Toon posts:

Bewegende pixels op radeon 9200 saphire probleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste bezoekers

Sinds enkele weken heb ik een sapphire radeon 9200 128 mb. Hiervoor had ik naar mijn volle tevredenheid een matrox g400, maar wilde wat snellere kaart.

Nu is het voornaamste probleem de bewegende pixels in 3D games. Het zogenaamde pixelpopping. Dit wordt erg onrustig bij het spelen van bijvoorbeeld Quake 3. In bepaalde texures vooral te zien in het mist level van q3. erder vindt ik het beeld nogal onrustig ook in 2d. Dit verschijnsel zou volgens sommige niet echt weg te krijgen zijn en ook bij nvidia kaarten verschijnen.

Gisteren heb ik om te testen een geforce 5200 van een warenhuis winkel thuisgekregen. Hierbij viel me direct op dat er bij het beeld (in 3d games) totaal geen bewegende pixels aanwezig waren. Dit was rustiger om naar te kijken.

Nu is mijn vraag: komt dit pixelpopping bij alle ati radeon kaarten voor? of alleen bij dit type of merk (sapphire)?

Mijn doel is eigenlijk ter vervanging van mijn oude vertrouwde matrox een iets snellere ati kaart te kopen bv 9600 pro. Maar alleen als het beeld behoorlijk stabiel is in 3d games en rustig overkomt ook in 2d.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 16:18 . Reden: fouten ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand heeft hier een radeon 9200? Toch vreemd.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probleem klinkt mij niet bekend in de oren (als in: ik weet wat je bedoelt, maar vaak komt het niet voor). Denk dus dat het een exemplarisch probleem is, iig heeft de R9700pro van mij en de R9500pro van een maatje van me nergens last van :)

Geen reden dus om aan te nemen dat die R9600pro er ook last van heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door Pollewob op 04-09-2003 15:48 ]

• --JvL--
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-11-2024

--JvL--

Know why

Ik heb wel een Saphire 9200 maar het is me eerlijk gezegd nooit opgevallen. Je wilt echter weten of dit bij andere kaarten ook is dus dan heb je er nix aan als iedereen een 9200 heeft.
Als je echt prestaties wilt en alle details ziet die een videocard tevoorschijn tovert dan zou ik als ik jou was geen 9200 kopen. Dat is nl een vrij eenvoudige kaart, goed genoeg voor mij maar blijktbaar niet voor jou wensen. Ik zal als ik jou was dan ook iets meer gaan uitgeven aan de kaart.

Don't dream your life, live your dream.

Verwijderd

Topicstarter
Pollewob schreef op 04 september 2003 @ 15:47:
Probleem klinkt mij niet bekend in de oren (als in: ik weet wat je bedoelt, maar vaak komt het niet voor). Denk dus dat het een exemplarisch probleem is, iig heeft de R9700pro van mij en de R9500pro van een maatje van me nergens last van :)

Geen reden dus om aan te nemen dat die R9600pro er ook last van heeft.
Dank je.

Van welk merk is je videokaart overigens en is je beeld een beetje rustig in 3d games?

• bonus
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-08 09:20

bonus

!.. .oO BoNuS Oo. ..!

Klinkt meer als een gaar geheugen ic'tje of misschien wordt hij te warm. Had het bij een 9700 pro, blijkt geheugen gaar te zijn. Beter koelen hielp niet :(

Atari 4 ff'r 😊

Verwijderd

Topicstarter
--JvL-- schreef op 04 September 2003 @ 15:50:
Ik heb wel een Saphire 9200 maar het is me eerlijk gezegd nooit opgevallen. Je wilt echter weten of dit bij andere kaarten ook is dus dan heb je er nix aan als iedereen een 9200 heeft.
Als je echt prestaties wilt en alle details ziet die een videocard tevoorschijn tovert dan zou ik als ik jou was geen 9200 kopen. Dat is nl een vrij eenvoudige kaart, goed genoeg voor mij maar blijktbaar niet voor jou wensen. Ik zal als ik jou was dan ook iets meer gaan uitgeven aan de kaart.
Dat ga ik ook doen. Mijn matrox was destijds ook al 445 gulden (zo'n 200 euro) dus dat mag het wel kosten. ati 9800 of geforce 5900 zijn me te duur alleen voor een videokaart, dus dat is geen optie.
Volgens berichten hier kan je voor een radeon beter een ati-build kaart kopen zoals van ati zelf of hercules. Hopelijk zijn deze kaarten wel helemaal stabiel en rustig van beeld.

