[Mini HowTo] Lego!

Pagina: 1
Acties:
  • 3.874 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 86363

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/usericons/86363/lego.gifLego Mini HowTo
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif

Waarom deze HowTo?

Deze HowTo (en hopelijk ook dit topic) gaat over het aansluiten van Lego Technics op je pc. Ja, natuurlijk, dat kan al jaren met kitjes zoals Mindstorms en Lego dacta, die kosten echter een paar honderd euro. Op deze manier ben je echter voor 1 euro 50 klaar (er van uitgaande dat je al lego sensoren en/of motoren hebt).

Er lopen hier genoeg mensen rond die wel eens een lego casemod hebben gemaakt of dat van plan zijn. Ook voor dit soort projecten kant het leuk zijn als het klepje van je lego pc ook met een echt lego motertje opengaat :+

Wat kan ik allemaal aansluiten dan?

Simpelweg al je elektrisch lego. Dus motoren (het oude en het nieuwe type, de laatste heeft meer kracht), sensoren, sirenes (argh, rotdingen :+), lego ledjes en last but not least je lego trein. Al het lego werkt gewoon op 9v, vandaar dat alles ook aan te sturen is. Ik gebruik om te testen 5v (motoren draaien wat minder snel maar doen het nog goed) voor de veiligheid. Je kunt natuurlijk net zo goed 12v gebruiken en er een weerstandje tussenzetten. Deze Mini HowTo zal voornamelijk gaan over het aansluiten van de lego druksensor. Dankzij euss staat hier ook wat informatie over het aansluiten van een lego motor.

Disclaimer

Het is mogelijk dat bepaalde informatie niet geheel correct is. Kom je fouten tegen of heb je aanvulling? Post ze dan in dit topic, ze zijn meer dan welkom. Het aansluiten van je parallelle poort is niet geheel zonder risico's. Als je er teveel spanning op zet of kortsluiting maakt kun je je parallelle poort opblazen. Ben je dus niet zeker van wat je doet kun je het beter uitproberen op een oude computer. Vanzelfsprekend ben ik niet aansprakelijk voor schade aan je moederbord, voeding of lego spul.

Wat heb ik nodig?
  • Een lego sensor!
    Tenminste, als dat is wat je aan wilt sluiten. Ik heb deze sensor aangesloten:
    Afbeeldingslocatie: http://fibo.kmutt.ac.th/about/events/frit2/images/Image3.gif
  • Een voeding
    Voor een motor of trein heb je zowieso een aparte voeding nodig, voor een sensor zou je ook de spanning van je par poort kunnen gebruiken. Het is echter altijd makkelijker om een aparte voeding te gebruiken, zeker als je met 9v wilt werken. Aangezien je waarschijnlijk geen regelbare spanningsbron thuis hebt staan, zul je iets anders nodig hebben. Ik gebruik een voeding uit een oude computer. Aan de voedingsaansluitingen zitten 4 draden, de rode is meestal 5v en de gele of blauwe 12v. Ik gebruik zoals gezegd 5v. Je kunt natuurlijk ook de de voeding uit je eigen pc gebruiken, dan moet je de rode draad (5v) en de zwarte draad verlengen en aan de achterkant uit je kast laten lopen. Let wel op dat niet alle voedingen even goed tegen kortsluiting kunnen. Mijn voeding heeft het zo'n 15 keer achter elkaar overleefd, maar dat zegt zeker niets over andere voedingen.
  • ULN2003
    Voor al het lego dat je aan wilt sluiten zul je een IC nodig hebben die tussen je lego en je parallelle poort zit. De ULN2003 (“zevenvoudige darlington array”) kost 1,50 en is overal te koop. Een datasheet van de ULN2003 is hier te vinden.
  • Een printerkabel
    Je zult de kabel open moeten maken dus een oude printerkabel komt goed van pas.
  • Een lego technics draadje
    Om eenvoudig verschillende lego aan te sluiten kun je het beste een oud lego technics draadje doorknippen. Je kunt hiervoor het beste een kort draadje (10 cm oid) gebruiken en die in het midden doorknippen.
  • Breadboard (optioneel)
    Om de draden aan de ULN2003 te bevestigen kun je een printplaat gebruiken of de onderdelen “los” aan elkaar solderen. Het is echter het makkelijkste om een zogeheten breadboard te gebruiken (foto). Zo'n breadboard is overal te koop en is vaak onder de 10 euro. Een breadboard bestaat uit een raster van gaatjes die meestal in groepjes van 5 onderling verbonden zijn. Met een beetje experimenteren kom je er al snel achter hoe de gaatjes verbonden zijn. Kom je er niet uit is het artikel How Electronic Gates Work erg interessant, dit maakt een hoop duidelijk over het breadboard en simpele electronica.
En nu?

