[Debian unstable] Gnome2 wil niet meer?

Pagina: 1
Acties:

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Sinds twee dagen werkt m'n Gnome uit Debian Unstable niet meer. Als ik inlog in GDM wordt de achtergrond wel 'gnome-groen', en soms zie ik dan het splashscreen, met daarin als het mee zit twee voortgangs icoontjes. Normaal zijn dat er een stuk of 10 (1 rij over de hele breedte van het plaatje). Het aantal icoontjes lijkt af te hangen van hoeveel in een eerdere inlog-poging al van de harde schijf is gelezen, dus 'iets met timing'... Dan gebeurt er dus helemaal niets meer. Geen harde schijf activiteit, geen proces dat (veel) CPU tijd gebruikt - niets :'(.
Dit is dus gebeurt na de 'upgrade' die ik op zondag uitvoerde (die wijzigingen werden dus pas gisteravond 'actief'). Dat was de eerste update sinds donderdagavond, en was ongeveer 130MB. Het afsluiten zondag ging zonder problemen, dus de problemen zijn niet ontstaan door harde schijven niet te unmounten.
In de logs (/var/log) kan ik nergens een probleem vinden (alle bestanden die recentelijk gewijzigd zijn bekeken). Ik m'n home directory kan ik ook geen .gnome-erros oid. vinden.
Ik heb ook nog een nieuwe user aangemaakt, maar daarmee krijg ik precies dezelfde problemen.

Dit geeft me wel meteen een goede reden m'n andere Desktop omgeving, XFCE te testen, en ik moet zeggen dat die best goed werkt, maar dit terwijde. Sommige Gnome toepassingen doen het ook daarin niet lekker. Dit tik ik in Epiphany, wat bevriest als ik te veel tabs en venster open heb ('te veel' is 4 of meer). Op de achtergrond is Mozilla Firebird vast gelopen (ook 'bevroren'). Firebird gaat na een minuut of 10 echter wel weer door (zonet tenminste wel), dus die lijkt op een time-out te wachten. (Firebird is wel geen Gnome applicatie, maar wel GTK2, misschien ligt het probleem daar?!?)

Ik krijg het idee dat het 1 van die nieuwe technieken 'achter de schermen' is, zoals OAD, Cobra, Gconf of Scrollkeeper ofzo. Ik heb alleen geen idee hoe ik die kan debuggen. Ik heb 'scrollkeeper-rebuilddb' en 'scrollkeeper-update' gerunt, net als 'updatedb' en wat andere relevant uitziende 'update-...' scripts, maar niet heeft geholpen. Ook heb ik uiteraard de updates van vandaag binnen ge-apt-get, maar helaas werd het probleem niet automagisch gerepareerd (je raakt soms een beetje verwent als Debian gebruiker ;)).

Heeft iemand dit probleem ook, en toevallig al wel een oplossing gevonden? Wordt er nog ergens een log bij gehouden die ik misschien nog niet bekeken heb? Een 'debug=true' die ik ergens aan kan zetten? Op Internet ergens een site met Debian unstable problemen? De Debian site geeft uiteraard wel de mogelijkheid bugs in te dienen en bugs te bekijken, maar dan moet ik wel uit vissen waar in die 140 MB de bug zit.... :?

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Tja, kun je verwachten met iets dat "unstable" heet.
Misschien een idee om een stapje terug te doen en "testing" te proberen? Of misschien dat mijn usericon je een idee geeft ;-)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

zoek eens naar het bestand .XSession , waarschijnlijk in je directory <homedir>/.gnome2 delete die file... en probeer het opnieuw :)

Launching containers into space

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:26

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

MBMarduk schreef op 03 september 2003 @ 10:29:
Tja, kun je verwachten met iets dat "unstable" heet.
Wat gek dat mijn machine met Debian Unstable nergens last van heeft, en gnome dus nog gewoon prima draait ;) (en gisteren en eergisteren heb ik de boel geupdate en is X ook een paar keer opnieuw gestart, dit geld ook voor zaterdag en zondag).

Zoals al aangegeven, haal die .XSession eens weg en kijk eens of je dan wel in kan loggen.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

MBMarduk schreef op 03 September 2003 @ 10:29:
Misschien een idee om een stapje terug te doen en "testing" te proberen?
Dat is geen best idee. Over het algemeen is unstable stabieler dan testing. Kritieke updates worden alleen in stable gegarandeerd, maar feitelijk wordt unstable ook heel snel voorzien van de benodigde updates. Testing kan daarentegen heel lang mank gaan onder een probleem.

