Mail cachen voor herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-04 21:17
Misschien is deze vraag toch al eerder gesteld want ik kon me niet voorstellen dat niemand dit gebruikte. Maar ik kan het niet vinden. Heb ge searched en ge Googled.

Maar wat ik dus wil is dat mijn server mijn mail ophaalt en deze opslaat via imap ofzo.Zodat ik via mijn windows client mijn mail op kan halen zonder dat deze van de server verdwijnt. En ik dus onder elk OS dat ik heb draaien en misschien zelfs eventueel extern mijn mail kan bekijken.

Mijn server is een Linux server. En ik wil weten welke howto's ik moet lezen en welke mail servers/cachers/wat dan ook ik moet gebruiken hiervoor.

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp en ben jullie eeuwig dankbaar _/-\o_

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

Verwijderd

In principe is het heel simpel op te zetten. Gewoon zorgen dat je een imap servertje installed, zoals de courier imap deamon of de cyrus imap deamon. Meestal wordt er zelfs met de distributie die je gebruikt standaard eentje geinstalled.
Mail server zelf maakt in principe niet echt uit, is meer gewoon het installen van de imap deamon.
Misschien een howto die door te lezen is, is de volgende

Qmail Vmailmgq en imap installatie
http://www.faqs.org/docs/...r-Courier-imap-HOWTO.html

Cyrus imap installatie.
http://en.tldp.org/HOWTO/Cyrus-IMAP.html#toc6

Een goede webmail client om je mail via imap te bekijken is squirrelmail (www.squirrelmail.org). Persoonlijk vind ik dit een erg goede, gebruik hem zelfs als mijn normale mail client.

Hoop dat dit een beetje helpt

Patrick

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Met fetchmail mail ophalen, met procmail laten bezorgen in de mailbox van de juiste user en (evt.) zelfs laten uitfilteren in verschillende "folders".

Dan een imap-server installeren....willekeurig welke...Courier IMAP bijvoorbeeld, of uw-imap.

Voordeel hiervan is dat je geen eens een MTA (sendmail o.i.d.) hoeft te draaien op je server. Die zijn namelijk in het bijzonder lastig te configgen. Aan een IMAP-server hoef je praktisch niets te configgen, aan procmail een beetje en fetchmail daar is wel uit te komen.

Mijn setup - wel een beetje slordig, want werkt alleen goed met 1 user.

In crontab:

0/10 * * * * /usr/bin/fetchmail -m "/usr/bin/procmail -d <mijnunixusername>">/dev/null 2>&1
.fetchmailrc van root:
poll <mailservervanprovider> proto pop3 user <userBijProvider> pass <hahah> is <MijnUserNameOpServer> here
.procmailrc van 'mijn unix user':
MAILDIR=$HOME/imap-mail
DEFAULT=/var/spool/mail/[mijnusername]
LOGFILE=/dev/null #$HOME/imap-mail/procmail-log
SHELL=/bin/bash

:0:
* ^(From|Cc|To|Bcc).*(nosPAmods)@tweakers.net
Tweakers

[meer procmail regeltjes)
imapd via xinetd, /etc/xinetd.d/imaps:
service imaps
{
socket_type = stream
wait = no
user = root
server = /usr/sbin/imapd
log_on_success+= DURATION USERID
log_on_failure += USERID
#disable = yes
}
OMG, heb ik imapd als root draaien? Het is wat zeg :X

Maar dit is 't eigenlijk wel. Nu mag iedereen mijn setup afzeiken en uitleggen hoe het beter kan a.u.b., dan hoef ik dat ook niet uit te zoeken (heb wel wat beters te doen, helaas) :P

Edit: Als een eigen mailserver draaien juist WEL een optie is, of je dat toch al hebt, is die optie uiteraard te prefereren. Je ziet wat voor zooi dit geeft 8)7 . Alleen is mijn internetverbinding niet echt lekker genoeg om nou weer een eigen mailserver te gaan draaien...

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 02-09-2003 23:09 ]

• High Quality king
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-04 21:17
Dank ,_/-\o_

Ik denk dat ik hier een heel stuk verder mee kom.

Ik kwam, Ik ben, En ik zal er altijd zijn

• Infern0
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-03 23:51

Infern0

Hou die ontzettende rust!!

Ik heb ongeveer een zelfde setup als wilke. Alleen gebruik ik maildrop ipv van procmail, dit omdat ik procmail een hel van een syntax vindt hebben.

Mijn .mailfilter
SHELL="/bin/sh"
import EXT
import HOST
VPOP="| /usr/local/vpopmail/bin/vdelivermail '' bounce-no-mailbox"
VHOME=`/usr/local/vpopmail/bin/vuserinfo -d $EXT@$HOST`
LOGFILE = "maildrop_rob.log"

if ( $VHOME eq "" )
{
LOG "uh oh, VHOME isn't set!"
to "$VPOP"
}
else
{
#D-BUG vragen list
if (/^X-BeenThere:.*vragen/)
{
to "$VHOME/Maildir/.Bsdfreaks.D-BUG vragen/"

}
#Kile devel
if (/^X-BeenThere:.*kile-devel/)
{
to "$VHOME/Maildir/.Debian.Kile-dev/"
}
#D-BUG newbies list
if (/X-BeenThere:.*newbies/)
{
to "$VHOME/Maildir/.Bsdfreaks.D-BUG newbies/"
}
#D-BUG algemene list
if (/^X-BeenThere:.*d-bug/)
{
to "$VHOME/Maildir/.Bsdfreaks.D-BUG Alg/"
}
#Powerdns list
if (/^X-BeenThere:.*pdns/)
{
to "$VHOME/Maildir/.PowerDNS/"
}
#Wacom discussie list
if (/^list-post:.*wacom/)
{
to "$VHOME/Maildir/.Wacom/"
}
=====KNIP====
# Default delivery
exception {
to "$VHOME/Maildir/"
}
}
de .qmail
| /usr/local/bin/maildrop /usr/local/etc/mail/mailfilter
Ik heb op de server courier imap draaien icm met vpopmail en qmail. Ik vind het erg prettig als alle mail al server side wordt gefilterd. Dit is vooral handig als je op een paar mailling lists bent geabboneerd.

http://www.bsdfreaks.nl Home site: http://rob.lensen.nu /me was RobL

Verwijderd

Nog een kleine tip.
Als je, je huidige mail in de mailbox wilt zetten kan je dat heel gemakkelijk met iets van outlook ofzo doen. Of mozilla, of ..... (iets wat een beetje redelijke ondersteuning heeft voor imap)
Pagina: 1