Eigenlijk is het meeste al uitgelegd in mijn vorige HowTo, daarom heet dit topic ook een Mini HowTo :+ Het topic is hier te vinden: [rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml]

Uit dat topic heb je onder meer de informatie nodig over de printerpoort ("Welke pinnen van de parallelle poort moet ik hebben?") en het stukje "Ja maar, hoe stuur ik dat dan aan?". Dus eerst even dat lezen voordat je verder gaat ;)

Ok, nu de lego sensor!

Zoals je net hebt gelezen heb je dus een (oud) lego technics snoertje nodig die je door midden knipt. Hier vind je twee draden die aan elkaar zitten, je kunt deze het beste met een schaar *voorzichtig* een paar centimeter uit elkaar knippen, je hebt dan meer ruimte om je draadjes aan te sluiten. Nu gebruik je een striptang om van beide draadjes het omhulzel te halen.

Sluit 1 van de draden aan op je voeding, 5v is genoeg voor de sensor. De andere draad sluit je aan op pin 3 van de ULN. Aan de andere kant hiervan, pin 14 sluit je een van de statuspoorten van de parallelle poort aan. In de [rml][ HowTo] Stappenmotoren[/rml] heb je kunnen lezen welke pinnen dat zijn, ik gebruik pin 15. Zie ook deze afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/uln3.gif
Let wel op dat je de ULN óók moet aarden aan de parallelle poort, dat werkt even beter :) Uiteraard mag je op de status poorten van de printerpoort nooit meer dan 5v zetten, je blaast je printerpoort dan zeker op.

Je kunt nu je sensor op de kant van je draadje klikken waar nog wel een connector opzit. Hij zou nu al moeten werken, uiteraard moet je nog wel wat software ervoor schrijven.

De software

Ook hiervoor geld eigenlijk hetzelfde als voor de stappenmotor HowTo. Je moet nu echter niet de datapinnen aanspreken maar de statuspinnen uitlezen. De datapinnen zijn zoals je weet te bereiken op adres 888, voor de statuspinnen is dit 889. Op de volgende manier kun je de statuspoorten uitlezen:

Visual Basic .NET:
1
MsgBox (Inp(889))

Je krijgt dan een decimale waarde terug, wil je deze omzetten in een binaire waarde kun je de volgende (niet echt ideale) functie gebruiken:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
Function Dec2Bin(Num As Integer)
 Dim Temp, Temp1 As Long
 Dim i As Integer
 Dim res As String
 Dim Done As Boolean

Temp = Num
 Temp1 = Num
 Do Until Temp \ 2 = 1
  Temp = Temp \ 2
  i = i + 1
 Loop
 res = ""
 For j = i + 1 To 0 Step -1
  If Temp1 - 2 ^ j > 0 And Done = False Then
   Temp1 = Temp1 - 2 ^ j
   res = res & "1"
  ElseIf Temp1 - 2 ^ j <> 0 And Done = False Then
   res = res & "0"
  ElseIf Temp1 - 2 ^ j = 0 And Done = False Then
   res = res & "1"
   Done = True
  ElseIf Done = True Then
   res = res & "0"
  End If
 Next

Dec2Bin = res
End Function

Als er automatisch iets met veranderen aan de hand van je sensor zul je een timer moeten gebruiken. Deze timer stel je bijvoorbeeld in op 10 ms. De volgende code doet al het werk:

Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub tmrStatus_Timer()
    If Inp(889) = 63 Then ' Als de status veranderd in 63
        Out Val(888), 0 ' Alle datapinnen uit, dus de motoren ook uit
    Else
        ' Etc
    End If
End Sub

Uiteraard zul je het getal 63 moeten veranderen in de waarde van jouw statuspoorten als de sensor ingedrukt is. Dat was het voor de sensor!

En een motor/trein?

Je kunt het volgende gebruiken als je de motor/trein maar 1 kant op wilt laten rijden:

Ook nu heb je weer de ULN nodig en een opgeknipt snoertje. Sluit draad 1 aan op de aarde (welke is verbonden met je voeding én met je par poort) en draad 2 op een uitgang van je ULN. Op de bijbehorende ingang sluit je 1 van de datapinnen aan. Dat is alles! Zoals je ziet werkt dit precies hetzelfde als het aansluiten van een stappenmotor, alleen hoef je nu maar 1 spoel te gebruiken. Op deze manier kun je dus 7 motoren op 1 ULN2003 aansluiten.