Dit nog los van het feit dat downgraden heel erg mis kan gaan.

Probeer eens een test-user te maken voordat je allerlei config-files gaat verwijderen. Als de test-user wel goed werkt, dan weet je dat de problemen ergens in $HOME zitten.

• ajvdvegt
Ok,. ik zal die .Xsession file eens proberen te verwijderen, bedankt. Ik ben alleen bang dat dat niet helpt, want de nieuwe gebruiker die ik had aangemaakt (die dat bestand dus zeker niet had), kon ook Gnome niet gebruiken. Het probleem zit dus (helaas) niet in $HOME.
En ik denk dat ik geen problemen had gehad als ik keurig elke dag unstable had gedownload, maar ik heb nu een paar dagen gemist. Pakketmakers maken soms tussen door foutjes die ze dan in een volgende versie willen herstellen, maar ik gok dat er bij mij nu iets 'hersteld' is wat niet fout was.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Verwijderd

Ai, gnome probs op debian unstable. Een aantal dingen:

a) Hang strace eens aan gdm terwijl je gdm opstart (strace -p < pid van gdm >). Zie je dat gdm alle fonts stuk voor stuk probeert in te lezen? Fontconfig probleem
b) Je Xsession zou het probleem denk ik niet moeten zijn, ik zou eerder zoeken in een fsck'ed gconf (de "registry" voor gnome omgevingen) systeem. Doe eens rm -rf ~/.gconf* (let op, hiermee ben je een groot gedeelte van je gnome config kwijt)
c) Mocht dit allemaal niet werken, gooi dan alles wat met gnome te maken heeft uit je homedirectory (rm -f ~/.gconf* ~/.gnome* ~/.gtkrc*) en kijk of je dan wel normaal wilt opstarten (let op, hiermee ben je je complete gnome config kwijt)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 14:21 ]

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 14:19:
Ai, gnome probs op debian unstable. Een aantal dingen:
b) Je Xsession zou het probleem denk ik niet moeten zijn, ik zou eerder zoeken in een fsck'ed gconf (de "registry" voor gnome omgevingen) systeem. Doe eens rm -rf ~/.gconf* (let op, hiermee ben je een groot gedeelte van je gnome config kwijt)
c) Mocht dit allemaal niet werken, gooi dan alles wat met gnome te maken heeft uit je homedirectory (rm -f ~/.gconf* ~/.gnome* ~/.gtkrc*) en kijk of je dan wel normaal wilt opstarten (let op, hiermee ben je je complete gnome config kwijt)
Dit zou je toch ook kunnen oplossen door ff een andere user toe te voegen en dan te testen?

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 14:10
losse opmerkingen :

- testing onstabieler dan unstable ? you've got to be kidding... mijn ervaring is echt andersom.
- ik draai gnome2 onder testing via GARNOME, werkt al sinds gnome2.0beta als een zonnetje (gisteren 2.4beta geinstalleerd)
- voor errors : check ook 's ~/.xsession-errors

Verwijderd

tech-no-logical schreef op 03 September 2003 @ 14:49:
- testing onstabieler dan unstable ? you've got to be kidding... mijn ervaring is echt andersom.
Misschien is (on-)stabieler niet het goede woord. Laat ik dan zeggen bruikbaarder.

• ajvdvegt
Ok, ik ben weer thuis. In .xsession-errors stond helaas weinig bijzonders. Uiteraard wat meldingen dat de server gekilled was (dat was de enige manier er uit te komen).
Terwijl ik net echter op de prompt bezig was, had ik X echter nog niet gekilled. Ik merkte toen dat er na een behoorlijke tijd (10 minuten?) iets meer gebeurt. Gnome start namelijk een stukje door, en geeft m'n bureaublad-achtergrond weer. Ook xmms en esd worden gestart (die staan in m'n gnome-sessie).
Ohja, in .xsession-errors staat na een tijd wachten wel iets aparts over esd: wie wordt na verloop van tijd nog een keer gestart, maar die ziet dan dat-ie al draait en stopt er meteen weer mee. Iets probeert m'n gnome-sessie dus opnieuw te starten.... :?
Verder gebeurt er helaas niets. Ik kan ook niet van af een terminal iets naar X sturen, bv Epiphany (door m'n $DISPLAY goed te zetten).

En R3b00t, en nieuwe user aanmaken hielp niet, dus m'n config verwijderen zal ook niet helpen. Ik zal echter nog eens strace proberen.

