Toon posts:

Algemene netwerk vragen.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik en mijn huisgenoot willen samen met de onderburen internet via de kabel. De onderburen hebben al internet via de kabel en hebben het opgesplitst met z'n 3 via een extra computer met een hub.

Nu willen m'n huisgenoot en ik 1 kabel in die hub pluggen en die dan in een hub bij ons op de verdieping waar wij dan weer onze kabel in willen pluggen.

Ik wil dus zo meteen een 15m kabel kopen (voor de van hub tot hub) een hub (Unex 8 Poorts UTP HUB 10MBit), 2x 5m kabels en 2x netwerk kaarten.

Weten jullie of dit gaat werken? En of je er veel software voor moet installeren? En wat voor een hub raden jullie aan?

Bedankt!

Verwijderd

luister,

van hub naar hub heb je OF een CROSSLINK kabel nodig (niet een normae UTP) of moet zijn dat je de laatste poort van de hub kan schakelen (met een knopje), dan heb je genoeg aan een normale UTP. Moet je dus eerst checken voordat je een kabel gaat kopen.

Verder heb je geen software of iets nodig en is de rest erg simpel.

• Wierdo_NL
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 19:03
Dat moet toch gewoon lukken lijkt me.

Je moet alleen voor de "proxy" van je buren misschien iets instellen in IE of Netscape.
Of een client installeren op je PC.

Je moet natuurlijk ff goed je TCP-IP instellen met de juiste sub-net.

Suc6
]-[enk..

PS : Echt moeilijk is het niet :)

There is a fine line between hobby and mentaldisorder

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-08 19:38
Ja dit werkt, elke hub is goeg genoeg denk ik.

Het makkelijkste is het als die extra computer die inet deelt ook meteen dhcp-server is, dan zet je windows gewoon op "automatisch ip ophalen" oid (tcp/ip instellingen netwerkkaart), en je kunt internetten.

Verder kun je nu ook spelletjes spelen en bestanden uitwisselen met de buren :P
Als je ze niet helemaal vertrouwt, dan moet er ook nog een firewall op je pc.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Hub naar hub = crosscable!

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dank jullie wel. Dat moet dus wel gaan werken. Ik denk dat ik de volgende hub ga kopen http://www.norrod.nl/site/specs.asp?freud=A608&lang=nl

Alleen hoezo werkt die alleen op windows systemen? De buurjongens willen namelijk overschakelen van hun windows server naar een linux zodat ie minder vaak vast loopt.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 09:37
Op vrijdag 01 december 2000 12:50 schreef TheMikerMC het volgende:
van hub naar hub heb je OF een CROSSLINK kabel nodig (niet een normae UTP) of moet zijn dat je de laatste poort van de hub kan schakelen (met een knopje), dan heb je genoeg aan een normale UTP.
Hij bedoelt dus:
OF:
hub -> hub via crosslinked UTP kabel
OF:
hub(uplink) -> hub via normale UTP kabel

De uplink poort is vaak een speciale aangegeven poort. Maar deze poort zit niet op alle hubs, dan moet je dus een crosslink gebruiken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

dat zei ik toch? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Moet de HUB die ik wil kopen een uplink hebben of de hub van de buren?

• Paul
Als je een gewone/rechte/patch utp-kabel hebt dan moet één van de hubs (beide mag ook) een uplink-poort/knopje hebben. Hebben ze gen van beide zo'n knopje, dan moet je een crosskabel nemen.

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Rudoli
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04-2025
Als je ff gekeken had op de webpage die onder dat geinige plaatje staat (http://www.unex-tech.com/) dan had je daar deze pagina (http://www.unex-tech.com/products/hubs/ha080/index.html) gevonden waar de volgende texct op staat:

Uplink port supports both MDI and MDI-X interfaces for ease of hub cascading.

Deze heeft dus een uplink poort, kan met gewoon + crosslink kabel.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de hub gekocht etc etc.

De buurjongen heeft onze 15m kabel in zijn uplink gestopt en ik heb het andere deel in port 1 gedaan van onze hub. De kabel naar mijn computer heb ik in port 2 gedaan.

Mijn TCP/IP instellingen heb ik van hem overgenomen. Wel raar want hij heeft zijn naam als host en niet bv essent.nl

Maar nu doet ie het dus niet :)
Who knows?

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Je moet wel een uniek (=niet bestaand) IP adres hebben.

Klakkeloos alles overnemen werkt niet.

Verwijderd

Topicstarter
OK, maar @home kent toch maar 1 IP nummer toe per abbonee?

Bij de buren draaid inderdaad de ene 192.164.0.1 en de andere 192.164.0.2

Ik heb het geprobeert met 192.164.0.9 maar het doet het nog niet.

Ik gebruik dit getal als DNS-server, gateway en ip adres. Als subnetmasker heb ik 255.255.255.0

Wat doe ik verkeerd? M'n netwerkkaart is geinstalleerd en bij netwerkeigenschappen heb ik verder nog:

Client voor Microsoft-netwerken
externe toegangsadapter
realtek RTL8029 Ethernet Adapter and compatibles
TCP/IP externe toegangsadapter
TCP/IP Realtek RTL8029 Ethernet Adapter

• Paul
Als ip kun je idd 192.168.0.9 nemen, maar als DNS en gateway moet je het adres opgeven van de pc die internet deelt...

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal hartstikke bedankt!

Ik ben nu online via de kabel aansluiting van de buren!!! :) :) :)

Verwijderd

JA, als ze nou gewoon ff DHCP draaien, dan hoef je alleen nog het gateway nummer in te vullen en het werkt!!!, zoals bij mij dan, via fresco 1 flopy linux router, HTTP & TELNET server!!!

Verwijderd

Whoehahahahahaha..... dit is leuk: (stukje van de site van norrod)
8 Poorts UTP HUB 10MBit

Met deze hub kunt 8 systemen onderling laten communiceren met een snelheid van maximaal 10Mbit per seconde. Voorwaarde is wel dat elk aangesloten systeem voorzien is van een windows besturingssysteem.
:P:P:P:P:P:P:P

Verwijderd

Dat is inderdaat wel erg lollig, mischien is microsoft sponsor van norrod? ene of het hub is door hun gemaakt!
Pagina: 1