Toon posts:

welke sensor voor cpu temp asus a7v333 met MBM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik asus 2 kies in MBM voor cpu geeft dat 36 graden weer, asus 4 geeft 24 graden. Deze zijn cpu temp.
In windows is de temperatuur 36 graden met mbm en diverse monitoring tools, als ik op dat moment in bios kijk staat er 24 graden.
In de site van MBM staat voor cpu temp asus 2 en 4. Welke moet ik nu geloven?

asus a7v333
amd1800 xp@ 1925
club3d radeon 9600pro
512 ddr pc 2700

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
De cpu temp is 36 graden en je casetemp/mobo temp is 24 graden.

Je cpu temp komt met luchtkoeling en zo'n systeem nooit onder de 30 graden. En bovendien is je mobo temp in 99,9% van de gevallen hoger dan de cpu temp.

Verwijderd

Topicstarter
mobo temp is 28 graden.
Heb ook de laatste bios versie.

Verwijderd

Race Eend schreef op 02 September 2003 @ 22:54:
[...] En bovendien is je mobo temp in 99,9% van de gevallen hoger dan de cpu temp.
Ik denk dat er bedoeld word: in 99,9% van de gevallen is je CPU temp hoger dan je mobo temp.

Het kan ook nog zijn dat je CPU en mobo een on-die tempsensor ondersteunen. Dit is in zo'n geval de hoogste temp.

Voor de rest is er ook de mogelijkheid dat je een temp sensor op je onder je CPU zit (op het mobo dus), een sensor ergens anders op het mobo en een sensor in je CPU.
In dit geval heb je dus 3 sensoren toe te wijzen in MBM.

• Gem1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-02-2025
tsjek eens met SpeedFan.

Verwijderd

Topicstarter
heb met verschillende tools gechekt, allemaal hetzelfde als mbm

Verwijderd

Asus 1: Mainboard
Asus 2: CPU Socket
Asus 3: PWR / Additionele sensor
Asus 4: CPU Diode

Als je met de meer recente versies van Asus Probe zou kijken zie je waarschijnlijk ook 24 graden. De bios heeft naar mijn weten altijd al de Diode temperatuur gebruikt, om de automatische power-down te regelen.

Het verschil tussen de diode en socket sensoren veroorzaakt hier en daar nog wat discussie. Als ik de sensoren in de gaten houd en het system belast, "loopt" bij mij de socket temperatuur achter de diode aan. De Diode reageert veel sneller en accurater. De socket temperatuur wandelt daar rustig achter aan. Bij lange 100% belasting worden ze even warm, ga ik dan terug naar 0% dan gaat de diode temperatuur snel naar beneden, langzaam gevolgd door de socket temperatuur.

De enige verklaring die ik er voor heb is dat de diode sensor dichter bij de core en bij het deel van de CPU dat gekoeld wordt zit. De sensor onder de socket krijgt veel minder ventilatie en koeling dan de sensor in de core... maarja, da's maar een theorietje :)
Pagina: 1