Pain don't hurt. Babes love scars. Broken bones heal.
Verwijderd
Dus als ze elkaar niet tegenwerken (wat ze wel doen) win je er niet veel mee
Verwijderd
Logischer is 1 fan om de lucht de radiator in te blazen en 1 om het eruit te zuigen, dit werkt absoluut beter dan slechts 1 fan, het maakt echter ook een hoop herrie (meer dan 2 fans naast elkaar, omdat ze harder draaien).
Meest logisch is om het gewoon bij 1 fan te houden: gaat prima en scheelt in herrie en kosten...
zou het baat hebben als ik er een aan de voor kant en een aan de achter kant zou plaatsten ?
want ik krijg de indruk dat ik mij rad veel koeler / langer op de zlfde temp kan krijgen
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Er gaat zeker meer lucht stromen maar je schiet er in feite weinig mee op.
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Game PC
Precies, je moet de goeie geluid/performance ratio zoeken. En wat wil je bij waterkoeling o.a.? Gewoon een redelijk stil syteempje.Ik heb een redelijk grote rad met 1 120 mm fan, het verschil tussen de fan op 7 volt en de fan op 12 volt is wel 2 graden watertemp, en 2x zoveel lawaai.
Trouwens voor normale luchtkoeling geldt precies hetzelfde, je 4 80mm casefans op halve snelheid levert vaak maar een cpu temp verhoging van 1 of 2 graden (boeit niet), maar veel minder geluid (wat wel boeit).
Je hebt nu 1 80mm fan? Bij de 80mm outtake fan van m'n Chieftec 420watt voel ik ook maar een behoorlijk zacht briesje, hij maakt dan ook bijna geen geluidhet gaat er om dat ik dus geen warme lucht aan de achterkant van mij rad er uit voel stromen enkel een heeeel klein briesje zlefs nog geen briesje gewoon haast niets
[ Voor 110% gewijzigd door Yokozuna op 02-09-2003 21:03 ]
Verwijderd
(denk aan de opstelling van de ventilatoren in de film Daylight. Deze waren direct in serie en blazend opgesteld. Het is veel minder effectief om lucht ergens uit te zuigen dan erdoor te blazen. Je bouwt met de 2e fan dan immers druk op buiten je kast)
Maar heb je met blazen niet meer last van de 'dead zone'? Lees vaak dat een fan efficienter is in aanzuigen dan blazen.Verwijderd schreef op 03 september 2003 @ 07:09:
De flow van een fan hangt sterk af van de weerstand die overwonnen moet worden. 2 fans achter elkaar kunnen meer druk leveren. Je kan ook zeggen dat bij een bepaalde flow door de rad een bepaalde druk nodig is. Als ja 2 fans achter elkaar plaatst moet elke fan 1/2 van deze druk leveren. In de druk/flow-grafiek zal je zien dat bij een lagere druk een hogere flow hoort. Wel beide fans direct achter elkaar plaatsen en door de rad laten blazen.
(denk aan de opstelling van de ventilatoren in de film Daylight. Deze waren direct in serie en blazend opgesteld. Het is veel minder effectief om lucht ergens uit te zuigen dan erdoor te blazen. Je bouwt met de 2e fan dan immers druk op buiten je kast)
Verwijderd
Niet iedereen wil datYokozuna schreef op 02 September 2003 @ 20:56:
[...]
Precies, je moet de goeie geluid/performance ratio zoeken. En wat wil je bij waterkoeling o.a.? Gewoon een redelijk stil syteempje.
ik heb nu 1x 12 cm fan @ 12 v en ik ben haast doof van het geluidYokozuna schreef op 02 September 2003 @ 20:56:
[...]
Precies, je moet de goeie geluid/performance ratio zoeken. En wat wil je bij waterkoeling o.a.? Gewoon een redelijk stil syteempje.
Trouwens voor normale luchtkoeling geldt precies hetzelfde, je 4 80mm casefans op halve snelheid levert vaak maar een cpu temp verhoging van 1 of 2 graden (boeit niet), maar veel minder geluid (wat wel boeit).
[...]
