Toon posts:

Ingesteld netwerk op speedtouch aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn werk kom ik het volgende tegen en kom er zelf niet meer uit:

In een netwerk zitten PC's (win98), hiervan zijn de volgende dingen vast ingesteld:
IP: 172.17.41.x
Subnetmasker: 255.255.255.192
Standaardgateway: 172.17.41.1

Ik kan het bovenstaande niet veranderen, anders doet andere (essentiele) software het niet meer!

Goed, het netwerk moet dus aangesloten worden op ADSL. Hiervoor het ik een multi poort Speedtouch 510 gekocht, alles ingesteld (standaard). Alles doet het prima, zolang je je pc maar dynamisch of met de volgende instellingen ingesteld:
IP: 10.0.0.150
Subnetmasker: 255.0.0.0
Standaardgateway: 10.0.0.138
DNS prim: 195.121.1.34
DNS sec.: 195.121.1.66

Ik heb ook nog geprobeerd via nieuw software van Speedtouch de instellingen van de modem zo te veranderen dat deze in dezelfde ip-range zit. Ik heb de 510 dus naar de volgende instellingen gegeven:

IP: 172.17.41.99

Als ik mijn computer dynamisch of vast instel op het volgende dan werkt het gewoon (zoals het hoort):
IP: 172.17.41.150
Standaardgateway: 172.17.41.99
DNS prim: 195.121.1.34
DNS sec.: 195.121.1.66

Het probleem is nu de andere PC's, die moeten een gateway van 172.17.41.1 hebben anders werkt de essentiele software niet (zoals eerder al gezegd)! Ik kan op deze win98 PC's de nameservers instellen, maar daarmee lukt het nog niet.

Wat vergeet ik of doe ik niet goed?

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 23:24:
Wat vergeet ik of doe ik niet goed?
Je zou op de clients een 2e gateway kunnen instellen. :)
Deze wordt dan gebruikt, zodra een bepaald ip-adres niet gevonden kan worden in het eigen subnet of via de eerste gateway.

Maar jou eerste gateway (172.17.41.1) wat is dit ?
Ik neem aan dat je als je dit soort wijzigingen doet dat je wel wat specifieker kan zijn. Als dit al bestaande apparatuur is, waarom zou je daar niet gebruik van kunnen maken. Je kan dan gewoon alle via 1 gateway laten lopen.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:16

Predator

Suffers from split brain

IT -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[Airwolf] schreef op 04 September 2003 @ 08:46:
[...]Je zou op de clients een 2e gateway kunnen instellen. :)
Deze wordt dan gebruikt, zodra een bepaald ip-adres niet gevonden kan worden in het eigen subnet of via de eerste gateway.
[...]
Onzin. Zo werkt de Windows 98 IP stack niet.

@TS: zoek uit welk subnet er voor die "essentiële" software nodig is en voeg daarvoor een route toe, bijvoorbeeld:
code:
1
ROUTE ADD 169.254.0.0 MASK 255.255.0.0 172.17.41.1
dan kun je de default gateway op 172.17.41.99 laten staan. Windows 98 ondersteunt geen persistent routes dus je moet dit commando in je login script of in een batch file in de startup group opnemen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
172.17.41.1 wordt gebruikt om software op de server aan te spreken. Om precies te zijn, het is software van een apotheeksysteem. Daar wil ik mijn vingers niet aan branden!

Ik kan dus ook niets instellen op de server (waar apotheek software op staat), die is volledig afgesloten en staat in een kast met een slot erop :-(

Het enige waar ik dus bij kan zijn de computer en de router!

Brahiewahiewa, waar moet ik die regel invoeren? Op elke computer? Of juist in de router?? (Ik zeg ook maar iets)

Verwijderd

Ik heb zelf ook de 510 maar volgens mij werkt dit alleen met class a ip ranges. De gateway die je gebruikt is het ipadres van je modem en die is 10.0.0.138 Deze is ook niet te veranderen. Ik denk dat jouw verhaal met class b ip ranges niet gaat lukken. helaas. Ik vind het trouwens ook nogal vreemd dat de software niet werkt via deze gateway

Suc6 iig

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Moet je subnet persé 255.255.255.192 zijn?

