[CSS]Menubalk stopt bij scrollbar

Pagina: 1
Acties:

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-08 14:49
Ik zit met een probleem. Ik kan het het beste uitleggen met een tekeningetje denk ik:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
###
###  content
###
###  content
###
###  content
======================
     content

content

De hekjes is de balk waarin mijn menu staat. Als er meer dan een pagina aan inhoud op een pagina staat krijg je een scrollbar (duh) Maar nu wil ik dus dat mijn menubalk (###) ook nog als je naar beneden scrollt te zien is.

Om een of andere reden wil css niet begrijpen dat ik dat wil. Dit is mijn (relevante) css code momenteel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
div#linksbg {
    position: relative;
    z-index: 0;
    height: 100%;
    left: 0px;
    top: 0px;
    width: 182px;
    background-color: #FFCC33;
}

Ik heb al van alles doorgelezen en gezocht maar ik kon niets vinden wat mij nuttig leek. Hebben jullie misschien een oplossing voor mijn probleem?

http://www.portugalhome.nl/tom/indexbu.php?men=3 <-- dit is de site waar het om gaat en dit is de complete css-file --> http://www.portugalhome.nl/tom/style.css

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

crisp

Devver

Pixelated

Je wilt dus eigenlijk dat je menu gefixeerd blijft op 0,0 zelfs als je de inhoud moet scrollen begrijp ik. In CSS hebben ze daar de property position:fixed voor, maar helaas werkt dat nog niet in IE.
Alternatieven zijn: je menu bij scrollen met javascript elke keer herpositioneren (erg hakkelig meestal), je menu in een apart frame zetten (ook niet altijd handig), of je content in een aparte div zetten waar je overflow:auto op zet (werkt niet in oude browsers) en de scrolling van je body disablen.

Intentionally left blank

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22-06 13:51

Clay

cookie erbij?

height:100%; is 100% van het parent element, en voor elementen direct in de body is dat 100% van de schermhoogte, niet van de content die erin zit. Je kan evt de background op een container om de content zetten, die dus meerekt met je content en zo ook de background meeneemt. Met minder content dan schermhoogte heb je dan een min-height nodig, maar die ondersteunt IE helaas niet.
Height kan je dan alleen ook niet gebruiken, want alles behalve IE zal backgrounds die door zouden moeten lopen met een scrollbar toch op schermhoogte afkappen.

[edit]

* Clay , Clay moet beter lezen, lamaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Clay op 02-09-2003 21:47 ]

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Sjeik
Maar als ik het goed begrijp kan het niet met css? Dus moet ik wat met tabellen gaan doen @ ondertitel van clay ;)

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-08 11:56

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Sjeik schreef op 02 September 2003 @ 21:57:
Maar als ik het goed begrijp kan het niet met css? Dus moet ik wat met tabellen gaan doen @ ondertitel van clay ;)
Het kan wel:
crisp schreef op 02 September 2003 @ 21:43:
Je wilt dus eigenlijk dat je menu gefixeerd blijft op 0,0 zelfs als je de inhoud moet scrollen begrijp ik. In CSS hebben ze daar de property position:fixed voor, maar helaas werkt dat nog niet in IE.
Alternatieven zijn: je menu bij scrollen met javascript elke keer herpositioneren (erg hakkelig meestal), je menu in een apart frame zetten (ook niet altijd handig), of je content in een aparte div zetten waar je overflow:auto op zet (werkt niet in oude browsers) en de scrolling van je body disablen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Een perfect voorbeeld van wat jij zou willen berijken ...

http://www.shorebreak.de/

;)

• Sjeik
Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 09:25:
Een perfect voorbeeld van wat jij zou willen berijken ...

http://www.shorebreak.de/

;)
Tis precies wat ik wil berijken maar niet met deze techniek omdat hier gewoon een lang achtergrondplaatje is. Mijn achtergrond moet op verschillende plekken op de site anders zijn.

Dit is natuurlijk wel iets om te onthouden, maar tis niet echt een hele mooie oplossing.

• sjaakaq
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-08 23:00

sjaakaq

It might get loud

hmm zolang die CSS methode niet werk lijkt een frame me iig het handigste. Of een iFrame.

Leo

leoaq.fm // Jeune Loop

Pagina: 1