meerdere 5.1 speakersets op pc

Pagina: 1
Acties:

• --HYPER--392
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 22:39

--HYPER--392

Powered by Fiat

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een schakelaar/kastje dat het mogelijk maakt om meerdere 5.1 speakersets aantesluiten op 1 pc.

Het gaat om de volgende situatie. We hebben een Computerwinkel en hebben meerdere 5.1 sets op demo staan. Als we de klant de verschillen willen laten horen gaat dat nu gewoon niet.

dus hoe wil ik het nu:

1 pc --> verdeelkastje --> meerdere 5.1 speakersets

ik heb al gezocht en kwam het volgende tegen

6-WEGS STEREO LUIDSPREKER SCHAKELAAR

Afbeeldingslocatie: http://www.skytronic.com/rsc/img/100/128_422.jpg

Extra zware uitvoering. Schakelt een versterker door naar 6 verschillende luidsprekersets. Maximaal vermogen 900 watt max. Geschikt voor luidsprekers met impedantie van 8 ohm of hoger. Met impedantiecorrectie en ingebouwde beveiliging tegen overbelasting. Ideaal voor gebruik in meerdere kamers. Aansluiting via klemterminals.

- Vermogen 150W per kanaal
- Frequentiebereik 20Hz - 20kHz.
- Kanaalscheiding -1kHz. 38dB nominaal
- Afmetingen 285x58x180mm

Maar dit is voor stereo, wie weet of dit ook voor 5.1 bestaat, of iemand andere suggesties?

Do not pray for easy lives. Pray to be stronger men.

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Maak een schakelkastje die COAX-draadjes kan switchen. Ik denk zelfs dat een doornormaal stereo switchboxje dat wel lukt.

Je kunt dan alleen nog coax-aansluiting gebruiken, er zijn helaas ook vast setjes die alleen optisch aan te sluiten zijn.

Siditamentis astuentis pactum.

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
kun je niet 3x dat apparaat gebruiken, of is dat een te duur grapje? niet echt handig op zich, moet je drie knoppen indrukken. mh je zou zelfs iets kunnen bouwen met relais of met een chippie erin die kan schakelen.

als het gaat om een computerwinkel, dan bedoel je vast van die setjes die je met 3 jackpluggen aansluit toch?

[ Voor 21% gewijzigd door BuG2FiX op 03-09-2003 11:15 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:48

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Kijk eens hoe de professionele audio zaken dit doen bijvoorbeeld.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Makkelijkste is denk ik een combinatie van zelfbouw en een switchbox voor SCART. Daar heb je nl dik voldoende pennen in zitten om alles in 1 stekker te pluggen. Vervolgens alles aan de juiste pennen hangen (makkelijkste wat 3,5mm contraplugjes voor de aansluiting van je speakers en je verloop naar de PC) Dan kun je gewoon alles in 1x schakelen...want dikke kans dat die luidsprekerschakelaars maar 2 kanaals zijn, en dan heb je er dus nix aan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BuG2FiX
dat kastje wat jij als voorbeeld geeft is wel voor SPEAKER draden, niet voor LINE-OUT draden zoals je volgens mij van plan bent. Niet dat het heel veel boeit, maar dat kastje is een zware overkill als je leest wat er allemaal inzit. in principe moet je gewoon schakelen, niet echt zware electronica voor nodig.

Je zou dus een kunnen werken met relais die meerdere polen kunnen schakelen. leuk hobbyprojectje!

• --HYPER--392

--HYPER--392

Powered by Fiat

Topicstarter
het gaat dus inderdaat om gewone jack aansluitingen.
De meeste speakers zijn 3 kanaals. dus jammergenoeg.

- Front
- Rear
- Sub/Center

anders was het inderdaad optelossen met een stereo splitter

• intuliegend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-04-2024

intuliegend

Wist ik wel....

In een computerwinkel heb je toch altijd wel een aantal pc's aanstaan?? zet gewoon op elke pc dezelfde voorbeeld mp3'tjes en sluit dan de setjes gewoon op verschillende pc aan..
kost natuurlijk wel meer ruimte maarja...is wel goedkoop..

wat je ook kan proberen is zo'n extern SBLive kastje kopen.(weet even niet hoe die dingen heten) daar zitten een aantal connectoren op waar je dus gewoon makkelijker bijkan omdat het gewoon aan de voorkant zit en dat kastje kan je dan overal neerzetten.

je pakt dan gewoon 1pc met een lekkere stoel erbij en dan zet je in 5.1 setup een aantal standaards neer waar je dan een aantal 5.1 setjes opzet.(zeg maar bijvoorbeeld achter een standaard met een plankje erop en daar zet je dan 3 rear boxjes van verschillende setje op, en dan op alle plekken zo)
dan wil de klant een ander setje horen en trek je gewoon kabeltje eruit en doe je de anders erin..das binne een paar seconden gebeurt.

