Toon posts:

Meer ip adressen uitdelen in 1 lease

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik noem het liever geen probleem maar een uitdaging...
de uitdaging:

hoe laat ik een MS of unix server meer ip adressen uitdelen aan een
vastgesteld mac adres/systeem. Maar kan ik wel de prioriteit van een adres opgeven.

Wat ik ermee bedoel is dat op het moment ik 2 ip`s aan 1 systeem koppel MAAR hij de verkeerde als primaire adres neemt ik geen netbios/shares op het netwerk kan vinden.
Wat ik dus in wil stellen voor 1 pc:
ip adres A
ip adres B
Subnetmask
Router/Gateway
DNS A
DNS B

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

Je wilt dus meerdere ip's toewijzen aan 1 toestel via dhcp ?
Dat is voor zover ik weet onmogelijk.

Zelfs als je client meerdere aanvragen zou sturen dan zal de DHCP server ze als 1 aanvragen zien aangezien het MAC-adres gelijk is.

Je wil ook geen IP-aliasing op een client, en geen DHCP voor een server...

[ Voor 15% gewijzigd door Predator op 02-09-2003 21:03 ]

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Topicstarter
Jawel, een ip alias mag.

Je kan bijvoorbeeld in xp zoveel ip adressen en gateways "hard" opgeven als je wil. hij pakt de eerste uit het rijtje of kijkt naar de metric. Maar ik wil dat hij 2 ip adressen 192.168.0.11 en 192.168.10.1 krijgt uitgerijkt.

Dit is dus niet mogelijk om dit te doen vanaf een dhcp server....?

jammer

Verwijderd

Topicstarter
het kan dus niet?

heeft ook NIEMAND het ooit geprobeerd?

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 17:41

qless

...vraag maar...

Dat kan alleen als je ook 2 verschillende mac adressen hebt, dan kun je 2 leases aanmaken die elk uit hun eigen range een ip geven

Website
Drones: Air 3s, Mini 4 Pro, Avata 2
Camera's: Canon R6, Canon 5d2, Dji Osmo Action 4
Objectieven: 8 fisheye, 14f2.8, 24f2.8, 50f1.8, 135f2, 17-40f4, 24-105f4, 70-300f4-5.6, 150-600f5-6.3, 25f2.8-2.5x-5x

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 11:17:
het kan dus niet?

heeft ook NIEMAND het ooit geprobeerd?
Je neem niet snel genoegen met een antwoord he..

Zoals qless hierboven meld: Alleen als je 2 MAC adressen hebt, kan je 2 IP adressen krijgen uit een DHCP scope.

Maar je kan aan 1 netwerkkaart geen 2 mac adressen koppelen.
Dus via DHCP is het NIET MOGELIJK.

Je kan wel meerdere IP adressen aan 1 netwerkkaart koppelen, maar dat moet je dan handmatig doen.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

een extra netwerkkaart erbij zetten :? of ben ik nu gewoon dom bezig?

weet iemand nog een leuke signature?

• charlie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-03 11:08

charlie

?*?

Een andere netwerkkaart is een ander mac adress, dus dat gaat...

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:27

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 22:13:
Jawel, een ip alias mag.

Je kan bijvoorbeeld in xp zoveel ip adressen en gateways "hard" opgeven als je wil. hij pakt de eerste uit het rijtje of kijkt naar de metric. Maar ik wil dat hij 2 ip adressen 192.168.0.11 en 192.168.10.1 krijgt uitgerijkt.
Ja dat weet ik wel :P

Ik zeg alleen dat het onlogisch is dat jij IP aliasing op een client gaat gebruiken.
Als die client een functie heeft waardoor hij meerdere IP adressen nodig heeft, dan is het wellicht omdat hij 1 of andere service draait, en dan wil je ook geen DHCP gaan gebruiken.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Verwijderd

Kan je ons vertellen WAAROM je 2 IP adressen uit wilt delen aan 1 client?

Misschien is er een andere / betere oplossing dan het plaatsen van een (virtuele) netwerkkaart en het uitdelen van IP adressen via DHCP aan deze client.

Ik heb nog niet gelezen waarom dit perse via DHCP moet. Wellicht ligt je probleem elders.

Verwijderd

je kan een broadcast ip meegeven maar dan houdt het wel op...

Verwijderd

Topicstarter
Natuurlijk kan het anders opgelost worden, ik zat alleen het DHCP princiepe een beetje onder de loep te nemen.

Ik heb met w2k server zitten proberen maar als ik daar een lease aanmaak met als range 192.168.0.30 tot 192.168.0.40 en daar ook een gereserveerd (mac is x1) adres plaatst werkt dit goed.
Maar nu ik NOG een lease aanmaak in 192.168.10.20 tot 192.168.10.30, met ook een gereserveerd adres (mac is x2) dan werkt deze NIET.
Op het moment dat ik een aanvraag doe vanaf x2 krijg ik een adres uit de 1ste range.... dit vind ik best raar in elkaar zitten... zodoende mijn vraag,...

Waarom ik het wilde hebben?
nou kijk, ik heb 2 internet verbindingen Planet Internet Advanced & TweakDSL (ULTRA). Deze hebben een 15 tal pc`s erachter hangen. (ikzelf, buren etc...)
De interne adressen zijn voor planet 192.168.0.1 en voor de tweaklijn is dat 192.168.10.1... ik wil NIET dat alle mensen op de tweaklijn komen daarom heb ik gezegt dat 2 machines een ip configuratie hebben die er als volgt uitziet:
ip A 192.168.0.1 nameNetbios werkt alleen via deze interface
ip B 192.168.10.1
netmask 255.255.255.0 (voor beide IP)
gateway 192.168.10.1
Nu internetten ze via de tweaklijn maar hebben ze in hun netwerkomgeving nog steeds alle machines op het netwerk staan. Dit is nodig voor een fileserver, mailserver maar ook de andere machines van de andere buren...
Deze IP configuratie is NIET via dhcp na te bootsen,... Even heb ik gedacht om het netwerk te gaan subnetten maar daar zie ik niet veel in omdat dit te veel wijzigingen op het netwerk met zich mee brengt.

de huidige oplossing, een firewall (freebsd/IPFW/NAT) van 192.168.10.1 maken
Deze hangt nu in hetzelfde subnet 192.168.0.x. Nu mogen alleen de systemen erachter die toestemming hebben.....

Maar best jammer dat DHCP het niet kan.... het kan toch ECHT niet?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:12

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Je kan als DHCP server alleen adressen uitdelen in een range waar je zelf ook een IP adres in hebt. Dus nee, het is niet mogelijk..

Maar als het maar voor 2 machine's is, dan zet je die 2 toch handmatig :? Kleine moeite..
Pagina: 1