Toon posts:

Apache 2.0.x Probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai momenteel al 80 dagen mijn apache webserver maar in ene is httpd ermee gestopt en ik kan hem niet meer starten, dit staat in de log file:

[Tue Sep 02 19:17:11 2003] [emerg] (28)No space left on device: Couldn't create accept lock

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd met LockFile in de httpd config file maar dit helpt niet, terwijl er nog genoeg ruimte is op alle filesystems (overal minimaal 20MB)

Wie weet er wat ik hiertegen kan doen?

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 19:13:
[Tue Sep 02 19:17:11 2003] [emerg] (28)No space left on device: Couldn't create accept lock

Ik heb al een aantal dingen geprobeerd met LockFile in de httpd config file maar dit helpt niet, terwijl er nog genoeg ruimte is op alle filesystems (overal minimaal 20MB)
Wie weet er wat ik hiertegen kan doen?
Ruimte maken.. Serieus.. De harde schijf is vol.

Die ruimte die je nog ziet, is gereserveerd voor de root user, die krijgt standaard 5% extra ruimte. Waarom dat precies is, mag je met google uit proberen te vinden ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
ik heb hem lockfile nu ingsteld op een partitie waar 1.1GB vrij is, en nog steeds krijg ik de error over de lock file:

[Tue Sep 02 19:38:37 2003] [emerg] (28)No space left on device: Couldn't create accept lock

in mijn config:

LockFile /usr/home/accept.lock

op de /usr/home partitie is duz nog 1.1GB vrij, ik snap er niks meer van :S

• zaphod_b
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 16:35
Misschien stomme vraag, maar heb je ook even Apache ge-herstart? /etc/init.d/apache2 restart (ik zie dat je Debian draait ;))

Enneh, hij kan die lock niet kwijt, maar heeft ie nog wel space om te loggen e.d.? Of om z'n PID-file weg te schrijven? (beiden in /var)

[ Voor 36% gewijzigd door zaphod_b op 02-09-2003 19:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik draai zelf debian, maar het gaat om de server en die draait openbsd maar dat mag niet boeien
er is 20MB vrij in /var en de pid wordt weggeschreven samen met de error_log

ook heb ik apache gestopt en weer gestart maar het werkt niet
20MB vrije schijfruimte moet meer dan genoeg zijn voor een pid en een log file lijkt mij?

Verwijderd

Zet je LogLevel directive eens op debug (httpd.conf), herstart en misschien heb je nu wat meer info in je logs.

Doe eens een df -i, zijn de inodes misschien 'uitgeput'.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik LogLevel debug in me config file zet en httpd start komt er niks extra's bij in de log file, nog steeds dit:

[Tue Sep 02 19:38:37 2003] [emerg] (28)No space left on device: Couldn't create accept lock

df -i geeft de volgende output:

Filesystem Size Used Avail Capacity iused ifree %iused Mounted on
/dev/wd0a 58M 20M 35M 37% 1551 13807 10% /
/dev/wd0i 24G 23G 358M 98% 20713 6257685 0% /SHaRe
/dev/wd0e 48M 1.0K 46M 0% 1 13437 0% /tmp
/dev/wd0f 871M 502M 326M 61% 67202 153596 30% /usr
/dev/wd0h 1.9G 688M 1.1G 37% 2566 485112 1% /usr/home
/dev/wd0j 187M 150M 27M 85% 33 47965 0% /usr/install
/dev/wd0g 82M 67M 11M 86% 6970 14148 33% /usr/sys
/dev/wd0d 48M 19M 27M 41% 1473 11965 11% /var
procfs 40M 18M 0B 100% 44 488 8% /proc

Geen probleem lijkt mij..

Verwijderd

Misschien moet je toch ruimte maken op de device die wel, zo goed als, vol is (wat moto-moi al aangaf). Als ik 't goed begrijp heb je geen ruimte vrij gemaakt, maar de locatie van de logfile veranderd, wat niet hetzelfde is.

Je maakt geen melding van SSL. Mocht je dat actief hebben dan heb je die logs toch ook bekeken hoop ik ;)

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 22:03:
df -i geeft de volgende output:

Filesystem Size Used Avail Capacity iused ifree %iused Mounted on
/dev/wd0e 48M 1.0K 46M 0% 1 13437 0% /tmp
Geen probleem lijkt mij..
/tmp is i.i.g. vol, dat is geen goed teken.
Probeer verder eens df -h als gewone gebruiker te draaien, i.p.v. root, en vergelijk de output eens met de uitkomst die je krijgt als je als root ingelogd bent.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
/tmp is helemaal leeg, dus daar kan het niet aan liggen
de rest is ook niet helemaal vol en /var heeft nog 28MB vrij
ik snap er echt niks meer van weet iemand nog wat het kan zijn??

Ook heb ik df -h uitgevoerd als user en deze output is precies hetzelfde als die van root

Verwijderd

Ok, laatste optie (na wat ge-google), geef je de inhoud van de pagine omdat deze de ene keer wel, de andere keer niet te berijken is (http://www2.goldfisch.at/knowledge/224):
apache claims 'no space on device'

keywords : apache ipcs semaphore no space on device lock accept

tested with apache 2.0.43 and 2.0.45

When dealing with mem-leaks in my mod_perl-apps I ran into a curious apache-problem. After a while apache could not be started but failed with strange errors like:

[emerg] (28)No space left on device: Couldn't create accept lock

or
[crit] (28)No space left on device: mod_rewrite: could not create rewrite_log_lock Configuration Failed

There was definitely enough space on the device where the locks are stored (default /usr/local/apache2/logs/). I tried to explicetely different Lockfiles using the LockFile-directive but this did not help. I also tried a non-default AcceptMutex (flock) which then solved the acceptlock-issue and ended in the rewrite_log_lock-issue.

Only reboot of the system helped out of my crisis.

Solution: There were myriads of semaphore-arrays left, owned by my apache-user.

ipcs -s | grep nobody

Removing this semaphores immediately solved the problem.

ipcs -s | grep nobody | perl -e 'while (<STDIN>) { @a=split(/\s+/); print `ipcrm sem $a[1]`}'
Wel effe checken of de commando's 'save' zijn en of je ook 'nobody' gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
ipcs -s | grep nobody | perl -e 'while (<STDIN>) { @a=split(/\s+/); print `ipcrm -s $a[1]`}'

Nu werkt het weer, hartstikke bedankt voor de hulp
Ik krijg nu weer een aantal errors in mijn error log maar het werkt weer perfect

TnX
Pagina: 1