Toon posts:

highscores op tv

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet waar ik dit precies moet vragen want het is een beetje van alles (grafisch, hardware, scripting).

We hebben hier een programma dat ons om de 5 sec datafeed geeft met scores. Nu is het de bedoeling dat deze gegevens op tv's geplaatst worden bovenop een videofeed (transparantie dus). Deze gegevens zouden geanimeerd moeten verschijnen (bv 1 voor 1 van links inschuivend). Eigelijk kan je het vergelijken met de dingen die je dagelijks op Eurosport ziet.

Mijn probleem is dat ik eigelijk niet weet naar wat te zoeken. Bestaat er zo'n software die dat doet of moet ik bijvoorbeeld in director die dingen maken op een groene achtergrond en deze dan live wegfilteren? Of bestaat er software ism hardware die rechtstreeks een transparante videosignaal kan sturen naar een regiekamer? Ik ken dus weinig van hoe professionals hiervoor te werk gaan.

Ik ben vooral een grafische man en met welke zoektermen ik het internet op ga, ik vind niet hoe ik het zou moeten aanpakken. Weet er iemand hoe dit gedaan wordt op live evenementen en met welke soft- en hardware?

Op dit moment zou ik het dus doen met director, een groene achtergrond en dan deze op de video-out van een vidkaart uitsturen en met een mengpaneel of zo het groen wegfilteren. Maar dit is niet de juiste manier, iemand een beter idee?

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor zover ik weet kun je dit soort live dingen goed doen met zowel Shake als After-effects. Lees de docs van beiden maar eens door :)

overigens heet het groen- of blauwe scherm met filter-software ook wel chroma-keying :)

[ Voor 26% gewijzigd door HunterPro op 03-09-2003 15:48 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 15:46:
Ik weet niet waar ik dit precies moet vragen want het is een beetje van alles (grafisch, hardware, scripting).

We hebben hier een programma dat ons om de 5 sec datafeed geeft met scores. Nu is het de bedoeling dat deze gegevens op tv's geplaatst worden bovenop een videofeed (transparantie dus). Deze gegevens zouden geanimeerd moeten verschijnen (bv 1 voor 1 van links inschuivend). Eigelijk kan je het vergelijken met de dingen die je dagelijks op Eurosport ziet.

Mijn probleem is dat ik eigelijk niet weet naar wat te zoeken. Bestaat er zo'n software die dat doet of moet ik bijvoorbeeld in director die dingen maken op een groene achtergrond en deze dan live wegfilteren? Of bestaat er software ism hardware die rechtstreeks een transparante videosignaal kan sturen naar een regiekamer? Ik ken dus weinig van hoe professionals hiervoor te werk gaan.

Ik ben vooral een grafische man en met welke zoektermen ik het internet op ga, ik vind niet hoe ik het zou moeten aanpakken. Weet er iemand hoe dit gedaan wordt op live evenementen en met welke soft- en hardware?

Op dit moment zou ik het dus doen met director, een groene achtergrond en dan deze op de video-out van een vidkaart uitsturen en met een mengpaneel of zo het groen wegfilteren. Maar dit is niet de juiste manier, iemand een beter idee?
Heb je nog een gefocre 2 Deluxe (combo) ?

Die ondetsteunen video overlay op hun tv-out waneer die in twinmode staat. Je moet dan een paarse achtergrond voor het transparante gedeelte gebruiken.
Het wekte erg goed met die Asus live, maar je moet dan wel win98 gebruiken ;).

Op de video-in sluit je natuurlijk het video singaal op aan.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat als het nu eens mag kosten wat het wil :) Het moet dus eigelijk professioneel materiaal zijn. In tegenstelling tot mijn director oplossing. Maar voor mij is de overgang automatische dataverwerking -> grafisch -> hardware -> tv nogal onduidelijk.

