Toon posts:

P4P800 boot probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een P4P800 gekocht en die in mijn PC gebouwd. Ik krijg nu echter tijdens het opstarten van XP direct een blue screen met de melding dat er iets mis is met mijn harddisk, dat leek me sterk aangezien diezelfde harddisk het gisteren nog deed (in combinatie met mijn oude moederbord, een MSI KT3), maar ok. Ik heb er dus een andere ingezet die ik nog had liggen en ook deze boot niet. Tijdens het opstarten krijg ik direct een reboot....
Het lijkt me dus dat er iets in mij BIOS niet goed staat, waardoor het opstarten niet lukt. Kan dat?

Wanneer ik in de BIOS kijk zie ik overigens wel dat de harddisk (een MAXTOR 80GB) gedetecteerd wordt. Verder staan de IDE settings op S-ATA (iedere andere setting levert hele vreemde resultaten op tijdens de detectie) and the operate mode staat op enhanced (wat nodig is voor XP). Zijn er nog settings die ik gemist heb in de BIOS?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb gisteren een P4P800 gekocht en die in mijn PC gebouwd
Wat zijn de volledige specs?
een blue screen met de melding dat er iets mis is met mijn harddisk
Wat is de exacte foutmelding?
(iedere andere setting levert hele vreemde resultaten op tijdens de detectie)
Specificeer eens?

Ergo: weest volledig, uitgebreid en duidelijk. Zie ook het forumgedrag gedeelte van de [faq]registratievoorwaarden[/] :) Daarin staat o.a. dat je eerst de FAQ/policy van het probleem-gerelateerde subforum zou moeten doornemen eer je een topic opent. Hier is dat dus Dit graag lezen eer je post :).

Wellicht heb je een probleem met de I/O controller. Wat is de exacte IDE/SATA configuratie? Check ook de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder "Mijn IDE configuratie is brak" :)

• Ganja-Cape
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 19:40
Die IDE Setting op S-ATA lijkt me niet helemaal lekker, kan je niet alleen de primary P-ATA inschakelen en operate mode op standaard? (weet naam ff ni)

Had zelf ook problemen met dit mobo als ik wou booten, maar dit kwam door een kapotte Maxtor. Ook decteerde hij mn primary hdd, als second primary :/

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt gelijk... sorry. Ik had me voorgenomen zo volledig mogelijk te zijn, maar dat is dus niet gelukt... ;)

Configuratie:
Mobo: P4P800
CPU: P4 2,6 800Mhz
geheugen: Twinmos 512 DDR 2700 (draait op 320Mhz)
HDD: 2x 80Gb Maxtor (geen Raid configuratie voor zover ik weet :))

De exacte melding kan ik even niet herhalen aangezien ik nu niet achter mijn pc zit. Ik zal hem vanavond even opschrijven.

Andere settings waar ik het over had:
P-ATA + S-ATA of P-ATA: Dan worden mijn schijven ineens op andere controlers gedetecteerd, terwijl ik de kabels nog steeds in dezelfde IDE connectors zitten...

De andere operate mode is Compatible mode, die eigenlijk alleen maar bedoeld is voor alle OS-en anders dan Win 2000/XP. Ook deze mode heb ik geprobeerd, met hetzelfde resultaat....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

geheugen: Twinmos 512 DDR 2700 (draait op 320Mhz)
Dat is een vreemde setting.

Op welke FSB loopt het hele systeem en hoe staan alle dividers?

Verwijderd

Topicstarter
De settings staan op automatisch. In de manual staat dat DDR 2700 geheugen in combinatie met een 800Mhz cpu mogelijk op 320 Mhz gaat draaien als gevolg van chipset limitations. Ik denk dus dat dat niet echt een probleem is, toch?

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PC2700 loopt gewoonlijk op 333MHz DDR :)

Maargoed, ik dacht dat de FSB verkeerd stond waardoor bijvoorbeeld de PCI bus werd overgeklokt met alle gevolgen van dien.

OK, ik wacht met smart op resultaten van de troubleshooter :P

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
BalusC schreef op 04 September 2003 @ 09:15:
BalusC, dit bord (en de P4c800 ook) biedt bij een FSB van 200 de volgende opties voor het geheugen: 266/320/400.
Dit komt omdat die 320 setting eigenlijk stiekem een 5/4 divider is.