Maak er 255.255.255.0 van en maak de router DNS- en DHCP-server dan is het toch opgelost of niet? Binnen die 172.17.41.x reeks moet je dan alle PC's kunnen benaderen.

Verwijderd

Topicstarter
Ook het subnetmasker moet perse 255.255.255.192 zijn! Maar ik kan zowel het ip adres van de router als het subnetmasker van de router aanpassen, die kan ik dus gelijk maken.

Bovenstaande had ik overigens ook al gedaan!

Wat je dus voorsteld Kosh66 is de dns, gewoon de ip van de router maken. De router moet gezien kunnen worden in het netwerk, zover snap ik het nog. Maar moet je niet een gateway hebben, zodat elke compu weet waar hij zijn gegevens moet halen?

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-07 21:40
Die GTW zou je dan ook naar het routers-ip moet laten verwijzen.

Verwijderd

Topicstarter
He Kosh66 hier gaat het nu juist om!

Ik kan de gateway van de compu's dus niet naar de router zetten, dan werkt de apotheeksoftware niet meer.

Morgen moet ik weer naar de klant om het op te lossen, iemand nog een suggestie?

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:51
2 mogelijkheden komen zo in me op:

1. Dmv routing gewoon alles over de Speedtouch gooien, behalve de IP's die die apotheeksoftware nodig heeft.

2. (meteen ook veiliger en beter beheersbaar): Proxyserver gebruiken. Ben je niet afhankelijk van de routing mbt gateways, moet je alleen wel een PC daarvoor hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, als we voor de mogelijkheid routing over de Speedtouch gaan.

Hoe zou ik dat moeten instellen op dat ding? (waarom hebben niet meer mensen dit soort problemen, dan zou er al heel wat meer documentatie zijn)

Maar hoe zou ik dan die 510 moeten instellen?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die gateway van jou .. 172.17.41.1
is dat wel een gateway. heeft die een dialup of een andere verbinding ?

zo nee kun je de gateway van je clients imho gewoon veranderen in het toekomstige adres van je router.

Iperf

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Gebruik van http://www.speedtouchsupport.nl de config tool daarbij zit namelijk de set lan optie.

Zo kun je met de wizard je netwerkinstellingen doen je software doet de rest voor je.

Waarschijnlijk alleen ff gateway op je clients goedzetten en blazen maar. Evenuteel een paar dns aanpassingen op je server.

Afhankelijk van je omgeving.

Je kan dan dus gewoon in je 172 netwerk blijven

En een 2e netwerkkaart in je server zodat die internet gaat delen en dan je 510 modem in de sipspoof config ? of gewoon nat op je modem en je server alleen routing.

[ Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 04-09-2003 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niet bij de server! Dus helaas raymonvdm jou voorstel is geen optie :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zeg tegen de klant dat het niet makkelijk kan. Wat het makkelijkste is, is dat je de speedtouch op de server aansluit en dat die gewoon als echte gateway/router gaat werken.

Maak anders een aparte internet PC ofzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zet er gewoon een 2e netwerkkaart in .. dan ben je toch van het hele probleem af???

edit:
had TS laatste post niet goed gelezen

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is er geen andere oplossing? Dus ik moet ten alle tijdens die gateway gebruiken om internet te kunnen aansluiten op netwerk PC's? Is het niet voldoende om gewoon de ip-range hetzelfde te maken, zodat de netwerk PC's de router kunnen zien en pingen. En dan de dns van elke computer zo zetten dat deze de router pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

je moet de modem als gateway instellen en als DNS ook, anders gaat het niet werken.

De enige oplossing is de modem op de server aansluiten, ervoor zorgen dat die op internet komt via de st510 en die server dan als gateway/router gebruiken, zodat je de rest van de instellingen gelijk kan houden. En dat is iets wat een netwerkbeheerder die wel bij dat systeem kan en mag zou moeten kunnen doen. Jij bent blijkbaar niet de beheerder daar en ze kunnen geen wonderen van je verwachten.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je kunt op elke PC (win98) toch meerdere gateway's instellen?

Als de PC de ene gateway niet pakt, probeert hij de andere :?

Ik kan namelijk bij de PC's en de router!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

fish schreef op 04 September 2003 @ 23:26:

....knip.....

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
172.17.41.1 is de server, en de apotheeksoftware heeft die nodig om te functioneren!

