Laptop traceren

Pagina: 1
Acties:
  • 546 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• licensed
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12 12:21
Ik weet dat dit waarschijnlijk niet de goede plaats is om deze vraag te stellen, maar ik denk toch dat jullie mij het best kunnen helpen.

Vandaag is mijn laptop gestolen met daarop allemaal informatie. Ik baal hier natuurlijk enorm van!
Nou vraag ik mij af of ik op een of andere manier mijn laptop kan traceren. Het MAC-adres heb ik laats opgezocht en heb ik op papier. Kan ik hier iets mee?
Is het bijvoorbeeld mogelijk om een programmaatje te schrijven dat via IP-adressen naar mijn MAC-adres zoekt? Of zou je providers kunnen laten kijken of het MAC-adres bij hen wordt aangemeld?
Wie heeft er tips of heeft hier ook ervaringen mee?
Alvast heel erg bedankt!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Een MAC adres is uniek over de ganse wereld. Echter, als de dief je netwerkkaart vervangen heeft, dan ben je er niks meer mee.

Dit topic hoort hier ook niet thuis, misschien is dit eerder iets voor netwerken ofzo

P&W -> NT

https://fgheysels.github.io/

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Ik dacht je software-matig het MAC-adres kunt veranderen...

Maar aangezien die laptops die gejat worden, meestal toch weer worden doorverkocht kan ik me niet voorstellen dat de persoon die zo'n ding koopt daar aan zal denken dus wie-weet of een ISP iets voor je kan betekenen. Ben wel benieuwd moet ik zeggen

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Verwijderd

Balen voor je :(
Waarschijnlijk heeft je laptop binnen een week een nieuwe eigenaar, die dingen worden gelijk doorverkocht. Ik weet wel dat je met ARP of RARP ofzo iets het IP-adres kunt achterhalen van een netwerkkaart (mac-adres) en andersom.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Zou leuk zijn als je hem via het mac-adres terug zou vinden, maar geef je weinig kans. De meeste ISP's zullen waarschijnlijk alleen meewerken als je een bevel van de officier van justitie hebt.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12 21:31
Je zal niet geholpen gaan worden. Alleen bij hele ernstige misdrijven wordt er informatie vrijgegeven bij providers over ip-addressen/mac-addressen. Of je laptop moet voor de staat ook erg belangrijk zijn?

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
je kunt volgen smij ook het serienummer als gestolen opgeven bij de fabrikant. Mocht ie dan ooit es voor reparatie oid binnenkomen dan kunnen ze zien dat ie gejat is.
Op de korte termijn heb je hier ws. alleen zeer weinig aan... :/

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-12 11:52
whoami schreef op 02 September 2003 @ 21:45:
Een MAC adres is uniek over de ganse wereld. Echter, als de dief je netwerkkaart vervangen heeft, dan ben je er niks meer mee.

Dit topic hoort hier ook niet thuis, misschien is dit eerder iets voor netwerken ofzo

P&W -> NT
En waar heb jij die wijsheid vandaan.
Zelfs binneen windows zonder extern progje kan je je mac adres al veranderen :)

FF ontopic, die laptop ben je gewoon kwijt.
Die vindt je niet terug...

Als je slim was/bent had je een verzekring voor de flaptop,
zodat iig een deel terug krijgt

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Lukt niet, meestal, áls ze al via een adsl of kabelmodem aan het internet hangen, zitten ze niet met het mac adres van de laptop aan het internet maar via de kabelmodem. Deze heeft dat een ander IP adres.

Ik vrees dat je hem op deze manier niet kunt traceren...

• Weezer-DC
TRON schreef op 02 September 2003 @ 22:05:
Je zal niet geholpen gaan worden. Alleen bij hele ernstige misdrijven wordt er informatie vrijgegeven bij providers over ip-addressen/mac-addressen. Of je laptop moet voor de staat ook erg belangrijk zijn?
Om ook ff dit uit de werled te helpen :)

De mac van ze laptop komt toch nooit aan bij de isp,
dit omdat er nog een modem tussen moet zitten,
daarvan wordt het mac adres bij de isp bekend.

• Vunzz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12 11:51
En waar heb jij die wijsheid vandaan.
Zelfs binneen windows zonder extern progje kan je je mac adres al veranderen
Het feit dat je een MAC adres softwarematig kan wijzigen, neemt niet weg dat het af fabriek een uniek nummer is...

