Toon posts:

[Flash] Online dynamisch SWF to GIF

Pagina: 1
Acties:
  • 531 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voordat ik deze vraag stelde heb ik :
Gezocht met Google
Gezocht op Macromedia.com
Gezocht op GOT Search

Dit alles zonder goed resultaat.

Ik heb het volgende:
- een dynamische swf file, dat wil zeggen die wordt online gemaakt (ingekleurd)

Deze swf file wil ook ter beschikking stellen als plaatje, zodat deze te gebruiken is in bv een PowerPoint presentatie. (bijvoorbeeld door een download image button o.i.d.)

Is er een manier om online de swf te exporteren naar gif/jpg/png/bmp (whatever) zodat deze gedownload kan worden door de gebruiker?

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

tijd verbied me om een uitgebreide reply te maken. heb zelf zoiets een keer gemaakt met Macromedia Generator maar dat product is al een tijdje uit de markt. Er is destijds wel een opensource vervanger gekomen, genaamd JGenerator ( http://www.jzox.com/ } misschien moet je daar een keer naar kijken. Als PDF een optie is, dan kun je eventueel nog kijken naar Flash2PDF ( http://www.flash2pdf.com/ ) er staat een voorbeeld op die site die nog redelijk dicht in de buurt van je wensen komt. Misschien handig als je de volgende info ook bijzet:

- je ervaring met Flash ( Actionscript )
- gewenste versie van Flash MX
- welke taal / welk platform moet het gaan draaien?

"You're only as good, as what you did last week."

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, ik zal naar beide gaan kijken.

Ik ken de basis van Flash en de basis van Actionscript, ik ben zeker geen doorgewinterde gebruiker.
Ik gebruik op het moment Flash MX (6.0), geen idee welke versie van MX dat precies is.
Het moet gaan draaien op een Windows NT/2000 platform met IIS 5.0 in combinatie met ASP/XML/XSL.

Ik heb ook gezocht naar oplossingen binnen actionscript, een export functie o.i.d. maar ook daar heb ik helaas niks gevonden. Dit leek mij toch wel een voor de hand liggende methode om zo iets te maken.

Verwijderd

er is maar 1 versie van Flash MX ;) en das ... jawel Flash MX :p

• KillR-B
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 20:49
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 22:02:
er is maar 1 versie van Flash MX ;) en das ... jawel Flash MX :p
Inmiddels zijn er al weer 2 hoor ;)

Flash MX 2004 :D

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-08 18:29
De gebruikers mogen niet gewoon met alt-printscrn een screenshot maken van het huidige venster? Dan kunnen ze die meteen in PP plakken, dat is nog veel eenvoudiger.

• KillR-B
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-01 20:49
Kijk eens naar het tooltje SWF2AVI (let niet op de naam ... hij exporteert namelijk ook naar JPEG en BMP. (Gevonden met Google btw .. iets beter zoeken dus :P)

http://www.pizzinini.net/...ory=8&item=37&language=en

Ik heb het hier zojuist geinstalled en het werkt goed. Het werkt onder Windows en het is Freeware, beter kan het dus niet ;)

Suc6

Edit:
Bij nader inzien snap ik dat je on-the-fly wilt exporteren (?)
Dan was dat geen oplossing. 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door KillR-B op 04-09-2003 22:46 ]

Verwijderd

KillR-B schreef op 04 september 2003 @ 21:48:
[...]

Inmiddels zijn er al weer 2 hoor ;)

Flash MX 2004 :D
Die is nog niet uit dus kan hij onmogelijk die versie hebben (of hij is beta tester ofzo, of illegaal bezig).

Mijn punt was meer dat het product Flash heet en MX een toevoegsel. (net als het nog viezere MX 2004 :r )

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 00:42 . Reden: een haakie vergeten :X ]

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 12:45

slm

De meeste (teken)acties in Flash kan je nabootsen met de GD library van PHP, het enige dat je moet doen is opslaan van acties, coördinaten etc. Vervolgens kan je deze info opslaan in een file of database of direct re-engineeren en weergeven als een jpg/png.

