Nieuwe hardeschrijf voor Pentium 90

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:20
Hey,

de situatie is als volgt.. Op mijn werk (bij de locale supermarkt), werkt de vader van mijn baas regelmatig, meestal gewoon als klusjesman, etc. Anyway, ik mocht zijn 'pc' even onder handen nemen.. Had ie gratis gekregen..

Een Compaq, pentium 90... Mja, hij wou graag meer 'geheugen' (grotere harddisk bleek dus.. aangezien hij het erover had dat ie 4 gb te weinig vond). Een nieuwe PC vond hij alleen te kostbaar

Nu zat ik te denken aan 2 opties..
Western Digital 40 GB, 7200 rpm, 2 Mb Cache WD400BB 79,00
Western Digital 40 GB, 5400 rpm, UDMA100 59,00

Het scheelt 20 euro, maar zal je uberhaupt ook maar snelheids verschil ondergaan op een p90? En ondersteund hij het wel goed ivm limiet? Moet ik dan een Ontrack bootmanager oid gebruiken?
Wat raad men hier mij aan?

• BoyGenius
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

40 gb voor een p90 :o 8)7
kun je niet ergens nog een cheap-ass 20 gbtje krijgen ofzo (trouwens ook al veel voor zon ding)

Ik denk btw dat je niet erg veel verschil zult merken qua snelheid (ata33 of misschien nog pio mode zelfs?) :)

en de limiet, tja zou je moeten proberen :+ (iig nieuwste bios erop zetten dan)

[ Voor 6% gewijzigd door BoyGenius op 02-09-2003 21:45 ]

I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...

• Pinkelmans
een 40gb was het kleinst wat ik kon vinden (en goedkoopst :()
--
ownee
Maxtor 30 GB, 7200 rpm, Diamond Max Plus 8 58,00 euro

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:33
Als dat al wil werken. Meestal hebben die bakjes een limiet van 8Gb ofzo, of er moet nog een respectabel mobo inzitten waarvoor je nog een bios update kan vinden.....

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

check de pricewatch :

http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/50/top

staat vast ook nog wel 20 tussen toch? ach naja maakt ook niet veel uit (hehe wel overkill >:) )

offtopic:
wil die al zn divxjes afspelen op die p90 :P

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

BoyGenius schreef op 02 September 2003 @ 21:45:
kun je niet ergens nog een cheap-ass 20 gbtje krijgen ofzo (trouwens ook al veel voor zon ding)
Hoezo is 20GB groot voor een P90? Heb je opeens minder veel mp3-tjes nodig ofzo als je een sloom bakje hebt?

[Bij mij in het café draait een P100 met een 40GB disk onder windows NT, zonder moeilijke ontrack-disk-managers oid]

Siditamentis astuentis pactum.

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50

-ET-

Phone Home

om die grens kan je zowieso wel heen door maxtortools. en 5400rpm is zat.

• MJ85
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-03-2025
dit niet misschien iets voor hem? K bedoel heeft ie gelijk een grotere HD en sneller systeem tegen n redelijke prijs..

.

Verwijderd

oud pc-tje... ik zou zeggen 2ehands schijfje erin gooien.... voor 100 euro's meer dan dat geld waarmee jij nu die nieuwe hdd koopt kan je een heel fijn 2ehands systeempje kopen :7

• BoyGenius
  • Niet online

BoyGenius

While things go boom...

Varienaja schreef op 02 September 2003 @ 21:56:
[...]
Hoezo is 20GB groot voor een P90? Heb je opeens minder veel mp3-tjes nodig ofzo als je een sloom bakje hebt?

[Bij mij in het café draait een P100 met een 40GB disk onder windows NT, zonder moeilijke ontrack-disk-managers oid]
voor de een is het veel voor de ander weinig, heb hier in mn 2000+ een 30 gbtje hangen, relatief weinig voor zo'n pc, maar ja ik heb niet meer nodig....

t was niet als flame bedoelt hoor :)

• Pinkelmans
hm.. ik weet niet hoe erg hij van 2e hands systeempjes kopen houd.. kan het in principe wel vragen

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

BoyGenius schreef op 02 September 2003 @ 22:00:
t was niet als flame bedoelt hoor :)
Natuurlijk niet :-)
Alleen snap ik niet dat mensen een relatie leggen tussen MHz en GB's.