Maar aangezien TS niets overclockt of wat dan ook betekent dat dat het geheugen ruim binnen specs draait.

Verder blijft die memtest interessant,.

[ Voor 17% gewijzigd door Voutloos op 04-09-2003 09:24 ]

{signature}

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Je vervangt je KT3 (AMD) mobo door een P4C800 (P4). Zonder verse install van windows?

Nogal wiedes dat je een BSOD krijgt. De hardwareverschillen tussen bijde borden is gewoonweg te groot. Daarbij komt ook nog eens het feit dat Windows XP standaart geen drivers heeft voor de i865/i875 chipset en features.

Conclusie : herinstallatie van windows.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Voutloos schreef op 04 September 2003 @ 09:23:
BalusC, dit bord (en de P4c800 ook) biedt bij een FSB van 200 de volgende opties voor het geheugen: 266/320/400.
Dit komt omdat die 320 setting eigenlijk stiekem een 5/4 divider is.
Duidelijk, dank voor de info :)

Verwijderd

Topicstarter
Is dat een beetje naief om te doen? :o
Ik had niet in de gaten dat dat een probleem kon zijn... maar goed het klinkt ook wel logisch.
Dan wordt het dus een nieuwe XP installatie....
Dank je voor je antwoord!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nounou, ik dacht echt dat onderhand elke Tweaker het wel wist :X

Anyway, laat dit maar een les zijn om in het vervolg netjes de FAQ/policy door te nemen eer je een topic opent. In Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen staat de oplossing trouwens onder Moederbord - Conflicten B)

Verwijderd

Topicstarter
Lessons learned:
- ik ben nog lang geen tweaker ;)
- zoeken is een vak :D

Ik ga vanavond maar eens aan de slag met mijn CDs...
In ieder geval bedankt voor alle reacties.

Verwijderd

BalusC schreef op 04 September 2003 @ 09:15:

Maargoed, ik dacht dat de FSB verkeerd stond waardoor bijvoorbeeld de PCI bus werd overgeklokt met alle gevolgen van dien.

OK, ik wacht met smart op resultaten van de troubleshooter :P
nope 2700 loopt nooit op 333hmz altijd op 320.
333/2 is 166,5hmz met halven gaat niet dus ronden ze dat af 333klinkt gewoon beter dan 320hmz. 320/2 160hmz kan dus wel.
DDR doen ze gewoon keer 2 maar eigenlijk is het gewoon 400=200hmz en 333=160hmz enzo..

Verwijderd

Topicstarter
Even een update...
Ik heb ME nu geinstalleerd, dat gaat goed... maar zodra ik een upgrade naar XP wil doen, gaat het weer op hetzelfde moment fout. Ik vrees dat ik ergens XP drivers voor de controllers moet gaan zoeken. Wat nog moeilijk gaat worden met mijn zoek-capaciteiten ;)

• Domino
  • Nu online
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 18:40:
[...]

333/2 is 166,5hmz met halven gaat niet dus ronden ze dat af 333klinkt gewoon beter dan 320hmz. 320/2 160hmz kan dus wel.
DDR doen ze gewoon keer 2 maar eigenlijk is het gewoon 400=200hmz en 333=160hmz enzo..
Hoe kom je daar bij? die 333 DDR is omgerekend een FSB van 166 MHz. Klopt precies.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 04 september 2003 @ 18:40:
333 is in principe afgerond van 333,333333...
De "hmz" bestaat niet. Het is "MHz" :)

Verdiep je je eens wat meer in de basics voor je hier onzin gaat rondblaten :z

• Voutloos
  • Niet online
Offtopic:
N30-1337 & Domino in mijn post staat de goede reden van die 320 al genoemd.

Ontopic:
TS: Je kan XP Upgrade ook meteen uitvoeren op een lege hdd, dan hoef je alleen tussendoor heel kort de ME erbij te pakken als bewijs. Installeert het makkelijkste zo.

Ook ben je nog niet zeker van je zaak met het bios mbt de IDE detectie. Geef anders precies aan hoe alles zit en gedetecteerd wordt.