Verwijderd

Topicstarter
BOnus schreef op 04 September 2003 @ 15:50:
Klinkt meer als een gaar geheugen ic'tje of misschien wordt hij te warm. Had het bij een 9700 pro, blijkt geheugen gaar te zijn. Beter koelen hielp niet :(
Hoe kan je dat controleren?

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03:31

Nobby

Nuts!

Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 15:57:
[...]

Hoe kan je dat controleren?
Waarschijnlijk door hem te RMA-en :)

[ Voor 67% gewijzigd door Nobby op 04-09-2003 16:11 ]

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

Topicstarter
DAlchemist schreef op 04 September 2003 @ 16:10:
[...]
Waarschijnlijk door hem te RMA-en :)
Door de erren te maaien? op welk gras? ;)

Misschien vind je jezelf erg bij de hand door zo'n term te gebruiken, maar ik weet niet wat je bedoeld. Zeg het aub in voor iedereen begrijpbare taal. Oke?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 12:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Overigens zit de radeon er nu wel weer in (na het testen van de geforce) maar nu heb ik weer dat 60hz probleem. Hoe ik dat meestal oplostte maar nu niet werkt was het volgende: installeren van de nieuwste driver en dan de controlpanel van de cd-rom erover te installeren want die werkte wel. Ik zit nu tegen 60 hz aan te hikken, terwijl de monitor 100 tot 120 hz aankan. (ligt overigens niet aan de monitordriver die is prima)

• ArtyShock
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-06 02:54
Het 60 Hz probleem is op te lossen door inderdaad het controlpanel te installeren. Dan naar de displays tab van ATI te gaan (die met al die verschillende viewports) en bij je monitor de maximale refresh op 100 of 85 te zetten. Hierna accepteert hij wel refresh settings van boven de 60 Hz.

En over dat pixelpopping... Hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon een maandagochtend exemplaar. En met RMA wordt bedoeld dat 'ie naar de fabriek wordt opgestuurd. Tweakerslingo enzo...

Verwijderd

Topicstarter
Arty_Shock schreef op 05 September 2003 @ 13:18:
Het 60 Hz probleem is op te lossen door inderdaad het controlpanel te installeren. Dan naar de displays tab van ATI te gaan (die met al die verschillende viewports) en bij je monitor de maximale refresh op 100 of 85 te zetten. Hierna accepteert hij wel refresh settings van boven de 60 Hz.

En over dat pixelpopping... Hoogstwaarschijnlijk heb je gewoon een maandagochtend exemplaar. En met RMA wordt bedoeld dat 'ie naar de fabriek wordt opgestuurd. Tweakerslingo enzo...
Bedankt voor deze info.
Alhoewel ik het controlpanel al geinstalleerd heb werkt het nog niet. De maximal refreshrate kan ik niet instellen, alleen bij adapter kan je wel bv 85hz nemen maar hij blijft op 60 hz staan. Ik begin al weer rode ogen te krijgen van het scherm. B)

zie:

http://home.wanadoo.nl/~dick.vandrie/9200_1.gif
http://home.wanadoo.nl/~dick.vandrie/9200_2.gif (maar 2 tabs, en hier op dit forum heb ik een meer gezien die ik niet heb, overigens vandaag de nieuwste drivers weer geinstalleerd)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 13:44 ]

• ArtyShock
Alleen de refreshrate van je apdapter instellen is niet genoeg. Je moet de ATI driver ook nog vertellen dat het voor de betreffende viewport 'veilig' is om hem op bv. 85 of 100 Hz te zetten. In jouw screenshots zie ik de tab met viewports/displays niet terugkomen. Met het nieuwste controlpanel zou het allemaal toch echt beschikbaar moeten zijn.

