Toon posts:

[Meubelbouw] Op veler verzoek, het bouwen van TV Meubel

Pagina: 1
Acties:
  • 458 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvorens ik begin, is wel zo eerlijk als ik een goeie vriend van mij ook wat credit geef, hij heeft me behoorlijk geholpen met het zaagwerk :) Hij staat ook op alle foto's :) Ik heb de foto's gemaakt namelijk ..

In principe is het vrij simpel mensen ..

wat ik heb gedaan is:

1) naar de Hornbach (of Gamma ;) een paar platen MDF halen, dit materiaal is namelijk makkelijk schuin af te zagen met een handzaag, ook is het makkelijk te verven. (stuk van 2 x 2 meter bijv.
Ik heb daar ook een balk hout gehaald, die hebben zij voor mij in gelijke stukken van 70cm (3x) gezaagd.

2) Zorg dat je eerst alle stukken op maat gaat zagen, ik heb uiteraard de maat van mijn TV gebruikt. dit hangt natuurlijk sterk af welke tv je hebt .. ;)
De bovenste en onderste plank zijn beiden gelijk qua afmeting, de middelste plank is anders, daar kom ik zo bij. (punt 7)

2a) Bevestig aan de 3 balken op gelijke hoogte 3 houtjes, dit is voor de middelste plank die hierop komt te liggen. Deze plank ligt dus helemaal vrij, maar je zal verderop zien dat hij zo stabiel als een huis ligt.

3) Zodra je alles gezaagd hebt, ga je het verven, ik heb spuitbussen gebruikt, maar dat raad ik af, omdat het zeer oneconomisch is. Het spul vervliegt binnen no time.
EERST een primer eroverheen, voordat je gaat lakken. (anders hecht de lak niet ;) )

----als alles droog is----

4) pak de onderste plank, en gebruik 3 spijkers per balk om deze te bevestigen. ( je hebt er dus 9 nodig voor de onderste plank. Ik had spijkers van +/- 8cm lang.

5) Zoals je op foto6 ziet, moet je (in het geval als je een surround set hebt) de centerspeaker bevestigen aan de 2 plankjes die onder de bovenplank hangen.
NB: dit plaatje is niet compleet, want er hoort nog een liggend plankje aan.

6) bevestig vervolgens de bovenste plank aan de 3 balk ala punt 4.

7)Goed, nu komt de middelste plank. Dit vergt wat aandacht, omdat je deze plank wat anders moet zagen.
Daarom heb ik hieronder maar een tekeningetje gemaakt ..
Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/extra/wise/midplank.jpg
De rode blokjes betekenen niks anders dan de "steuntjes" die je bij punt 2a op gelijke hoogte al hebt bevestigd aan de 3 "pilaren"
uiteraard komt de plank EROP te liggen ;)

8) Ik heb dan nog aan de achterste "pilaar" een kabelsleuf gefreesd (schrijf je dat zo??) waar mijn kabels door weglopen. Dit is echter wel een kutklus, dus ik weet niet of je dit zelf ook wil doen.

9)Ik heb bij Stuut & Bruin 2 Neon buisjes gehaald, de kleinste maat (12cm), deze zijn 12volt. Met een 220 gelijkspanning adapter, heb ik dat omgezet. Ik wil er eigenlijk nog een Aan/uit knopje opmaken, maar dat is voor later.

9a)De bevestiging van de neon buisjes is vrij makkelijk, ik heb met een nietmachine (zo'n ding waar je net geen wapenvergunning voor nodig hebt ;) ) de buisjes vast geschoten, dat gaat vrij makkelijk, want aan de uiteinden van de buisjes zit een rubberen dopje wat wel wat kan hebben.

Goed dit was het, ik hoop jullie op creatieve gedachten gebracht te hebben ;)

Hieronder de pics:

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/extra/wise/bouw1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/extra/wise/bouw2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/extra/wise/bouw3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/extra/wise/bouw4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/extra/wise/bouw5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.ruighaver.nl/extra/wise/bouw6.jpg

MATERIALEN Benodigd:

1 plank MDF (afmeting hangt af van grootte TV) ->
de steuntjes voor de middelste plank heb ik gemaakt van het MDF wat ik over had.
1 pot Primer
1 pot Lak
Doosje spijkers (a 8cm lengte)
1 grote balk, materiaalsoort maakt niet veel uit, het gaat om de dichtheid ervan, ik heb de afmeting 4cm bij 9cm gebruikt geloof ik)
1 blauw neon buisje (incl. bekabeling en stroomschema, dit zit er allemaal al bij)
1 groen neon buisje (" ")
1 220v gelijkspanning adapter