Verder staat er ergens in het Bios een instelling bij het geheugen met de opties "turbo en standard." Kies daar eens standaard.

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren nog een paar keer geprobeerd XP te installeren, zonder succes. Tijdens het installeren van XP heb ik geprobeerd een andere raid controller te installeren (door op F6 te drukken tijdens de installatie). Ik heb de intel raid controller software (Intel(R) Application Accelerator RAID Edition 3.5R for Windows 2000/XP) van de website van asus gedownload, er een diskette van gemaakt en deze gebruikt tijdens de installatie maar dat ging ook niet goed. Iedere keer krijg ik weer een blue screen.

Ik zal eens goed gaan kijken naar mijn bios settings, maar dat ziet er volgens mij goed uit. Behalve dan misschien de setting enhanced mode support on S-ATA, maar in de manual staat dat wanneer er is mis gaat je de setting op S-ATA moet zetten. Ik geef toe dat het vreemd is aangezien ik alleen maar 'normale' HDDs heb.

• Voutloos
  • Niet online
HOE sluit je het nou aan?

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Mijn HDs? Gewoon met de normale IDE kabels.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De HDD's (welke heb je nou precies? Maxtor IDE of Maxtor SATA?) hangen dus gewoon aan de southbridge controller en niet aan de SATA controller? Als je gewoon Maxtor IDE schijven op de southbridge hebt zitten, dan zijn die drivers helemaal niet nodig :)

En heb je nu al de exacte foutmelding van de BSOD kunnen noteren?

Om uit te sluiten dat het probleem in het I/O subsysteem zit, zou je eens de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers eens moeten doornemen onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" ;)

[ Voor 15% gewijzigd door BalusC op 05-09-2003 08:31 ]

Verwijderd

Je hebt een van beide schijven op de verkeerde IDE poort zitten.

Dat bord heeft 2 IDE controllers, een SATA raid controller met 1 PATA poort (de promise 376) en de normale chipset IDE controller. Het feit dat de configuratieswitch tussen SATA en PATA al voor problemen zorgt, brengt mij tot de conclusie dat je tenminste 1 van de 2 schijven op 'IDE3' hebt zitten, de PATA poort van de SATA-raid controller.

Dus: Hoe heb je de schijven aangesloten zitten, en op welke poorten?

Ik vond het overigens raar dat TS duidelijk aangeeft dat er iets raars is met z'n HD's (ook rare detectie in CMOS) en dat men hier dan over geheugen begint te zemelen :)

Overigens: Ik heb al zeer vaak gewoon een mobo vervangen zonder windows opnieuw te installeren. In de regel pakt windows dat prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inderdaad twee IDE schijven. Die zijn allebei op de primary IDE1 aansluiten aangesloten via dezelfde kabel. Dat is toch degene die ik moet gebruiken Generaal?

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op 05 september 2003 @ 08:54:
Ik heb inderdaad twee IDE schijven. Die zijn allebei op de primary IDE1 aansluiten aangesloten via dezelfde kabel. Dat is toch degene die ik moet gebruiken Voutloos?
Jep. Dit vroeg ik al aan je en toen gaf je het antwoord: met IDE kabels.
Dit is betere info.

Dat met die 2 IDE + 1 IDE RAID staat trouwens vrij nadrukkelijk in het boekje. (nu blijkt dat TS het al goed doet.)

{signature}

Verwijderd

Ja dat is de juiste aansluiting :P

De master/slave instellingen staan goed neem ik aan? 1 van beide schijven zal op 'master' moeten staan, de ander op 'slave'. Dit kan middels jumpertjes op de schijven.

Ik zie nu dat ik iets voorbarig was met mijn conclusie; er is voor zover ik weet wel een versie van de P4P800 met de promise SATA controller, echter die van jou heeft idd. een intel controller, geintregreerd in de southbridge. Dat bord heeft dus uberhaupt geen PATA aansluiting voor de SATA controller, mijn excuses.

deze driver moet je hebben:
ftp://ftp.asuscom.de/pub/...TZ/INTEL/iim_502_1003.exe
(als je die al niet had)

Wat staat er precies op dat bluescreen? Welke 'rare HDD detecties' krijg je precies?