Zelfs jij, terwijl je een hele 'scheve' verhouding hebt ;-)

Siditamentis astuentis pactum.

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:28

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Vermoedelijk dat die Compaq niet meer dan 8,4 GB herkent, compaq kennende iig. Misschien met Maxblast dat je hem wel werkend krijgt maar hier heb ik zelf geen ervaring mee

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Aaargh, niet aan beginnen, niet bij een Compaq :o

Daar kan je niks instellen in het BIOS betreft de HDD, alleen autodetectie.
Dus je hebt 2 opties:

1. hij vindt hem
2. hij vindt hem niet

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het nr 2 wordt (maximum is 8,4 GB)

[ Voor 4% gewijzigd door dreeke op 02-09-2003 22:36 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Pinkelmans
ik weet wel van mijn compaq 133mhz, dat hij een Quantum Fireball van 15gb trok (met een Quantum Ontrack Disk bla)
Mja.. Compaq is inderdaad erg... :|

• Pinkelmans
hmm.. iemand had mij ook een advies gegeven van ZELF een BIOS schrijven.. hij zij dat dit niet zo super moeilijk is :|
iemand ervaring daarmee? lol :)

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Pinkelmans schreef op 03 September 2003 @ 15:26:
hmm.. iemand had mij ook een advies gegeven van ZELF een BIOS schrijven.. hij zij dat dit niet zo super moeilijk is :|
iemand ervaring daarmee? lol :)
[hk]Ja, heel makkelijk als je een plintladder hebt ...[/hk]

niet te doen voor een normaal mens die niet echt *alle* data sheets heeft.. waarom denk je dat Award nog bestaat?

Compaq Deskpro BIOS upgrade? heeft wat tips.

Andere oplossing is iig een simpele IDE controller, of misschien zelfs IDE-raid ;)

• cold45
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-03 20:11

cold45

101101

als ie het niet erg vind om Linux te gaan draaien, kan de hdd ongeveer zo groot zijn als je wilt.
anders gaat je bios hem waarschijnlijk niet vinden, zoals hierboven al gezegd is...

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
dreeke schreef op 02 September 2003 @ 22:36:
Aaargh, niet aan beginnen, niet bij een Compaq :o

Daar kan je niks instellen in het BIOS betreft de HDD, alleen autodetectie.
Dus je hebt 2 opties:

1. hij vindt hem
2. hij vindt hem niet

Uit ervaring kan ik je vertellen dat het nr 2 wordt (maximum is 8,4 GB)
Dat is echt heel erg afhankelijk van het type :)
Ik heb zelf nog ergens een deskpro xl staan. P75. Daar wordt een 40GB disk standaard herkend als 8 GB schijfje. NT en W2K (en ook linux) trekken zich daar niks van aan, en geven vrolijk 40GB weer :)

Dus op zo'n manier is het vaak wel te doen. Zelfs als de bios helemaal niks vind kun je nog steeds zo'n schijf gebruiken.

Voorwaarde is wel dat je hem als 2e schijf in de machine hangt, want booten van een disk die niet herkend wordt door de bios gaat niet echt goed natuurlijk :P

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:57
Of je koopt er een goedkope ATA controller bij dan weet je zeker dat het gaat passen

• Pinkelmans
na veel en lang zoeken op de compaq site.. heb ik dit wel gevonden:

b. If the drive is larger than 1024 cylinders, make certain you are
using a supported disk configuration utility.

de BIOS update wil btw tot nu toe niet lukken.. :|

Anders ga ik wel proberen mijn harddisk erbij te hangen en dan het truukje te doen van Twynn.

Een goedkope ATA controller zou kunnen... maar ik doe het liever zo goedkoop mogelijk (tis mijn geld niet enzo :|)

En linux is, ben ik bang, geen optie.. Het is een namelijk een,.. err.. computerleek om het maar zo uit te drukken ;p

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-03 10:55
Waarom adviseer je niet om een compleet simpel computertje voor die man samen te stellen.

Weet niet of dit de eerste computer is en wat ermee gedaan gaat worden, maar ik kan mezelf voorstellen dat als deze persoon wat serieus aan de slag wilt de boel een beetje te traag is.

Maar goed einde off-topic.

