Excel sheets combineren

Pagina: 1
Acties:

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Sheet 1.
-ik heb een lijst van leveranciers, in kollom A staan de namen van de leveranciers, in kollom B staat de leverancierscode

Sheet 2.
-ik heb een lijst met bestellingen, in kollom F staat welke leverancier hoort bij die bestelling. Mijn baas wil dat ik een kollom F maak met daarin alle bijbehorende leverancierscodes.

Zijn voorstel is sheet 1 uit te draaien (tig pagina`s) en regel voor regel in sheet 2 kollom F invullen..... het lijkt me dat dit makkelijker kan.

Wat ik dus wil is op 1 of andere manier een Sheet 3 maken, dit zou een kopie moeten zijn van sheet 2 met een extra kollom F met daarin waardes die hij uit sheet 1 haalt..

snappie?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 22:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Snap ik helemaal. Aangezien Excel een aardige help-functie heeft, zou ik als ik jou was eens naar de functie verticaal zoeken kijken. Die doet namelijk precies wat je wilt. Wel eerst even een werkkopie van het origineel maken btw, nieuwe sheet toevoegen, en dan verticaal zoeken gebruiken van de ene sheet op de andere. Zorg wel dat de kolom (kolom is met 1 L :+ ) met leveranciercodes alleen unieke waardes bevat (zou als het goed is toch al zo moeten zijn, maar is de moeite om ff snel na te kijken door er tijdelijk een autofilter op te zetten.

Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Anakin239
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:30
En vergeet niet dat voor verticaal zoeken de lijst met de waarde waarop gezocht wordt gesorteerd moet zijn.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 22:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Anakin239 schreef op 04 September 2003 @ 09:10:
En vergeet niet dat voor verticaal zoeken de lijst met de waarde waarop gezocht wordt gesorteerd moet zijn.
Bijna goed, quote uit de help van Excel:
"Als benaderen WAAR is, moeten de waarden in de eerste kolom van tabelmatrix in oplopende volgorde zijn gesorteerd (...; -2; -1; 0; 1; 2; ... ; A-Z; ONWAAR; WAAR), anders kan VERT.ZOEKEN een onjuist resultaat geven. Als benaderen ONWAAR is, hoeft tabelmatrix niet gesorteerd te zijn"

Anyway, staat alles bij elkaar keurig in de help van Excel onder VERT. ZOEKEN.

Suc6

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
klinkt al precies hetgene ik moet hebben, wat wordt verticaal op z`n engels?? vertical is niet wat ik zoek..

[edit]
found it.. denk ik VLOOKUP?

[edit 2]
werkt als een trein!! thnx voor het snelle reageren jongens!

[ Voor 37% gewijzigd door Zerveza op 04-09-2003 09:43 ]

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
grrrr, de lijsten komen niet precies overeen...

kan ik VLOOKUP ook laten "gokken" wat het zou kunnen zijn.. ?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ff zoeken naar VLOOKUP in de help, kom nou :)

4e parameter "true" of "false" zegt of exacte match gevonden moet worden, of dichtstbijzijnde. The_Eagle heeft het al voor je gecopypasted, zelfs :)

[ Voor 34% gewijzigd door Rataplan op 04-09-2003 14:24 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
kan ik ook de manier van benaderen bij strings weergeven.... als ik als 4de parameter "true" ingeef dan gaat het niet goed.

Ik had een test bestand gemaakt, daar doet hij er maar 6 goed van de 200...

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Zerveza schreef op 04 September 2003 @ 14:33:
kan ik ook de manier van benaderen bij strings weergeven.... als ik als 4de parameter "true" ingeef dan gaat het niet goed.

Ik had een test bestand gemaakt, daar doet hij er maar 6 goed van de 200...
(1) nee.
(2) gebruik als 4e parameter false OF sorteer je lijst met leveranciers
(3) heb je je bronlijst (2e parameter) wel een absolute locatie gegeven? Dus niet: A4:A12 maar $A$4:$A$12?
edit:

(4) Maak alles uppercase en trim spaties voordat je aan de slag gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan op 04-09-2003 14:46 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Pagina: 1