'kale' PC start niet in mijn huis, wel in andere

Pagina: 1
Acties:

• schizofreen
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-08 16:01
Ok, ik zit met het volgende probleem.

Afgelopen vrijdg zat ik fijn achter de PC, valt ie opeens uit. Vanaf dat moment probeert ie te booten, maar ieder poging wordt na een halve seconde gestaakt en begint ie opnieuw. Bios resetten, componenten elimineren, het hielp allemaal niets.

Na wat inspectie vermoedde ik dus dat de voeding kapot was, dus ik heb meteen een nieuwe voeding aangeschaft. Helaas staakte deze opstelling ook na een halve seconden het booten en begon niet vanzelf opnieuw, dat moest ik handmatig doen.

Vervolgens ben ik met een 'kale' PC naar een vriend van me gegaan heb daar zijn voeding en monitor aangesloten. En met kaal bedoel ik: mamaplank, 2 reepjes geheugen, proc en videokaart. Verder was _alles_ eruit. En, hoera! hij deed het (tot de FDD failure nauurlijk, want de PC was kaal).
Vol goede moed ben ik naar huis gegaan in de veronderstelling dat het bij mij thuis ook wel zou werken, maar helaas, dezelfde symptonen bleven werken.
Omdat de kale PC het zeker weten deed dacht ik dat het dus op een of andere manier aan de voeding-kant moet liggen (al had ik er zelf al twee gebruikt). Dus ik heb nog een voeding van een huisgenoot geprobeerd, maar dat werkte ook niet. ook heb ik verschillende stopcontacten (groepen) geprobeerd.

Uitgesloten dat defect is:

-de kale PC: want die werkt wel bij een vriend van me
-randapparatuur, want die is helemaal niet aangesloten
-de voedingen bij mij in huis (want die werkte wel)

en daarmee heb ik eigenlijk al alle elementen getest, alles werkt, behalve bij mij in huis! |:(

syspecs (kaal):

Epox 8KHA MoBo
2 * 256 MB DDR (Dane/Samsung)
Asus V7100 AGP
AMD TB 1400
heeft er iemand nog een idee wat er mis kan zijn? B)

[ Voor 6% gewijzigd door schizofreen op 03-09-2003 11:58 ]

laat ik nou toevallig toch een stift bij me hebben! - specs

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08 21:18

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Thuis geen geaard stopcontact, bij vriend wel??

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

evt. voltageverschil?
230v ipv 220v?

• Flippie Flink
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54
probeer het thuis op een andere stroom groep
edit: oeps sorry, zal beter lezen voortaan!

[ Voor 34% gewijzigd door Flippie Flink op 03-09-2003 11:50 ]

• schizofreen
ajhaverkamp schreef op 03 September 2003 @ 11:41:
Thuis geen geaard stopcontact, bij vriend wel??
Thuis niet, en bij die vriend ook niet

Bovendien werken alle ander PC's (5) in het huis zonder problemen. :|
Mijne heeft het ook 1,5 jaar gedaan zonder al te veel problemen...
GNIFFEL schreef op 03 september 2003 @ 11:47:
probeer het thuis op een andere stroom groep
uit mn beginpost:
ook heb ik verschillende stopcontacten (groepen) geprobeerd.
helaas.. :'(

[ Voor 29% gewijzigd door schizofreen op 03-09-2003 11:50 ]

• DasHMauL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-04-2025
edit :+ post

[ Voor 79% gewijzigd door DasHMauL op 03-09-2003 11:52 ]

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:26
heb je hem thuis weer ín je kast zitten? kortsluiting tussen moederbord en kast (of iets anders)

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

• schizofreen
Verwijderd schreef op 03 september 2003 @ 11:43:
evt. voltageverschil?
230v ipv 220v?
ff snel dorgemeten met een el-cheapo multimetertje, overal geeft ie in huis zo'n 219/220 aan?
Zou dat te laag zijn? (Maar waarom doen alle andere PC's het dan wel?)