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:17

TeeDee

CQB 241

Hmm, even denken:

Pak eens Flash2PDF. Genereer daar een PDF mee.
Pak dan eens nconvert. Is een CLI tooltje die je aan kan roepen met AspExec. Freeware. Deze kan zeg meer dan genoeg formats ombouwen.

Let wel: om van pdf naar jpg oid te gaan met nconvert heb je ook Ghostscript nodig.

Of is dit teveel van het goede :+

[/creatief] :+

[ Voor 3% gewijzigd door TeeDee op 05-09-2003 11:45 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 06:50

KneoK

Not in a million lightyears

Alles wat ik hierover gevonden heb is dat je gebruik moet maken van Macromedia Generator. Daarmee kun je templates maken. Die templates kun je dan heel makkelijk gebruiken om een gifje te maken door [img]"image.sw[b]t[/b]?type=gif"[/img].

Misschien dat dit artikel je verder kan helpen.

Ik weet niet in hoeverre de templates nog van toepassing zijn als de swf bestanden eenmaal online zijn aangepast, het kan goed zijn dat daar ook bijvoorbeeld de kleurenindex in opgeslagen is, maar worth the shot...
Ik weet ook niet of je online de templates kan laten genereren, zodat deze overeenkomen met de aangepaste swf'jes...
Misschien dat ik het niet helemaal heb begrepen, wat ik allemaal gelezen heb, maar dit komt het dichtst in de buurt van een oplossing. Voor de rest heb je alleen maar offline oplossingen...

[ Voor 31% gewijzigd door KneoK op 05-09-2003 12:46 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-08 22:17

TeeDee

CQB 241

BioWEB schreef op 05 September 2003 @ 12:42:
Alles wat ik hierover gevonden heb is dat je gebruik moet maken van Macromedia Generator. Daarmee kun je templates maken. Die templates kun je dan heel makkelijk gebruiken om een gifje te maken door [img]"image.sw[b]t[/b]?type=gif"[/img].

Misschien dat dit artikel je verder kan helpen.

Ik weet niet in hoeverre de templates nog van toepassing zijn als de swf bestanden eenmaal online zijn aangepast, het kan goed zijn dat daar ook bijvoorbeeld de kleurenindex in opgeslagen is, maar worth the shot...
Ik weet ook niet of je online de templates kan laten genereren, zodat deze overeenkomen met de aangepaste swf'jes...
Misschien dat ik het niet helemaal heb begrepen, wat ik allemaal gelezen heb, maar dit komt het dichtst in de buurt van een oplossing. Voor de rest heb je alleen maar offline oplossingen...
Mjah, afaik was Generator niet gratis. Mijn oplossing wel. Het vergt alleen wat creativiteit met scripten.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 00:40:
[...]

Die is nog niet uit dus kan hij onmogelijk die versie hebben (of hij is beta tester ofzo, of illegaal bezig).

Mijn punt was meer dat het product Flash heet en MX een toevoegsel. (net als het nog viezere MX 2004 :r )
Geloof me, hij is geen beta tester :)

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op 05 september 2003 @ 11:24:
Hmm, even denken:

Pak eens Flash2PDF. Genereer daar een PDF mee.
Pak dan eens nconvert. Is een CLI tooltje die je aan kan roepen met AspExec. Freeware. Deze kan zeg meer dan genoeg formats ombouwen.

Let wel: om van pdf naar jpg oid te gaan met nconvert heb je ook Ghostscript nodig.

Of is dit teveel van het goede :+

[/creatief] :+
Zo dit is zeker een crea Bea. Maar zonder een betere oplossing of tip naar een oplossing voor handen is het wel het proberen waard.
Ik zal eens kijken hoever ik met mijn kennis en de door jouw gegeven tips kom.

Ik had in eerste instantie niet echt het idee dat mijn probleem zo moeilijk was, want het is toch ook mogelijk om vanuit Flash te exporteren naar JPEG/GIF. Dusja waarom zou het dan online en in realtime zo lastig zijn. Mahgoed, als mensen andere oplossingen hebben dan hoor ik het graag.

