[PSU] 2x 12v = 12v 17 A?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
Nou, ik heb al wat gezocht, maar kwam op internet en hier @ GoT alleen maar topic tegen over het maken van 24 volt met 2 psu's. Ik wil dus gewoon meer ampere uit de voedingen trekken als ze het niet redden.

Ik wil de volgende peltier kopen:

SENFU Peltier Cooling element (79,8W/40x40)

- Special metallic materials, Antimony (Sb) and Bismuth (Bi)
- Light, compact, quiet, and no environmental harzards
- Volt 15.4V
- Current 9A
- Power 79,8W
- Size 40 x 40mm

Deze vraagt 9 A bij 15,4 volt dus. Nu wil ik hiermee de northbridge van mijn Nforce2 bord coolen die is gevoltmod. Hij is best heet, maar ik verwacht niet heter als radeon kaarten zoals de 9700 pro, en die kunnen toch met een 80watt pelt vooruit?

Nou, omdat pelts bij de laatste voltage maar weinig beter presteren, dacht ik dat 12 volt genoeg zou moeten zijn. Of zie ik dat fout? Ik heb een voeding van 9 A op de 12 volt lijn. Ik denk dat die het wel moet trekken, of niet? Ik ben bang dat het mogelijk de piekspanning is (staat er niet op) en daarom wil ik een 2e voeding aansluiten. Ik zag hier laatst een topic van iemand die gewoon de aansluitingen aan elkaar heeft geknoopt en hopla, meer A. Nu vroeg ik me af of stroom zo niet zal gaan teruglopen in de andere voeding als deze niet tegelijk start ofzo, of gewoon minder kracht heeft? Daarom denk ik dat ik een diode moet plaatsen op de + pool van de 12 volt van beide voedingen, zoals in het schema hieronder. Bij de - heeft dit geen zin denk ik.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pierre.oord/GoT/peltvoeding.GIF

Doe ik dit zo goed? En moet ik de 5 volt en andere voltage lijnen nog verbinden van die voeding of mogen die los hangen? Het gaat om AT voedingen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je 2 voedingen parallel zet krijg je dubbele amperage, maar ik weet niet zeker of je 2 ongelijke voedingen mag gebruiken misschien krijg je dan dat er op beide voedingen 8.5 ampere wordt gevraagd en er dus toch 1 voeding plof zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 17:34
voedingen zeggen niet zo 123 plof

Maar het kan wel een probleem zijn om de 12V van je PSU zwaar te belasten en de +5 V niet. Veel voedingen zijn daar helemaal niet blij mee.

en je zult iets moeten vinden om de stroom een beetje eelijk te verdelen, in de praktijk kan de weerstand van de aansluit draden naar de peltier toe al genoeg zijn

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 03-09-2003 20:34 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Sine schreef op 03 September 2003 @ 20:34:
voedingen zeggen niet zo 123 plof

Maar het kan wel een probleem zijn om de 12V van je PSU zwaar te belasten en de +5 V niet. Veel voedingen zijn daar helemaal niet blij mee.

en je zult iets moeten vinden om de stroom een beetje eelijk te verdelen, in de praktijk kan de weerstand van de aansluit draden naar de peltier toe al genoeg zijn
mm, misschien wil je iets preciezer zijn. Stroom eerlijk verdelen? Weerstand aansluitdraden? Doen die diodes dat niet? En over die 5 volt: dat heb ik weleens gelezen ja eerder. Als ze vervelend doen, is het dan voldoende om een lichtje ofzo :P erop aan te sluiten? Kan ik dat 5 volt gedeelte eenvoudig uitschakelen, of :P je hebt me wel eerder geholpen Sine, ik weet dat je veel van electra weet dus kom maar op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn het geschakelde voedingen, ik weet niet hoe dat precies werkt, maar het moet toch uit te schakelen zijn :). Zit toch gewoon spanningsregulator en een powerFet in zo'n voeding? Kan je dat er niet uitslopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Met verdelen bedoel ik dat als de ene voeding 12 volt levert en de andere 11,9 is het niet de bedoeling dat de 12 volt leverende voeding alle stroom gaat leveren

Als je nu de massa's van de voedingen aan elkaar knoopt en twee aparte +12V leidingen vannuit iedere voeding naar je peltier legt gebruik je de weerstand van de draad om dit verschil voor je op te vangen

in redundant power supply's zie je idd wel dat ze daar diodes voor gebruiken (die ook een kleine inwendige weerstand hebben en meteen zorgen dat als 1 voeding kapot gaat er geen stroom van de goede naar de defecte voeding kan lopen

