[Windows server 2003] Terminal server CAL`s

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 13:58
Sinds vandaag hebben wij een probleem met een van onze Terminal Servers. Deze draait op Windows Server 2003 Enterprise. Bij het inloggen op de server geeft hij de melding dat er geen licenties meer zijn, maar als ik op de licentie server kijk, dan zie ik dat er 75 licenties zijn, waarvan er geen een in gebruik is. Op een 2e terminal server kunnen wij nog wel inloggen, maar ook het gekke hier is is dat er geen licenties in gebruik zijn. Zou het ermee te maken kunnen hebben dat de CAl`s gekocht zijn voor 2000? Ikzelf dacht dat ik gelezen had dat je 2000 CAL`s kon gebruien onder 2003 server. De licentie server is al opnieuw geactiveerd, maar dit mocht ook niet baten.
Heeft er iemand nog een aantal suggesties, voordat ik de (dure) helpdesk van Microsoft ga bellen?

HODL

• Ralphie
Heeft er niemand ooit meegemaakt, dat er van de een op andere dag geen licenties meer uitgedeelt worden naar Terminal server users?

HODL

Verwijderd

Maar wat ik wel vreemd vind, is dat er van de 75 licenties er 75 vrij zijn ...
dat kan zowieso nooit kloppen .. vertel is wat meer over die 2e TS, waar runt die op?

• Ralphie
De terminal servers draaien op Windows 2003 server, de licecentie server draait op Windows 2000 Adv server. Deze is tevens een van de domain controllers. Het is dus inderdaad vreemd dat er van de 75 lic. geen een uitgedeeld wordt, maar onze users kunnen wel naar 1 Terminal server connecten, de andere TS zegt dit: "The remote session was disconnected because there are no Terminal server License Servers available to provide a license " Wat op zicht natuurlijk vreemd is, als er nog 75 over zijn. De License server heb ik ook al opnieuw geactiveerd e.d. Het lijkt wel of de users die connecten naar TS1, een temporary license krijgen, maar ook dit zie je niet terug op de license server.

HODL

Verwijderd

mij staat namelijk iets bij wat ik ooit een keer op technet gelezen heb. In sommige gevallen kan er maar 1 TS connectie maken met (in dit geval) de 2000adv. server. Dat was een kwestie van config. alleen weet ik niet meer precies waar dat zat .. misschien dat dat helpt, ik zal proberen de directe link voor je op te zoeken.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-09 20:36
Je kunt zonder extra terminal services licenties een W2K bak alleen maar vanaf 1 of 2 machines beheren. Dat is dan ook het doel van gratis TS. Voor meer gebruikers moet je aparte TS licenties bijkopen.

Verwijderd

Volgens mij kun je een win2k TS license niet voor een win2k3 TS sessie gebruiken. Lees dit effe na: http://www.microsoft.com/...overview/termservlic.mspx en bel dan voor het zekerste MS support effe.

Verwijderd

ja dat dacht ik dus ook, dat het te maken had met het feit dat er maar 1 tegelijk connectie kan maken ... maar weet niet of dat verhaal hier ook opgaat ..

• Ralphie
Ik heb andere licenties aangevraagd (2003 CAL). Gelukkig hebben we Software Assurance :)

Jullie horen nog of dit het was!

HODL

Verwijderd

succes iig ! :)

heb je dit bij de MS helpdesk nagevraagd?

• Ralphie
Kreeg vanmiddag te horen dat onze licenties voor 2000 ook onder 2003 zouden moeten werken :? Wilde daarop MS clearinghouse bellen, maar die waren toen al dicht. Ik ga het morgen ochtend proberen

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralphie
Zo alles werkt weer. De License server moest zich ook op een 2003 server bevinden, anders werkt het niet. Wat wel weer mooi is, is dat de License server niet meer op een DC geinstalleerd hoeft te worden, het kan nu ook op een Member Server. Wel vreemd dat niemand bij Microsoft dit wist :? :)

HODL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij Microsoft weten ze wel meer dingen niet :)
Pagina: 1