• ajvdvegt
Ok, die strace gaf iets meer informatie. Alle gnome programma's die ik start blijven wachten op deze opdracht:
code:
1
 connect(15, {sa_family=AF_INET, sin_port=htons(111), sin_addr=inet_addr("127.0.0.1")}, 16) = -1 EACCES (Permission denied)

Voordat het deel '= -1....' verschijnt duurt het dus een tijd. Ik zag bij Gedit dat hij het twee keer probeerd, en dat duurt dus LANG :(. Iemand enig idee waar er nou op gewacht wordt?

[ Voor 5% gewijzigd door ajvdvegt op 03-09-2003 20:43 ]

• tech-no-logical
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04 14:10
blijkbaar wordt er gewacht op een local socket, en mag-ie daar niet bij. of dat ook kan betekenen dat die socket er niet is, weet ik niet zeker, maar 'k dacht 't wel. klinkt als corba-problemen...
er draait wel een gconfd-2 ? met 'lsof -a -U -u <username>' kun je de sockets van jouw username zien (dat zijn er veel als gnome goed draait). 'bonobo-slay -l' geeft een lijst van processen van gnome die via bonobo draaien.
ik doe ook maar een gooi :)

• ajvdvegt
Alle worpen zijn welkom :). gconfd-2 draait, en leest ook succesvol waardes (dat meldt-ie tenminste in /var/log/messages:
code:
1
2
3
4
Sep  3 23:14:12 localhost gconfd (jeroen-774): starting (version 2.2.1), pid 774 user 'jeroen'
Sep  3 23:14:12 localhost gconfd (jeroen-774): Resolved address \
"xml:readonly:/etc/gconf/gconf.xml.mandatory" to \
a read-only config source at position 0

en nog meer van die meldingen. Dat ziet er wel goed uit volgens mij. Nu ik in XFCE zit geeft die bonobo opdracht enkel twee 'activation-server's en een gnome-terminal (Die gnome-terminal is trouwens een van de weinige Gnome programma's die vlekkeloos werkt). Ik zal kijken of dat veranderd als Gnome probeert op te starten. In ieder geval bedankt voor het mee denken!

Ik heb in /var/cache/apt/archives ook nog een poging gedaan te zoeken naar bestanden die zondag zijn gedownload, maar de datums die daar staan zijn wat raadselachtig. Het oudste bestand dat er tussen staat is van 22 januarie 2001, terwijl de computer nog geen halfjaar oud is! En pakketten kunnen volgens mij toch moeilijk zo oud worden in Debian Unstable? :?

Verwijderd

Dat zijn de pakketten die je voorheen hebt gedowned. Blijkbaar staat het spul op "alles bewaaren". ;)

Wat je kunt proberen is GDM en Gnome eerst te "apt-get remove" -en en opnieuw te installeren. Alleen moet je misschien even XDM of KDM installeren, want zonder 1 van die drie op het systeem kun je niet grafisch inloggen ..

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 04 September 2003 @ 00:17:
Ik heb in /var/cache/apt/archives ook nog een poging gedaan te zoeken naar bestanden die zondag zijn gedownload, maar de datums die daar staan zijn wat raadselachtig. Het oudste bestand dat er tussen staat is van 22 januarie 2001, terwijl de computer nog geen halfjaar oud is! En pakketten kunnen volgens mij toch moeilijk zo oud worden in Debian Unstable? :?
Als er geen upstream updates worden gedaan en de Debian developer is tevreden over zijn package, worden packages niet ge-update. Hoewel packages in unstable dus vaak van recentere datum zijn, is het goed mogelijk om oude spullen te hebben in de apt cache.

Als die directory erg groot wordt, kun je met apt-get clean de zaak opschonen. Ik geloof dat dselect het automatisch doet, maar ik ken geen levende ziel die dat nog gebruikt.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Wat je kunt doen als je problemen vermoedt: verwijder het pakket met "dpkg --force-all --purge pakketnaam"
(HINT: Als je gnome-spul gaat verwijderen is het verstandig om dit te doen vanuit de terminal. :P )

Daarna kun je het weer installeren met apt-get zodat de config weer in orde komt. Probeer bovengenoemde pakketten eens op deze manier weer in orde te krijgen. Start voor de zekerheid nog een apt-get -f install om de problemen te fixen. Misschien installeert hij dan wel een heel ander pakket dan dat jij had staan en misschien veel beter/slechter is....ofzo.

Vaak zit een probleem van dit kaliber in iets heel anders. Ik heb ook freezes met gnome2+Debian unstable, maarr die van mij zijn bij gedit iets van 5 seconden. Niet echt heel erg irritant. Alleen gedit en file-roller hebben er tot nu toe bij mij last van gehad.

