Toon posts:

Probleem met de koeler...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Toen ik vanochtend mijn PC aanwilde drukken, begon ie raar te piepen en stond er op het scherm: CPU fan isn't working! Shut down your computer now!
Ik hoorde de koelventilator ook al hard draaien, maar hij werkte wel... ik heb de pc uitelkaar geschroefd en eens goed de koeler bekeken, maar zag er niets raars aan... met behulp van de stofzuiger heb ik wat stof eruit gezogen, en toen ik voor de vijfde keer de computer opnieuw aanzette, ging ie gewoon naar Windows alsof er niets gebeurd was...

Toen ik vanmiddag de computer weer aanzette, begon ie echter weer te piepen, maar na vaak geprobeerd te hebben kwam ik weer in Windows. Als ie eenmaal aan is, maakt ie verder ook geen problemen.

Wie kan mij helpen aan een oplossing voor dit probleem? Hoe kan ik mijn koeler weer optimaal laten functioneren? De computer is twee jaar oud.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-08 18:39

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Je kan beginnen met iets heel eenvoudigs: de stekker van je fannetje los trekken en weer vast prikken. Mogelijk is het gewoon een los contact.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:52

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

of in je bios de fan-warning uitzetten

Verwijderd

een breuk in je rpm kabeltje ( rode middelste kabeltje) ofwel geen verbinding tussen fan en mobo.

oplossing:
• kabeltje nakijken
• nieuwe fan aanschaffen
• bios warning uitzetten
• tijdelijk andere fan op aanlsluiting proberen om te kijken of het geen mobo fout is. (let er wel op dat je koelblok zonder fan erg (te) warm wordt)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 18:39:
Toen ik vanochtend mijn PC aanwilde drukken, begon ie raar te piepen en stond er op het scherm: CPU fan isn't working! Shut down your computer now!
Ik hoorde de koelventilator ook al hard draaien, maar hij werkte wel... ik heb de pc uitelkaar geschroefd en eens goed de koeler bekeken, maar zag er niets raars aan... met behulp van de stofzuiger heb ik wat stof eruit gezogen, en toen ik voor de vijfde keer de computer opnieuw aanzette, ging ie gewoon naar Windows alsof er niets gebeurd was...

Toen ik vanmiddag de computer weer aanzette, begon ie echter weer te piepen, maar na vaak geprobeerd te hebben kwam ik weer in Windows. Als ie eenmaal aan is, maakt ie verder ook geen problemen.

Wie kan mij helpen aan een oplossing voor dit probleem? Hoe kan ik mijn koeler weer optimaal laten functioneren? De computer is twee jaar oud.
Erg probleem, niet erg gevaarlijk denk ik. Wel heel irritant, ik zou gewoon even die stekkertjes goed aandrukken..... als het niet helpt warningen in bios uitzetten...

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ie misschien niet goed contact maakt, hoe kan het dan dat je hem wel heel hard hoort draaien? En ik hoor aan het geluid al wanneer de computer de melding zal geven, dan bromt ie namelijk heel hard...

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

misschien dat je bord een soort temperatuur regeling heeft en dat ie omdat hij geen fansnelheid doorkrijgt, de fancontrol vol open gooit. Daardoor denk ik dattie wat hard draait
t is maar een ideetje met zekerheid durf ik het ook niet te zeggen

Meneer 1000 has spoken......

Verwijderd

Topicstarter
Maar koelt die ventilator de processor of de videokaart? En is het gevaarlijk als ik de bios-warning uitzet?

Verwijderd

na al deze replies durf ik niet meer te zeggen of het gevaarlijk is... ik zou even de helpdesk van informatique bellen...

even nummer zoken van informatique op www.inofrmatique.nl daar weten ze meestal wel precies wat je er allemaal tegen kan doen... of wacht op de verlossende reactie...

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 19:00:
Maar koelt die ventilator de processor of de videokaart? En is het gevaarlijk als ik de bios-warning uitzet?
de processor :)
je kan een andere koeler proberen.
deze zijn niet duur, en heeft het niet geholpen kan je hem mischien weer inwisselen voor geld :)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Pagina: 1