Er moet natuurlijk ook een redelijke interactiviteit zijn. Zodat we bijvoorbeeld kunnen wisselen van spelers of verschil tussen scores kunnen tonen. Zonder dat we daarvoor eigelijk de video/datafeed offline moeten halen en daar allerlei instellingen te doen (soort dual opstelling dus met 1 admin gedeelte en 1 videofeed).

Maar op de prijs moeten we even niet letten. Hoe doen ze het op tv nu?

Verwijderd

Of in flash, kun je alle scores makkelijk mee inlezen. en mooi weergeven. gewoon een groene of blauwe achtergrond maken. zodat je deze kunt wegfilteren.

zo doen ze het ook bij TMF.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58

job

zoals ze het bij tmf doen wil je het dus niet hebben. :D
de teksten onderin beeld gaan vaak genoeg schokken, of de boel loopt vast.

[ Voor 53% gewijzigd door job op 03-09-2003 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 16:02:
Of in flash, kun je alle scores makkelijk mee inlezen. en mooi weergeven. gewoon een groene of blauwe achtergrond maken. zodat je deze kunt wegfilteren.

zo doen ze het ook bij TMF.
Juist, zo wil ik het dus graag niet :)

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07:56

alienfruit

the alien you never expected

Geen idee hoe ze het met actuele informatie doen, zullen ze vast wel software voor hebben in de regiekamer eens naar vragen :) Afgezien van dat wordt er vaak chroma keying gebruikt bijvoorbeeld tv leaders, maken onderdelen groen die dan later kunnen worden gebruik in de edit, zo hebben we dat ook gedaan voor de leader van HiA.

Verwijderd

ga eens op pinnacle.com kijken, dat zijn de spullen die ze ook bij cnn gebruiken om die ticker enzo te maken, ook worden die producten gebruikt bij grote sport evenementen zoals US Open en Wimbledon...

Het is alleen erg geavenceerd, duur en vrij ingewikkeld. Je hebt meerdere servers, machines etc er voor nodig

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ben er achter gekomen dat matrox wat leuke dingen heeft staan. Digisuit en zo. Normaal moet het met deze software lukken, maar heeft er iemand hiermee ervaring?

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

bekijk eens wat software van www.discreet.com (je weet wel van 3dmax etc) deze hebben dé spulletjes daarvoor, aangezien die progs echt voor zó ontzettend veel gebruikt worden.

Als je het over scores hebt, dan denk ik bijvoorbeeld zoals het bij sportuitzendingen zoals de NBA en Superbowl etc gaat.

Aangezien het alles mag kosten, zul je het wel intressant vinden om te weten dat ze ook complete hard-ware oplossingen leveren >:)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08 17:55
Dat kon m'n MSX vroeger al realtime :)

video in, en video uit met de tekst eroverheen. Soort lichtkrant, met TV beeld als achtergrond.

Verwijderd

Same with Amiga ;)

Ik heb iets dergelijks wel eens met een Comodore 64 + mengpaneeltje gedaan.

Verwijderd

voor de aanwezige modjes:

het is best een leuk topic, maar iig geen W&G

in het geval van een videokaart: ==> V&B
in het geval van een pinnacle, discreet ==> OH
in het geval van een software oplossing ==> SA

• XangadiX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06 09:56

XangadiX

trepanatie is zóó kinderachtig

Alle onzin op een stokje; dat wordt NIET met after effects gedaan en ook NIET met flash zelf. Als je zou chroma keyen op een half transparante achtergrond dan keyed die gewoon niet, er wordt wel degelijk een alpha kanaal aan een beeldmixer doorgegeven.

Inderdaad zijn er oudere videokaarten die het kunnen met hun video uit etc, maar iets professioneler is om een machine te kopen die zelf kan keyen (je kunt dan geen alpha waarden meegeven) er is vast ook inbouw apperatuur te vinden die dit kan maar is duur (net zoals een beeldmixer die dit goed doet)

de vraag is dus: heb je budget en zoja hoeveel, dat bepaald (zoals vaak bij dit soort dingetjes) je mogelijkheden.