Het volgende kun je gebruiken om de polariteit van de motor/trein te veranderen, daardoor gaat hij dus de andere kant op :)

Je kunt hiervoor een 2-polig relais gebruiken. Deze kun je bijvoorbeeld vinden bij Conrad, bestelnummer 505145 (PDF) € 2,68.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Relais%20(Conrad-505145).jpg Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/polariteit-relais-v3.gif

Uitleg:
Een transistor die van 1 van de LPT/Com-poort pinnen tesamen met je 5V voeding een acceptabele schakelspanning geeft voor je relais.

Word deze HowTo nog uitgebreid?

Ik hoop dat er nog wat mensen zijn met toevoegingen of leuke ideeën. Deze HowTo geeft je slechts een idee wat je met je oude lego kunt doen, gebruik je fantasie om ze te gebruiken in leuke casemods ;)

Waar vind ik meer informatie?
- Interfacing the Standard Parallel Port
- Interfacing to the IBM-PC Parallel Printer Port
- Robotics Resources
- Use of a PC Printer Port for Control and Data Acquisition
- Tomi Engdahl's Parallel Port Interfacing
- Parallel Port Central
- Parallel Port Page
- Parallel interfacing in Linux
- Handig voorbeeld van een LPT breadbordje
- Remote control of Lego Mindstorms* Over the Internet

[ Voor 255% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 02-12-2004 17:59 . Reden: test ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56

Ibex

^^ met stom.

:X (zie 2 posts hieronder)

[ Voor 114% gewijzigd door Ibex op 03-09-2003 17:27 ]

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedoel je deze treinvoeding?
Afbeeldingslocatie: http://www2u.biglobe.ne.jp/~LEGOfan/train/controller_2.JPG
Deze gaat bij mij namelijk maar tot 9v. De polariteit is er inderdaad wel van te veranderen, het gaat er echter om dat deze polariteit ook via de computer te veranderen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibex
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:56

Ibex

^^ met stom.

Owwww, ik dacht zo dat die tot 12V ging :X was dat ff dom van me, sorry

Archlinux - Rode gronddingetjes zijn lekker - Komt uit .be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 11:38
een motor twee kanten op laten draaien kan wel, maar dan moet je een wat ingewikkeldere schakeling hebben enzo.

als je twee poorten hebt die je allebei op 9V of GND kan schakelen is het te doen om het twee kanten op te laten draaien, je kan dan nml of de een, of de ander op GND zetten :)

Maak je eigen poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Mijn complimenten d:)b
goed stukje tekst weer!
Ik gebruik een voeding uit een oude computer. Aan de voedingsaansluitingen zitten 4 draden, de rode is meestal 5v en de gele of blauwe 12v. Ik gebruik zoals gezegd 5v. Je kunt natuurlijk ook de de voeding uit je eigen pc gebruiken, dan moet je de rode draad (5v) en de zwarte draad verlengen en aan de achterkant uit je kast laten lopen.
Je kan trouwens waarschijnlijk wel de befaamde 7volt-mod gebruiken voor die motortjes, op 7 volt zullen ze toch al wel een stuk sneller draaien dan op 5 en het lijkt me ook nog redelijk veilig :)

(of zeg ik nou iets doms? ik ben nog niet helemaal wakker nl. ;) )

[ Voor 12% gewijzigd door m-m op 03-09-2003 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

Zet die relais info maar in je startpost - dat leest een stuk makkelijker ;)
Je kan trouwens waarschijnlijk wel de befaamde 7volt-mod gebruiken voor die motortjes, op 7 volt zullen ze toch al wel een stuk sneller draaien dan op 5 en het lijkt me ook nog redelijk veilig
Alleen moet je dan wel een goede scheiding aanbrengen tussen je I/O (parallel/serial-poort) en je motortjes. De I/O heeft namelijk wel een ground die 0V is - terwijl je motortjes functioneren op een 'lifted ground' van +5V.

[ Voor 244% gewijzigd door Anoniem: 44568 op 04-09-2003 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Tarin

Just plain weird.

WPEO!