Verwijderd

Topicstarter
oh,when? schreef op 03 September 2003 @ 13:08:
[...]Als PDF een optie is, dan kun je eventueel nog kijken naar Flash2PDF ( http://www.flash2pdf.com/ ) er staat een voorbeeld op die site die nog redelijk dicht in de buurt van je wensen komt.[...]
Ik heb gekeken naar Flash2PDF, maar zover ik begreep kan je hiermee alleen PDF's maken wanneer je gebruik maakt van hun tekenfuncties. Het Flashbestand wat online naar PDF omgezet moet worden moet dus getekend zijn door middel van deze functies. Dit zou betekenen dat ik mijn hele vectorgebaseerde flashobject moet gaan omzetten naar draw functies. Klopt dit? Of begrijp ik het niet goed?

Verder heb ik nog een oplossing gevonden die gebruik maakt van ASP.net (wat hier niet ondersteund wordt), maar ook daar zie ik dat er uit wordt gegaan van een flashobject wat getekend is dmv een tekenAPI.

Ik heb er weinig verstand van hoe ik hiermee om moet gaan en ik heb nou niet echt weinig gebestudeerd.

• slm

slm

slm schreef op 05 September 2003 @ 11:17:
De meeste (teken)acties in Flash kan je nabootsen met de GD library van PHP, het enige dat je moet doen is opslaan van acties, coördinaten etc. Vervolgens kan je deze info opslaan in een file of database of direct re-engineeren en weergeven als een jpg/png.
Zoals ik al eerder aangaf, tekenacties opslaan in geheugen, database of xml en regenereren via (in jouw geval dan) ASP. Ik had je tweede post waarin je aangaf ASP te gebruiken niet gelezen of niet geconstateerd dat jij de TS was. Good practice is dan ook om dat soort zaken altijd in je eerste post te zetten.

Maar goed. Zoek even op google en je komt al gauw op ASPcanvas en er zullen vast wel meer van dat soort classes zijn voor ASP.

Bovengenoemde methode (en dan heb ik het niet over de class) is een van de weinige solide en doorzichtige manieren om zelfgetekende graphics online vanuit SWF te exporteren, zonder afhankelijk te zijn van te veel verschillende 3rd party extensies/apps/etc, totdat Macromedia zelf met een online export optie komt.

Enige probleem zou kunnen zijn jpg's die in je SWF in design time gebakken zitten, maar dan moet je die maar realtime laden of een kopie van de jpg op de server zetten.

• GrimaceODespair
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:05

GrimaceODespair

eens een tettenman, altijd ...

... en dan is er ook nog swf2svg, mocht iemand geinteresseerd zijn (8> (kwestie van geen alternatief over het hoofd te zien).

Wij onderbreken deze thread voor reclame:
http://kalders.be

Verwijderd

Topicstarter
@slm: bedankt, maar ik heb een door flash geconverteerde (ik d8 wmf) bestand in mijn flashobject. Hierdoor is hij grootendeels vectorgebaseerd opgebouwd, met 10-tallen MC's.

Nu vraag ik me af, ik heb hier zelf geen beeld van, hoe ik dit in 'tekenacties' kan vertalen. Is dit uberhaupt wel mogelijk?

• slm

slm

Met aspcanvas kan je ook bmp's en gif's on the fly gebruiken, dus zou je het als bmp kunnen opslaan, of gif en die realtime mergen met de tekenacties?

[ Voor 31% gewijzigd door slm op 11-09-2003 23:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat ik heb is:
- een flashobject met daarin heel veel vectoren die kleine gebiedjes vormen
- binnen de vectoren die gebiedjes vormen liggen MC's
- de MC's krijgen realtime een kleur doorgegeven
- het uiteindelijke beeld wil ik vastleggen als image zodat je het beeld op kan slaan, de swf heeft immers geen kleuren, deze krijgt hij realtime door

wat ik steeds meer door begin te krijgen is dat ik wat ik gemaakt heb in flash moet gaan vertalen in zogenaamde tekenacties die gebruikt worden in de classes, of de teken API van Flash, maar omdat ik hier niet bekend mee ben en daar weinig informatie over kan vinden (ik zoek ws niet op de juiste manier) heb ik geen id of het wel mogelijk is in mijn situatie om dit dynamische object in realtime als een statisch object op te slaan.

