Machine Independent image maken

Pagina: 1
Acties:
  • 155 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Topicstarter
Yo..

ik wil Images maken van windows 98 en XP.
er moet een lading software en updates bij geinstalleerd worden die dan mee gaat.
De image moet dan werken op elke PC waar ik hem op zet.
Volgens een leeraar die ik vorig jaar had, is het mogelijk om dat te doen, door de registry helemaal leeg te slopen van referenties naar de hardware van de machine waar de install op gemaakt is, en dan via DOS met Ghost of DriveImage een image er van te maken.

De image moet dus machine onafhakelijk zijn, en na uitpakken op de schijf weer naar de drivers gaan zoeken en alles weer afstellen.

welke registry keys en/of bestanden moet ik daarvoor aanpassen?

ik heb google al helemaal dood gegooid met vragen, maar ik kreeg daar geen antwoord.

thnx alvast

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Google maar eens op: sysprep

Ey!! Macarena \o/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
dat ken ik al, dat maakt een automatische install, maar komt de software dan ook mee?
ik heb namelijk een heleboel software die mee moet.
en sysrep werkt niet op Win98 toch?

edit: sorry ik denk aan een andere tool van WinXP.
als ik zoek op Sysrep, krijg ik allerlei results.
van bufferoverflows in MySQL databases tot Unix commando's
wat vaak voorkomt is Sysrep als programma om windows te repareren.
pass me eens een link naar het programma dat je bedoelt...

[ Voor 46% gewijzigd door McKaamos op 04-09-2003 10:14 ]

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:14
Wat jij wilt is onmogelijk. De chipsets moeten al geladen worden bij het opstarten, en als de chipset anders is dan op de originele machine zal hij dus niet booten. Tevens zou je toch allerlei dingen opnieuw moeten instellen als computernaam ed.

Ik denk dat sysprep toch de enige manier voor je is, ondanks dat ik ook niet zeker ben dat dat voor Windows 98 bestaat. Voor Windows XP iig wel: http://www.computertotaal...ussen/cst.cfm?id=96&sub=0

^ Wat hij zegt.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Een leeraar van mij heeft gezegd dat het WEL kan, ik neem aan dat hij met zijn ervaring toch weet wat hij zegt.
Als chipsets geladen moeten worden, hoe start dan in vredesnaam de install van windows (is gewoon een slimmed down versie van dezelfde shell)(of dat Win98 nog boot als de schijf in een andere PC zit)

opnieuw instellen van een netwerknaam is het probleem niet, kost 1 minuutje extra voor mij.
het gaat me om het bulkwerk dat weg gewerkt moet worden. Dus windows+alle updates+software.
laatste kleine afstellingen zijn niet zo heel erg.

[ Voor 6% gewijzigd door McKaamos op 04-09-2003 10:24 ]

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

FireWurX schreef op 04 September 2003 @ 10:23:
Een leeraar van mij heeft gezegd dat het WEL kan, ik neem aan dat hij met zijn ervaring toch weet wat hij zegt.
[..]
ff aan leraar vragen?

Ey!! Macarena \o/

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
mjah, die zie ik nooit meer, dus das een beetje een probleem.
als dat had gekund had ik het heus gedaan.

edit: btw
die Sysprep tool kan alleen clonen naar ongeveer gelijke machines.
ik heb hier zowel P3's als P4's en AMD Athlons staan
alleen video,audio, opslag en invoer mag anders zijn bij Sysprep

[ Voor 49% gewijzigd door McKaamos op 04-09-2003 10:48 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
*kick* niemand? :'( :'(

• Compubiter
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

(jarig!)
-> Software Algemeen, beetje lastig om te bepalen of dit topic in SA hoort (het image maken-gedeelte) of in WOS (register-keys aanpassen). Wellicht is er echter een andere oplossing dan het register aanpassen, dus toch maar SA.

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
En je wil dit doen via een unattended network install? Hoe wil je dit doen? Via het newerk? Bootflops?

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
ik wil 1 machine installeren, en dan all verwijzing naar de oude hardware er uit halen.
daar trek ik een image van die ik dan bijvoorbeeld op CD zet.
het gaat me om het eerste gedeeltde, de image maken kan ik wel.

daardoor heb ik dus een schone windows, die dan op elke PC waar ik de image extract automatisch alle hardware gaan zoeken zonder instabiel te worden.

