Toon posts:

Triple Head met GF4 en G400Max

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Aangezien ik net 3x een 19" TFT heb besteld voor MS Flightsimulator 2004 (aso, ik weet het... ;-) ben ik me nu aan het beraden voor de juiste videokaart.

Matrox Parhelia valt af want die is te traag voor andere spellen.

Huidig: PIV 3 Ghz, 1GB DDR, Leadtek GF4 4400 AGP dvi + vga (128mb)
nu zat ik te denken voor het derde scherm een matrox G400max te gaan gebruiken. (32mb als het goed is)

Doel is dus om flightsimulator over de 3 schermen te verdelen.

Nu was het altijd zo dat in de vorige versies van flightsimulator je alleen op het primary display 3d acceleratie had, maar dit schijnt in de nieuwe versie flink verbeterd te zijn.

Ik ga de schermen in 1280x1024x32bit gebruiken. Nu had je vroeger van die leuke tabelletjes met welk geheugen je hoeveel schermen op welke resolutie kan aansturen maar ik kom ze helaas nergens tegen....

ik heb al veel info van

http://www.microsoft.com/...r/fs2004_multimonitor.asp gehaald maar ben nog niet helemaal overtuigd omdat er toch vrij veel problemen schijnen te kunnen optreden en ik het graag in 1x goed doe ipv maanden te gaan lopen klieren met verschillende kaarten.

<<>>

Flight Simulator 2004 supports up to four hardware-accelerated displays or windows simultaneously. For example, you could have two 3D accelerated adapters, each of which supports two displays.

Each video card in a multiple-accelerator configuration must meet the basic 3D requirements for Flight Simulator (8 Mb of video memory, full 3D hardware acceleration, and DirectX 9 compatible drivers).

Note that, as in previous versions of Flight Simulator, some windows (e.g., avionics, the kneeboard window, and the GPS) are not rendered in 3D. Using multiple accelerator cards does not improve performance when these windows are displayed. However, the main instrument panel, virtual cockpit, all exterior views, and the ATC window are rendered in 3D, and when displaying these windows or views on secondary displays, performance will be much better than when using a similar configuration in previous versions of Flight Simulator. The improved multiple-monitor support in Flight Simulator 2004 directly uses the secondary 3D device rather than copying the display of the primary device to the second display.
<<>>

aangezien ik al twee dagen half internet afgestuind heb, hoop ik dat er misschien wel iemand rond loopt die ervaring heeft met triple head on XP.

De vragen:

1. kan ik met de GF4 zowel op de DVI als vga 1280x1024x32 draaien ?
2. kan de matrox g400 max dit ook op 1280x1024x32 met ik dacht 32mb ?
3. kan iemand bevestigen dat de g400max 32mb heeft?
4. zijn de drivers voor de 400max altijd direct9 compatibel?
5. ik heb het idee dat directx9 de schermen afhandeld indien de drivers maar compatibel zijn en dat het dan allemaal wel goed komt en snel gaat....klopt dit ?
6. indien iemand een andere snelle PCI kaart met voldoende geheugen heeft, of kent gaarne aangeven!!!
7. iemand nog andere zinnige opmerking ?

Alvast hartelijk dank!

Als dank stuur ik jullie hierbij een link naar echt een vliegfanaat om te laten zien hoever de hobby kan gaan.... heel heel veel monitor aan heel heel veel pc's!
http://web.onetelnet.nl/~gsalden/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 23:31 ]

• KonradV
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-01 13:39

KonradV

Live Long and Prosper!

<Edit>
Even toch wat directe antwoorden geven op jouw vragen
1) Ja, De meeste GF4 kaarten kunnen minstens 1280x1024 via beide outputs weergeven
2) Ja, zie de user-manual van de Matrox G400 (max) te vinden via dit URL: http://www.matrox.com/mga...anuals/mill_g400/home.cfm
3) Zie pagina 43 van de bovengenoemde manual (G400Max = 32 MB)
4) De Beta-drivers voor Win2000/XP) waarschijnlijk wel, die voor 98 en Me Zijn van Febr. 2002, de "Certified drivers" zijn allemaal van 2002 of ouder.
5) Doe ik geen uitspraak over
6) Zie de tekst hieronder over de GeForce FX 5200 kaart van PNY
7) Of mijn info hieronder zinnig is :? Moet je zelf beoordelen.
</Edit>

Er zijn helaas niet zo erg veel "krachtige" PCI-videokaarten op de markt, er is een Hercules 3D prohet 9000 op de markt (in Nederland te koop, zie hier: pricewatch: Hercules Radeon 9000 64MB (PCI) ). maar die support hardwarematig DirectX 8.1 met z'n Radeon 9000 Engine.

Wel kwam ik via een Duits computerblad achter het bestaan van een PCI videokaart met de GeForce FX-5200 engine, en wel van van PNY, zie hier voor de specs: http://www.pny-europe.com/uk/verto_fx_5200_pci.asp . Hierop kun je in ieder geval twee monitoren op aansluiten 8) Deze kaart kost 127,50 Euro bij Yorcom (www.yorcom.nl), hun Nederlanse dealer.

Samen met een normale AGP-kaart (bijvoorbeeld zo een: http://www.pny-europe.com/uk/verto_fx_5600.asp ) moet dit toch een aardig beeld op 4 monitoren opleveren, omdat beide kaarten DirectX 9 hardwarematige support leveren :*)

Waarom nou twee kaarten van hetzelfde merk? Enige jaren geleden heb ik zelf goede resultaten bereikt met een AGP en PCI kaart van Asus tesamen, die dezelfde video driverset gebruikten, en prima samenwerken in een systeem.

Of dit ook met moderne kaarten van verschillende merken en "Generic" drivers werkt, zul je moeten uitproberen. Ik laat me graag corrigeren/aanvullen door collega-tweakers, die zelf ook goede ervaringen hebben met multi-monitor systemen. Zoek maar eens in deze discussie-groep, en je komt diverse threads tegen, o.a. over het pakket Ultramon (www.ultramon.com) dat vaak genoemd wordt voor Multi-monitor gebruik.

[ Voor 19% gewijzigd door KonradV op 14-09-2003 12:43 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kleine toevoeging: ik draai de Matrox Powerdesk for G4xx Win2K/XP versie 5.88.061 en DirectX 9.0, werkt perfect. Ik zou daar geen zorgen om maken dus :)

Edit:
Uhm, IIRC was de G400MAX nooit in PCI uitgebracht... en al was het zo, ze zijn nu zeker niet meer te krijgen.

Daar zul je de 'gewone' G400 PCI of G450 PCI moeten nemen. Die laaste is de enige die nu makkelijk te krijgen is. Hij presteert iets minder dan de Max, maar heeft nog steeds iig de beeldkwaliteit waar Matrox bekend om staat en het verschil in prestatie zal ook niet gruwelijk zijn.

Iets anders wat je kunt overwegen is om de G4xx voor 2e en 3e beeldscherm te gebruiken, het is namelijk best mogelijk dat de secundaire uitgang van de G450 beter is dan die van de GF4. Iig kunnen ze beiden de gewenste resoluties aan, maar de vraag is hoe de filters zijn. Dit kun je alleen zelf bekijken overigens

[ Voor 71% gewijzigd door dion_b op 14-09-2003 21:12 ]

Oslik blyat! Oslik!