Verwijderd

Topicstarter
De exacte bluescreen melding weet ik niet, maar het komt er op neer dat ik oftewel een kapotte disk heb (bericht: check with chkdsk /f) of dat er nieuwe hardware in zit.
De oplossing zou volgens het BSOD zijn om de harddisk te verwijderen... :)

Met rare harddisk detecties bedoel ik dat de stekker van de HDDs op Primary IDE 1 zit, maar dat er in de BIOS ineens staat dat ze op IDE3 zitten..

Verwijderd

Welke versie P4P800 heb je? De gewone of 'deluxe' oid? Kijk even op de doos anders voor het exacte type.

Als je ze in het bios op die IDE3 laat zitten, werkt dan alles wel?

Voor de duidelijkheid: er zit een blauwe IDE connector op je bord, daar zouden ze in moeten zitten..

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Domino schreef op 04 September 2003 @ 09:55:
Je vervangt je KT3 (AMD) mobo door een P4C800 (P4). Zonder verse install van windows?

Nogal wiedes dat je een BSOD krijgt. De hardwareverschillen tussen bijde borden is gewoonweg te groot. Daarbij komt ook nog eens het feit dat Windows XP standaart geen drivers heeft voor de i865/i875 chipset en features.

Conclusie : herinstallatie van windows.
Wat is dat nou weer voor flauwekul. Ik draai al ruim een jaar met dezelfde XP install en ik heb al meer dan 5 bordjes 'versleten'. Zelfs voor de overgang van P-ATA naar S-ATA hoefde ik niks bijzonders te doen, alleen ff image overpompen.
Ik heb hooguit een keer een repair moeten doen vanaf de cd. XP SP1 is zeer flexibel met IDE controllers, de meeste drivers zitten er al gewoon in.
Behalve als je het over een RAID constructie hebt, maar dan nog is het mogelijk om een image te restoren zolang XP de juiste driver maar kan laden.
Ik denk dat het probleem van de TS meer zit in de IDE instelling van het BIOS van de P4P800. Die enhanced mode werkt niet altijd even lekker, beter is om de compatability setting te gebruiken. Hiermee lossen heel veel drive problemen vanzelf op. Scheelt niets in snelheid btw.

• Domino
  • Nu online
regmaster schreef op 05 September 2003 @ 17:50:
[...]

Wat is dat nou weer voor flauwekul. Ik draai al ruim een jaar met dezelfde XP install en ik heb al meer dan 5 bordjes 'versleten'. Zelfs voor de overgang van P-ATA naar S-ATA hoefde ik niks bijzonders te doen, alleen ff image overpompen.
Ik heb hooguit een keer een repair moeten doen vanaf de cd. XP SP1 is zeer flexibel met IDE controllers, de meeste drivers zitten er al gewoon in.
Behalve als je het over een RAID constructie hebt, maar dan nog is het mogelijk om een image te restoren zolang XP de juiste driver maar kan laden.
Ik denk dat het probleem van de TS meer zit in de IDE instelling van het BIOS van de P4P800. Die enhanced mode werkt niet altijd even lekker, beter is om de compatability setting te gebruiken. Hiermee lossen heel veel drive problemen vanzelf op. Scheelt niets in snelheid btw.
Dan mag jij je erg gelukkig rekenen, ook gezien de andere posters in deze thread mijn mening delen.

Maar goed, als jij 5 borden in een jaar verslijt zal daar niet erg veel onderling verschil in zitten. Of ben jij ook overgestapt van AMD naar intel of vice versa?

Verwijderd

Dan mag jij je erg gelukkig rekenen, ook gezien de andere posters in deze thread mijn mening delen.
Waar dan?

Zonder gekheid, de gedachte dat je niet zomaar van mobo kunt wisselen stamt uit de win95 tijd, en zelfs daarmee lukte het 90% van de keren gewoon prima.

Zeggen dat het niet kan en zelden zou werken is gewoon niet waar. Punt.