Totale kosten ---------------------------------------------------------------- +/- 80,00 euro,
daarbij moet gezegd worden dat 30 euro daarvan besteed was aan het Neon :)

Veel succes!!

en ik hoor graag kritiek :)
(Als het negatief is, dan wel graag opbouwend ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

MnM

Mail je foto's maar, dan mail ik je de links wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
check je mail MnM
thanks voor het hosten ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 17:57
Ben benieuwd naar de pics :), zou het verhaal stuk duidelijker maken

fotoblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik neem btw aan dat je met de 4cm bij 9cm plank eigenlijk een balk bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mm, eigenlijk kan je ook vrij goedkope CCFL's gebruiken die normaal gebruikt worden voor het modden van een pc-case? 't is wel een goed idee, geeft erg veel sfeer. Je woonkamer is immers een sfeervolle ruimte om te relaxen en geen kille werkruimte met wit licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 03 september 2003 @ 10:18:
Ik neem btw aan dat je met de 4cm bij 9cm plank eigenlijk een balk bedoelt?
klopt, kon al de hele tijd niet op het woord komen, is aangepast, thanks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 10:18:
mm, eigenlijk kan je ook vrij goedkope CCFL's gebruiken die normaal gebruikt worden voor het modden van een pc-case? 't is wel een goed idee, geeft erg veel sfeer. Je woonkamer is immers een sfeervolle ruimte om te relaxen en geen kille werkruimte met wit licht.
Het geeft een lekker gevoel als je achter je xbox zit met die Neon aan, in het donker :) Halo spelen via xbconnect ;) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Laatst online: 25-09 11:54

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Scheelt ook weer voor de duidelijkheid van het verhaal... Ben inderdaad ook erg benieuw naar de pics... Ben op dit moment o.a. nog aan het twijfelen of de TV er nou op of in staat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kippenijzer schreef op 03 September 2003 @ 10:24:
Scheelt ook weer voor de duidelijkheid van het verhaal... Ben inderdaad ook erg benieuw naar de pics... Ben op dit moment o.a. nog aan het twijfelen of de TV er nou op of in staat ;)
Heb ik ook over zitten twijfelen .. maar dan wilde ik het dus eigenlijk gelijk integreren met de rest van mijn boekenkast etc. In dat geval ben je nog wel ff bezig, en vergis je ook niet in het sjouwwerk van beneden naar boven.
Kijk, in principe heb ik het simpel gehouden (met spijkers dus) omdat dit hier toch voorlopig wel blijft staan, en het is makkelijk te verslepen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekdernatuur
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 20:18

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Ik heb ook een hifi meubel zelf in elkaar getikt...
ik zal vanavond even wat foto's maken en plaatsen. Als Wize er geen bezwaar tegen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MnM
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:10

MnM

@ Wize u've got Mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Freekdernatuur schreef op 03 September 2003 @ 10:29:
Ik heb ook een hifi meubel zelf in elkaar getikt...
ik zal vanavond even wat foto's maken en plaatsen. Als Wize er geen bezwaar tegen heeft.
Welnee, vind het ontwerpen van dit soort dingen juist leuk, we kunnen er natuurlijk een algemeen AV-meubel topic van maken :)
weet niet of er genoeg animo voor is.

Overigens ben ik nu bezig met een nieuw bureau wat plaats bied voor 3 pc's.
Het is een hoekbureau ontwerp, en ik ben van plan om grotendeels dezelfde materialen te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Wize,

zou je zo vriendelijke willen zijn om een aantal pictures te posten
van je AV-meubel ??? :)

Thanx !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanks dude :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uiteindelijk komt het er dan dus zo uit te zien :

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gvreede/1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/gvreede/2.jpg

edit:
deze pics staan ook in het grote "home cinema" topic"

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bazer
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Bazer

En nou?