Okeej, ik had dus net gisteren m'n lego weer tevoorschijn gehaald, en zit er momenteel weer mee te prutsen. Hier was ik precies naar op zoek :D.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:58

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

vraagje ik heb nog een oude voeding(dacht atx) maar die zat vroeger dus geaard aan de systeemkast. maar waar moet ik hem op aarden als ik alleen de voeding gebruiken wil.
(kast heb ik nl niet meer word lego :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
pr3torion schreef op 03 September 2003 @ 20:11:
vraagje ik heb nog een oude voeding(dacht atx) maar die zat vroeger dus geaard aan de systeemkast. maar waar moet ik hem op aarden als ik alleen de voeding gebruiken wil.
(kast heb ik nl niet meer word lego :))
Zover ik weet maakt dat niet zoveel uit in dit geval. De aarding (eigenlijk verkeerde woord) doe je gewoon aan de zwarte draad die uit je voeding komt. Het is natuurlijk wel beter om de voeding zelf ook te aarden, maar je lego zal er niet minder door werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:58

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

ty, dan ga ik ook wat knutselen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fox2
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-09-2019

Fox2

Spanning!

Het omschakelen van de draairichting van de motortjes kan ook zonder het geklepper van een relais, je moet dan de motor aansturen door middel van een H-brug schakeling (of kortweg brugschakeling). Dit komt neer op het gebruiken van totaal 4 transistoren (2 per aansluiting van het motortje). Je kunt hiermee beide pinnen van het motortje (onafhankelijk van elkaar) met + of - verbinden:
- en -: motortje draait niet
+ en -: linksom
- en +: rechtsom
+ en +: motortje draait weer niet...

@pr3torion: De voeding zelf is al geaard op het stopcontact via de 220-kabel. Het hele metalen-kast-gebeuren is juist om _de rest van de PC_ ook te aarden, wat dus gebeurt via het metaal van de voeding, wat binnenin de voeding weer met de randaarde van het stopcontact is verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je zou ook kunnen overwegen om een 8255 IO chip te gebruiken in combinatie met een ULN2003. Een 8255 heeft echter 24 I/O-poorten die vrij te programmeren zijn.
Een 8255 is relatief eenvoudig te besturen.

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:26
Je hebt ook 12v transformatoren van Lego voor de oudere treinen, misschien dat die ook wel bruikbaar is:
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/7864.jpg

Ik heb hem ook weleens gebruikt om een 9v motortje mee aan te drijven. Dat liep als een trein.

[ Voor 23% gewijzigd door Jozz op 04-09-2003 00:05 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Anoniem: 25556

Met Mindstorms heb je een infrarode afstandbediening. Voordeel van deze oplossing is echter dat je meer poorten tot je beschikking hebt. De RIS heeft 3 inputs en 3 outputs. Nu kun je de outputs wel multiplexen, maar dan nog is het niet geweldig.

Wat betreft kosten ben ik het echter niet met je eens. De set mindstorms bevat naast de RIS ook een respecatbele hoeveelheid, inclusief 2 van die sensoren en twee motoren. Voeding geschiedt middels batterijen, desgewenst oplaadbaar. Je hebt dus een compleet pakket voor die prijs.

Heb je al een enorme berg lego, vind je solderen leuk, dan is dit je oplossing. Hou je niet van solderen, kijk dan even 'door' de prijs van de mindstormsset.

Mindstorms is te programmeren met diverse open-source talen, zoals bv. NQC (Not Quite C).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-05 11:38
Fox2 schreef op 03 September 2003 @ 22:31:
Het omschakelen van de draairichting van de motortjes kan ook zonder het geklepper van een relais, je moet dan de motor aansturen door middel van een H-brug schakeling (of kortweg brugschakeling).
dat bedoelde ik dus te zeggen, was alleen vergeten dat het H-brug heette :o

Maak je eigen poll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Jozz schreef op 03 September 2003 @ 23:56:
Je hebt ook 12v transformatoren van Lego voor de oudere treinen, misschien dat die ook wel bruikbaar is:
[afbeelding]

Ik heb hem ook weleens gebruikt om een 9v motortje mee aan te drijven. Dat liep als een trein.
Doh, wel logische he! Dat ding is namelijk voor een trein :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-06 12:41
Anoniem: 25556 schreef op 04 September 2003 @ 00:07:
Met Mindstorms heb je een infrarode afstandbediening. Voordeel van deze oplossing is echter dat je meer poorten tot je beschikking hebt. De RIS heeft 3 inputs en 3 outputs. Nu kun je de outputs wel multiplexen, maar dan nog is het niet geweldig.