Je hebt nu 1 80mm fan? Bij de 80mm outtake fan van m'n Chieftec 420watt voel ik ook maar een behoorlijk zacht briesje, hij maakt dan ook bijna geen geluidMisschien geldt voor jou fan hetzelfde?
ik heb nu een super silent fan gekocht van 12 cm als het nut heeft moet er daar dus nog een bij
Game PC
Pardon? Wat is dat nou weer voor een conclusie?!Verwijderd schreef op 03 september 2003 @ 07:09:
De flow van een fan hangt sterk af van de weerstand die overwonnen moet worden. 2 fans achter elkaar kunnen meer druk leveren. Je kan ook zeggen dat bij een bepaalde flow door de rad een bepaalde druk nodig is. Als ja 2 fans achter elkaar plaatst moet elke fan 1/2 van deze druk leveren. In de druk/flow-grafiek zal je zien dat bij een lagere druk een hogere flow hoort. Wel beide fans direct achter elkaar plaatsen en door de rad laten blazen.
Denk eens na, 2 fans direct achterelkaar zullen elkaar alleen maar tegenwerken. De eerste fan zorgt voor een turbulente luchtstroom die in de 2e fan terecht komt. Gevolg is dat deze gigantisch gaat tegenwerken waardoor het plaatsen van 1 fan nog efficienter is.
Ik weet nog van mijn vliegtuigtechniek lessen (school, zucht
Use the Search Luke...
Wat je het beste kan doen is 1 120mm fan onder je rad te plaatsen met een speling van rond de 4 cm. Plaats deze wel met een (zelfgemaakte) airdukt zodat de airflow niet verloren gaat.MarcM schreef op 02 September 2003 @ 18:21:
Ik ben bezig met een wc setup. Kan iemand met verstand van aerodynamica of vloeistofdynamica mij vertellen of het zin heeft 2 120 mm fans op elkaar te schroeven en deze weer op een enkele 120 mm rad te zetten (en allebei lucht aan laten zuigen)? Of 1 aan de voorkant en 1 aan de achterkant? Of maakt het niets uit en kan ik maar gewoon beter 1 fan monteren. B.v.d.
Als je de fan namelijk direct op de rad plaatst krijg je weer veel weerstand en wervelingen die zowel de airflow als het aantal decibels niet ten goede komt...
Hier eventueel nog een 120mm fan bovenhangen zal denk geen noemenswaardige verbeteringen voortbrengen en is het is dus niet aan te raden daar nog geld, tijd en moeite aan te spanderen.
suc6 verder!
Dank voor de info. Ik zat inderdaad aan het effect van een straalmotor te denken. Niet dat de door mij bedachte setup inderdaad veel druk kan leveren. Ach, ik heb 2 dure Panaflo's (onder het stof) liggen en dacht die allebei te kunnen gebruiken. Maar ik ga nu inderdaad voor 1 fan met een airduct (wordt wel een rechteCV_SmileY schreef op 03 September 2003 @ 12:28:
[...]
Wat je het beste kan doen is 1 120mm fan onder je rad te plaatsen met een speling van rond de 4 cm. Plaats deze wel met een (zelfgemaakte) airdukt zodat de airflow niet verloren gaat.
Als je de fan namelijk direct op de rad plaatst krijg je weer veel weerstand en wervelingen die zowel de airflow als het aantal decibels niet ten goede komt...
Hier eventueel nog een 120mm fan bovenhangen zal denk geen noemenswaardige verbeteringen voortbrengen en is het is dus niet aan te raden daar nog geld, tijd en moeite aan te spanderen.
suc6 verder!
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Verwijderd
Hetzelfde met verbrandingsmotoren: tussen de cilinderwand en de zuigerveren is ook een minuscule spleet. Het proces verloopt echter zo snel dat je hier niets van merkt.
Turbulentie in stromingen wordt vaak tegen gegaan door het plaatsen van leischoepen.
Verder ben ik het volledig eens dat het plaatsen van 1 ventilator te prefereren is. Als je meer flow wilt dan kan je beter je geld uitgeven aan een hoogwaardigere ventilator.
(Met "druk opbouwen" heb ik het bij ventilatoren wel over milibars) Als er over een ventilator geen drukval zou zijn zoals iemand op dit forum durft te beweren dan zou er ook geen flow zijn. Lucht stroomt niet van een gebied - naar een gebied met dezelfde luchtdruk.
En als 2 fans elkaar tegen werken dan moet de constructie zoals te zie in "daylight" wel absolute onzin zijn. (4 ventilatoren)
Wat je daar ziet is dat de ventilatoren op verschillende tussenafstanden zijn geplaatst. De eersten ztaan verder uit elkaar dan de laatsten. Deze tussenafstanden nemen geleidelijk af.
