zouden moeten zijn als je ze koopt is natuurlijk onzin.
ReemF schreef op 04 September 2003 @ 12:26:
De optie die De Generaal hierboven bedoelt, heet Asus Q-Fan, en de kans is weliswaar aanwezig dat het werkt, maar niet groot. Aangezien ik oa op nForcersHQ.com veel topics heb gelezen van mensen met zowel rev 1.x als rev 2.x die verschillende BIOSsen hebben geprobeerd, en de optie nog steeds niet aan de praat hebben gekregen.

Florence, zou je de exacte modelnummers van beide fans eens kunnen posten? Want zoals Phantomastique al zegt: ik denk dat het de verkeerde fans zijn, zowel die 92mm als de 80mm. Normaal hoort geen enkele voor casefanwerk bedoelde Papst fan zo hard te draaien namelijk, of er moet iets goed fout zitten met precies jouw Papst fans. Een 92mm van Papst draait normaal max 2500rpm ongeveer, en een 80mm, bv de FGL versie, op zo'n 1500rpm. De waardes die jij noemt zijn daarom wel heel erg hoog :o
Ik heb echt een heeeeele stomme fout gemaakt. Ik had namelijk al 2 casefans. Die wilde ik dus vervangen door de stille papst. Ik had een fan eruit gehaald, die vervangen door een papst. De andere is om de een of andere stomme reden blijven zitten en maakte dus het straaljager geluid. 8)7 |:( |:(
Dus heb ik die ander ook vervangen (dat was de kleine) en nu is het inderdaad een stuk minder lawaai. Maar.... het is nog steeds niet zo stil als je zou verwachten van 23 dB.
Dus hier de informatie van die fans: (ik heb gewoon overgeschreven wat er op het stickertje staat in het midden van de fan (bij de as)).
de grote:
TYP 3412/2L
12V DC 1.3W
(7-15V DC)
+RD-B4 Sensor: YE
En dan nog een aantal nummers met US-PAT, GB Pat en SG Pat, maar dat lijken mij patent nummers ???
Deze is met een gewone fan aansluiting aangesloten. Maar ik had wel een temperatuur gestuurde besteld.

De kleine:
TYP 8412NGLE
12 V DC 37mA 0,45W
Deze is met eenzelfde aansluiting als de HD, CD-ROM etc. aangesloten. Ik denk dat deze wel temperatuur gestuurd is, maar dat had ik bij deze dus niet besteld.

Ik zal ook de specs van m'n voeding en cpufan geven:
Voeding:
Zalman 300A-APF

CPU fan:
Zalman CNPS 6000-CU

@SilentPuma: Ik zal het eens proberen. Het zou inderdaad misschien kunnen dat Asus Probe en MBM elkaar in de weg zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 12:57 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Hahahaha, ach ja, foutje bedankt :D

Maar ok... Tja, helaas moet ik zeggen dat het verhaal van "je hoort de fan pas vanaf 30dB" ofzo niet echt klopt. Of ik heb supergoede oren ofzo (en dat is niet zo) want ik kan zelfs 12dB en 19dB fans goed horen. Komt omdat de airflow meestal wel iets raakt waardoor je het hoort. Ik heb mijn 19dB fans op 5 en 7 volt draaien en pas dan zijn ze zo stil dat ik ze niet meer hoor.

Verwijderd

Topicstarter
De airflow raakt inderdaad de kast. Er zit achter de fan een stalen rooster (met ronde gaatjes voor de airflow) en vlak daarachter zit een plastic rooster (met rechthoekige (ronde hoeken) gaatjes voor de airflow). Zou dit de reden zijn voor het geluid dan?
Ik zou dat wel een slechte zaak vinden. Ik heb deze kast (Nexus IStyle) namelijk gekocht omdat deze zo stil zou zijn. En hoe kan ik mijn fans dat op 5 volt laten draaien?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Zeker weten dat het ermee te maken heeft. Elk obstakel voor de airflow zorgt voor geluid. Helaas ontkom je er niet aan, of je moet niet zoveel waarde hechten aan jouw vingers (of de vingers van anderen)

En het voltage veranderen van je fans, dat kan je vinden in de FAQ.

Wat je wel kan doen, is een gat boren in je kast, en daar een fingerguard erin zetten. Die zijn van rond ijzerdraad gemaakt en hebben een lage weerstand, en dus ook minder uirs.

[ Voor 26% gewijzigd door mvds op 04-09-2003 13:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nou, ik vind m'n vingers toch wel iets belangrijker dan het geluid dat ik nu hoor. Gaten boren begin ik (nog) niet aan, misschien iets voor later.

Ik heb overigens net Asus Probe geinstalleerd zonder MBM, en hij geeft aan dat m'n grote case-fan 2205 toeren draait. Ik denk dat dit wel klopt. De andere case fan wordt niet weergegeven omdat deze niet met zo'n fanaansluiting is aangesloten.
Ik ga de FAQ lezen om het voltage te verminderen, en dank aan iedereen die mij heeft geholpen.
Pagina: 1