Toon posts:

Matrox G550 optimaliseren?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een paar weken geleden besloot ik een mooi modern flex-atx pc'tje te gaan bouwen, om de huidige compac presario te vervangen, die mij voorheen altijd van divx/dvd op mijn breedbeeld heeft voorzien. Dit door middel van een simpel TNT2 kaartje met TV-Out.

Bij het uitzoeken van alle onderdelen wilde ik graag dat het systeem stil, koel en voornamelijk een extreem goede tv-out zou bezitten. Toen ik mezelf de vraag stelde welke kaart nu eigenlijk de beste tvout produceerde, en de GoT search raadpleegde zag ik in de ontelbare topics die erover gaan dat de Matrox G450/G550 serie verreweg de beste was volgens vele users. Omdat ik een low-profile kaartje nodig had ben ik gegaan voor de Matrox G550.

Ik maak verbinding met mijn breedbeeld televisie op de volgende manier. Het enkele DVI slot op mn kaart split deze naar 2xVGA. Vervolgens zit er aan de 2/4 VGA een kabel van VGA > SVideo en dat gele stekkertje.

Tot mijn grote spijt wasde beeldkwaliteit van de TV-Out nog slechter dan ik met mn oude TNT2 tevoorschijn kreeg. (zowel 640x als 800x). Natuurlijk heb ik de software ingesteld op PAL, no effect. Ook de nieuwste drivers en bios hadden geen enkel effect. Ik ben al de hele avond aan het kloten, en ik begin wanhopig te worden.

Heb ik een waardeloze flut kaart gekocht, of is er een bepaald stappenproces om mijn beeldkwaliteit optimaal te krijgen zoals het hoord?

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-06 23:29
Nou ik heb ook een G550 voor mijn divx bakkie, en mijn tv-out is prima.
Mischien moet je je ani flikker wat hoger zetten, dat helt meestal.

Als dit niet helpt, beschijf zo presies mogelijk wat nou niet goed is aan je beeld, dan kunnen we je beter helpen.

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-03 09:06

swampy

Coconut + Swallow = ?

Te lange kabeltjes voor goed beeld?

Want als ik je verhaal lees wordt het zooitje aardig doorverbonden met elkaar en tja, een zwakke kabel kan een slechte kwaliteit leveren!

There is no place like ::1

Verwijderd

Topicstarter
Anti-flicker staat standaard op 2 (maximaal). Ehm, mijn beeld is gewoon niet erg duidelijk, kan letters op mn desktop absoluut niet lezen. Gewoon erg wazig in het algemeen dus...
(bekabeling en tv zijn prima kwaliteit)

Edit: Swampy: Mn svideo kabel is 3 meter lang, lijkt me geen probleem. Die Matrox convertor DVI>VGA en VGA>SVideo kabels zijn voor zover ik weet essentieel, en niet op een andere manier te doen.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2003 21:47 ]

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 21:44:
Anti-flicker staat standaard op 2 (maximaal). Ehm, mijn beeld is gewoon niet erg duidelijk, kan letters op mn desktop absoluut niet lezen. Gewoon erg wazig in het algemeen dus...
(bekabeling en tv zijn prima kwaliteit)

Edit: Swampy: Mn svideo kabel is 3 meter lang, lijkt me geen probleem. Die Matrox convertor DVI>VGA en VGA>SVideo kabels zijn voor zover ik weet essentieel, en niet op een andere manier te doen.
Dat DVI>VGA>SVideo begrijp ik wel, maar misschien is er een kabel ( de SVideo>Televisie ) wel niet goed.......3 meter zou hij moeten halen....

Verwijderd

Topicstarter
Als er 1 van de kabels niet goed zou zijn zou dat erg vervelend zijn, want er is natuurlijk geen enkele manier om ze te testen, behalve een ander exemplaar proberen, wat ik dan zou moeten bestellen. Oftewel, weer een paar dagen op het pakketje wachten. Ik ga liever eerst even alle (mogelijke) softwarematige oplossingen af voor ik dat doe.