Ik zou denk ik op een computerbeurs een 2e-hands geteste HD halen, kost geen drol!

mcb1

• Pinkelmans
helaas heb ik niet zo veel tijd de laatste tijd, maar ik heb geprobeerd mijn eige (oude) Maxtor 20gb derin te zetten, om vervolgens windows 98 te installeren op de oude 4gb die er al in zat. Dit waren mijn resultaten:

BIOS: geen harddisk gevonden
WINDOWS 98: GENERIC IDE DISK TYPE 00
Fdisk: 504MB

ik ga nu maxblast uit proberen, om vervolgens te kijken hoe goed/stabiel het zou zijn om een 40gb er bij te zetten / als master te zetten.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Tja , je kan natuurlijk gewoon de CHS waarden van de schijf in het bios invullen. Misschien pakt hij de schijf dan wel gewoon goed.

• Pinkelmans
Die Compaq BIOS is helaas erg gaar... Zo'n ranzige GUI eromheen -- handmatig instellen werkt niet, hij blijft op 8gb, en de CHS waarden staan wel goed --
Ik heb hem nu btw op de primaire IDE gezet, nu vind de BIOS hem als Disk Type 66 (8gb), alleen windows reageert nu niet meer goed. FDisk geeft wel een 8gb drive aan nu... Helaas nog niet de 20gb, ik denk dat ik dan helaas wel een diskmanager nodig heb
Owja, en Compaq geeft nu een 1791 Disk Error

[ Voor 26% gewijzigd door Pinkelmans op 08-09-2003 14:15 ]

• Noork
  • Niet online
Als fdisk maar 8 gb aangeeft is jouw bios gelimiteerd op 8 gb. Dit kun je misschien oplossen met een bios flash als er nog een nieuwere versie voor jouw bios beschikbaar is. Dan kun je misschien tot 32 gb komen.

• Robin F.
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-03 14:28

Robin F.

5 micron is huge

Een BIOS flash voor een Compaq P90 kun je hoogstwaarschijnlijk vergeten. Ik denk niet dat ze bij Compaq (of HP... whatever) daar recentelijk nog moeite voor hebben gedaan.

Maar zoals je zelf al zegt: 1791 Disk Error brengt herinneringen bij mij boven, van een Compaq die een HD op read-only mode zette toen hij merkte dat het besturingssysteem een andere CHS-indeling gebruikte dan de BIOS... Dan gaat Windows installeren niet zo lekker |:(

De meest logische oplossing lijkt me die nieuwe HD als secundaire instellen, dus booten van die 4 GB, en hopen dat je BIOS de vreemdeling negeert. Dan moet je nog met Windows gaan stoeien opdat hij hem herkent (lastig met '98, maar NT zal wel geen optie zijn).

Het is toch geen EISA-machine he? Die zijn echt verschrikkelijk in dit soort situaties. In ieder geval zal het niet onmogelijk zijn, maar het zal je een hoop tweaken kosten... Wat soms heel frustrerend kan zijn 8)7

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!

• Pinkelmans
Toch maar weer het topic geopend.

Ik heb eindelijk een harddisk gekocht, een maxtor 40 gb, voor een redelijk prijs. Deze zit er inmiddels in, en aan de hand van MaxBlast 3 heb ik hem aan de gang gekregen. Hierdoor moest ik wel de custom harddisk size 4128757 clusters (+/- 2gb) zetten, waardoor het BIOS hem herkende zonder een error te geven, en waardoor er wel van geboot kon worden, MaxBlast zorgde vervolgens voor de volgende 40GB van de capiciteit

Helaas zit ik nog met een probleem sinds Windows ('98) er opstaat. Elke keer als ik de PC restart (althans, daar lijkt het op), moet ik custom size weer opnieuw instellen. Dit lijkt me niet echt super handig, en vooral niet voor de computerleek waar de pc naartoe gaat.

Iemand een ideetje?

• Noork
  • Niet online
Eh nieuw batterijtje voor je bios?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je hebt geen topic geopend, maar je hebt jouw oude topic omhooggeschopt :+

Dat is hier eigenlijk niet gewenst. Elk op zichzelf staand probleem hoort in een apart topic gepost te worden. Wat je ook had kunnen doen is om in jouw nieuwe startpost enkele topics die je in de Search tegenkwam te posten en uit te leggen waarom de in deze topics vermeldde oplossingen geen soelaas boden voor jouw eigen probleem :)

Zie ook de Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette)

[ Voor 3% gewijzigd door BalusC op 25-09-2003 09:24 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.