[Linksys BEFW11S4] PC1 stabiele connectie, PC2 niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 19:17

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Naar aanleiding van dit topic heb ik besloten tot aanschaf van de Linksys BEFW11S4.

De situatie is nu als volgt:
Op de begane grond heb ik in de meterkast mijn Motorola Eurodocsis kabelmodem van @Home staan en aangesloten op de Linksys BEFW11S4. De router staat ongeveer op 1 meter hoogte.

Op de begane grond heb ik in de huiskamer PC1 staan met daarin de Linksys WMP11 wireless PCI card. Deze PC heeft een stabiele verbinding met de router en internetten gaat prima. De "status monitor" van Windows XP geeft aan dat de speed 11 Mbps is en Signal strength: very good. Alles werkt prima en over deze PC heb ik geen vragen.

Nu naar het probleem: PC2 ;(
Deze PC staat op de 1e verdieping op mijn kamer. Als ik een rechte lijn van de router naar deze PC denk, zal de afstand iets van 9 meter zijn. Ik krijg het niet meer voor elkaar om een stabiele verbinding op te zetten. Zoals je ziet gebruik ik het woord meer aangezien het namelijk wel heel even goed gewerkt heeft. Zo heb ik bijvoorbeeld Windows Update volledig doorlopen en heb ik een hele middag zonder noemenswaardige problemen kunnen internetten. Wanneer het probleem precies is ontstaan kan ik niet meer achterhalen, maar ik weet wel dat ik geen nieuwe software heb geinstalleerd.

Momenteel is het zo dat ik wanneer ik PC2 aanzet ik heel soms het icoontje rechts onderaan in de taakbalk te zien krijg met 2 knipperende monitoortjes. Als ik dan met de muis naar de status kijk dan staat deze op 11 Mbps en signal strength: good. Start ik vervolgens internet explorer op dan duurt het enorm lang voordat mijn startpagina (nu.nl) zichtbaar wordt ALS deze al zichtbaar wordt. Ga ik nu vervolgens pingen naar de router (192.168.1.1) dan krijg ik heel vaak een "request timed out" te zien en de verbinding is dus zo brak als het maar zijn kan.

Vaak is het zo dat de verbinding met de router helemaal wegvalt en er een mooi rood kruis door de 2 monitoren komt te staan. Het meest vage is nu vervolgens dat ik soms na een tijdje, soms direct, weer een pop-up krijg dat er een of meerdere draadloze verbindingen zijn gedetecteerd. Als ik daar vervolgens op klik krijg ik een lijstje te zien waarin de linksys staat, maar hiermee kan ik niet connecten voordat ik een vinkje zet bij een tekst dat ik accoord ga met het feit dat de verbinding niet veilig kan zijn omdat er geen WEP wordt gebruikt. Dit doe ik dan, maar vervolgens wordt die verbinding niet gemaakt en blijft er vrolijk staan dat er geen verbinding is.

Specs PC1
Windows XP Prof SP1
IP: 192.168.1.201
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1

Specs PC2
Windows XP Prof SP1
IP: 192.168.1.200
Subnet mask: 255.255.255.0
Default gateway: 192.168.1.1

Settings BEFW11S4
Channel: 6
WEP: disabled
SSID broadcast: enabled
DHCP: disabled
Firmware: 1.44.3, Feb 18 2003
Alle settings in het tabblad advanced -> wireless heb ik op default staan.

Hopelijk schrikt deze lap tekst jullie niet af en is er iemand die enig idee heeft hoe ik dit kan oplossen, want ik snap er werkelijk helemaal niets meer van.

"Imagination is more important than knowledge" - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Update

Ondertussen heb ik PC2 beneden neergezet om te controleren of er mogelijk iets niet in orde zou zijn met de netwerkkaart in deze PC. Voordat ik 'm echter naar beneden heb verhuisd heb ik 'm uiteraard boven eerst nog eens aangezet om te zien of ik misschien een verbinding met de router zou krijgen. Dit was echter niet het geval... links onderin in de taakbalk bleven de 2 monitoren met een rood kruis staan. Als ik er met de muis overheen ga hangen geeft ie vervolgens aan dat er geen draadloze verbindingen beschikbaar zijn.

Dus, boven helemaal geen verbinding. PC2 staat nu dus beneden naast PC1 en je raadt het misschien al: het werkt nu ook met PC2 zonder problemen. Ik heb een stabiele verbinding en de "status monitor" geeft aan dat de verbinding op 11 Mbps draait en signal strength: very good.

Conclusie: met de instellingen in PC2 is niets mis. Met de netwerkkaart is niets mis. Het zit 'm zover ik kan nagaan puur in de verbinding tussen de router beneden en de PC boven. Vreemde aan de heel de zaak vind ik dat het dus wel heeft gewerkt, maar nu met de geen mogelijkheid meer fatsoenlijk aan de praat te krijgen is :?
Ik heb de channel van de router op 6 gezet en ook het channel van de netwerkkaart in PC2, maar dit heeft geen effect gehad. Iemand enig idee wat er aan de hand is en hoe ik de verbinding met boven weer in orde krijg...

PS. Als de PC beneden staat (dit geldt voor PC1 en PC2) dan kan ik wanneer ik dubbelklik op het netwerk-icoontje en ga naar properties -> tabblad wireless networks in het lijstje met available networks naast de linksys ook een "2d1801" zien staan, maar ik heb absoluut geen idee wat dit is en deze heb ik ook nog nooit gezien als ik de instellingen van de PC boven opvraag. Ook niet toen deze boven nog wel werkte...

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-08-2024

Platel

Trogdor the Burninator!