Wat betreft kosten ben ik het echter niet met je eens. De set mindstorms bevat naast de RIS ook een respecatbele hoeveelheid, inclusief 2 van die sensoren en twee motoren. Voeding geschiedt middels batterijen, desgewenst oplaadbaar. Je hebt dus een compleet pakket voor die prijs.

Heb je al een enorme berg lego, vind je solderen leuk, dan is dit je oplossing. Hou je niet van solderen, kijk dan even 'door' de prijs van de mindstormsset.

Mindstorms is te programmeren met diverse open-source talen, zoals bv. NQC (Not Quite C).
Ik heb in elektuur een artikel gezien waarme je I²C bus op je Mindstorms kan aanlsuiten, en dan zijn je mogenlijkheden ongeveer onbeperkt (Lees: meer dan je nodig hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDraw
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-12-2024
Fox2 schreef op 03 September 2003 @ 22:31:
Het omschakelen van de draairichting van de motortjes kan ook zonder het geklepper van een relais, je moet dan de motor aansturen door middel van een H-brug schakeling (of kortweg brugschakeling). Dit komt neer op het gebruiken van totaal 4 transistoren (2 per aansluiting van het motortje).
Een handige en erg compacte oplossing voor een H-brug is een L293D; dit is een goed verkrijgbaar IC met piekspanningbeveilingsdiodes. Per IC kunnen 2 motoren aangestuurd worden met een maximale continue stroom van 600mA en een piekstroom van 1200mA (meen ik me te herinnneren). Ik heb dit IC zelf ook gebruikt om LEGO te besturen met behulp van de parallelle poort.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57309

offtopic:
Ik ben zo vrij geweest om deze howto te 'pikken' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Anoniem: 57309 schreef op 06 september 2003 @ 12:59:
offtopic:
Ik ben zo vrij geweest om deze howto te 'pikken' ;)
ik hoop voor Riffic dat je wel een duidelijk bronvermelding met linkje naar dit topic enzo hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-05 10:26
Ik kwam net de volgende site tegen: http://www.hitechnic.com/
Ze verkochten hier sensoren voor Lego Mindstorms
Helaas zijn ze gestopt.

Dus ik heb even verder gezocht en toen vond ik deze site:
http://www.techno-stuff.com/
Misschien staat er nog wat interessants op. Het is helaas wel gruwelijk duur.

Of je maakt zelf sensoren:
http://www.stormyprods.com/lego/

en hier nog een interessante site:
http://www.plazaearth.com/usr/gasperi/lego.htm

Google search voor: lego sensor:
http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

:)

[ Voor 11% gewijzigd door Jozz op 06-09-2003 16:23 ]

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, ik heb nu dus een 2 polig relais (vergelijkbaar met deze):

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Relais%20(Conrad-505145).jpg

Ik ben echter niet zeker van de pinout van het dingetje. Iemand die hier raad mee weet? Als het werkt zal ik de resultaten hier posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68230

Je pakt een ULN2003 op 12 volt en dan ga je de motoren toch in PWM aansturen? Kun je ook zelf bepalen hoe hard het treintje moet rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57309

m-m schreef op 06 September 2003 @ 13:01:

ik hoop voor Riffic dat je wel een duidelijk bronvermelding met linkje naar dit topic enzo hebt gemaakt?
offtopic:
Yep, is gewoon een linkje naar hier, dus alle credits blijven bij Riffic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25556

Anoniem: 86363 schreef op 06 September 2003 @ 16:44:
Ok, ik heb nu dus een 2 polig relais (vergelijkbaar met deze):

[afbeelding]

Ik ben echter niet zeker van de pinout van het dingetje. Iemand die hier raad mee weet? Als het werkt zal ik de resultaten hier posten :)
Zoals ie daar staat:

code:
1
2
3
4
A   B C D

o   o o o
o   o o o

A=schakelspanning

B=uit1
C=in
D=uit2

dus, op A sluit je je spanning aan, op C hetgeen je wilt schakelen en dan kun je op B resp D je apparaat aansluiten. Waarsch. is D de 'uit' stand en B de 'aan' stand.

Even nameten kan echter nooit kwaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Anoniem: 44568 schreef op 03 September 2003 @ 19:17:
Zet die relais info maar in je startpost - dat leest een stuk makkelijker ;)

[...]
Alleen moet je dan wel een goede scheiding aanbrengen tussen je I/O (parallel/serial-poort) en je motortjes. De I/O heeft namelijk wel een ground die 0V is - terwijl je motortjes functioneren op een 'lifted ground' van +5V.
Volgens mij is de voeding ongeaard aansluiten een voldoende scheiding. Ik sluit regelmatig een paar voedingen ongeaard aan om er spanningen mee te maken die ik anders niet kan krijgen. Ik had laatst 8V 3A nodig en ik had alleen een berg oude comp voedingen. Ja, ook een doos verschillende adapters, maar trek daar maar eens 3A uit...