[ Voor 12% gewijzigd door intuliegend op 03-09-2003 11:33 ]

specs: AMD 8 core+Cryorig Ultimate @ 5,2Ghz - 16GB - 2x R9 290 met wc - HyperX Fury SSD - 2x1TB Raid1

• --HYPER--392

--HYPER--392

Powered by Fiat

Topicstarter
intuliegend schreef op 03 September 2003 @ 11:31:
In een computerwinkel heb je toch altijd wel een aantal pc's aanstaan?? zet gewoon op elke pc dezelfde voorbeeld mp3'tjes en sluit dan de setjes gewoon op verschillende pc aan..
kost natuurlijk wel meer ruimte maarja...is wel goedkoop..

wat je ook kan proberen is zo'n extern SBLive kastje kopen.(weet even niet hoe die dingen heten) daar zitten een aantal connectoren op waar je dus gewoon makkelijker bijkan omdat het gewoon aan de voorkant zit en dat kastje kan je dan overal neerzetten.

je pakt dan gewoon 1pc met een lekkere stoel erbij en dan zet je in 5.1 setup een aantal standaards neer waar je dan een aantal 5.1 setjes opzet.(zeg maar bijvoorbeeld achter een standaard met een plankje erop en daar zet je dan 3 rear boxjes van verschillende setje op, en dan op alle plekken zo)
dan wil de klant een ander setje horen en trek je gewoon kabeltje eruit en doe je de anders erin..das binne een paar seconden gebeurt.
We willen juist maar 1 pc gebruiken omdat we dan alle setjes bij elkaar kunnen plaatsen, meerdere pc's hebben we nu en dat is absoluut geen optie.

En we zaten inderdaad ook een Soundblaster Extigy te denken en dan de stekkers om te steken, maar het mooist is gewoon met een soort switcbox idee, dat staat gewoon een stuk professioneler en het werkt makkelijker (lees: mensen kunnen niet gaan prutsen met de speakerkabels)

• BuG2FiX
je moet dus (L,R,LA,RA,SUB,CENTER,GROUND) = 7 kanalen schakelen. dus moet je iets verzinnen dat 7 aparte kanalen kan schakelen/verdelen.
hmmmm het meest logische zou zijn het gebruiken van een IC die schakelt a.d.v een bepaald voltage. dan heb je dus maar 1 knop nodig die het voltage regelt. vraag eens bij het electronica forum, wie weet kan je iemand zo gek krijgen dat hij je helpt.

wel leuk veel solderen overigens :)

ik zie hier ook een vraag met dezelfde strekking:

Knopje om tussen twee 5.1 geluidskaarten te switchen

[ Voor 12% gewijzigd door BuG2FiX op 03-09-2003 13:31 ]

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-07 11:17

Gutteguttegut

CEO of TFD

En meerdere geluids kaarten in 1 pc?
ik heb eigenlijk geen idee of dat gaat werken

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• BuG2FiX
ik heb een keer 4 kaarten in een pc gepropt, werkt gewoon. handig nml als je semi-profi meerdere kanalen op wilt nemen. is ook een idee idd.

Verwijderd

Ik wil einde van het jaar een dell 8300 kopen waarbij een 5.1 geluid kaart zit.
Nu op me huidige pc met sound blaste live heb ik twee pc boxjes zitten maar ook de geluidkaart aangesloten op de stereo. Kan dat ook met moet een 5.1 kaart?? Dus gewoon de bijgeleverde 5.1 speakers er aan. En daarnaast gewoon een stereo kabel naar de stereo aux.
Mijn huidige opstelling heb ik zodat ik geluid via stereo kan laten lopen maar ook dat als iemand tv zit te kijken ik mijn koptelefoon in de koptelefoon aansluiting van de pc-boxjes kan pluggen zodat die ander geen last heeft van het geluid.

Verwijderd

K heb stage gelopen in een computer winkel en daar hadden ze dit wel voor elkaar gekregen. Ze hadden dit gewoon gedaan door het 5.1 weg te laten. Dus door gewoon de Boxen op de Sub. Dit gaat helaas niet bij iedere. Als je meer wilt weten kan k nog wel voor je kijken hoe ze het percies hadden gedaan.

• BuG2FiX
Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 12:58:
Ik wil einde van het jaar een dell 8300 kopen waarbij een 5.1 geluid kaart zit.
Nu op me huidige pc met sound blaste live heb ik twee pc boxjes zitten maar ook de geluidkaart aangesloten op de stereo. Kan dat ook met moet een 5.1 kaart?? Dus gewoon de bijgeleverde 5.1 speakers er aan. En daarnaast gewoon een stereo kabel naar de stereo aux.
Mijn huidige opstelling heb ik zodat ik geluid via stereo kan laten lopen maar ook dat als iemand tv zit te kijken ik mijn koptelefoon in de koptelefoon aansluiting van de pc-boxjes kan pluggen zodat die ander geen last heeft van het geluid.
ja, dat kan maar wat heeft dit met dit topic te maken?

alle 5.1 kaarten hebben doorgaans 3 aansluitingen, 3 jack 3.5" uitgangen. dat is dus voor, achter en center/sub. hetzelfde als je live kaart dus.

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07 08:41

kazz1980

Goh... Ik hier?

Het is prima mogelijk om meerdere geluidskaarten in een PC te zetten. Je kunt dan op elke kaart een setje zetten en dan software matig omschakelen.
Bij veel audiozaken hebben ze echter ook hardwarematige schakelingen. Voor testen van een set druk je dan een knopje in (bijvoorbeeld mediamarkt gebruikt dit wel). De huidige set die dan aan staat wordt dan uitgeschakeld en de nieuwe set gaat spelen. Ik neem aan dat je het liefst zoiets zou willen?

Andere optie die veel simpeler is (maar ook wel wat primitiever natuurlijk): sluit alle boxen via splittertjes aan en gebruik gewoon de aan/uitknoppen van de sets zelf (of volumeknop). Alle sets spelen dus gelijktijdig en om 1 set te luisteren hoef je enkel de overige sets zacht of uit te zetten....

[ Voor 26% gewijzigd door kazz1980 op 05-09-2003 13:41 ]

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Pagina: 1