Dat andere netwerk (2d1801) is waarschijnlijk van iemand in de buurt.
Maar blijkbaar is er nauwelijks ontvangst tussen je PC boven en de router beneden. Misschien zit er een berg gewapend beton tussen of iets dergelijks. Misschien is de plaatsing van je wireless router ook niet optimaal in de meterkast. Het zou kunnen zijn dat dat teveel stoort. Probeer hem met een langere netwerkkabel eens buiten de meterkast te halen.

Wat je ook zou kunnen proberen is het kanaal van je draadloos netwerk te veranderen. Soms wil dit ook wel eens helpen wanneer er op een bepaald kanaal storing zit. In je routerinstellingen zit vast wel ergens een kanaal keuze (Ch1 - Ch11), misschien helpt dat wat.

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Platel schreef op 04 september 2003 @ 09:42:
Dat andere netwerk (2d1801) is waarschijnlijk van iemand in de buurt.
Maar blijkbaar is er nauwelijks ontvangst tussen je PC boven en de router beneden. Misschien zit er een berg gewapend beton tussen of iets dergelijks. Misschien is de plaatsing van je wireless router ook niet optimaal in de meterkast. Het zou kunnen zijn dat dat teveel stoort. Probeer hem met een langere netwerkkabel eens buiten de meterkast te halen.

Wat je ook zou kunnen proberen is het kanaal van je draadloos netwerk te veranderen. Soms wil dit ook wel eens helpen wanneer er op een bepaald kanaal storing zit. In je routerinstellingen zit vast wel ergens een kanaal keuze (Ch1 - Ch11), misschien helpt dat wat.
Het lijkt mij ook dat het echt in de ontvangst zit tussen de PC boven en de router beneden. Wat ik alleen niet snap is dat het dus wel een tijdje gewerkt heeft... al een paar keer meer dan een uur achtereen zonder problemen kunnen internetten.

De instellingen waar het in 1e instantie allemaal mee werkte maakte gebruik van channel 11 (default van de router en netwerkkaart). Tijdens het testen heb ik 'm op 6 gezet nadat ik in meerdere topics had gelezen dat 6 het dichts bij de 2,4 Ghz band zou liggen en over het algemeen de beste keuze zou zijn. Dit heeft echter niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Zijn er manieren om het signaal te versterken? Is het bijvoorbeeld beter om de router zo hoog mogelijk te plaatsen, want ik heb nog wel een paar planken in de meterkast die wat hoger zitten en dan zou ik 'm daar bijvoorbeeld op kunnen zetten.

edit:

Waardoor wordt het bereik beperkt?
Het bereik van WiFi-signalen wordt beperkt door o.a.:
- metalen oppervlakten reflecteren radiogolven (‘multipath’)
- muren of vloeren van metaal of gewapend beton
- invloed van andere draadloze producten en access points op een nabij gelegen kanaal (houdt 3 kanalen tussenruimte)
- DECT basisstations voor telefoons
- draadloze beveiligingsapparatuur
- magnetrons
- hoogspanningsbronnen zoals electriciteitsmasten, verdeelstations of spoorwegen met bovenleidingen
- bluetooth-apparatuur

Hoe kan ik het bereik beïnvloeden?
- plaats apparatuur centraal, niet in een hoek
- plaats apparatuur niet bij metalen oppervlakten
- plaats apparatuur niet bij andere electrische /draadloze apparatuur
- plaats het basisstation niet op de grond maar iets hoger
- onderzoek welk draadloos apparaat de storing veroorzaakt
- kies een ander kanaal
- plaats versterkers of extra Access Points
- gebruik een sterkere antenne

bron

Als ik bovenstaande zo lees vraag ik me serieus af hoe mede-tweakers het probleem met het signaal hebben opgelost. Tenminste ik neem toch aan dat er wel meer mensen zijn die een draadloze router gewoon in de meterkast naast hun modem neerzetten en vervolgens in het hele huis willen internetten :)

[ Voor 31% gewijzigd door Ruud2001 op 04-09-2003 10:45 . Reden: Meer info gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud2001

Ruud2001

a.ka. Ruud2000

Topicstarter
Heb gisteravond weer zitten pielen met m'n verbinding naar de PC boven. Ik denk dat ik ondertussen weet waardoor het komt.

Gisteravond waren mijn ouders namelijk niet thuis en normaal gesproken staat beneden altijd of de radio of de TV aan als zij thuis zijn. Het lijkt er dus op dat er mogelijk een verband bestaat tussen het al dan niet aanstaan van de radio of TV en de stabiliteit van de verbinding met de PC boven. Vandaag vertrekken mijn ouders voor een weekendje weg dus een mooi moment om te checken of mijn theorie klopt.

Trouwens, ik bedacht me gisteren ook nog het volgende. Bij het installatiepakket van @Home staat iets aangegeven over het aarden van het aansluitkastje van de kabelverbinding. Ik heb dit niet gedaan... zou dit invloed kunnen hebben?

edit:

Misschien dat dit topic bruikbaar is voor mensen die informatie zoeken over de Linksys BEFW11S4 dus vandaar dat ik "de oplossing" hier maar even vermeld. Feitelijk is er heel weinig veranderd. De router staat nu ipv met de antennes naar de muur gericht, met de antennes naar de deur van de meterkast. Ik heb de laatste firmware erop gezet, versie 1.45 Dit alles had op de avond dat ik zat te pielen geen nut, maar een dag erna en het hele weekend dat mijn ouders er niet waren heeft het goed gewerkt. Nu mijn ouders ondertussen weer terug zijn werkt nog steeds alles goed en lijkt er geen storing meer te zijn tussen de router in de meterkast en de PC boven.

[ Voor 31% gewijzigd door Ruud2001 op 09-09-2003 10:33 ]