[ Voor 1% gewijzigd door Vunzz op 02-09-2003 22:18 . Reden: / vergeten in "unquote" ]

How can you conquer a hill top, if you are to busy at the bottom stepping over stones.

• Weezer-DC
Vunzz schreef op 02 September 2003 @ 22:17:
Het feit dat je een MAC adres softwarematig kan wijzigen, neemt niet weg dat het af fabriek een uniek nummer is...
Helaas, mac adressen worden niet ergens gerigistreerd.
Dus fabrieken weten niet van elkaar wat ze al hebben gebruikt.

FF een simpele zoek acties en meteen raak :)
Dubbel MAC Adres :(((

;)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

* Koffie toch eigenwijs :P

Een MAC adres is onder andere gebasseerd op 'code' die elke fabrikant zelf krijgt/koopt.
De kans dat je een daadwerkelijk dubbel MAC adres hebt (en dan ook nog in 1 LAN) valt absoluut te verwaarlozen.

Google maar eens op MAC adres notering, en de history daarvan ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

• licensed
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12 12:21
De verzekering geeft wel geld terug, maar dan ontvang ik de dagwaarde van het ding. De laptop was net een jaar oud en kostte toen 2400,- euro. Daar krijg ik vast nog maar een schrijntje van terug :(

De tip van het opgeven als gestolen aan de fabrikant is wel een goede tip. Dat ga ik meteen doen.

Jammer dat ik hem niet op een slimme manier kan traceren, maar ik zal het MAC-adres en serienummer voor de zekerheid toch maar doorgeven aan de politie.

Verwijderd

Weezer-DC schreef op 02 september 2003 @ 22:44:
Helaas, mac adressen worden niet ergens gerigistreerd.
Dus fabrieken weten niet van elkaar wat ze al hebben gebruikt.
Dan vraag ik me af wie dit verzonnen heeft...

Verwijderd

whoami schreef op 02 September 2003 @ 21:45:

P&W -> NT
mwa in theorie heb je gelijk, maar helaas is dat niet echt zo...
er is zelfs wel eens een serie op de markt gekomen met allemaal dezelfde macs :)
verder boeit het ook niet want een mac adres hoeft alleen in zijn eigen subnet uniek te zijn...

de fabriekanten weten iid niet van elkaar welke macs er in gebruik zijn maar je kan aan het mac adres wel aflezen wel merk de netwerkkaart is. elke fabrikant heeft zijn eigen begincode (ik dacht de 1ste 4 hexidecimale getallen). oftewel waarom zouden ze van elkaar weten welke mac adressen een andere fabrikant gebruikt heeft?

edit: volgens het tooltje hierboven de eerste 6 dus :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2003 14:21 ]

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De eerste 3 bytes van het 6-bytes MAC-adres worden door een centrale organisatie uitgegeven aan hardware-leveranciers, de lijst is overal te vinden. Grote clubs, zoals 3Com, hebben hele reeksen van die 3-bytes vendor-part-codes, voor verschillende product-reeksen (NIC's, switches, hubs, routers, enz.).

Binnen een reeks wordt een leverancier geacht zelf te garanderen dat de adressen uniek zijn, maar voor de echte goedkope jongens is dat teveel werk. Er zijn een aantal series op RealTek-chipsets gebaseerde kaartjes bekend waarbij de leverancier het makkelijker (lees : een paar cent goedkoper) vond om een enkel image te bouwen en te branden, dan opvolgende adressen te verzorgen. Dat is op zich niet RealTek te verwijten, die valt buiten de bemoeienis van de chipset zelf, alleen is RealTek de chipset van keuze voor de goedkope klonen-bouwers.

Er zijn ook moederborden van "bekende merken" bekend met dit euvel, dit waren dus illegale kopieen, waar ook de moeite van het differentieren van het MAC-adres niet was genomen.

[ Voor 7% gewijzigd door mvdejong op 03-09-2003 14:32 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Hoe lang was het ook al weer geleden dat de Edit en Quote knoppen van plaats veranderden ?

[ Voor 89% gewijzigd door mvdejong op 03-09-2003 14:33 ]

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1