Even een vraagje.
Wat doen die twee middelste "steuntjes" van de bovenste plank?
Hebben die nut of is dat meer voor de show?
Verders een mooi meubel! :)

Kamperen; alles wat je thuis laat is meegenomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bazer schreef op 03 September 2003 @ 11:34:
Even een vraagje.
Wat doen die twee middelste "steuntjes" van de bovenste plank?
Hebben die nut of is dat meer voor de show?
Verders een mooi meubel! :)
Daar zit nu nog een plankje onder, de reden daarvoor is omdat ik daar mijn centerspeaker wil plaatsen, ipv op mijn TV, dat vind ik er wat mooier uitzien :)
helaas daar nog geen foto's van, maar dat kan ik wel doen als ik thuis ben .. voorlopig zit ik nog ffies over de grens :) dus dat zal wel weekend worden.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 18:26
edit: ik zie nu dat je primer hebt gebruikt, dat is al beter. had ik even over heen gelezen, op de plaatjes zie je het niet. excuus.

---

hm, mdf zou ik toch eerst even flink met grondverf behandelen voor wat dan ook erop te doen.

- Eerst met thinner afnemen (mdf heeft nml vaak een waslaagje uit de fabriek)
- Dan gronden. Laten drogen en nog een keer (eventueel verdunt) gronden.
- Schuren tot ie strak is (wordt heeel strak doorgaans met waterproof schuurpapier).
- Stof eraf halen met een vochtig doekje met een paar drupkes ammonia.
- Daarna afwerken, spuitbus kan maar is niet echt krasvast. een goede half/hoog/matglans lak met een rollertje kan heel wat meer hebben. als je em toch wilt spuiten zou ik em achteraf nog een keer in de blanke lak zetten, gaat veel langer mee.

NOFI maar ik denk zeg het even, ik bouw zelf speakers etc. en dit is voor mij de beste methode.

[ Voor 9% gewijzigd door BuG2FiX op 03-09-2003 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BuG2FiX schreef op 03 September 2003 @ 14:06:
edit: ik zie nu dat je primer hebt gebruikt, dat is al beter. had ik even over heen gelezen, op de plaatjes zie je het niet. excuus.

---

hm, mdf zou ik toch eerst even flink met grondverf behandelen voor wat dan ook erop te doen.

- Eerst met thinner afnemen (mdf heeft nml vaak een waslaagje uit de fabriek)
- Dan gronden. Laten drogen en nog een keer (eventueel verdunt) gronden.
- Schuren tot ie strak is (wordt heeel strak doorgaans met waterproof schuurpapier).
- Stof eraf halen met een vochtig doekje met een paar drupkes ammonia.
- Daarna afwerken, spuitbus kan maar is niet echt krasvast. een goede half/hoog/matglans lak met een rollertje kan heel wat meer hebben. als je em toch wilt spuiten zou ik em achteraf nog een keer in de blanke lak zetten, gaat veel langer mee.

NOFI maar ik denk zeg het even, ik bouw zelf speakers etc. en dit is voor mij de beste methode.
dit was ook mijn oorspronkelijk plan van aanpak, maar ik heb er een dikke laag verf overheen geknald na het wel een beetje op geschuurd te hebben .. dat zou voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Een kritische noot: :)

Ik vind het resultaat van het spuitwerk nogal vlekkerig, tenminste op de 1 na laatste foto. Ik hoop dat dat in het echt beter is uitgepakt.

Ik begrijp dat die twee vreemde plankjes zijn voor je center, maar ik vraag je af hoe je die er aan wilt bevestigen? :?

MDF is wel geweldig materiaal, trouwens. Je zou met wat andere materialen ook voor een hout/metaal combilook kunnen gaan, hoog IKEA gehalte, maar wel leuk. Moet je ook even een rol fineer en wat lijm halen, veel geduld en een schaaf erbij en presto. Fineer aan de zijkanten geeft het toch een meer afgewerkt uiterlijk.

Persoonlijk (nogmaals, persoonlijk) vind ik een houten meubel, gespoten in een metaalkleur niet echt geslaagd. Metaal hoort wat mij betreft metaal te zijn en niet metaalkleurig gespoten hout.

[ Voor 5% gewijzigd door Captain Pervert op 03-09-2003 19:48 ]

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

Kreatief met hout:

Afbeeldingslocatie: http://www.scarlet.nl/~tjalling/tweakers/meub1-1.jpg

en nog een:

Afbeeldingslocatie: http://www.scarlet.nl/~tjalling/tweakers/meub2-1.jpg

Gemaakt van 25 mm dik spaanplaat met vineerlaag.
Op maat laten zagen door Gamma.
Vervolgens thuis in elkaar geschroeft...

ps sorry voor de opmaak O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Freekdernatuur op 03-09-2003 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk meer mijn smaak.