Verwijderd

de manier zoals de teken API in flash werkt is gelukkig redelijk gebasseerd op een "standaard", zoals ik gewend was in Ming (de site van ming lijkt dood, maar Ming is springlevend!) te tekenen is het ook, met wat syntax aanpassingen, makkelijk te vertalen naar de Flash teken API. De GD teken api kent ook ongeveer dezelfde manieren. Als je dus niet gaat werken met vormen die je getekent hebt in Flash zelf (de IDE dus) dan kun je door alle coordinaten op te slaan in bv. XML (raad ik aan iig) het redelijk makkelijk omzetten naar GD. Het lijkt me ook een leuk projectje en bruikbaar voor andere zaken.

Ik heb een keertje een soort van Illustrator gemaakt in Flash gebaseerd op XML, alleen door tijdsgebrek en vooral geld ben ik er mee gestopt). Het lijkt me wel errug cool iig. :D

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 10:29:
dan kun je door alle coordinaten op te slaan in bv. XML (raad ik aan iig)
Ik voel een tussenvorm in SVG. :D

Rustacean

• slm

slm

Op zich zit er voldoende info in de Flash helpfiles om hier uit te komen. Daarnaast kan je op flashkit.com wat movies downloaden om te kijken hoe ze dit doen en van daaruit verder werken.

Laat anders een voorbeeldje zien van je swf dan kunnen we gelijk zien hoe moeilijk het is om dat realtime om te zetten.

Verwijderd

Als er interesse is voor mijn Draw API, welke ook Actionscript ondersteund :p, dan hoor ik dat graag en wil ik hem graag publiek maken. Ik moet alleen nog wel de code aanpassen aangezien ik ADA (actionscript draw api, zo heb ik hem maar genoemd) nog moet voorzien van comments die iedereen zou moeten begrijpen die enigsinds thuis is in OOP-AS.

verder kan ik iig wel het dingetje laten zien:

http://www.devigner.com/ADA/?file=logo
http://www.devigner.com/ADA/?file=shapes
http://www.devigner.com/ADA/?file=shapes2
http://www.devigner.com/ADA/?file=shapes3

zoals je ziet is het nog langer niet af, een filebrowsertje zou bv wel handig zijn.

Ohhh ja, de xml vind je zo:
http://www.devigner.com/ADA/files/logo.xml
http://www.devigner.com/ADA/files/shapes.xml
http://www.devigner.com/ADA/files/shapes2.xml
http://www.devigner.com/ADA/files/shapes3.xml

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 10:01 . Reden: xml source erbij ]

Verwijderd

Ziet er netjes uit, sophistry.......lekker.

Verwijderd

thanks B-Top, ik ben nog met Ming-tools bezig geweest om "shapes" die je met de IDE maakt om te zetten DMV "swftophp.exe" naar een php file, welke vervolgens weer omgezet moet worden naar XML, maar helaas lukt dit niet lekker :(, en ik draai ook geen windows server (en dat wil ik ook niet :p). Ander probleem is dat swftophp niet veel kan en snel over de zeik gaat :(

SVG is toch ook op XML gebaseerd (je kan niet alles weten :p)?

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2003 13:05 . Reden: svg vraagje erbij ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil nu mijn flashobject omzetten in draw functies uit de drawing api, maar weet nu niet hoe ik de coordinaten van de shapes en mc's uit mn movie kan halen.

Is hier een methode voor om deze coordinaten uit te lezen? (voor shapes en mc's etc)

Ik heb al gezocht met Google (convert flash to drawing api etc...) maar zonder resultaat, ok de site van flashkit en flashfreaks doorzocht, maar ook zonder resultaat.

• oh,when?
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

oh,when?

...

@sophistry: nice work. misschien ook interesant om eens naar RVML van KineticFusion, een SWF <> RVML ( XML syntactische beschrijving van je SWF structuur ) interface, supports roundtrip engineering en geschreven in java dus werkt crossplatform.

voorbeeld RVML file @ http://www.kinesissoftwar...Fusion/Examples/CArcs.xml
meer info @ http://www.kinesissoftware.com/

:)

"You're only as good, as what you did last week."

Pagina: 1