Het is al door een aantal mensen gezegd, vooral goed door Nobrain helemaal bovenaan deze pagina: tin hoort niet aan je soldeerbout te plakken!! Het vloeimiddel/hars verdampt namelijk, en dan hou je tin over waar je eigenlijk niet meer mee kan solderen. Als je tin een paar seconden aan je bout hangt, dan wordt het een beetje grijzig en plakt het vrijwel nergens echt goed meer aan. Dat is tenminste mijn ervaring.
Ik soldeer niet zo vaak, maar heb een aantal dagen geleden geprobeerd twee draadjes aan een fanconnecor geprobeerd te solderen, waarbij ik de fout maakte de tin steeds aan de bout te proberen te solderen. Het resultaat was een rotzooitje en een enorme tijdverspilling. Ik kon telkens opnieuw beginnen omdat de tin gewoon niet goed hechtte zonder vloeimiddel.
Ong. een jaar geleden heb ik op school een aantal tieners geholpen componenten op een printplaatje te solderen, en het verbaaste mij hoe makkelijk het mij af ging. Als je de componentjes namelijk in de plaat geprikt hebt, hoef je alleen nog maar een stukje tindraad en de punt van je bout bij de soldeeraansluiting van je component te houden.
Componenten eerst verhitten en dan de tin ertegenaan is natuurlijk niet goed, omdat je componenten dan opgewarmd worden door een bout van 300~400 graden.

Bij hardsolderen kun je idd een koperen buis opwarmen en dan de soldeer ertegen; je kunt ook geen tin aan de vlam van je brander laten hangen.