[ Voor 27% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2003 10:09 ]

• Danster
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Nou je kan het proberen door het register leeg te gooien. De image draaien en dan ghosten en door PnP uit te schakelen en dan handmatig alle instellingen invoeren. Wel omslachtig trouwens.
Oh en met sysprep heb je wel een folder nodig met alle drivers erin en of je dat wil?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 09:25
Hardware-onafhankelijk image maken gaat in de meeste gevallen wel goed..

Voor windows 98 zul je gewoon moeten vertrouwen op het plug & play mechanisme. Daarbij maakt de chipset en ide driver niet zoveel uit, omdat win98 gewoon via de bios boot.
Misschien is het wel noodzakelijk om voor het maken van het image diverse hardware gewoon te verwijderen uit het apparaatbeheer. Het is wel een kwestie van veel proberen, en niet meteen opgeven.

Voor windows XP geld sysprep inderdaad als de tool. Daarmee kun je ook de p&p detectie forceren.
Verder is het daarvoor makkelijk om een answer-file te maken. Daar heb je ook standaard tools voor.

Wat soms wel een probleem kan zijn, is het verschil in hal (hardware abstraction layer). Bijvoorbeeld verschil in notebook/desktop of single cpu / dual cpu systeem.

In beiden gevallen zul je ervoor moeten zorgen dat alle benodigde drivers lokaal op de machine staan, en dat ze ook in het zoekpad staan. Zie daarvoor http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;314479

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Danster, Sysprep is alleen voor windows install.
en alleen voor Win2K.
ik wil dus windows + office + updates + legio aan andere progs in 1 image stoppen, die compatible is met alle x86 PC's die je maar kan bedenken

het doel is dat ik dan 1 universele CD heb, die op elke denkbare PC werkt.

mjah en regsiter leeg gooien, rebuild dat dan vanzelf?

edit: Twynn, als je goed gelezen hebt bij M$, had je gezien dat er maar een paar dingen anders mogen zijn.
en met Syprep komen nogsteeds de extra programma's niet mee!

[ Voor 21% gewijzigd door McKaamos op 05-09-2003 10:20 ]

• JoetjeF
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-11-2012

JoetjeF

Mo Chuisneoir

Wij werken met Novell ZENworks en willen hetzelfde gaan doen als wat jij wilt. Dit artikel is een hele mooie oplossing: http://www.novell.com/coo...s/tr_auto_imaging_zw.html

De bulk kan ook zonder ZENWorks worden gedaan, en als je een beetje handig bent kan je het ook geheel onafhankelijk maken van ZENWorks.

/edit/ punt (.) achter url is dus niet handig ;)

[ Voor 8% gewijzigd door JoetjeF op 05-09-2003 10:40 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
JoetjeF, pagina niet beschikbaar.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:14

Opa

Nu Multifocaal!

Creating a 'generic' Ghost image for Windows 2000.
Dit zal voor Windows XP niet veel anders zijn. Win98 weet ik zo gauw niet.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 09:25
FireWurX schreef op 05 september 2003 @ 10:18:
edit: Twynn, als je goed gelezen hebt bij M$, had je gezien dat er maar een paar dingen anders mogen zijn.
Er mogen vrij veel dingen anders zijn.. Als je sysprep gebruikt heb je namelijk gewoon een image en de setup van XP wordt gewoon opnieuw afgetrapt. Met een answerfile kun je dit nog wat automatiseren, dus hoef je bijna niks te doen op zo'n machine.
en met Syprep komen nogsteeds de extra programma's niet mee!
Sysprep is gewoon puur in mechanisme om de setup opnieuw op te starten, en wat dingen in te regelen. Sysprep is geen imaging-techniek. Je hebt een ghost image (of driveimage image). Daarmee zet je alles terug, inlcusief geinstalleerde software. Het is dus echt een combinatie.

En ik weet zeker dat die software meekomt. Op deze manier heb ik op m'n werk namelijk vele images voor een migratie gemaakt! :)

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 16:50
Voor win9x kun je met diskcloning het wel reden lijkt mij (bijv ghost image), op de cd staan ook tools om het te automatiseren dmv answer files geloof ik.

