Toon posts:

[redhat 8.1] kan eth niet aciveren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren voor het eerst Linux RedHat 8.1 geinstalleert, maar ik krijg het internet alleen niet werkend.

Ik krijg mijn netwerk kaart niet geactiveert, ook bij het opstarten geeft hij dit aan: interface eth0 failed.

Ik heb de DNS ingesteld en ook de IP op "autmatically obtain IP address" gezet met dhcp.

Als ik de netwerkkaart wil activeren dan krijg ik de volgende melding:

Cannot activate network device eth0
Nagaan van IP informatie van eth0... mislukt

Maar bij Network Configuration, tabblad Hardware, staat gewoon de netwerkkaart aangegeven, Realtek RTL-8139, SMC EZ Card. Dus het lijkt mij dat hij gewoon herkend wordt.

Ik heb gezocht op de web-site van RedHat maar daar wordt er niet echt verder op ingegaan, en op Got had ik nog 2 andere topic's gevonden maar daar staat ook de oplossing niet.

Kan iemand mij zeggen wat ik nog kan proberen ?

Ohja, dit is de eerste keer dat ik iets doe met linux dus hou er rekening mee :+

Verwijderd

Heb je wel een dhcp server draaien?
Geeft de dhcp server een lease op mac adres?
Heb je een netwerkkabel aangesloten?
Heb je een netwerkverbinding.

Ik zou het eens proberen met een statisch ip-adres. Als het dan wel werkt is er niks mis met je nic.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 15:08:
Heb je wel een dhcp server draaien?
Geeft de dhcp server een lease op mac adres?
Heb je een netwerkkabel aangesloten?
Heb je een netwerkverbinding.

Ik zou het eens proberen met een statisch ip-adres. Als het dan wel werkt is er niks mis met je nic.
De computer waar RedHat opstaat is gewoon direct verbonden met het internet.
En de netwerkkabel was aangesloten, nu eff op een andere comp om te kunnen internetten :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Toevallig @home gebruiker?

Verwijderd

Topicstarter
Wilke schreef op 03 september 2003 @ 15:27:
Toevallig @home gebruiker?
Quicknet

• Wilke
Werkt dezelfde kaart onder Windows wel, of is dat dus op die 'andere' computer? Volgens mij (even zoeken met google) checkt Quicknet of het MAC-adres wel klopt, en anders krijg je geen IP. Maar dat is dus niet het probleem?

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 08:47
Moet er misschien niet nog een module voor de netwerkkaart geladen worden?

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• Wilke
hammerhead schreef op 03 September 2003 @ 16:24:
Moet er misschien niet nog een module voor de netwerkkaart geladen worden?
Als je de topicstart goed hebt gelezen kun je concluderen dat dit niet erg waarschijnlijk is. Dan kan hij die hardware niet terugvinden en gaat 'ie ook niet proberen er met DHCP een IP aan toe te kennen lijkt me zo.

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 08:47
Wilke schreef op 03 september 2003 @ 16:34:
[...]

Als je de topicstart goed hebt gelezen kun je concluderen dat dit niet erg waarschijnlijk is. Dan kan hij die hardware niet terugvinden en gaat 'ie ook niet proberen er met DHCP een IP aan toe te kennen lijkt me zo.
Ik heb zijn topicstart meerdere keren gelezen en kon het dus niet echt eruit halen. Kan het niet zijn dat RedHat die informatie gewoon haalt uit bijvoorbeeld /proc/pci voor de naam en de module echter nog niet geladen heeft?

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

Topicstarter
hammerhead schreef op 03 September 2003 @ 16:43:
[...]
Ik heb zijn topicstart meerdere keren gelezen en kon het dus niet echt eruit halen. Kan het niet zijn dat RedHat die informatie gewoon haalt uit bijvoorbeeld /proc/pci voor de naam en de module echter nog niet geladen heeft?
Hoe kan ik er achter komen of die module is geladen ? En zo niet hoe kan ik er voor zorgen dat die module wel wordt geladen ?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-05 16:07

Robtimus

me Robtimus no like you

lsmod/insmod (alleen als root)

Maare, RedHat 8.1 bestaat niet. Na 7.3 kwamen achtereenvolgens 8.0 en 9.0.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

rtl8139... praat me er niet over... ding is een ramp om aan de praat te krijgen (hier wel, zowel onder redhat 7.3 als onder debian (stable/testing)

aantal checkpunten:
- driver: 8139cp of 8139too ?
- toevallig 10 Mbit verbinding?
- apic settings?

• Wilke
De mijne doet het anders prima en dat is nog nooit anders geweest (in verschillende systemen).

De module is wel geladen, anders bestaat het hele device eth0 niet en krijg je een andere melding. En sowieso is Red Hat echt niet zo dom om te gaan proberen een IP te krijgen (wat hierboven staat) voor een device wat niet eens bestaat.

Maar goed, kan geen kwaad om het voor de zekerheid te checken, maar het lijkt mij zelf dat het aan iets anders ligt.

Al eens in /var/log/messages gekeken of daar nog meldingen staan, bv. over IRQ's of wat dan ook?

offtopic:
Poohbear! Jij hier!!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Snap dat de module wel geladen is, maar 8139too werkt niet met mijn kaart (sitecom kaartje, 8139C (geen 8139C+) geloof ik). 8139cp werkte meestal wel, behalve in 2.2.20 (maar dat was volgens mij bug in die kernel) Verder heb ik 'm nog nooit op 10 MBit aan de praat gekregen (is ook nauwelijks documentatie over te vinden), terwijl dat nodig was voor mijn kabelmodem.

Maargoed, dat zijn mijn ervaringen, meer info van TS zou handig zijn.

offtopic:
Ja, ik hier. Jij litemod, toe maar!

Verwijderd

Topicstarter
Poohbear schreef op 03 September 2003 @ 21:55:
rtl8139... praat me er niet over... ding is een ramp om aan de praat te krijgen (hier wel, zowel onder redhat 7.3 als onder debian (stable/testing)

aantal checkpunten:
- driver: 8139cp of 8139too ?
- toevallig 10 Mbit verbinding?
- apic settings?
-ik kan het niet met zekerheid zeggen maar ik zie onder IO-Poorten "RTL-8139/8139C/8139C+" staan.
-gewoon 100 Mbit
-geen idee, ik weet niet wat het is en ik weet ook niet waar ik dat kan zien, heeft het niet iets met cpu te maken ?

Ik ga RedHat 7.3 eens uitproberen, wie weet doet hij het daar wel op

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 19:10 ]

Pagina: 1