Toon posts:

Dolby Digital/AC3 geluid valt soms weg

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Als ik een DVD of DivX met AC3 geluid afspeel, valt het geluid tijdens de film soms 1 seconde weg :? Dit komt niet altijd voor, soms om de 15 min maar soms ook eerder. Dit is heel erg irritant.

Ik heb vorige week een SB Live 5.1 Digital gekocht. Hier heb ik de Creative Inspire Digital 5500 op aangesloten via een coaxiale kabel. Deze speakerset heeft een externe decoder. Als er een dolby digital signaal wordt ontvangen begint er een lichtje te branden bij "Dolby Digital". Maar als het geluid voor 1 seconde stil staat schiet ie voor 1 seconde terug naar "Stereo" en gaat daarna weer terug naar "Dolby Digital". Alleen het geluid valt weg, maar het beeld niet. Het beeld gaat gewoon verder.

Als ik bijvoorbeeld een DVD afspeel zonder Dolby Digital 5.1 gaat het goed. En een DivX zonder AC3 ook.

Wat heb ik allemaal al geprobeerd:

- Nieuwe drivers voor geluidskaart en videokaart geïnstalleerd;
- Nieuwste AC3 codec gedownload en geïnstalleerd;
- Windows 2000 + SP4 opnieuw geïnstalleerd;
- Windows XP Pro geïnstalleerd (ook hierbij hetzelfde probleem);
- Hardwareversnelling van het geluid uitgezet;
- De Search ;)

Btw.... DMA is geactiveerd op HD's en DVD speler.

Voor specs van mijn PC check signature.

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Aangezien het beeld gewoon doorloopt lijkt het er niet op, dat PC zelf een probleem heeft met het lezen van het filmpje. Zeker als ik lees dat je geherinstalleerd hebt etc. lijkt het me geen software probleem. Lijkt er eerder op dat het signaal niet altijd even lekker bij de speakerset aankomt. Misschien dat je een ander kabeltje van iemand kunt lenen (speakerset of geluidskaart zal iets lastiger zijn natuurlijk)

• Gaius
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Been there, done that.
Vroeger (vorig jaar) gebruikte ik windows XP pro puur en alleen om DVD'tjes mee te kijken (werkt beter dan met 98), nooit problemen gehad.
Ik denk, laat ik eens nieuwere drivers downloaden voor m'n SB 5.1 en hoppa, problemen: Een DD/DTS signaal die af en toe wegviel en gelijk weer verder ging.
Heb ik opgelost door (weer de) oudere drivers te pakken.

Lijkt mij een software probleem dus. Speel maar eens 30 uur continu een niet-AC3 signaal af (gewoon mp3'tjes dus) heeft ie het probleem niet. Lijkt me dus geen kabelprobleem.

Verwijderd

Topicstarter
Thufir_Hawat schreef op 02 September 2003 @ 20:24:
Been there, done that.
Vroeger (vorig jaar) gebruikte ik windows XP pro puur en alleen om DVD'tjes mee te kijken (werkt beter dan met 98), nooit problemen gehad.
Ik denk, laat ik eens nieuwere drivers downloaden voor m'n SB 5.1 en hoppa, problemen: Een DD/DTS signaal die af en toe wegviel en gelijk weer verder ging.
Heb ik opgelost door (weer de) oudere drivers te pakken.

Lijkt mij een software probleem dus. Speel maar eens 30 uur continu een niet-AC3 signaal af (gewoon mp3'tjes dus) heeft ie het probleem niet. Lijkt me dus geen kabelprobleem.
Klopt. Als ik gewoon een MP3/WAV file afspeel is er niks aan de hand. Ik heb ook LiveWare 3 voor Win2k geprobeerd, maar die werkt niet met mijn geluidskaart. Ik heb ook ergens gelezen dat het met de bitrate te maken heeft van het geluid van een film. De digitale uitgang van de geluidskaart kan maar een max. bitrate versturen ofzo :? Op de Creative site staat er niks over.