Toon posts:

[RH8] User maken die helemaal niets mag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Waarom is mijn topic dichtgegooid. Ik heb niet eens kunnen reageren. Ik vraag toch geen verboden vrucht ?

Een paar gasten gaan zitten bekvechten en daarom wordt mijn vraag niet beantwoord.

Het gaat dus om dit topic: [rml][ RH8] User maken die helemaal niets mag[/rml]

Dus ik ga hier gewoon verder als je het niet erg vindt. Aan 4valien: Ja ik weet dat je met de sshd conf. "no root logins" kan aanzetten en dat heb ik uiteraard al aan staan. Maar die user die inlogt mag niet op het systeem kunnen kijken buiten z'n eigen homedir (waar niets instaan en die read-only is).
En ik weet niet hoe ik dat kan regelen. Bovendien lijkt het me een veilig idee om die vent uberhaupt nergens leesrechten te geven (op libraries en config files na die hij persee nodig heeft om te kunnen inloggen).

Dus kunnen we aub. normaal doen en de mod niet pissig maken.
Niks kunnen en dan wel 'su' kunnen doen ? kan je die users niet gewoon een shell geven die dat doet?
Welke shell doet dit ? (ik weet hoe ik de login-shell van een user kan aanpassen)

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Je vraag is toch beantwoord door r3boot daarjuist ? Gewoon als loginshell 'su' geven :)

Verwijderd

Gewoon su gebruiken als de shell van de user:

test:x:1234:1234:Een test user:/tmp:/bin/su

Heb ik net getest, en het werkt (debian unstable)

edit:

Heb de topic titel ff aangepast.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 19:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ehh r3boot, nu zijn er dus twee topics met exact de zelfde titel...

Is dat "su" als shell opgeven niet een beetje link ?
Al hoe wel, nadat die login vent z'n password heeft opgegeven is "su" toch het eerste wat ie zal intypen dus er is geen verschil...

Gaan we eens even proberen. Dank je wel voor jullie tijd. _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 00:15 ]

Verwijderd

niet slim
/bin/false is beter maar ik snap niet precies wat je wilt