Dus de 5 V aansluiting van voeding 1 aan de nul van voeding 2, en de load aangesloten aan de 0 van voeding 1 en de 3.3 van voeding 2. Na meten bleek bij belasting de spanning 7.9V te zijn, perfect! De spanningen van de voeding zijn dus gewoon zwevend als je de aarde tenminste niet aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68230

aarde is vaak al verbonden met een randaarde stopcontact, dus pas op!

Topicstarter
Bedankt De Generaal! Een uitleg hoe je dit relais in je lego situatie moet aansluiten:

code:
1
2
3
4
   A   B C D

1  o   o o o
2  o   o o o

A1: 5v
A2: Naar de collector van de BC547, zie ook het schema in de startpost
B1: Een uitgang van de ULN2003
B2: 5v
C1: Moterdraad 1
C2: Moterdraad 2
D1: 5v
D2: Dezelfde uitgang van de ULN2003 als B1
(vergeet niet de vrijloopdiode ertussen te zetten)

Op de collector van de BC547 is dus A2 aangesloten en op de emitter 0v. Op de basis sluit je een van de datapinnen van de parallelle poort aan met een 4.7K weerstand ertussen.

Je kunt nu dus met 2 datalijnen de motor besturen. De lijn aangesloten op de ULN2003 dient voor het aan en uit schakelen en de lijn aangesloten op de transistor voor de richting. Succes! :)

Bedankt euss ;)

Anoniem: 68589

Onwijs goed stukje tekst is dit ook geschikt voor een schakelbord via de pc zodat ik via me pc meerdere motoren kan bedienen

Geweldig in 1 woord

Topicstarter
..

[ Voor 100% gewijzigd door Anoniem: 86363 op 25-10-2003 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• southfall
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01-2024
(jarig!)
Sorry dat ik deze thread weer oprakel. Kweet niet of dat zo netjes is.

Kheb deze schakeling proberen te maken voor een lego lampje, maar het resultaat is niet zoals het hoort. Ik krijg maar een miezerige 0,6V op de gebruikte uitgang van de ULN2003.

Ik gebruik als voeding zo'n 'lego control center' dat bij een dinosaurus bouwdoos zat, die geeft ongeveer 9V. Voor de rest doe ik wat uitgelegd staat denk ik:
op pin 8: neutraal van voeding, aardingsdraad van paralelle poort, neutraal van lego lampje
op pin 9: voedingsdraad van voeding
op pin 3: 3,40 V (uitgemeten) van een datapin van de parallelle poort
op pin 14: voedingsdraad van lego lampje (waar dus maar 0,6V op staat :'( )

Wat doe ik verkeerd? Ik ken weinig van electronica maar toch iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Zou niet weten wat je fout doet maar wil wel even een oproep doen om de plaatjes in de topic op (en van andere handige howto's) op de eigen server te zetten. Nu zijn de schema's weg uit de startpost. Ten minste als het mogelijk is ivm copyright.

southfall: Je kan datasheets opzoeken van dit soort chips, misschien kom je daar verder mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• southfall
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01-2024
(jarig!)
die schema's terug online zou idd wel handig zijn

de datasheet van de ULN2003 hebk al bekeken, maar geraak daar niet direct aan uit.
Volgens de startpost zou het moeten lukken met mijn opstelling, dus zou ik die datasheet niet nodig moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 184502

hallo, omdat ik nergens geen schakeling afbeeldingen meer vind wil ik gewoon es vragen of klopt

motortje moet gewoon een richting uitgaan, die voeding is gewoon een regelbare spanningsbrons kan zetten op 9V, 500mA

alvast bedankt, bart
Afbeeldingslocatie: http://www.bc-design.be/schakeling.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 23:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik lees nu even snel Visual Basic, maar er is toch ook een officiële programmeertaal voor die dingen; NQC (Not Quite C)?

Ik heb er nog een reader van liggen... :P bij mn ouders... kan ik vanavond wel ff meenemen. Best leuk op zich. Maar misschien is Visual Basic wel tot veel meer in staat dan NQC.

[ Voor 42% gewijzigd door Dark Blue op 15-08-2006 14:27 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1