Draai je nog steeds die unofficial X 4.3.0?

• ajvdvegt
Hmm, om nou een voor een pakketten te gaan verwijderen en herinstalleren tot het weer werkt lijkt me niet echt DE manier. Misschien zal ik een paar cruciale pakketten proberen, maar eerst even zeker weten dat ik echt niets anders kan doen. (gnome-session staat nu boven aan mijn 'schurken-pakketten' lijst, en is dus genomineerd met geweld te worden verwijderd :Y)) Ik zou ook gewoon kunnen wachten tot Gnome 2.4 eindelijk in Unstable zit, dan worden alle pakketen vanzelf geupgrade :). Alleen zou ik Gnome toch wel missen in de tussen liggende tijd. XFCE is leuk en heeft zeker sterke punten, maar ik wil m'n applets!
'apt-get autoclean' doe ik zo af en toe nog wel eens (da's een iets minder drastisch versie van 'apt-get clean') om wat schijfruimte vrij te maken.
En ja, ik gebruik nog steeds die onofficial Xfree 4.3.0, maar X werkt prima (en ik weet niet zeker of mijn video drivers wel werken met XFree 4.2) [lang niet gezien trouwens, valium!]
Ik krijg ook niet het gevoel dat het aan GDM ligt, want zolang ik niet in Gnome inlog gaat het goed.

Verwijderd

ajvdvegt schreef op 03 September 2003 @ 19:37:
....
Ik merkte toen dat er na een behoorlijke tijd (10 minuten?) iets meer gebeurt. Gnome start namelijk een stukje door, en geeft m'n bureaublad-achtergrond weer. Ook xmms en esd worden gestart (die staan in m'n gnome-sessie)
....
ik heb dit probleem ook 2 keer gehad, en als ik mij goed herinner (search op http://forums.gentoo.org werkt ff niet <-- staat zeker een oplossing) was de oplossing fontconfig op nieuw installeren (zoals al eerder gesuggereerd hier), of iig zo'n font dingetje

• ajvdvegt
Helaas, fontconfig was het niet. Ik had helaas geen tijd andere font dingen te proberen, maar dat zal ik vanavond proberen. Ook bedankt voor die tip van gentoo forums, die zal ik ook eens doorzoeken.

Verwijderd

Aangezien localhost connect erg lang duurt:
• is dat ook zo als je als root inlogt in gdm? (permissie probleem).
• is dat ook zo als je localhost pingt? (/etc/hosts? DNS?)
...etc.

Lijkt me de oorzaak van het probleem, kijk daar eens naar. Evt. ook proberen (wil nog wel eens helpen bij Gnome upgrades, alhoewel alles binary compatible zou moeten zijn...): uitloggen, init 3, alle Gnome/GConf processen killen (killall (-9) gconfd-2 gnome-sm-proxy gnome-settings-daemon; oaf-slay; bonobo-slay) en init 5 + opnieuw inloggen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 10:13 ]

• ajvdvegt
Hmm deze dingen had ik beiden nog niet geprobeerd (als root inloggen heb ik mezelf al lang geleden afgeleerd. Maar nu heb ik wel een goede reden gevonden.....) Ga ik zeker proberen!
En die runlevels zijn vast RedHat runlevels, aangezien Debian in runlevel 2 werkt. Maar ik snap het idee: alles wat maar een beetje gnome-gerelateerd is afschieten wanneer X gestopt is, en dan opnieuw inloggen. Dat heb ik al geprobeerd, en dat had geen nut helaas :'(.

Wat me nog wel is opgevallen: als ik in XFCE ga browsen bevriezen alle moderne browsers een tijdje: Mozilla, Firebird, Epiphany, Galeon. Alleen met Dillo heb ik er nog geen last van gehad, en lynx en consorten zullen er ook wel geen last van hebben denk ik ;). Dus misschien inderdaad wel een netwerk probleem richting localhost ofzo...

• ajvdvegt
Nou, hehe, ik heb dan eindelijk het probleem gevonden! Ik heb ook met gnome-system-tools zitten spelen, en het netwerk onderdeel daarvan had m'n loopback device voor het gemak maar even verwijderd. Die even toevoegen (met de hand deze keer ;)), en voila, alles werkte weer! :)

Iedereen bedankt voor de ideeen, maar vooral Beelzebubu; zijn opmerking over pingen zette me snel op het goede spoor.

Pagina: 1