Toon posts:

Voeding vernieuwd hangen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb eerst gezocht op voedingen en moederborden maar kom niet dit probleem tegen.

Ik heb een asus a7v266-e moederbord met een 2400+ proc (bios 1015).
De voeding ging gisteren kapot en ik had nogal een gammele kast dus ik heb een nieuwe chieftec kast met 360W voeding gekocht.
De oude voeding was een 350W voeding.

Als ik de pc nu opstart komt ie in de bios terecht maar het toetsenbord werkt niet meer, kan ik dit omzeilen om te kijken of de pc nog opstart?

Zou het kunnen dat het mobo door het doorbranden van de voeding ter ziele is?

En als dat het geval is hoe kan ik dat controleren, ik zie nergens zwarte vlekken (oid) op het moederbord.

Verwijderd

je kan in de bios het 'halt on no errors' oid aanzetten, waardoor er gewoon geboot wordt als er geen keyboard aan hangt.

Ander toetsenbord (niet-draadloos evt.?) in usb of ps/2 poort?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een ander ps/2 keyboard (met DRAAD) eraan gehangen, exact hetzelfde.

Ik wil die optie wel aanzetten maar mijn toetsenbord werkt dus waardoor ik niets kan in de bios

Verwijderd

Topicstarter
werkt dus niet sorry......

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
Dan lijkt mij de enigste oplossing om je bios via de jumper, plaats staat in je manual (clear bios jumper), te resetten, en hopen dat ie dan weer in de normale stand terugkomt.
Ik denk dat de settings van de processor gecleared zijn tijdens het wisselen van je voeding en je kast.
Die moet je dan ook gelijk even nakijken of dat nog allemaal klopt.
Na een clear bios is het zeker raadzaam dit even na te gaan.

[ Voor 41% gewijzigd door Gem1e op 02-09-2003 23:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
ook het clearen van de bios werkt niet, zou het helpen als ik alle jumpers in ga stellen ipv jumperfree?

Verwijderd

Even de stekker er uit.. dan je ogen op de ledjes op je keyboard houden, knipperen deze wel als je de stekker er weer in steekt, of de PC start?

Verwijderd

Topicstarter
die knipperen als de stekkererin gaat en knipperen wanneer ik depc weer opstart

Verwijderd

Topicstarter
Ik vrees nu toch wel met grote vrees dat het mobo ter ziele is ...... :o((

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

1) Trek alle relevante stekkers van je PC eruit: voeding, toetsenbord, muis
2) Zet de jumper voor je BIOS-clear op 'clear' (zie manual van mobo)
3) Druk op de aan/uit-schakelaar van je PC om het moederbord te ontladen
4) Zet de BIO-clear jumper weer goed
5) Plug je toetsenbord en muis in
6) Plug je voeding in
7) Zet de PC aan.

Neem ook hier een kijkje:
Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen

Nog een vraag:

Als de PC aanstaat (in je BIOS zoals je omschrijft), knipperen de LED's van je toetsenbord dan ook als je een willekeurige toets indrukt? Zo ja: gaar toetsenbord of de stekker maakt niet goed contact --> stekker goed aandrukken of een toetsenbord dat 100% zeker weten werkt aansluiten.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Verwijderd

Topicstarter
Helemaal uitgevoerd zoals je hebt beschreven, helaas geen effect.
Tevens gekeken of de led van het toetsenbord knipperen bij toetsaanslagen>> blijven keurig uit.

Ze blijven ook uit wanneer ik de scroll-lock of num-lock aanzet

Verwijderd

Je had toch al een ander tobo geprobeerd met hetzelfde effect? Het feit dat de lampjes knipperen geeft wel aan dat het tobo geinitialiseerd wordt, maar blijkbaar doet hij daarna niets meer. Vette pech, dat zou wel eens een nieuw moederbord kunnen worden (als het echt aan het mobo ligt).

Op de oude 286 en 386 pc's kon je de toetsenbord-controller op het mobo nog vervangen ( 82076 ofzo?) maar daar is tegenwoordig geen sprake meer van.

Je PS2 connector, sluit die een beetje goed aan, of zit die los?

Aangezien je verhaal met de voeding begon, als je alleen mobo, vga, 1 HD en tobo doet, doet hij het dan wel?

Verwijderd

Topicstarter
De ps/2 zit netjes vast, tobo op andere pc geprobeerd >> werkt netjes.
Als ik zo minimaal mogelijk opstart heb ik precies hetzelfde.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie in het boekje wel iets van een keyboard lock staan, maar daar staat niet bij hoe je die kan in/uit schakelen

Verwijderd

Die zit op je mobo, bij die stekkertjes waar je ook je resetknop etc aansluit.. als je die doorverbind, zit je keyboard op slot, laat je 'm open, type je als een gek.

Echter hij zou dan tijdens het opstarten moeten zeggen dat het keyboard gelocked is, niet dit gezever..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 00:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus .... nieuwe kopen?
Ik wilde eigenlijk nog niet opwaarderen, zou ik een gelijkwaardig moederbord nog kunnen krijgen? Enig idee wat die zou moeten kosten?

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:17

RumaNoV

Folding

Heb laatst zelfde voorgehad. Voeding ontploft, Hdd doorgebrand. Maar het moederbord werkte nog, spijtig genoeg was de keyboardcontroller ook dood.
Weg mobo dus :(

Verwijderd

Topicstarter
heb je nog ergens een nw mobo kunnen kopen of moest je meteen de hele "hap" vervangen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

dus .... nieuwe kopen?
Ik wilde eigenlijk nog niet opwaarderen, zou ik een gelijkwaardig moederbord nog kunnen krijgen? Enig idee wat die zou moeten kosten?
Je kunt praktisch elk gangbaar SocketA mobo nemen :) Tegenwoordig is een mobo met de nVivia nForce2 chipset dé keuze voor een Athlon XP bak: www.tweakers.net/pricewatch

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus nu een a7v8x-x mobo, deze start wel op maar het tobo en muis komen niet op ????

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Zomaar een vraagje: heb je de afstandbusjes wel gebruikt in die nieuwe kast? Dit klinkt mij heel erg in de oren als een kortsluitingsprobleem :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

Idd, voordat je een nw. mobo koopt, eerst zaakje uitbouwen en dan alleen mobo+mem+cpu+tobo aansluiten en kijken of het werkt.

mobo = moederbord
tobo = toetsenbord

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voordat je het ding wegpleurt: zo gauw als de optie "halt on no errors" aan staat, is je probleem opgelost.. usb muisje erbij en je kan weer werken, of iig linux server spelen.

Vind dus een soortgelijk mobo, hot-swap het bios en flash het, stel jou instellingen goed in en kijk of hij boot... niet geschoten is iig altijd mis.. (wel alles op by spd enzo zetten, is vrij lullig als je nog een keer moet hot-swappen omdat de timings te laat staan... leuk OC-en ook trouwens :X)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de afstandsbusjes gebruikt, maar ook het oude geheugen, zou het daaraan kunnen liggen? De voeding van de vorige was wel doorgebrand .....

Verwijderd

Androde: met hotswappen bereik je niets.. je hotswapt het bios maar niet de instellingen..

• Crash
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-08 21:56
heb je geen USB toetsenbord ter beschikking?
maybe werkt het via je USB poorten nog wel :)
(scheelt je een nieuw mobo ;) )
Pagina: 1