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:55
heb je ergens in huis zo'n ontstoorend verlengsnoer/contactdoos ding? misschien zit er veel ruis op in de spanning, als je er een onstoorder tussen kan zetten kan je dat in ieder geval ook elimineren?

De andere 5 pcs werken wel, maar zit in 1 van die pcs hetzelfde moederbord, het zou kunnen dat deze er gevoeliger voor is. Dan zou de oorzaak een nieuw apparaat kunnen zijn dat jullie net aangeschaft hebben, of met een beetje pech misschien zelfs een apparaat van de buren.

• schizofreen
OnTracK schreef op 03 September 2003 @ 11:51:
heb je hem thuis weer ín je kast zitten? kortsluiting tussen moederbord en kast (of iets anders)
daar had ik ook al aan gedacht en de kale PC (op backplate ) eerst op een map gelegd en daarna pas op de PC om geen contact te maken. Hielp ook niets...

• schizofreen
_BRAINLESS schreef op 03 September 2003 @ 11:56:
heb je ergens in huis zo'n ontstoorend verlengsnoer/contactdoos ding? misschien zit er veel ruis op in de spanning, als je er een onstoorder tussen kan zetten kan je dat in ieder geval ook elimineren?

De andere 5 pcs werken wel, maar zit in 1 van die pcs hetzelfde moederbord, het zou kunnen dat deze er gevoeliger voor is. Dan zou de oorzaak een nieuw apparaat kunnen zijn dat jullie net aangeschaft hebben, of met een beetje pech misschien zelfs een apparaat van de buren.
Zo's speciale stekkerdoos heb ik (van de aldi! B) ), maar helpt niks.
Over storende apparaten heb ik ook al nagedacht. Sinds kort staat er een 19"hub naast de PC, dus die heb ik ook uitgeschakeld om te kijken of dat het was, maar je raad het al: niets!!

Ik ben verdrietig... :|

• schizofreen
Erg verdrietig

• JHMvP
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-04 13:40

JHMvP

Veritas logica est

Ok, daar komt-ie:
Als ik het goed heb gelezen is je randapparatuur NIET uitgesloten van problemen. Je hebt bij je vriend namelijk een ANDERE monitor gebruikt. Misschien is je monitor een beetje ver heen en heeft-ie spanning op de VGA-connector staan? Zal je moederbord niet leuk vinden!

Probeer ook voor de grap eens de stroomstekkers om te draaien. Ja, flame er maar lekker op los, maar ik heb zelf meermalen ondervonden dat dit in sommige gevallen de ENIGE oplossing is!

AS/400, Linux, Novell, Windows, DOS, OS/2...luck has nothing to do with it.
*** Ignorance and nonchalance will lead us happily into slavery of evil ***

• schizofreen
JHMvP schreef op 03 September 2003 @ 12:09:
Ok, daar komt-ie:
Als ik het goed heb gelezen is je randapparatuur NIET uitgesloten van problemen. Je hebt bij je vriend namelijk een ANDERE monitor gebruikt. Misschien is je monitor een beetje ver heen en heeft-ie spanning op de VGA-connector staan? Zal je moederbord niet leuk vinden!

Probeer ook voor de grap eens de stroomstekkers om te draaien. Ja, flame er maar lekker op los, maar ik heb zelf meermalen ondervonden dat dit in sommige gevallen de ENIGE oplossing is!
Maar ook zonder monitor doet hij het bij mij niet. En bij een huisgenoot heb ik ook een andere monitor erop gezet.
En verder geloof ik zelf ook in de stopcontact omdraai mythe, dus wat dat betreft zijn we gelijken... :*)

• -Pi-air-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:25
Ligt misschien toch aan die voeding..
Bij die vriend thuis had je een voeding van hem zoals ik het begrijp?
Had hij niet soms een hoger wattage / kwalitatief beter merk voeding als die 2 die jij had geprobeerd thuis? Misschien dat jou 2 voedingen die je had geprobeerd het niet trekken met jou systeem.