De SVideo naar TV is wel zeker weten goed, heb ik goedwerkend van mn vorige pc geplukt.

• swampy

swampy

Coconut + Swallow = ?

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 22:04:
Als er 1 van de kabels niet goed zou zijn zou dat erg vervelend zijn, want er is natuurlijk geen enkele manier om ze te testen, behalve een ander exemplaar proberen, wat ik dan zou moeten bestellen. Oftewel, weer een paar dagen op het pakketje wachten. Ik ga liever eerst even alle (mogelijke) softwarematige oplossingen af voor ik dat doe.

De SVideo naar TV is wel zeker weten goed, heb ik goedwerkend van mn vorige pc geplukt.
Umm....blaas de contactjes eens schoon, haal het eens uit elkaar/in elkaar......misschien zit er een stofje ofzo in de weg!

• amontillado
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-08 23:16
Jou 550 heeft naast de dvi toch ook een blauwe HD15 connector. (kon op de matrox site niet een model vinden met enkel een dvi)
De matrox tv-out werkt volgens mij alleen maar goed als je de vga-> svideo kabel aansluit op de vga connector. Als je dan de dvdmax instelling ook nog even enabled hoor je perfect beeld te hebben.
Lukt het dan nog niet dan kun je evt je vraag op het matrox forum neerleggen. Die lui reageren over het algemeen redelijk snel daar.

"All that we see or seem, is but a dream within a dream" E.A. Poe

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb enkel een DVI connector. Dit model was de enige met een bijgeleverd low profile bracket..

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als ik het goed begrijp, heb je een singlehead kaart. Deze ondersteunt geen TV-out. Bij mijn dualhead-kaart MOET je de analoge uitgang gebruiken voor de splitter-kabel.

Verder denk ik dat je een losse kabel hebt gekocht (wordt om bovenstaande reden niet met een SH meegeleverd) en er bestaan 2 soorten kabels. 1 voor de 400-serie en 1 voor de 450/550-serie. Dat zou ook nog een reden voor de onscherpte kunnen zijn. Maar het niet ondersteunen door de kaart is m.i. de belangrijkste reden.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
KifArU schreef op 03 September 2003 @ 10:54:
[...]er bestaan 2 soorten kabels. 1 voor de 400-serie en 1 voor de 450/550-serie. Dat zou ook nog een reden voor de onscherpte kunnen zijn. Maar het niet ondersteunen door de kaart is m.i. de belangrijkste reden.
Het enige verschil tussen de kabels van de G400 en de G450/550 is de pinbezetting op de VGA-connector. Zo heb ik namelijk al eens een G450-kabeltje omgesoldeerd voor een G400

Maar ehh ik heb dus ook een G550 en die heeft echt een VGA-stekker en een DVI.
Ik weet zo even niet meer welke output de DVI => VGA adapter heeft, maar ik meen dat dat monitor 1 is.
Dus zit de VGA => tv-out op de VGA-conector van de G550.

Die DVI => 2* VGA zijn er toch pas sinds de Parhelia-series :?

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
KifArU schreef op 03 September 2003 @ 10:54:
Als ik het goed begrijp, heb je een singlehead kaart. Deze ondersteunt geen TV-out. Bij mijn dualhead-kaart MOET je de analoge uitgang gebruiken voor de splitter-kabel.
Hmm, ik hoop niet dat je gelijk hebt. Dat zou erg vervelend zijn, gezien TV-Out eigenlijk de enige reden is waarom ik deze kaart heb gekocht. Als ik bovenstaande bevestigd kan krijgen word het een ATI low profile kaartje aanschaffen lijkt me :(

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Na wat meer zoeken, denk ik dat je een dual-DVI kaart hebt gekocht met een extra (single DVI) bracket. En de dual-DVI ondersteunt inderdaad geen TV-out.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Als de topicstarter gewoon beeld heeft maar de kwaliteit slecht is dan heeft ie wel degelijk TV-out ondersteuning. DVI en VGA signalen zijn gewoon te verschillend om te kunnen werken op een TV.