Voor NT5 en > kun je kijken naar Sysprep, Remote installation Services (RIS), of Unattended INstallation kijken.
Het is gewoon mogelijk om meteen Office en andere programma er achter aan tegooien (installeren, en niet copyeren) bij office is daar ook een hoop over tevinden (deployment) staan ook zowel op de windows (x:\support\tools\deploy.cab) als office cd's documenten en tools op en kant en klare .msi files (microsoft installers) voor de programma die dat niet hebben zul je die zelf moeten maken.

Het is maar net wat je wilt, en mijn kennis daarover is al flink opgelost, dus als ik jouw was zou ik gewoon even een boek lenen/kopen erover. En dat eens door lezen, dat is tenminste aanteraden als je dit echt in praktijk moet gaan brengen en geen opdracht voor school is oid.

Wil je het goed aanpaken, dan kun je jezelf een hoop tijd besparen door gewoon een boek tekopen, de materie is gewoon teingewikkeld als forum topic, en zul je nooit optimaal kunnen profiteren van de mogelijkheden die er zijn. Wil je het echt goed doen dan heb je denk ik toch al gauw een kleine week ervoor nodig.

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-09 18:25
voor een lege windows zonder hardware kun je de system file verwijderen
dat werkt wel want ik heb het laatst ook gebruikt, toen het met het instaleren van hardware verkeerd ging en werd alles gereset
dus gewoon alle software installeren en system file verwijderen image maken
en dan voor elke pc apart de drivers installeren

And this !! Is to go even further beyond!!!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Topicstarter
Twynn, bij Sysprep had ik steeds het idee dat het een image genereerde.
maar wat het dus doet is het systeem terugbrengen in pre-installed staat (zoals Compaq PC's).
ik ga dan mar eens ff kijken wat ik precies kan doen ermee :) is waarschijnlijk toch wel een goede optie :)

en Lamko, welke systemfile? er zijn er zoveel.
mijn ervaring is dat als ik de hele systemdirectory delete (c:\windows\system), het hele systeem niets meer doet...

en Hermes, ik wil dus NIET alles los moeten installen. dus dat idee met die MSI files maken is geen optie.
het moet zo zijn dat ik de CD (en mogelijk floppy) in de PC mik, en hem aan zet.
als ik dan 10 minuten later terug kom, moet het klaar zijn.
Fire-and-Forget zeg maar.

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09 16:50
Ja dat begrijp ik natuurlijk. En dat is natuurlijk ook mogelijk (ik was echt niet duidelijk moet ik zeggen). Je moet die installatie bestanden dan natuurlijk of op die cd hebben of via een share op het netwerk benaderen. Omdat wanneer je een .exe opent je eerst de disclaimer en enkele andere info moet doorwerken is dat niet een optie (de setup.exe starten).

MS heeft daarom .msi files geintroduceerd die je dus zo kunt configuren dat ze niet meer om dingen vragen maar gewoon alles door lopen (in silent mode) en installaren, die MSI files kun je gewoon opgeven bij een unattend install. Maar nogmaals het is (als je het goed wil doen) lastige materie (die een hoop wegen naar Rome kent), en je zult dus ook al die diverse drivers bij elkaar moeten harken enzo voor al je machines, zou echt boek door lezen of als je al weet wat voor soort install je kiest een how-to.

Mass-deployment is wel een leuk item moet ik zeggen, maar zeker niet zo makkelijk als veel mensen denken.

EDIT: ow en ik denk dat 10 minuten niet mogelijk word, het is geen disk cloning als je machine independent wilt, dan kom je met een gemiddle machine toch al gauw op 30-60 minuten (incl office en andere apps).

[ Voor 10% gewijzigd door HermeS op 05-09-2003 17:23 ]

Verwijderd

Sysprep faalt alleen op te verschillende chipsets; en dan nog alleen wanneer je PNP in sysprep uitzet, zodat windows em niet uitzichzelf probeert te herkennen.

Herkent windows de chipset niet, dan is het heel makkelijk om alleen die drivers toe te voegen aan de sysprep folder.

En er wordt flink wat onzin gezegd over de apps, maar apps blijven wel degelijk in een ge sysprepte image zitten.

Dan nog lijkt een kale image zonder drivers maar met alle apps me het snelst.

Win9x is helemaal een grap, dat kun je gewoon 1op1 kopieren, hostname veranderen, drivertje installen van wat'ie nie kent, klaar.

Verwijderd

iemand al de oplossing gevonden?
Pagina: 1