Of misschien een los contactje op het moederbord waar de stroomstekker van de voeding opgaat. En dat die bij die die vriend toevallig contact maakte.. dus een beetje met die stekker heen en weer bewegen en proberen te booten. Anders zou ik het ook niet weten..

[ Voor 31% gewijzigd door -Pi-air- op 03-09-2003 12:16 ]

• schizofreen
-Pi-air- schreef op 03 September 2003 @ 12:13:
Ligt misschien toch aan die voeding..
Bij die vriend thuis had je een voeding van hem zoals ik het begrijp?
Had hij niet soms een hoger wattage / kwalitatief beter merk voeding als die 2 die jij had geprobeerd thuis? Misschien dat jou 2 voedingen die je had geprobeerd het niet trekken met jou systeem.
Ik heb nu zelf 4 voedingen geprobeerd:

- mn oude (no-name) 300 Watt, thuis
- mn nieuwe (Q-tec) 350 Watt, thuis
- (no-name) 300 Watt, bij een vriend
- (no-name) 300 Watt, thuis (huisgenoot)

en juist voor zo'n kaal systeem moet dat meer dan genoeg zijn

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

mvds

Totally awesome!

En heb je ook verschillende voedingskabels gebruikt? (kabelbreuk)

• schizofreen
Phantomastique schreef op 03 September 2003 @ 12:16:
En heb je ook verschillende voedingskabels gebruikt? (kabelbreuk)
yep, hielp oooook niet :(
Bovendien start ie wel heel kort op (fans gaan draaien en paar lampies beginnen te kniperen voor een halve seconde)

(zoals je misschien nu wel begrijpt, ben ik er al enige tijd mee bezig...)

[ Voor 19% gewijzigd door schizofreen op 03-09-2003 12:19 ]

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Zoals gezegd, misschien toch storende zaken in de buurt. Je zegt wel dat je bijvoorbeeld de 19' switch uit hebt gezet. Maar heb je um ook uit de buurt van je peecee gezet. Zo ook andere apparaten. Verders misschien je peecee ergens anders uit te proberen in je huis. In de woonkamer oid. Dus niet in de kamer waar ie staat. Misschien toch ergens overgevoelig/storing/magnetisch veld oid van.

• wasco
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-08 14:28

wasco

brightest crayon in the box

maakt de pc piepjes ofzo als hij opstart? heb ik hier nog niet gehoord...

btw, het kan bv ook je bios-chip zijn die op een of andere manier een beetje gaar is of slecht contact maakt. Als die slecht is dan heb je hetzelfde symptoom, nl. ff halve seconde opstarte en that's it.

heb vroeger ook zulke rare dingen meegemaakt. Muis wou absoluut niet werken, absoluut niet. even mee naar vriend geweest (met de hele pc!!) en tada werkte perfect. uitplugge, terug insteke heropstarte, alles ging...
thuisgekomen plof weer niks :( andere muis gekocht en probleem opgelost. raar hoor

wasco [the brightest crayon in the box]

• schizofreen
wasco schreef op 03 September 2003 @ 12:24:
maakt de pc piepjes ofzo als hij opstart? heb ik hier nog niet gehoord...

btw, het kan bv ook je bios-chip zijn die op een of andere manier een beetje gaar is of slecht contact maakt. Als die slecht is dan heb je hetzelfde symptoom, nl. ff halve seconde opstarte en that's it.

heb vroeger ook zulke rare dingen meegemaakt. Muis wou absoluut niet werken, absoluut niet. even mee naar vriend geweest (met de hele pc!!) en tada werkte perfect. uitplugge, terug insteke heropstarte, alles ging...
thuisgekomen plof weer niks :( andere muis gekocht en probleem opgelost. raar hoor
nope, geen piepjes,
En een gare bios chip lijkt me ook niet omdat de hele kale PC zonder problemen bij die vriend van me werkt...

