Toon posts:

Soort boxen voor Autoradio

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hou luitjes ik heb een vraagje voor een optimale benutting van auto boxen..
ik heb een radio via via gekocht met 4x45W uitgang..
nou heb je boxen van 100 watt maar ook van 500 watt..

hoe zit dat nu met die 45W uitgang? lijkt mij dat als je er een 100 watt erachter hangt dat je een deel niet benut.. is dit zo?? of hoe hoger de watts hoe beter (lees harder) geluid..

kunnen jullie me ff helpen/

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

nou...

een autoradio is misschien 4x15 watt maximaal.
Dus of je nu 25 watt of 250 watt speakertjes eraan hangt maakt niet zoveel uit.

Koop leuke speakertjes en kijk dan vooral naar het rendement.

Wise enough to play the fool

• Snurp
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03-2025

Snurp

aka NICO

Je hebt nominaal en maximaal vermogen. Meestal zijn de maximaal waardes opgegeven, pas bij de duurdere merken staat het nominaal gemeld. Dit op de goedkope merken beter te kunnen verkopen.
Jou radio zou een nominaal vermogen hebben van 22 watt de speakers van 100 watt zullen schat ik 60 watt zijn of minder.
Als je speakers veel vermogen aan kunnen en je radio dit niet kan leveren krijg je vervorming wat de doodslag is voor je speakers. Beter is om het wattage een beetje gelijk te hebben. Of dat je versterker meer heeft. Dan wordt deze niet al te warm en zal niet vervormen. Hoe meer vermogen je dan in de speakers pompt hoe scheller het zou gaan klinken. Stel je Amp zo af dat het goed klinkt, hard en goed klinken is absolute niet hetzelfde.
Zodra je de speakers niet meer lekker vindt klinken, draai je amp iets terug en dat is je resultaat. Je zult je speakers niet snel opblazen of zullen kapot gaan door vervorming. Of dit dan je gewenste volume is, is aan jou. Wil je harder betekend of zwaardere speakers, lagere ohmse weerstand (speakers parallel schakelen), losse versterkers voor aparte groepen speakers en sub, condensator om de grootste stroom klappen op te vangen.
Je kunt zo ver gaan als je zelf wilt.
Wil je alleen redelijk muziek in je auto sluit je radio aan met niet al te zware speakers, of gebruik een lichte versterker.

Veni,Vidi, Et carpe ceruesi. (Ik kwam, zag en pakt een biertje) nDus