Er zijn dus meerdere variaties, low budget en met alpha kanalen is het verhaal omdraaien: een tuner (pc/tv) kaartje in je comp te zetten en daar het signaal overheen zetten en dan dat geheel via een scanconvertor naar een televisie circuit sturen. Andersom kun je een beeldmixer kopen (denk ongeveer 500-50000E) waarin je beide signalen pompt en ze over elkaar heenlegt (geen alpha transparantie)
Verder zijn er nog mogelijkheden met inbouw kaarten (dat is hoe eurosport en tmf het doet) maar ook die zijn prijzig. En als laatste kun je natuurlijk je atari of amiga van zolder halen (dat is natuurlijk verreweg het stoerst ;) )

[ Voor 32% gewijzigd door XangadiX op 03-09-2003 22:31 ]

Stoer; Marduq

Verwijderd

offtopic:
om wat voor videofeed gaat het, welk evenement, sport etc?

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat hier over carting, maar één maal het systeem op punt staat verhuren we het misschien aan andere evenementen. Het budget is laten we zeggen rond de 25000€. In dat bedrag moet ook wel de software zitten die de datafeed kan verwerken en omzetten naar graphics. Als dit niet bestaat moeten we dit laten schrijven.

Het probleem is dat we dit in samenwerking doen met een professionele firma die het videogebeuren regelt. Wat wij moeten leveren is dus eigelijk gewoon het scorebeeldkanaal. Ik heb binnen 2 weken pas vergadering met deze mensen maar we gaan er vanuit dat deze mensen alle soorten signalen kunnen verwerken of wegfilteren. Het enige wat ik nu zoek is dus soft- en hardware om gewoon de scores de regiekamer in te sturen, waar de regiseur dan beslist wanneer het er op geplaatst wordt.

Tot nu toe heb ik de pakketten van matrox bekeken (Digisuit en InfonetTV) Natuurlijk is het moeilijk uit te zoeken hoe deze pakketten nu met interactieve data omgaan (als ze dat al doen?). Stom dat je er geen demo kan van downen anders kon ik het eens bekijken :|

Verwijderd

maar heb je gekeken naar http://www.pinnaclesys.co...roduct_ID=134&Langue_ID=6

btw er is volgende week een beurs in amsterdam waar al dit soort (tv/productie/regie) jongens aanwezig zijn, handig om naar toe te gaan lijkt mij.

http://www.ibc.org

Verwijderd

Topicstarter
We gaan eens naar die beurs gaan, maar waarschijnlijk gaat het matrox of pinnacle worden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 04 september 2003 @ 13:24:
We gaan eens naar die beurs gaan, maar waarschijnlijk gaat het matrox of pinnacle worden.
dit is wel een 486 met een dual xeon vergelijken om het in computer kringen te zeggen...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 13:26:
[...]

dit is wel een 486 met een dual xeon vergelijken om het in computer kringen te zeggen...
Waarom? Is vb digisuit niet vergelijkbaar met vb een deko2200. Ze leveren toch beide hetzelfde resultaat op het einde van de weg, niet?

Verwijderd

ik ken matrox niet echt goed als merk, maar wat ik van die site gezien heb is het niet veel meer dan een insteek kaartje waar je een paar tulpstekkers inplugt.

dat is natuurlijk totaal ander spul dan die van pinnacle, dat is echt zwaar professioneel spul.

het is misschien overkill dat weet ik, maar ik weet niet hoe de rest van de regiekamer er uitziet en die camera's zijn natuurlijk ook niet gratis.