Komt het niet door het feit dat je op die TNT2 de desktop mogelijk op een lagere resolutie draaide en dus alles beter leesbaar was. Hoe is vervolgens de kwaliteit als je gewoon een film fullscreen afspeelt?

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
_bas_ schreef op 04 September 2003 @ 15:19:
Komt het niet door het feit dat je op die TNT2 de desktop mogelijk op een lagere resolutie draaide en dus alles beter leesbaar was. Hoe is vervolgens de kwaliteit als je gewoon een film fullscreen afspeelt?
Nee, ik probeer op beiden kaarten gewoon in eerste instantie 800x600 te draaien bij 16 of 32 bits kleuren. De Matrox G550 ziet er in 640x480 wel aardig goed uit (niet zo gek met zulke grote letters :P) maar dat is lastig voor dvd playback en natuurlijk gewoon windows gebruik, dus ik prefereer 800x600.

Verwijderd

zwaar offtopic: is die tnt2 een model 64? Zoja: hoe krijg jij er beeld mee op je tv: mijnes doet niks :(
Zie topic over mijn prob's met m'n tnt2

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Ik heb een tijdje geleden met TV-out op mijn G550 geprutst en dat werkte goed. (Ook zonder te tunen).
Ik heb dan wel de dual-head versie met een DVI en D-SUB aansluiting en ik had er een splitter bij voor S-Video en een tulpje.
Ik heb het trouwens werkend gekregen met linux, dunno hoe het moet met windows :/ . Ik had die kaart gekocht voor dual head dus lang heb ik niet geprutst met die TV-out :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-08 19:33
Zou je een foto kunnen maken (of een photoshop) van wat je op de TVout ziet?
Er zijn namelijk een hoop oorzaken mogelijk waardoor de kwaliteit minder wordt.

onscherp/wazig beeld dat is vaak een gevolg van een te lage bandbreedte van (een van) de onderdelen waarover het signaal gaat. (slechte kabel, slechte onderdelen in de kaart, slecht contact) of een te hoge resolutie die niet op TV kan worden weergegeven (TV heeft 576 beeldlijnen)
slechte kleuren Dit kan komen door verkeerde instellingen van het TV-out signaal. Je hebt verschillende PAL-soorten in NL hebben we PAL B/G. Of door een vrij scherpe afkapping (demping) van een bepaalde (hoge) frequentie. Dit laatste kan komen door een haakse knik in de kabel of haakse connectoren.
Golfpatronen in het beeld Dit is meestal een gevolg van een stoorsignaal van vaak één frequentie. Je ziet dat min of meer dit soort strepen: ///////// door het beeld. Hoe meer strepen hoe hoger de frequentie. Als het een band is over het hele beeld die vrij langzaam van boven naar beneden scrolled, dan is het waarschijnlijk een probleem met de aarde (50 Hz signaal)
Lichte vlakken hebben een verkeerde kleur Dat kan komen door oversturing van de ingang van je TV. Het signaal van je TV-out is dan te sterk.
Donkere vlakken hebben te veel ruis of het beeld wil soms scrollen Dan is het signaal wat de TV bereikt te zwak of de gebruikte kabel heeft een verkeerde impedantie (50 Ohm vs 75 Ohm kabel/connectoren.
Je ziet het beeld een paar cm naar rechts nog een keer Dat komt door reflecties. Vroeger toen je het beeld nog via de ether binnenkreeg had je daar veel vaker last van. Het signaal komt rechtstreeks op de antenne binnen, maar ook na weerkaatsing vanaf een ander gebouw. Als je de kabels in een lus legt krijg je hetzelfde effect. Wordt ook wel ghosting genoemd.
Beeld is zwartwit Staat de TV-out wel op PAL en niet op NTSC? Gebruik je Svideo-kabel en kan je TV dat wel aan?
Beeld vertoond strepen en is heel onrustig Bij het afspelen van copyrighted materiaal (DVDs) kan er een Macrovision-signaal meegezonden worden, waardoor de videorecorder van slag raakt en het niet op tape opgenomen kan worden. Sommige TVs kunnen er ook niet zo goed tegen en sommige drivers "vergeten" die macrovision-chip wel eens uit te zetten.
Kleuren zijn heel troebel Wanneer je een composite kabel gebruikt, wordt de kleurinformatie meegezonden op een hogere draaggolf. Als de bandbreedte niet voldoende is blijft er van die kleurinformatie niet veel meer over en heb je dus dat de kleuren heel erg verlopen en ook minder subtiel worden (geen helder beeld meer)

