Toon posts:

Bios van mobo spontaan verrot: Hoe kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gisteravond bij een vriend een probleem opgelost wat enkele maanden geduurd heeft; Hij had 2 identieke pc's (Highscreen = Vobis, misschien is dat de oorzaak:+) die jaren goed gewerkt hebben. Van het ene op het andere moment bleef de pc resetten vlak na het laden van windows. Na een tijdje kreeg de andere pc precies hetzelfde probleem. Inmiddels heb ik het probleem dus opgelost door het bios te upgraden (Overigens van een award naar een ami bios gegaan). De bewuste mobo's zijn beide een msi 6063 met daarop een P3-733 geprikt.

ff voor de duidelijkheid: Het probleem is dus opgelost maar ben gewoon ff nieuwsgierig wat de oorzaak geweest kan zijn.

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Ergens een bitje omgevallen... kan gebeuren. Reden kan vanalles zijn: Oververhitting, straling, stroompiek... Het blijft raden.

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Topicstarter
en dat 2x op verschillende tijdstippen en andere computers krijgen het niet? Z'n huis is cker behekst ofzow?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Of zijn huis heeft een magnetron die straling lekt. Of apparatuur die stroompieken veroorzaakt. Of een slecht geventileerde computerruimte/krappe computerkast met matige ventilatie. Dat zal je "behekst" zijn...

Forget your fears...
...and want to know more...

• cornelisprul
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:27
Zou ook geen een virusje kunnen zijn. Er zijn er nogal wat die je bios gaan beklooien.

C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)

Verwijderd

Topicstarter
Goed. Blijkbaar was het probleem toch nog niet opgelost. Iemand nog ideeën?

Verwijderd

Heb hier volgens mij precies hetzelfde probleem. Compleet ander systeem overigens maar ik had mijn computer een paar dagen aanstaan, kom thuis en hij hangt ergens in de boot procedure, en zegt geen primary boot partition te kunnen vinden. Bios even bekenen en mijn HD weer gedetect. Alles gaat goed.... Ik dacht misschien blasterworm ofzo. Toen heb ik even die updates en virus dingetjes gedaan. Ga eten en weer hetzelfde.

Ik ben nu benieuwd wanneer hij het weer gaat doen.

Verwijderd

Oh overigens had ik de blasterworm Fixblast van sumantec gedraaid en die kon niets vinden heb er zelf dus ook enige vraagtekens bij

Verwijderd

Je bios geupdate van Award naar AMI, sinds wanneer kan je dat.

(echt gewoon een serieuze vraag)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 03 September 2003 @ 00:33:
Je bios geupdate van Award naar AMI, sinds wanneer kan je dat.

(echt gewoon een serieuze vraag)
Sinds sommige fabrikanten, met name MSI, besloten beide merken BIOS beschikbaar te stellen :z

Oslik blyat! Oslik!

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-12-2025
MSI moederborden hebben vaker dat probleem, ik heb het ook gehad dat opeens de bios verrot was, hoe het kwam? geen idee.. opnieuw resetten was bij mij de oplossing.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29
Biossen zijn gewoon programmeerbare roms.. eeproms zelfs (electrical erasable prom). Doordat die dingen dus wisbaar en herprogrameerbaar zijn heb je ook kans dat zo'n chip spontaan wat bitjes om kan draaien. Stroompieken, straling, extreme temperaturen en dat soort zaken kunnen een reden daarvoor zijn.
En dan is het natuurlijk afhankelijk van de mobo-fabrikant hoeveel moeite er is genomen om een fatsoenlijk filter voor de bios te maken :)

Verwijderd

Topicstarter
tja...maar nu blijkt dus dat t bios niet is..... |:(

Was het maar zo simpel

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:18

Reptile209

- gers -

Misschien toch een rot reepje RAM? Of een stotterende HD? Of een brak wordende videokaart? Of een vermoeide voeding?
Ik zou gewoon gaan proberen om één voor één dat soort onderdelen uit te schakelen.

[HK]
Of heb je nou alweer in je slaap lopen flashen met een verrotte image? :)
[ /]

[ Voor 2% gewijzigd door Reptile209 op 03-09-2003 19:31 . Reden: Typo ]

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

Topicstarter
hmz....voor zover ik weet zijn die dingen al gecheckt, en nogmaals, al die problemen bij 2 machines?

En als ik slaap dan flash ik niet :D

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
MSI moederbord blijven altijd spookborden volgens mij. Packard Bell had die dingen ook en echt op de ene dag was ook de Bios verdwenen van een bord. Ok moederbord eruit en in andere computer. Niets. Na een maand dacht ik ik ga het nog een keer proberen en ja hoor hij deed het weer .... Tot niet zo lang want in Windows kwam die niet meer. Echt heel fijn. Niets aan te doen, heb het bord weggegooid. En dat gelde van andere borden.

Ps op die Packard Bell borden kan je gewoon van Ami van Packard Bell gewoon de nieuwste van MSI opzetten zonder problemen. Je gaat dan van Ami naar Award.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 21:34:
Goed. Blijkbaar was het probleem toch nog niet opgelost. Iemand nog ideeën?
De knoopcellen vervangen ?

Verwijderd

Topicstarter
/kick
Pagina: 1