Ik zit momenteel niet achter m'n eigen PC dus ik kan je niet zo snel een screenshot laten zien van het panel wat ik bedoel. Als ik 'm vind post ik 'm wel.

Edit: Vieptoutjes

[ Voor 6% gewijzigd door ArtyShock op 05-09-2003 13:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Arty_Shock schreef op 05 September 2003 @ 13:56:
Alleen de refreshrate van je apdapter instellen is niet genoeg. Je moet de ATI driver ook nog vertellen dat het voor de betreffende viewport 'veilig' is om hem op bv. 85 of 100 Hz te zetten. In jouw screenshots zie ik de tab met viewports/displays niet terugkomen. Met het nieuwste controlpanel zou het allemaal toch echt beschikbaar moeten zijn.

Ik zit momenteel niet achter m'n eigen PC dus ik kan je niet zo snel een screenshot laten zien van het panel wat ik bedoel. Als ik 'm vind post ik 'm wel.

Edit: Vieptoutjes
Ik weet wat je bedoeld, maar ik krijg dit niet. En heb dit ook nog nooit gezien op mijn pc. Zou het liggen aan de 9200 chip of omdat ik win 98 heb?
Bij geen enkele versie van controlpanel krijg ik die tab erbij. Ik wordt er eerlijk gezegt niet goed van. Het lijkt wel een goocheltruuk om de refreshrate hoger te krijgen dan 60hz. Zoiets heb ik met mijn matrox nooit gehad. Wat een kutkaart.

• ArtyShock
Tja, misschien is het je Windows 98 ja. Geen ervaring mee eerlijk gezegd of hat daar aan ligt. Is onderhand natuurlijk ook een behoorlijk obsolete besturingssyssteem he... Windows 2000 en XP zijn de norm tegenwoordig en bieden heel wat meer functionaliteit en stabiliteit. Het kan vandaag de dag een hoop hoofdpijn schelen een van deze operating systems te kiezen, zeker als thuisgebruiker met de nieuwste hardware.

Verwijderd

Topicstarter
Wie o wie kan me van dit 60 hz probleem afhelpen? Ik mis dus een derde tab bij instellingen/geavanceerd/weergave/monitor (2 tabs)

En dat pixelpopping ziet er ongeveer zo uit (heb maar 2 shots gemaakt, maar het gaat om het idee):

[img=http://home.wanadoo.nl/~dick.vandrie/short_q3_pixelpopping.gif]

(p.s. De tekst staat wel stiller als in dit voorbeeld)

Verwijderd

Topicstarter
Arty_Shock schreef op 05 September 2003 @ 14:33:
Tja, misschien is het je Windows 98 ja. Geen ervaring mee eerlijk gezegd of hat daar aan ligt. Is onderhand natuurlijk ook een behoorlijk obsolete besturingssyssteem he... Windows 2000 en XP zijn de norm tegenwoordig en bieden heel wat meer functionaliteit en stabiliteit. Het kan vandaag de dag een hoop hoofdpijn schelen een van deze operating systems te kiezen, zeker als thuisgebruiker met de nieuwste hardware.
Kiezen? leuk ja. Kost me weer een sloot geld die ik niet heb en lijkt me onnodig en dit heeft ook niet te maken met win 98 (hier bedoel ik de missende tab mee, het 60 hz probleem kan alsnog te maken hebben met win98). In een van de topics op dit forum stond ook een win 98 screen met 3 tabs.

Kan ik hier ook spoelwater krijgen voor mijn rode ogen probleem? (geintje)

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

1: Die ATI van jou is geen kutkaart
2: Installeer WinXP (Ik promoot geen illegale software; maar veel hoeft ut niet te kosten)
3: Installeer de nieuwe ATI drivers.

Win98 is ancient, niet meer gebruiken met nieuwe hardware.
Die missende tab zal wel liggen aan het niet zo meer toespitsen van ATI op 98 driver support...

Al je up to date blijft is het voor ons ook veel makkelijer om te helpen; veel factoren kunnen zo geelimineerd worden.

En BTW; RMA is een gewone term; niet een bijdehante gezegswijze

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

Pagina: 1