Ergo: is het allemaal een beetje budget uitgevoerd dan gewoon voor zoiets als matrox gaan

als het allemaal state of the art spul is wat je hebt staan moet je meteen pinnacle bellen.

ik snap niet of die 25000 voor een overall oplossing is of voor alleen de live scores.

wat voor prudctieswitcher gebruiken jullie? Tussen hoeveel channels moet er geswitched worden?

offtopic:
Maar je werkt op/bij/voor een kartbaan en in het kartcentrum hebben jullie camera's neergezet met camera mensen en een regiekamer?? Is zoiets niet heel erg duur of zie ik het totaal verkeerd en is het meer voor formule 1 achtige dingen?!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 13:44:
ik ken matrox niet echt goed als merk, maar wat ik van die site gezien heb is het niet veel meer dan een insteek kaartje waar je een paar tulpstekkers inplugt.

dat is natuurlijk totaal ander spul dan die van pinnacle, dat is echt zwaar professioneel spul.

het is misschien overkill dat weet ik, maar ik weet niet hoe de rest van de regiekamer er uitziet en die camera's zijn natuurlijk ook niet gratis.

Ergo: is het allemaal een beetje budget uitgevoerd dan gewoon voor zoiets als matrox gaan

als het allemaal state of the art spul is wat je hebt staan moet je meteen pinnacle bellen.

ik snap niet of die 25000 voor een overall oplossing is of voor alleen de live scores.

wat voor prudctieswitcher gebruiken jullie? Tussen hoeveel channels moet er geswitched worden?

offtopic:
Maar je werkt op/bij/voor een kartbaan en in het kartcentrum hebben jullie camera's neergezet met camera mensen en een regiekamer?? Is zoiets niet heel erg duur of zie ik het totaal verkeerd en is het meer voor formule 1 achtige dingen?!
Het enige wat wij eigelijk moeten doen is de scores uit de software halen die de rondes telt. Deze scores in een layout zetten en dat naar de regiekamer sturen.

Dat is al. Wij moeten ons niks aantrekken van zelf de beelden onder elkaar mixen en zo. Wij moeten alleen een scorekanaal voorzien en dit naar de regie sturen.
De regisseur laat weten aan ons: "Ik zou graag het verschil tussen de 3de en de 17de rijder weten" -> ik stel dit in, het programma doet de berekeningen en zet dit mooi grafisch op de video-out en de regiseur kiest wanneer hij deze score op het huidige tv beeld eroverlegt

Voor mij is dus eigelijk het belangrijkste dat ik die datastroom kan opvangen in een programma en dit verwerken tot iets grafisch en terug doorsturen. Ik ben eigelijk een flash en director man. Ik kan me dus levendig inbeelden hoe ik in director de data aanneem elke 10 sec, invul in wat grafische velden en op mijn tvout zet. Dit is natuurlijk geen goed signaal voor tv gebruik. Zijn er ook andere programma's die dit op die manier kunnen doen. Ik zie dat beide systemen automatisation ondersteunen dus daarmee zal het wel lukken.

Ik zie dus bij het voetbal dat ze de statestieken van een speler kunnen oproepen. Ik neem aan dat daar niet een groepje mensen statestieken in zitten te tikken in een grafische prent. Nee, ik wil dat ik klik op de speler zijn naam en dat de data wordt opgehaald uit een db of uit een datastroom en automatisch ingevuld wordt in een grafische prent en die op de tv-out wordt geplaatst.

Zoals je waarschijnlijk wel hoort aan mijn uitleg ben ik meer een web/cd-rom programmeur maar ik moet nu voor dit zorgen. Ik ben klaar om alles te leren wat nodig is.

Verwijderd

dan nijg ik naar het pinnacle systeem (aangezien het beeld wat ik heb van de kartbaan toch niet helemaal klopt) omdat je hier veel meer de content (tijden) en de opmaak van elkaar gescheiden hebt. Bij de matrox oplossing denk ik dat je de namen etc er gewoon in moet kloppen met de hand. Ik weet het echter niet helemaal zeker.

Kijk hier voor wat tutorials:

http://www.pinnaclesys.co...0103.html&product_id=136#
Pagina: 1