Toon posts:

Computer slaat vast

Pagina: 1
Acties:
  • 148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik probeerde in Win98 de computer af te sluiten, en toen duurde het een tijdje voordat hij reageerde, dus had ik de stekker uit het stopcontact getrokken.
Telkens wanneer ik de stekker weer in het stopcontact steek, krijg ik een zwart scherm. Er branden wel lichtjes op de pc, maar hij reageert nergens meer op.
Ik heb alles eruit gehaald en alle stekkers los gehaald en weer opnieuw aangesloten maar het probleem blijft zich voortdoen.
Weet iemand hier een oplossing voor???
B.v.d.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

De gebruikelijke methode is om al je hardware ook los te koppelen. Als je alles eruit haalt, behalve moederbord, processor, geheugen en voeding, moet de computer bij het opstarten een beep geven. Dit is de post (power on startup test), die je computer verteld dat alles ok is. Hoor je dit, dan kun je een voor een alle onderdelen weer terugzetten tot je geen beep hoort. Het is ook mogelijk dat je andere beepsignalen krijgt. We horen het graag :)

Als ie het in minimale configuratie al niet doet, is waarschijnlijk het moederbord beschadigt. Je kunt dan nog proberen om het CMOS te clearen (met een jumpertje - kijk voor de lokatie even in je instructieboekje van het moederbord.

Voor als ie het weer doet:
Win98 heeft een bekend afsluitprobleem dat je kunt oplossen mbv een patch (http://windowsupdate.microsoft.com)

Localhost is where the heart is

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Branden alle lampjes (cdrom/hd/floppy/power-on) allemaal tegelijk??

Dan is je voeding rot of kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles eruit gehaald, behalve de mobo, processor, geheugen en voeding zoals je zei, maar hij gaf geen beep. De CMOS heb ik ook al gecleand, maar dit gaf ook geen reactie. Als ik de stekker in het stopcontact steek slaat de computer wel aan, beide fan's beginnen te draaien, de lichtjes van de cdrom stations beginnen te knipperen (maar hij kan niet open), maar hij geeft geen beeld. Het lijkt wel of de computer zich in slaapstand bevind.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 12:50

boesOne

meuh

Frankie02 schreef op 02 September 2003 @ 19:46:
Branden alle lampjes (cdrom/hd/floppy/power-on) allemaal tegelijk??

Dan is je voeding rot of kapot.
Dat zou zomaar kunnen.. Kleine trick: Stroomsnoer eruit en dan de powerbutton indrukken en minuutje vasthouden..
Wil weleens helpen bij sommige atx voedingen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• SilentStorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-03 14:45

SilentStorm

z.o.z

Bij het loshalen ook de ide stekkers losmaken!

Haal anders de ATX stekker (voeding->mobo) eens los en maak deze weer vast. Een slecht contact is natuurlijk mogelijk.

Heb je misschien een mogelijkheid om je moederbord te testen in een andere computer? (of andersom gezegt: heb je nog ergens een losse processor en geheugen liggen?
Dat zou zomaar kunnen.. Kleine trick: Stroomsnoer eruit en dan de powerbutton indrukken en minuutje vasthouden..
Wat voor effect moet dit hebben? Je haalt eerst de stroom eraf en gaat vervolgens een minuut het knopje indrukken. Echt! er gebeurd niets als je dat doet. Probeer het eens met een lamp voor de aardigheid. Zonder prik maakt het je voeding echt niet uit wat je met de rest van je knopjes doet.

[ Voor 42% gewijzigd door SilentStorm op 02-09-2003 20:02 ]

Localhost is where the heart is

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-05 12:50

boesOne

meuh

Yep lijkt wel zo he..
Dacht ik ook toen ze me vertelden dat dit zou kunnen helpen.

Nu heb ik in levende lijve gezien dat een PB bak met een ATX voeding zo weer door zijn post heen kwam. Doorvoor leken de symptomen op wat hier beschreven staat. Alleen power, geen post..

Zou het niet kunnen dat er wat condensatoren stiekum leeglopen ofzo ?

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik nu ook geprobeerd Boesone, maar dit had ook geen effect.
Ik zal eens een andere voeding proberen, maybe is het dit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een andere voeding ingezet,
het probleem is verholpen.
Bedankt voor alle hulp.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
-boesOne- schreef op 02 September 2003 @ 19:56:
[...]

Heb op mijn werk er ervaring mee. Een grote bepaalde serie PC's, allen ong. 2 jaar oud, slaan soms ook op tilt. Pc aanzetten en dan branden alle lampjes tegelijk+de ventilatoren+zwart beeld. Blijken het gewoon brakke (goedkope) voedingen te zijn (c-merk). Gelukkig garantie bij oorspr. leverancier :)

Als de pc "raar" doet wil het ook wel eens helpen door het aan/uitknopje aan de achterkant van de pc (de voeding zelf dus) even snel uit- en aan te doen terwijl de pc aanstaat. Echter dit werkt maar tijdelijk en daarna is het echt afgelopen met de voeding.
Pagina: 1