Dus je zou ook diodes kunnen gebruiken (bij voorkeur shottkey daarbij is je verlies kleiner) en op een koelplaat schroeven ! (Die diode kun je uit een defecte voeding slopen de +5V gelijkrichter is een dual diode die je hier perfect voor kunt gebruiken, hij zit meestal achter de filterspoel vlak bij de uitgaande voedig, het is waarschijnlijk het grootste onderdeel op de heatsink)

en hie je voeding reageert op die lage of geen +5V kun je makkelijk testen door er een paar halogeen lampjes aan te hangen. Ik misbruik hier zelf wel eens mij 6 20W spots tellende halogeen verlichting voor :P

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Als je de 5V lijn niet belast kun je best meer stroom uit de 12 V halen (15-20 A); 5V en 12V komen uit dezelfde trafo, maar je moet dan op paar puntjes letten.....
a)de secundaire 5V is met dezelfde draaddikte doorgewikkeld om 12V te maken
b)je zou zwaardere gelijkrichter in het 12V circuit moeten plaatsen, die net zo stevig gekoeld wordt als de 5V gelijkrichter; daar kun je meestal NIET de 5V gelijkrichter voor nemen omdat de doorslagspanning lager ligt dan de diode die in 12V circuit wordt toegepast, maar als je bij de specs vindt, dat die spanning 40V bedraagt is er geen probleem.
c)de rimpel op de uitgang wordt hoger, maar daar heeft Peltier geen last van.
d)omdat de er naar de 5V lijn wordt gerefereerd voor stabilisatie, zullen 12V fluctuaties wat groter worden maar dat is voor Peltierelement ook niet van belang.
e)de 12 V ringkern kan wat warmer worden; als de 5V ringkern met dikker draad gewikkeld is, ruil ze dan van plaats.
En tenslotte, met wat meer aanpassingen kun je uit bestaand PC Supply goed geregelde voeding maken voor spanningen tussen 12-17 Volt.

• pierre-oord
Die aanpassingen naar de 15 volt klinkt wel leuk, alleen moet dat dus op 2 voedingen. Ik zal wel diodes gaan gebruiken, koop ik wel gewoon los. Ik vroeg me eigenlijk nog of of er standaard niet een diode zit in een voeding op de 12v, maar dat zal dan wel niet. Ik ben nu ff een voeding aan het slopen :P ff ontdoen van die grote dradenbos. Bedankt voor de reply's tot nu iig. Ik weet nog niet zoveel van electra, zoals bijvoorbeeld dat je met 2 diodes de spanning gelijk maakt, want ja, weerstand hebben ze,maar dat dat de voltages gelijk worden wist ik nog niet.

@ barb: ik snap nog ff niet wat je bedoelt: Zeg je nou dat er meer gewikkeld is om 12 volt te krijgen? Ik dacht hoe meer wikkels hoe minder stroom, maar ik zal de tekst wel verkeerd lezen :P

Een nieuwe gelijkrichter zal wel lastig gaan worden, ik ken zo'n ding alleen als iets groot's zwarts met 4 aansluitpunten, ik zie zoiets niet zitten. Wel weet ik dat met een hoop electronica met condensators enzo ook zoiets te bouwen is, misschein hebben ze dat zo gedaan in deze voeding.

[ Voor 33% gewijzigd door pierre-oord op 04-09-2003 09:42 ]

Verwijderd

Als die Peltier bij 15V 9A is, dan is ie bij 12V nog maar 7A en kan je met één voeding volstaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 10:36 ]

Verwijderd

Alg.
Als je van een PC voeding de "niet geregelde" 12V uitgang gaat belasten en de geregelde uitgang 5V niet, dan kun je prolemen met stabiliteit verwachten. Belast dus altijd de 5V met de minimaal aangegeven stroom.

De huidige genereratie voedingen hebben vaag magamp regelingen (magnetisch nageregeld) in zich. Hierdoor kunnen de problemen van scheef belasten aanzienlijk
verminderd worden.

@Barb
Ik zou niet adviseren om zomaar spoelen (ringkernen) uit te wisselen. Deze componenten vormen een belangrijk onderdeel in de regeling.

Waarschijnlijk bedoelt Barb dat op de transformator de 12V wikkeling "gestapeld" is op de 5V wikkeling. Dit houdt in dat er op de trafo een 5V wikkeling bestaat, en een 7V wikkeling. Door deze in serie te zetten verkrijg je 12V. Nadeel is wel dat de stromen vanuit de 12V en de 5V uitgang beide door de 5V wikkeling lopen.

