Toon posts:

[Linux] Sendmail, meerdere popboxen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik heb mijn server alweer een tijdje draaien en het doet het allemaal goed.
Alleen heb ik 1 klein dingetje waar ik vanaf wil.

Ik heb nu sendmail draaien, alle gebruikers kunnen hun mail ophalen uit hun popbox. Dat werkt allemaal mooi.
Maar nu heb ik een aantal accounts die meerder popboxen willen/kunnen hebben.
Tot nu toe heb ik een nieuwe user aangemaakt die NIET kan inloggen via ftp en ssh. Dit vind ik geen goede/nette oplossing.

Is er een andere manier hoe ik alleen een popbox kan aanmaken met wachtwoord en gebruikersnaam?

alvast bedankt

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-04 18:04

Whizzer

Flappie!

Je kunt een user ook gewoon een niet valide shell geven, dan kan ie helemaal niets behalve z'n mail ophalen...

Als je niet per se verschillende popboxen hoeft te hebben, maar gewoon meerdere email accounts voor een bepaalde user, dan kun je met de file /etc/mail/aliases het een en ander regelen.... Als je bijvoorbeeld in die file iets zet als "sales: klaas" en daarna newaliases uitvoert, dan zal de user klaas behalve klaas@domein.nl ook sales@domein.nl ontvangen. Ik denk eigenlijk dat je dat zoekt, maargoed, wie ben ik?

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik zou eens kijken naar een oplossing met virtual mailboxen. Heb zelf een aantal configuraties draaien met Postfix, MySQL en Courier. Dat werkt prima.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• _JGC_
  • Laatst online: 02:08
Hmm, sendmail :P

kijk es naar een setup met postfix en cyrus of qmail met vpopmail voor serieuze virtual hosting.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm er is dus ook iets als virtual mail,
is zie postfix 2x voorbij komen.

Dus ga ff een kijkje nemen naar postfix...

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Sendmail = SMTP, poort 25

Sendmail is voor mail versturen vanuit een server. POP en IMAP zijn voor mailontvangst (email boxen) op de server.

Voor pop boxen heb je imapd (of variant) nodig welke op poort 110 danwel 143 werkt (pop3 of imap)

Je kunt meerdere boxen aanmaken door virtuele pop-boxen of accounts zonder shell (mail accounts dus) welke uit te lezen zijn door aliasen of met fetchmail (als je externe boxen wil leegmaken).

Uiteraard kun je in /etc/aliases aangeven hoeveel aliassen je wilt.
Bijvoorbeeld pop-box Bert@domein ontvangt ook mail voor klaas@domein en info@domein.

Maar ik snap niet wat je nu precies wilt bereiken.

[ Voor 46% gewijzigd door WHiZZi op 04-09-2003 15:32 . Reden: info toegevoegd ]

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• jant
  • Niet online
Beetje een verwarrend beeld dat je hier schept.
WHiZZi schreef op 04 September 2003 @ 15:27:

Sendmail is voor mail versturen vanuit een server. POP en IMAP zijn voor mailontvangst (email boxen) op de server.
Een MTA (MAil Transfer Agent) ontvangt ook mail. De afkorting zegt het al. Input wordt verwerkt door het door te sturen naar een andere MTA of het af te leveren in mailboxen met behulp van een LDA (Local Delivery Agent).

POP cq IMAP wordt louter gebruikt voor het bekijken van de mailbox en heeft derhalve feitelijk niets te maken met mailontvangst. Immers de mail is ontvangen door een MTA en die heeft het mailtje in een mailbox gestopt.
Je kunt meerdere boxen aanmaken door virtuele pop-boxen of accounts zonder shell (mail accounts dus) welke uit te lezen zijn door aliasen of met fetchmail (als je externe boxen wil leegmaken).
Welke uit te lezen zijn door aliasen??? Help me eens even op weg, ik snap hem niet. Wat heeft een alias te maken met het uitlezen van mail.
Uiteraard kun je in /etc/aliases aangeven hoeveel aliassen je wilt.
Bijvoorbeeld pop-box Bert@domein ontvangt ook mail voor klaas@domein en info@domein.
Dus in /etc/aliases zet ik een hoeveelheid 2 en dan weet elke MTA dat klaas en info in bert bezorgd moet worden ?

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Nu ik het nalees is het nogal vaag ja :+

Negeer mijn reactie maar even, vaag moment. 8)7

In /etc/aliases kun je aangeven welke aliasen op een pop-box zitten. Dat kunnen meerdere aliassen zijn ja. Maar dat zijn dus geen popboxen.
Maar nu heb ik een aantal accounts die meerder popboxen willen/kunnen hebben.
Als je echte popboxen wilt maken, kun je dmv mailaccounts echte boxen aanmaken. In /etc/aliases kun je meerdere email-addressen toekennen aan een mailbox.

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

Pagina: 1