Test-tone Marantz goed voor instellen met db-meter?

Pagina: 1
Acties:
  • 109 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tim1981
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-07 22:19
Ik heb een Marantz sr6200, 5 luidsprekers en een sub.

Nu wil ik deze gaan instellen met een db-meter.

deze nl. van conrad
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/98/9879943ED3EF838DE10000000A010251.JPG

Is de test-tone van mijn Marantz goed genoeg om de luidsprekers intestellen met deze db-meter?
ook de sub?

Vaak wordt een test dvd, zoals Avia, Video Essentials of Platinum, aangeraden maar als de test tone van de receiver ook volstaat vindt ik dat prima.

Zo'n db-meter is handig als je je opstelling van je luidsprekers veranderd, maar zo'n test dvd vindt ik toch teveel van het goede (ook qua prijs, avia bijv. €55,- ), aangezien je hem maar weinig gebruikt.

• Boekster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-04 17:18

Boekster

Naimoholic

Lijkt me wel, staat namelijk gelijk aan pink-noize volgens mij. Dat wordt vaak gebruikt om wattages te meten van luidsprekers, dus zou je er ook dB's mee kunnen meten :) .

Music Addicted

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:51

JT

VETAK y0

Dat is juist beter om je speakers goed in te stellen dan een nummer ofzo. De testtoon is namelijk continu van geluidssterkte.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Ik gebruik ook gewoon de toon van mijn Marantz receiver. En ik verwacht dat je met zo'n dB meter ook verschillende types speakers makkelijker in balans kunt brengen dan alleen op het gehoor. Waarschijnlijk wel alleen qua volume, dus ik zou voor het beste resultaat eerst ook de afstand van de speakers goed instellen (kan volgens mij op elke Marantz surround receiver)

• tim1981
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-07 22:19
Ik heb er net één besteld. Ik probeer het gewoon met de testtone van m'n receiver. Kan ik altijd nog een test dvd bestellen via internet.

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Voor als meer mensen zich afvragen wat dat ding bij Conrad moet kosten; hij kost daar 29,50 euro en heeft de volgende omschrijving:
productomschrijving:

Met 7 meetbereiken voor een meetomvang van 50 tot 126 dB. De geluidsmeting kan zowel volgens meetcurve A als volgens C worden uitgevoerd. Een meting volgens A komt overeen met het menselijke gehoor, terwijl bij C alle frequenties nagenoeg lineair worden beoordeeld. Verder kan het meetapparaat onderscheid maken tussen korte en langdurige geluidsbronnen. Met batterijtestfunctie en analoge uitgang.
Technische spec.: 7 meetbereiken instelbaar van 50 tot 126 dB · Resolutie 1 dB · Nauwkeurigheid ±2 dB bij 114 dB · Vervorming >2% bij 1 kHz, 0,5 V · Afm. (lxbxh) 160 x 62 x 44 mm · Gewicht ca. 185 g · Voedingsspanning 9 V-blokbatterij (wordt niet meegeleverd). Incl. Nederlandstalige gebruiksaanwijzing.

Meetbereik 50 tot 126 dB
Pagina: 1