• Sine
Verwijderd schreef op 04 september 2003 @ 03:52:
Als je de 5V lijn niet belast kun je best meer stroom uit de 12 V halen (15-20 A); 5V en 12V komen uit dezelfde trafo, maar je moet dan op paar puntjes letten.....

a)de secundaire 5V is met dezelfde draaddikte doorgewikkeld om 12V te maken
Lang niet altijd, meestal niet zelfs
b)je zou zwaardere gelijkrichter in het 12V circuit moeten plaatsen, die net zo stevig gekoeld wordt als de 5V gelijkrichter; daar kun je meestal NIET de 5V gelijkrichter voor nemen omdat de doorslagspanning lager ligt dan de diode die in 12V circuit wordt toegepast, maar als je bij de specs vindt, dat die spanning 40V bedraagt is er geen probleem.
De doorslag spanning van een diode heb ik nog nooit onder de 30V gezien, dus dat zou geen probleem moeten zijn
c)de rimpel op de uitgang wordt hoger, maar daar heeft Peltier geen last van.
d)omdat de er naar de 5V lijn wordt gerefereerd voor stabilisatie, zullen 12V
fluctuaties wat groter worden maar dat is voor Peltierelement ook niet van belang.
5V lijn wordt geregeld
12V lijn wordt bekeken, als die spanning te ver afwijkt (en als de rimpel te groot wordt dus) klapt de voeding er uit
e)de 12 V ringkern kan wat warmer worden; als de 5V ringkern met dikker draad gewikkeld is, ruil ze dan van plaats.
Dit is in 99% van de computer voedingen 1 rinkern met meerdere windingen en die kun je niet zomaar wisselen
En tenslotte, met wat meer aanpassingen kun je uit bestaand PC Supply goed geregelde voeding maken voor spanningen tussen 12-17 Volt.
ALS je behoorlijk wat van electronica af weet EN het met je PSU mogelijk is kan dat idd

http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc400.htm

Repareren doe je zo.

• pierre-oord
Sow, nou ik ben nu aan het testen met 1 voeding (AT):

Ik sluit een 20watt 12v halogeen aan @ 12 volt aansluiting en daar meet ik dat 10,5 volt zo ongeveer. Dat is te weinig. Hierna heb ik een klein motortje dat binnen handbereik lag @ 5 volt aangesloten, en de 10,5 werd iets van 10,8. Hierna heb ik de halogeen op de 5 aangesloten en alleen de 12 gemeten: 12,43 volt.

Duidelijk moet de 5 volt bij deze voeding belast zijn.

Nu wil ik graag weten:
1) kan ik iets modden aan die voeding waardoor die gewoon geen 5 volt meer heeft
2) zo niet, kan ik dan een weerstand oid aansluiten op die 5 volt ipv een lichtje? Die halogeen wordt niet echt heet, maar een weerstand zal wel heet worden omdat die alles in warmte moet omzetten. Maar wat voor weerstand heb ik dan nodig.

Verder heb ik nog wel ergens ver weggestopt op een plaats die me een paar uur zoeken kost :P een atx ding liggen van 200 watt ofzo. Zou die beter werken dan een AT dan als ik alleen 5 v trek? Misschien kan ik nog wat fans aansluiten op die 5 volt, maar toch liever niet.

Ow, trouwens, er zit nog een leuk potmetertje in die voeding. Ik denk dat ik daar ook maar eens aan ga draaien >:)

edit: Spreek jij de taal van dat linkje sine? :P

[ Voor 3% gewijzigd door pierre-oord op 04-09-2003 15:57 ]

Verwijderd

die potmeter is om de 12 volt af te regelen.
de 5 volt kan je eenvoudig belasten met een weerstandje, belast hem tenminste 10% om een volledig stabiele 12 volt lijn te hebben.

• Sine
pierre-oord schreef op 04 September 2003 @ 15:53:
Sow, nou ik ben nu aan het testen met 1 voeding (AT):

Ik sluit een 20watt 12v halogeen aan @ 12 volt aansluiting en daar meet ik dat 10,5 volt zo ongeveer. Dat is te weinig. Hierna heb ik een klein motortje dat binnen handbereik lag @ 5 volt aangesloten, en de 10,5 werd iets van 10,8. Hierna heb ik de halogeen op de 5 aangesloten en alleen de 12 gemeten: 12,43 volt.

Duidelijk moet de 5 volt bij deze voeding belast zijn.

Nu wil ik graag weten:
1) kan ik iets modden aan die voeding waardoor die gewoon geen 5 volt meer heeft
2) zo niet, kan ik dan een weerstand oid aansluiten op die 5 volt ipv een lichtje? Die halogeen wordt niet echt heet, maar een weerstand zal wel heet worden omdat die alles in warmte moet omzetten. Maar wat voor weerstand heb ik dan nodig.