Daarentegen zou ik zelf windows wel uiteindelijk opnieuw installeren, gewoon om oude prut te verwijderen. In zoverre ben ik het met je eens dat het beter is om een schone install te doen. Echter het is zeker niet noodzakelijk, of dom om het niet te doen.

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt eindelijk gelukt!
Ik had een tijd geleden een WD Harddisk gekocht en had dus geen Maxtor meer..... sukkel die ik ben... :( Na enig gezoek op de site van WD vond ik een berichtje waarin stond dat Win 2000 niet met UDMA om kan gaan wanneer SP2 niet geinstalleerd was.
Ik vermoedde dus dat XP zonder SP1 ook wel eens een probleem daarmee kon hebben en jawel.... In de BIOS even de UDMA uitgezet (of althans op een andere setting) en hij startte eindelijk door.....
Blijkt maar weer eens dat voor no-know's als ik het beter is wanneer niet alles op auto staat in de BIOS....
Maar goed, heel erg bedankt voor alle hulp! _/-\o_

• regmaster
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Domino schreef op 05 September 2003 @ 19:42:
[...]

Maar goed, als jij 5 borden in een jaar verslijt zal daar niet erg veel onderling verschil in zitten. Of ben jij ook overgestapt van AMD naar intel of vice versa?
Yep, ik ging van AMD borden (VIA chipset en Nforce) naar Intel based borden en visa versa. No probs, zolang XP de juiste IDE driver maar kan laden. Als je bijzondere drivers als de Nforce drivers geïnstalleerd hebt, dan is het zeker verstandig om die te deinstalleren voordat je het bord gaat vervangen.

• Kneep
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 31-01-2024
EVen een klein vraagje over de P4P800...
Sinds gister heb ik dit bordje ook in bezit..ben er zeer tevreden over, maar heb nu een heel klein vraagje 8)7

Hoe start ik op in veilige modus :?:? (met Windows XP Pro Retail)
Ik heb t geprobeerd door op F8 te drukken wanneer je t asus AI beeld ziet, maar dan kom ik op een scherm waar je t boot-device moet kiezen...
Er is hopelijk wel iemand die mij hier een antwoord op kan geven.

B.V.D. _/-\o_

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Kneep schreef op 18 September 2003 @ 23:40:
EVen een klein vraagje over de P4P800...
Sinds gister heb ik dit bordje ook in bezit..ben er zeer tevreden over, maar heb nu een heel klein vraagje 8)7

Hoe start ik op in veilige modus :?:? (met Windows XP Pro Retail)
Ik heb t geprobeerd door op F8 te drukken wanneer je t asus AI beeld ziet, maar dan kom ik op een scherm waar je t boot-device moet kiezen...
Er is hopelijk wel iemand die mij hier een antwoord op kan geven.

B.V.D. _/-\o_
dit heeft dus NIETS te maken met je mobo |:( :+

wacht tot dat het logo weg is en druk dan herhaaljk op F8 ;)
beetje ultra basic hoor :o

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Kneep
Shunt, moet je toch ongelijk geven.....tijdens dat ASUS AI logo moet je op F5 drukken heb ik net gemerkt :)

Toch bedankt voor de reply ;)

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Shunt

Boe

Kneep schreef op 19 September 2003 @ 00:08:
Shunt, moet je toch ongelijk geven.....tijdens dat ASUS AI logo moet je op F5 drukken heb ik net gemerkt :)

Toch bedankt voor de reply ;)
wat bedoel je nu de safe mode van je bios of van windows ?

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Kneep
Bedoelde t van windows ja...maar alles is al opgelost !
Thanks anyway !

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kneep: topickaping is niet gewenst. Open in het vervolg een eigen topic :)

• Kneep
Ja sorry BalusC, maar voor zo'n piepklijn vraagje wilde ik geen topic openen :(
En aangezien het ervaringen van P4P800/P4C800 gesloten was, dacht ik kan t hier wel ff vragen....

In the future zal k t anders doen ;)

• Limbids
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:40
Kijk eens in de changelogs van de bios-updates van Asus.
Ik dacht dat daar een soortgelijk boot-probleem in staat dat jij hebt.
Als je de nieuwste bios flasht (1010) dan kun je misschien je Pc weer booten

Limbids

Pagina: 1