• highking
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-07 09:57

highking

Langharig tuig

Zijn je stopcontacten wel geaard?

Wellicht bij jou thuis niet, en bij die vriend van je wel?

Ik zal wat mensen naar huis hebben gestuurd met een computer die gewoon goed was, komen ze een dag later weer "hij doet het echt niet hoor". Meneer, heeft u uw computer aan een geaard stopcontact hangen? "Euhh, nee hoezo?"... |:(

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-08 12:25

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ok, misschien een heel gek idee maar het hielp mijn broertje ook: Vervang de 220v kabel. Dikke kans dat die gewoon doorgefikt is en matig contact maakt.

Je wil niet weten hoe lang we hebben lopen zoeken (toetsenbord vervangen, voeding vervangen, enzovoort.

Verwijderd

Al aan gedacht dat bij het vervoer van het huis van je vriend naar jouw huis iets kapot is gegaan? Ik zou zeggen.. loop even terug.. sluit em even aan, en kijk of ie werkt

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Eh...
- Iemand in de buurt die bezig is met Wifi/bakkie/zender en een richtantenne?
- Houd je GSM eens flink UIT de buurt?

• schizofreen
ok, ik heb een doorbraak

Ik heb zojuist bij een andere huisgenoot zijn voeding geleend en deze deed het wel op mn kale PC. Vervolgens heb ik mn eigen voeding weer verwisseld met de werkende en mijn voeding deed het niet. Verder is de opstelling exact hetzelfde. Dus nu moet het wel mn eigen (nieuwe!) voeding zijn.
enig idee _wat_ er mis kan zijn aan een nieuwe standaard ATX voeding?

• JHMvP

JHMvP

Veritas logica est

Hmmmm...je had er toch al een stuk of 4(!!!) geprobeerd? Of had je de connectoren er achterstevoren opgeprakt?

Toch voor de zekerheid ook je nieuwe voeding weer geprobeerd?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

schizofreen schreef op 03 September 2003 @ 12:45:
ok, ik heb een doorbraak

Ik heb zojuist bij een andere huisgenoot zijn voeding geleend en deze deed het wel op mn kale PC. Vervolgens heb ik mn eigen voeding weer verwisseld met de werkende en mijn voeding deed het niet. Verder is de opstelling exact hetzelfde. Dus nu moet het wel mn eigen (nieuwe!) voeding zijn.
enig idee _wat_ er mis kan zijn aan een nieuwe standaard ATX voeding?
met wat voor monitor ?

blijft je atx shakelaar michien hangen ofzo ?

[ Voor 5% gewijzigd door Fish op 03-09-2003 21:14 ]

Iperf

• schizofreen
flink wat gekloot later:

ik ben eruit, en wel door het volgende:
Van een ander huisgenoot heb ik de werkende voeding overgenomen en hem mijn nieuwe voeding gegeven.

Blijkbaar werkt mijn voeding gewoon niet samen met mn MoBo. Ofwel, alle componenten afzonderlijk werken ok, maar kunnen niet samenwerken.

raar, maar waar...

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 11:15
kan zijn dat jij een slechte qualiteit voeding had die een erg fluctuerende spanning geeft. en jouw mobo daar niet tegen kan.
of dat juist je mobo brak is, en dat ie alleen nog werkt met een erg stabiele voeding

TheS4ndm4n#1919

• schizofreen
RocketKoen schreef op 03 september 2003 @ 21:39:
kan zijn dat jij een slechte qualiteit voeding had die een erg fluctuerende spanning geeft. en jouw mobo daar niet tegen kan.
of dat juist je mobo brak is, en dat ie alleen nog werkt met een erg stabiele voeding
Ik heb 1 verschil gezien tussen de voedingen:

de voeding die ik nu gebruik (en werkt) heeft een 3,3 Volt met 28 A, die andere een 3,3 met 14 A.
(Deze is trouwens 300W die andere 350W). Misschien maakt dat het verschil? :?

Pagina: 1