Maar leuk meubel hoor TS, zijn wel dingen die ik zelf nooit zo zou doen (spijkers gebruiken bijvoorbeeld). Ook het spuiten zou ik net ff anders aanpakken

Als ik nou eens tijd creeer om m'n eigen meubel eens af te maken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verbal Kint
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-05 14:55

Verbal Kint

The man with the plan

Freekdernatuur schreef op 03 september 2003 @ 21:43:
Kreatief met hout:

[afbeelding]

en nog een:

[afbeelding]

Mooie TV!

Mijn schoonpa heeft ook zo'n PixelPlus ding. Echt een absurd scherp beeld geeft dat. Alleen moet je er niet te dicht bij zitten vind ik.

Great minds think alike!

Verwijderd

Topicstarter
Captain Pervert schreef op 03 September 2003 @ 19:47:
Een kritische noot: :)

Ik vind het resultaat van het spuitwerk nogal vlekkerig, tenminste op de 1 na laatste foto. Ik hoop dat dat in het echt beter is uitgepakt.

Ik begrijp dat die twee vreemde plankjes zijn voor je center, maar ik vraag je af hoe je die er aan wilt bevestigen? :?

MDF is wel geweldig materiaal, trouwens. Je zou met wat andere materialen ook voor een hout/metaal combilook kunnen gaan, hoog IKEA gehalte, maar wel leuk. Moet je ook even een rol fineer en wat lijm halen, veel geduld en een schaaf erbij en presto. Fineer aan de zijkanten geeft het toch een meer afgewerkt uiterlijk.

Persoonlijk (nogmaals, persoonlijk) vind ik een houten meubel, gespoten in een metaalkleur niet echt geslaagd. Metaal hoort wat mij betreft metaal te zijn en niet metaalkleurig gespoten hout.
ik moet zeggen dat het er op de foto wat verkracht uitziet, maar je zou het meubel in het echt moeten zien, doordat die laklaag eroverheen is gegaan zie je geen vlekken meer, daar was ik dus eerst ook bang voor. Gelukkig ziet alles er nu strak uit, (helaas niet goed te zien op foto's)
Zoals je hebt kunnen lezen zit er onder aan die 2 plankjes nog een plankje bevestigd, daar komt mijn center gewoon op te staan. Los dus. Zolang de bekabeling goed is weggewerkt, ga ik er niet vanuit dat die eruit kan vallen ...

Mijn doel was om de kleur in eerste instantie hetzelfde te krijgen als de TV. Dat is me toch redelijk gelukt denk ik :)

Verwijderd

Topicstarter
Foto's zien er goed uit Freekdernatuur, hoe heb je die planken aan elkaar bevestigd?
Ik zat dus te twijfelen wat de uiteindelijke vorm zou worden van het meubel, maar in dit geval was mijn driehoekig idee het meest praktische voor in de kamer.
(Zoveel ruimte heb ik nou ook weer niet :)

• Freekdernatuur

Freekdernatuur

Kracht door Eenvoud

ik heb er van onder schroeven in gedraait en van boven heb ik ze gewoon met pluggen in de platen vast zitten, dat ligt strak genoeg. Helemaal omdat er een vrij zware tv opstaat.
Die planken waar oa de centerspeaker op staan, steunen gewoon op van die dingetjes die ook in je praxis-gamma-klerenkas zitten, maar zijn van dan iets zwaarder en duurzamer metaal ipv cheap-ass plastic.

[ Voor 6% gewijzigd door Freekdernatuur op 04-09-2003 17:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
blijft leuk dat hobby-en :)

Verwijderd

Freekdernatuur schreef op 03 September 2003 @ 21:43:
Kreatief met hout:

[afbeelding]

en nog een:

[afbeelding]

ze hebben alle installaties, alle noodzakelijke voorzieningen...

:D staat der onderste foto op de tv.
zo ziet het ook uit!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:19
Nog bedankt voor je mail!

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Idem! De aanschaf van m'n nieuwe zut (HT, breedbeeldje) is helaas wat vertraagd :(, maar als ik er aan toe kom om je tutorial te volgen, zal ik zeker pix posten. B)

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4M1
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-02-2022

C4M1

3x Denken, 1x Doen

Wil iemand de foto's nog een keer posten / deze naar mij sturen? De kerstvakantie komt eraan dus moet wel wat te doen hebben :)
camiel55@hotmail.com
_/-\o_
offtopic:
excuses trouwens voor de late post

Orange & Red

Pagina: 1