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2003 18:47 ]
Omg, waar gaat deze vergelijking over?! Dit is appels met peren vergelijken. Ten eerste: water is niet samendrukbaar, lucht wel. En die 'kier' bij een pomp MOET er wel zitten waar daar is het hele principe van een centrigugaal-pomp op gebaseerd, slimmerd.Verwijderd schreef op 04 September 2003 @ 18:32:
Dezelfde kier kom je ook tegen bij je koelwaterpompje en toch is de druk na de pomp hoger als ervoor. Er wordt namelijk meer water opgestuwd dan er langs deze kier weg lekt.
Hetzelfde met verbrandingsmotoren: tussen de cilinderwand en de zuigerveren is ook een minuscule spleet. Het proces verloopt echter zo snel dat je hier niets van merkt.
En die kier zorgt alleen maar voor minder druk... (zij het miniscul)
En?Turbulentie in stromingen wordt vaak tegen gegaan door het plaatsen van leischoepen.
Verder ben ik het volledig eens dat het plaatsen van 1 ventilator te prefereren is. Als je meer flow wilt dan kan je beter je geld uitgeven aan een hoogwaardigere ventilator.
Insprake van milibars heb je idd helemaal gelijk.(Met "druk opbouwen" heb ik het bij ventilatoren wel over milibars) Als er over een ventilator geen drukval zou zijn zoals iemand op dit forum durft te beweren dan zou er ook geen flow zijn. Lucht stroomt niet van een gebied - naar een gebied met dezelfde luchtdruk.
Geen idee waar je het over hebt.. Wat heeft die met het onderwerp te maken? Moeten die fans soms het effect van een straalmoter simuleren?En als 2 fans elkaar tegen werken dan moet de constructie zoals te zie in "daylight" wel absolute onzin zijn. (4 ventilatoren)
Wat je daar ziet is dat de ventilatoren op verschillende tussenafstanden zijn geplaatst. De eersten ztaan verder uit elkaar dan de laatsten. Deze tussenafstanden nemen geleidelijk af.
Beetje beter nadenken voordat je met vergelijkingen gaat smijten, kan een hoop verwarring voorkomen.
Use the Search Luke...
Kunnen jullie het verstand voor deze ene keer niet gewoon eens op 0 zetten en....eens kijken wat waterkoelsetbouwers in de aanbieding hebben?
sim-pel: Die hebben in zo'n geval altijd 1 fan voor en 1 fan achter de radiator.
1 fan is eigenlijk al genoeg maar hé...we zitten op tweakers he!
Ik zou zelf gaan voor een grotere rad, dus een rad met 2x 120mm fans. of als je helemaal leip bent aka "een tweaker". dan ga je naar de sloop en zoek je een radiator van een busje. die is 2x zo breed als die grotere rad wat leid naar een opstelling van 4x 120mm fans.
(wel even eerst de rad dan schoonmaken he)
Intel Core i7 950 - Asus Sabertooth X58 - Asus GTX690 - BenQ XL2420T | Wallpapers | Flash Games
Verwijderd
Als je zo goed bent, waarom ben je dan niet in je vakgebied werkzaam?
edit: sorry voor de vervuiling van dir topic, maar het moest er ff uit.
[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2003 22:52 ]
Verwijderd schreef op 05 September 2003 @ 22:49:
Jammer dat er op zo'n vervelende manier wordt gereageerd.
Als je zo goed bent, waarom ben je dan niet in je vakgebied werkzaam?
edit: sorry voor de vervuiling van dir topic, maar het moest er ff uit.
In de posts hierboven probeerde ik alleen maar duidelijk te maken dat 2 fans direct op elkaar geplaatst geen voordelen zullen opleveren en waarom, punt. En als er vervolgens iemand (een HTS'er nogwel) met zulke vreemde en foute vergelijkingen gaat smijten die de plank volledig misslaan... Mag ik daar dan niet op reageren?
Maar we raken de draad van het topic een beetje kwijt..
Vind ik ook, dus laten we idd ophouden dit topic verder te vervuilen.Verder ben ik het volledig eens dat het plaatsen van 1 ventilator te prefereren is. Als je meer flow wilt dan kan je beter je geld uitgeven aan een hoogwaardigere ventilator.
Wat mij betreft staan we weer quitte.
EDIT: btw de reactie bij Cv_smiley is op ongelukkige wijze onder zijn naam gepost: Ik was perongeluk ingelogd onder de naam van een collega van mij...
[ Voor 9% gewijzigd door Silentpuma op 06-09-2003 13:25 ]
Use the Search Luke...