Verder heb ik nog wel ergens ver weggestopt op een plaats die me een paar uur zoeken kost :P een atx ding liggen van 200 watt ofzo. Zou die beter werken dan een AT dan als ik alleen 5 v trek? Misschien kan ik nog wat fans aansluiten op die 5 volt, maar toch liever niet.

Ow, trouwens, er zit nog een leuk potmetertje in die voeding. Ik denk dat ik daar ook maar eens aan ga draaien >:)

edit: Spreek jij de taal van dat linkje sine? :P
Solly hoor :p

iets beter te begrijpen : http://www.webx.dk/oz2cpu/radios/psu-pc1.htm

Repareren doe je zo.

Verwijderd

pierre-oord schreef op 04 September 2003 @ 15:53:
Weerstand kan, een lampje ook ;)
[rml]euss in "[ Voeding] Meer belasten met weerstand"[/rml]:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/atx-dummyload-tester.gif

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 04:07 ]

• pierre-oord
sine: np :P ik ga zo ff die link goed lezen. Nu wil ik graag wat weten over het belasten van de 5 volt lijn; 10% belasten dus. Hij geeft 24A. Maar wat voor weerstand heb ik dan nodig? En ik denk ook dat die weerstand wel heet zal worden dan, of niet? Kan ik dat 5 volt gedeelte ook uitschakelen ofzo? Dat lijkt me beter, scheelt weer stroom ook. Ben benieuwd. Ik heb geen digicam maar kan er af en toe een lenen, als jullie pics willen van de voeding zet ut ff dan kan ik er 1 regelen denk ik, ik probeer het iig al voor vrijdag.

edit: ow, dat linkje gaat over dat belasten, ik ga het lezen, maar als ik het ook zonder belasten kan doen kan iemand me zeggen hoe dat kan? Irri die geschakelde voedingen :P

edit:
Ik heb heel dat topic gelezen, maar bij afloop heeft de topic starter niet meer gereageerd. Dat kan zijn
A. De topic starter heeft het niet overleefd :P
B. Het is hem gelukt met een weerstand van 15 ohm en 15 watt?

Klopt het dan dat 15 watt de 5 volt lijn dan 3A belast?
Die weerstand wordt dat denk wel gloeiend heet, 15 watt op een klein oppervlak, of niet? Zou ik hem in de voeding moeten bevestigen.

Andere manieren?

[ Voor 39% gewijzigd door pierre-oord op 04-09-2003 18:54 ]

• Sine
pierre-oord schreef op 04 September 2003 @ 18:42:
sine: np :P ik ga zo ff die link goed lezen. Nu wil ik graag wat weten over het belasten van de 5 volt lijn; 10% belasten dus. Hij geeft 24A.
die 10% is een richt waarde, in een pc levert de 5V lijn meer stroom dan de 12V lijn. Waar die 10% vandaan komt zie ik niet zo 123
Maar wat voor weerstand heb ik dan nodig? En ik denk ook dat die weerstand wel heet zal worden dan, of niet? Kan ik dat 5 volt gedeelte ook uitschakelen ofzo? Dat lijkt me beter, scheelt weer stroom ook. Ben benieuwd. Ik heb geen digicam maar kan er af en toe een lenen, als jullie pics willen van de voeding zet ut ff dan kan ik er 1 regelen denk ik, ik probeer het iig al voor vrijdag.
15W is idd niet mis, en koelen moet je hem zeker, uitschakelen kan maar dan zul je je voeding moeten ontleden (zie 2e linkje naar die deense site van mij, daar doen ze precies dat0
edit: ow, dat linkje gaat over dat belasten, ik ga het lezen, maar als ik het ook zonder belasten kan doen kan iemand me zeggen hoe dat kan? Irri die geschakelde voedingen :P

edit:
Ik heb heel dat topic gelezen, maar bij afloop heeft de topic starter niet meer gereageerd. Dat kan zijn
A. De topic starter heeft het niet overleefd :P
B. Het is hem gelukt met een weerstand van 15 ohm en 15 watt?

Klopt het dan dat 15 watt de 5 volt lijn dan 3A belast?
Die weerstand wordt dat denk wel gloeiend heet, 15 watt op een klein oppervlak, of niet? Zou ik hem in de voeding moeten bevestigen.

Andere manieren?
zie boven :)

Het kan wel (zie deen) maar is niet simpel

en het hangt van de voeding af hoe zwaar je je 5V lijn moet belasten (probeer eens een 50W halogeen lampje als je die hebt)

Repareren doe je zo.