Ofwel what's it gonna be :? :)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties. Ik ben uiteindelijk tevreden over de kwaliteit van de tv-out, maar ik heb toch besloten om een ander kaartje aan te schaffen, en deze weg te doen. Ik wil graag spullen die feilloos werken, en hoewel ik op dit forum genoeg posts las van mensen die problemen met divx in combinatie met de matrox serie kaarten hadden, dacht ik dat het wel zou vallen....

Dat viel behoorlijk tegen, ik zit al 2 avonden met opties, utils, tweaks en drivers te knoeien, maar die divx playback blijft nogal schokkerig. Ik heb besloten om maar voor de 'next-best-thing' te gaan, oftewel een ATI kaartje.

Behoorlijk offtopic, maar: Weet iemand nog een goed low-profile & budget ATI kaartje met TV-Out?

Verwijderd

Wat me heel erg verbaasd is dat niemand nou verteld dat je voor de beste TV-out beeldkwaliteit een RGB-SCART kabel moet gebruiken.

Geen s-video en zeker geen composite. Deze gebruiken allemaal analoge 'compressie' die door de TV weer omgezet moet worden in de zuivere RGB signalen. Dit brengt altijd verlies met zich mee.

De Matrox G400, G450 en G550 zijn de enige gangbare kaarten die een 15khz (TV) RGB signaal kunnen genereren. Voor alle duidelijkheid, elke stand-alone DVD speler komt ook met een RGB SCART kabel.

Voor het schema van de kabel kun je kijken op

http://www.matrox.com/mga/support/faq/details.cfm?id=14

In de officiele matrox forums (op hun site), is hier meer info over te vinden. Je kunt het beste dan zoeken op keyword "scart".

Dat de G550 het absolute superieure RGB-SCART ondersteund is eigenlijk de voornaamste reden waarom deze de hoogste beeld kwaliteit haalt van alle TV out kaarten.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, maar ik heb al besloten voor een ATI te gaan. Dit omdat ik deze matrox problemen helemaal spuugzat ben, met als bijkomend voordeel dat ik zo nu en dan eens een spelletje kan spelen op mn breedbeeld. Aanraders iemand?

Verwijderd

Het is jouw feestje :) Waar ik zelf naar zat te kijken is de YPrPb uitgang van de moderne ATI Radeons. Deze zou ook een hele goede beeld kwaliteit moeten geven. Het is eigenlijk voor HDTV bedoelt, maar laat 480i nou net het 'gewone' TV signaal zijn (oftewel SDTV: Standard Definition TV).

Zie ook de link: http://mirror.ati.com/products/hdtvadapter/index.html

Ik kan er echter maar niet achter komen of deze adapter ook met de europese radeons werkt. De adapter is in iedergeval niet te koop in Nederland. Omdat YCbCr niet zo veel gebruikt wordt in Europa (maar ook weer niet helemaal onbekend is), heb je nog een YCbCr naar RGB transcoder nodig. Omdat YCbCr en RGB dicht bij elkaar liggen is dit niet zo'n ingewikkelde converter.

YCbCr zit al op Radeons vanaf de 8500, dus keus genoeg, als het dus ook op europese versies zit.
Pagina: 1