Hij is dus inderdaad nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
Brahiewahiewa schreef op 04 September 2003 @ 11:16:
[...]

Onzin. Zo werkt de Windows 98 IP stack niet.
Misschien vergis ik me dan met w2k, maar bij mijn weten werkt dit gewoon perfect hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op 06 September 2003 @ 00:25:
172.17.41.1 is de server, en de apotheeksoftware heeft die nodig om te functioneren!

Hij is dus inderdaad nodig.
ok ff wat uitleggen, de gateway is de weg naar buiten op een subnet
als een pc een ip adres probeert te bereiken die niet in zijn subnet ligt dan pas spreekt hij de gateway aan. en probeert hij via die gateway op het andere subnet te komen

als die server dus geen verbinding legt met andere netwerken
e.g. dailup/isdn/adsl/gprs en verzin maar.
Is het gewoon geen gatway en kun je de gateway op de normale pc's gewoon veranderen

dus ik vraag het nog maar een keertje
fish schreef op 04 September 2003 @ 23:26:

....knip.....
edit: ..
Nu ik er even over nadenk .. is het wel verstandig om een bedrijfs kritisch process aan internet te hangen :?

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 06-09-2003 13:02 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[Airwolf] schreef op 06 september 2003 @ 03:05:
[...]Misschien vergis ik me dan met w2k, maar bij mijn weten werkt dit gewoon perfect hoor.
Multiple Default Gateways Can Cause Connectivity Problems legt 't mechanisme uit. Overigens:
Windows NT computers can be configured with multiple default gateways.
waaruit je zou kunnen afleiden dat dit voor W98 machines niet gaat werken.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er nog even over zitten na te denken :)

Als de speedtouch 510 nu een ip-adres en subnetmasker heeft gelijk aan het interne netwerk, dan kunnen de computer hem zien (heb ik getest).

Dan kan ik het ip-adres van de speedtouch toch ook opgeven als DNS? Standaard gebeurt dat toch ook :?

Als de DNS is opgegeven weten de computer toch waar ze de informatie (websites) weg moeten halen en is een gateway helemaal niet meer nodig. Of zit ik er nu naast?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 12:43

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 07:55:
Als de DNS is opgegeven weten de computer toch waar ze de informatie (websites) weg moeten halen en is een gateway helemaal niet meer nodig. Of zit ik er nu naast?
Je fout zit hem in wat de gateway doet...... Hoewel de computers in deze config het IP adres weten waar ze naartoe moeten, moeten ze er ook nog zien te komen. De computers zelf hebben geen rechstreekse verbinding met het Internet. Ze zullen dus aan hun gateway vragen om het verzoek door te sturen.
Aangezien de gateway ingesteld staat op het apotheek systeem, en die niet weet waar het internet is, zullen ze nooit de gewenste informatie binnen krijgen.

Wat jij moet doen is je klant de volgende adviezen geven:
- Het apotheek systeem komt op deze manier aan het internet te hangen. Dit is gevaarlijk voor hun primaire bedrijfs proces, en daarom niet aan te raden.
- Jij kunt niet bij het apotheek systeem, maar dat is wel de belangrijkste belemmering voor het goed functioneren van de internet verbinding. Jij kunt dus de internet verbinding niet laten werken, simpel genoeg.

Conclusie: De configuratie zoals ze hem hebben staan leent zich absoluut niet voor het delen van een ADSL verbinding. Er zijn grondige wijzigingen in de infrastructuur nodig om alles soepel te laten werken. De toekomstige structuur wordt, echter, als ze het echt goed willen doen, niet makkelijk. Men zal het apotheek systeem moeten gaan beveiligen, liefst door gebruik van verschillende subnetten, zodat het apotheek verkeer en het internet verkeer logisch gescheiden worden. Hiervoor zou ik in ieder geval aanbevelen van Win98 af te stappen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tegnwoordig zijn er teveel virussen en shhit aan het rondwaren imho
gewoon apart netwerk imho maken

maar waarom geef je niet gewoon antwoord op mijn vraag (reeds 3x gesteld hierboven)

want het kan wel eenvoudig

edit .. je kan ook een proxy pc er bij gooien ben ej er ook

[ Voor 30% gewijzigd door Fish op 10-09-2003 23:25 ]

Iperf

Pagina: 1