Ik heb een vraag. Ik ben een query aan het bouwen die 7 tabellen bij elkaar moet brengen en 1 record als resultaat geeft. Dat is nog niet zo moeilijk maar nu zit ik dus met het volgende. Er worden twee tabellen samengevoegd maar dat is helemaal afhankelijk van 1 waarde (is meestal maar goed, even m'n verhaal vertellen). Het kan zijn dat de query ontdekt dat die waarde niet is ingevuld, en dan moet de tabel niet gekoppeld worden.
Nu zat ik al te denke aan het join maar dat gaat ook niet werken, ik doe dan:
LEFT JOIN tabel1 ON (tabel1.veld1 = tabel2.id)
Ik dacht dat dit zou betekenen dat ie dan alle waarden uit tabel1 ophaalt en alleen de waarden uit tabel2 waarvoor de gegeven over een komen, maar dat doet ie niet. Andersom heeft geen zin want dan legt ie relaties die er niet zijn.
Dus toen ging ik nadenken over een if-statement:
if (tabel1.useveld1=1,LEFT JOIN tabel1 ON (tabel1.veld1 = tabel2.id,''))
Dus als hij veld1 kan gebruiken dan moet ie een join doen, in m'n from statement heb ik dan staan:
if (tabel1.useveld1=0,tabel1,'')
Maar ook dit werkt niet, heeft er misschien iemand anders een oplossing voor dit probleem? Alvast bedankt voor de hulp
Nu zat ik al te denke aan het join maar dat gaat ook niet werken, ik doe dan:
LEFT JOIN tabel1 ON (tabel1.veld1 = tabel2.id)
Ik dacht dat dit zou betekenen dat ie dan alle waarden uit tabel1 ophaalt en alleen de waarden uit tabel2 waarvoor de gegeven over een komen, maar dat doet ie niet. Andersom heeft geen zin want dan legt ie relaties die er niet zijn.
Dus toen ging ik nadenken over een if-statement:
if (tabel1.useveld1=1,LEFT JOIN tabel1 ON (tabel1.veld1 = tabel2.id,''))
Dus als hij veld1 kan gebruiken dan moet ie een join doen, in m'n from statement heb ik dan staan:
if (tabel1.useveld1=0,tabel1,'')
Maar ook dit werkt niet, heeft er misschien iemand anders een oplossing voor dit probleem? Alvast bedankt voor de hulp