Toon posts:

[HDD] raar probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vreemd probleem met mijn Maxtor diamondmax plus 60 (oftewel een 5t020h2) hard disk. Ik heb op dit forum en op google al rondgekeken, maar kan niets vinden. Als ik de computer opstart dan geeft hij een waarschuwing dat S.M.A.R.T. niet goed werkt ofzoiets. Als ik powermax draai (diagnose progje van Maxtor voor degene die dit nog niet wisten) dan slaagt hij in alle testen, alleen in de korte 90 seconden test geeft hij als uitslag dat ik de uitgebreide test moet doen. Deze vind geen fouten. Bij de installatie check van dit programma werkt ook alles prima, alleen geeft hij bij SMART attribute check een failed aan. Ik heb in windows XP het programma active smart geinstalleerd, en deze geeft bij item "Spin Up Retry Count" een "bad" aan. De schijf zelf werkt echter perfect. Dit zijn allemaal termen waar ik nog nooit van gehoord heb. Wat bekend het allemaal en belangrijker: wat kan ik hieraan doen? Ik heb al gezocht naar een firmware update van deze HDD, maar kan niets vinden. Wie o wie kan me helpen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je de uitgebreide test moet doen geeft hij standaard aan.
En geloof dat S.M.A.R.T gemekker niet. imho klopt het gewoon te vaak niet om daar op af te gaan (een spiksplinternieuwe WD zou direct BAD zijn terwijl mijn brakke Maxtor een perfecte smart status had :?).

gewoon troubleshooten op de oude manier (fdisk, format en scandisk) en je gezond verstand gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik was vergeten te vermelden dat ik hem al een low level format had gegeven... probleem blijft bestaan. Maar ik kan het proberen natuurlijk. Laat nog wel horen of het is gelukt.

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
als je denkt, ach ik wil wel eens een nieuwe...

kijk op de maxtor site en vraag een RMA aan. een S.M.A.R.T failure is volgens mij een gegronde reden om garantie aan te vragen.

nou is de "Spin Up Retry Count" meestal een oorzaak van een te zwakke voeding, dwz: je voeding kon bij het opstarten niet genoeg stroom leveren om je HD binnen de tijdslimiet te laten opspinnen, als dat vaker gebeurd krijg je zo'n error, maar de HD doet het voor de rest wel perfect

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb dat fdisk verhaal geprobeerd. Mooi niet dus. Probleem blijft. Dat van die zwakkere voeding dat kan volgens mij niet want ik heb de harde schijf getest in een systeem waar nog een maxtor schijf inzat, en die had dit probleem niet. Ik kan alleen geen RMA aanvragen bij de Maxtor site, want er staat "this service is temporaly not available. Bla bla bla bla..." je kent het wel. Wat moet ik nu doen? De schijf is van november 2000 en er zit al een reparatiesticker op.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op 03 september 2003 @ 21:49:
Nou ik heb dat fdisk verhaal geprobeerd. Mooi niet dus. Probleem blijft. Dat van die zwakkere voeding dat kan volgens mij niet want ik heb de harde schijf getest in een systeem waar nog een maxtor schijf inzat, en die had dit probleem niet. Ik kan alleen geen RMA aanvragen bij de Maxtor site, want er staat "this service is temporaly not available. Bla bla bla bla..." je kent het wel. Wat moet ik nu doen? De schijf is van november 2000 en er zit al een reparatiesticker op.
Tja. als je de hdd niet vertrouwt dan zou ik gewoon Maxtor bellen en een RMA nummer aanvragen.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand waar ik maxtor hier in nederland kan bereiken? Volgens mij zitten ze hier dichtste bij in duitsland?

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:47

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Dichtste bij is volgens mij Ierland, althans daar moet je hem ook naar toe sturen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Volgens mij wil hij Maxtor gewoon contacteren. Die in Ierland is een fabriekje :)

OmeJohn, kijk eens op www.maxtor.com .. About Maxtor .. Contact us B)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-03 19:44

Robtimus

me Robtimus no like you

OnTracK schreef op 03 september 2003 @ 21:28:
nou is de "Spin Up Retry Count" meestal een oorzaak van een te zwakke voeding, dwz: je voeding kon bij het opstarten niet genoeg stroom leveren om je HD binnen de tijdslimiet te laten opspinnen, als dat vaker gebeurd krijg je zo'n error, maar de HD doet het voor de rest wel perfect
Ik had al zo'n vermoeden... Mijn oude 40GB Maxtor begon een sterk dalende waarde voor SURC te krijgen, terwijl ik al iets eerder voedingsproblemen had gehad na het plaatsen van enkele fans (zoals brander die het niet meer doet). Op een gegeven moment deed alles het weer (wat externe meuk losgekoppeld), maar soms had het BIOS problemen met de primary IDE. HD vervangen, voeding vervangen, en geen problemen meer.

Maar als ik dat verhaal van jou mag geloven is die 40GB schijf nog goed, mooi!

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

Verwijderd

Hou rekening mee dat S.M.A.R.T eigenlijk alleen onthoud hoe vaak je hd een fatale fout maakt.

in jou geval dus dat de motor van de schijf even stil staat en dan weer op toeren komt.

als de schijf meer dan X keer die fout begaat dan meld de hd dat er iets mis is

inwese kan hij best nog wel jaren mee gaan met zoon fout *als het niet de voeding is maar gewoon de hd zelf*

ik heb namelijk ook nog een oude wd schijf die soms 10X achter elkaar uit en aan gaat verder doet hij het perfect maar dit euvel heeft hij al een jaar!

dus ik zou als ik jou was gewoon lekker testen of het je voeding is zo niet moet je overwegen of het niet te veel moeite is voor jou om hem op te sturen. want je weet het nooit mischien wordt hij maar een jaar oud met dit probleem of hij kan nog 5 jaar lang zo door gaan :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag contact gehad met Maxtor, er zit nog garantie op dus ik ga hem mooi omruilen. Ik neem aan dat ze hierop wel garantie geven niewaar?

• Bartez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-12-2025
ik heb dus hetzelfde probleem....SMART geeft een foutmelding bij het booten.

ik naar de site van maxtor, netjes alles ingevuld en jawel....voldoende garantie, alleen ze hebben Diagnostic Code nodig die je krijgt bij het draaien van het programma POWERMAX. ik dus dat programma draaien, zegt ie dat alle tests goed zijn, op de laatste na:

Power: passed
Interface: Passed
Jumpers: Passed
Bios: Passed
Partition info: Present
Smart: status check: Passed
Smart: attribute read: passed
Smart: treshold check: Passed
Smart: attribute check: FAILED

maarja...ik krijg dus geen diagostic code....oftewel...zo kan ik dat RMA nummer nooit krijgen....iemand een idee hoe ik achter die code kan komen?? en/of de harde schijf wel degelijk kapot is?

EDIT: NEVERMIND.....zie dat die code naar het floppy schijfje is weggeschreven in de tekstfile DRVINF.TXT

[ Voor 7% gewijzigd door Bartez op 25-09-2003 16:00 ]

Pagina: 1