• pierre-oord
Hier een tekening met mijn paint-skillz :P , ik zal een foto proberen te maken van de voeding. Ik wil eigenlijk het 5 volt gedeelte van de voeding uitschakelen, zodat ik hem ook niet hoef te belasten. Scheelt warmte en energie.

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/pierre.oord/GoT/voeding.GIF

• pierre-oord
Sow, nou sine toch zoals ik besproken had met je op msn hier een kickje:

Ik heb net een halogeen lampje, 1 autolamp (meer kon ik niet vinden, morgen kopen dan maar) en een motor getest. FF multimeter ertussen, ik kon net 3A trekken uit de voeding, 5 volt onbelast. Te weinig spullen gewoon. Voltage nog niet gemeten. Maar, als je de motor belast gaatie wel meer A's trekken >:) ik heb, maar het is een 3A motor, best een herriemaker, en er slapen al mensen hier dus kon niet veel doen. Ik heb hem ff een beetje belast met een tang op de as... ik zag 6,5 ampere verschijnen. Ik kan hem nog meer belasten,maar hij moet natuurlijk niet kapot gaan. Morgen toch maar ff lampen kopen bij de electra zaak. Heb ik nog spullen nodig voor zo'n mod aan dat ding? Ik geloof niks toch, of een weerstandje misschien? Ik ga iig zo'n belastende weerstand kopen.

• Sine
met gewone halogeen lampjes heb je denk ik het meeste lamp voor je geld, weerstandje van een paar weerstandjes van 10 Ohm 3W kunnen erg handig zijn (op 5V 0,5A / weerstand)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Sine schreef op 04 september 2003 @ 23:44:
met gewone halogeen lampjes heb je denk ik het meeste lamp voor je geld, weerstandje van een paar weerstandjes van 10 Ohm 3W kunnen erg handig zijn (op 5V 0,5A / weerstand)
Ik zal die weerstandjes meenemen, maar is 3W niet te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De weerstand is afhankelijk hoe zwaar je de 5Volt lijn wilt belasten.

5 V / 10 ohm = 0,5 A -> 5 V * 0,5 A = 2,5 W -> ~3 W
5 V / 4,7 ohm = 1,06 A -> 5V * 1,06 A = 5,31 W -> ~6,5 W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reken er wel op dat een 3W weerstandje waarin 2.5W wordt verstookt behoorlijk heet wordt.
Zou ik liever voor een 5W of 7W typje gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 08:52:
De weerstand is afhankelijk hoe zwaar je de 5Volt lijn wilt belasten.

5 V / 10 ohm = 0,5 A -> 5 V * 0,5 A = 2,5 W -> ~3 W
5 V / 4,7 ohm = 1,06 A -> 5V * 1,06 A = 5,31 W -> ~6,5 W
Dit komt in m'n electra docje, zulke berekeningen zijn wel handig. Ergens zegt me iets dat binas dat ook wel moet kennen? Ik ga over zo'n 2 uur naar de electra zaak toe die dingen halen, en wat grote lampen ofzo kopen.

EDIT:
Nou sine, ik heb de onderdelen en ff wat getest. De voeding red het dus niet zo lekker. Als ik hem zwaar belast wil regelmatig niet aan en heeft veel stroom nodig @ 5 volt. Nu bedacht ik plots waar die ATX voeding lag (in een oude computerbak) en heb ik hem uitgehaald. Deze geeft ipv 9 A zelfs 10A. Nou, aansluiten, en volgende gevonden: 7,13 A stabiel. Alleen moet ik dan de motor eerst loskoppelen, en later aansluiten. Als ik hem aansluit zie je een grote piekspanning door de multimeter gaan. Als ik de motor tegenhoud heb ik denk zo'n 5 seconden 9 ampere gehad. Langer niet, want toen raakte m'n bureau onder de ijzerdeeltjes van een tang en een as van de motor :P

Deze voeding zal het dus wel doen. Ik heb de 5 volt later nog belast met die weerstandjes, en als ik 2 weerstandjes toevoeg (1A?) dan gaat het voltage van 11,54 naar wel 11,56...

Nu is alleen het voltage nog niet zo hoog. Ik ga ff zoeken naar potmeters, kijken of dat nog te verstellen is. Heeft het anders nog zin om de 5 volt uit te schakelen van deze voeding? Ik heb over een uurtje ongeveer hier een heel scherpe dure digicam, dus dan krijgen jullie de binnenkant iig te zien van die voeding, ik probeer over een uur, maar omdat er dan nog iemand langskomt is het misschien eerder vanavond of morgen :S helaas

[ Voor 59% gewijzigd door pierre-oord op 05-09-2003 16:14 ]

Pagina: 1