[PHP] Digitaal 'watermerk' in bestanden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafraneX
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:50
Ik ben op zoek naar een php oplossing om een digitaal watermerk aan bestanden toe te voegen. Ik zal de situatie uitleggen zodat je begrijpt wat ik bedoel.

Lede loggen in op een website. Na het inloggen kunnen ze bestanden downloaden. Het downloadscript verbergt de locatie van het te downloaden bestand en logt de gebruikersnaam, de naam van het gedownloadde bestand, het ip adres, de datum en de tijd in een mysql tabel.

De bedoeling is om een random unieke string toe te voegen aan het bestand voordat het gedownload wordt. Het bestand moet daardoor natuurlijk niet onbruikbaar worden. Ook moet het voor alle typen bestanden toe te voegen zijn.

De gedachte hierachter is dat ik deze string ook in de database kan zetten, zodat ik elk gedownload bestand kan herleiden naar een gebruiker. Zo is het makkelijk om te kijken wie bijvoorbeeld een illegale kopie te downloaden aanbiedt op internet.

Ik heb lang gezocht op 't net, maar kon helaas geen aanknopingspunt vinden om zoiets te verwezelijken, waarschijnlijk omdat het niet mogelijk is, maar dat wil ik toch graag bevestigd hebben.

Kan iemand me hier meer duidelijkheid over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:25

Arjan A

Cenosillicafoob

Ga je er dan vanuit dat diegene zijn gedownloade bestand niet hernoemt? Want dan ben je de unieke string ook weer kwijt.

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ekoopman
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13-09 16:08
Een algemene oplossing voor alle bestandstypen lijkt me zo goed als onmogelijk, veel bestandstypen kan je niet makkelijk aanpassen, je zal dus per soort bestand iets moeten verzinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avon
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 12:38
met text files e.d. is het niet zo lastig maar met executables wordt het wat moeilijker;
tevens is de unieke string gewoon weg te halen hé. Tenzij je ze natuurlijk
als een soort executable gaat encrypten, en bij het uitvoeren super snel
weer wordt gedecrypt.

[ Voor 32% gewijzigd door avon op 03-09-2003 10:33 ]

Gratis webwinkel beginnen? Met Onetoshop.com kunt u direct beginnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafraneX
Arjan A:
Ik wil de string niet gewoonweg aan de bestandsnaam toevoegen, dat is geen probleem en inderdaad, dan is na het hernoemen de string verloren. Het is de bedoeling om deze string daadwerkelijk IN het bestand te zetten.

Kroxigor:
De meeste bestanden zullen pdf en mdb zijn, in principe is mdb het belangrijkst...

AvOn:
Ik had inderdaad verwacht dat het met exe praktisch niet mogelijk zou zijn... met mdb ben ik al tevreden :)

Ik begrijp dat de string is weg te halen, maar verwacht niet dat veel van onze gebruikers dit zullen doen, we stellen ze namelijk niet op de hoogte van het watermerk er wordt alleen verteld dat er logs bijgehouden worden van de downloads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan A
  • Laatst online: 11:25

Arjan A

Cenosillicafoob

Als je in Windows de properties van een .exe opvraagt, kun je daar nog allerlei extra info zien (summary). Die kan je ook zelf invullen. Is dat misschien een optie?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Zelfs als je die string kan toevoegen aan een mdb, zal Access 'em net zo hard weer weghalen zodra je database weer opslaat denk ik zo..

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obliterator
  • Laatst online: 08-07 15:12
Je zou een code in de datum/attributes kunnen verwerken, maar ja die is ook zo weer weg met sommige copieer acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:29

Tjark

DON'T PANIC

je kan passwords op MDB's gebruiken, maar d'r zijn ook tools die die passwords makkelijk uitlezen. Op zich geen probleem: als je iedereen een unieke password geeft kun je nog steeds dat herleiden.

tenzij ze natuurlijk het password zelf veranderen....

*insert signature here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-09 09:15

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Exe is trouwens nog wel redelijk do-able. Volgens mij moet een stukje data dat aan de achterkant wordt toegevoegd geen invleod hebben op de rest van de werking van het programma. Eigenlijk zou het overal wel mogenlijk kunnen zijn. Desnoods zou je wat 'ruis' achtig iets in de mdb kunnen gooien waardoor deze telkens uniek wordt (denk bv aan tijden waarbij je in het miliseconden gedeelte wat codeerd aangezien het toch niet de preciesie is die je nodig hebt oid.) Nadeel is dat dit on the fly nogal lastig te realiseren is. Zeker met PHP.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-09 18:24

dusty

Celebrate Life!

Er is praktisch voor elke type wel een oplossing mogelijk, echter zijn ze net allemaal net iets anders dan elkaar.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 16:19

alienfruit

the alien you never expected

Zelf gebruik ik een method waarbij een de setup een watermerk achterlaat in de broncode (en nog veel meer leuke trucjes voor de demo versie :Z) van me Delphi-Componenten. Alleen ik ben er achter gekomen dat de crackers dit inmiddels ook hebben ontdekt :( Dus zoiets heeft ook al niet zo veel zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slm
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-11-2023

slm

voor DOS/Win3.x exe bestanden gebruikte ik altijd de methode om helemaal aan het eind een bepaalde code (of bv een configuratie instelling) te zetten die dus ook geen invloed had op de werking van de exe. Ik zie niet in waarom dit niet zou kunnen voor win32 exe bestanden of MDB's.

http://community.borland.com/article/0,1410,27979,00.html

To study and not think is a waste. To think and not study is dangerous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SafraneX
Inderdaad, ik heb geprobeerd om gewoon een md5 string van de huidige timestamp toe te voegen aan het eind van het te versturen bestand en het werkt zover ik kan zien! :)

problem solved!
Pagina: 1