[TV] beeld werkt, geen kanalen

Pagina: 1
Acties:

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:16

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
Hoij,
ik heb een Telefunken tv van een jaar of 2-3 oud. Een poos geleden nokte ie ermee, of tenminste: als ik hem aanzet lijkt het beeld perfect te werken (OSD, menu's, volume, etc), maar beeld als van de tuner of een externe bron (scart) laat ie niet zien.

Vanbinnen lijkt alles nog in orde, niks verbrand, het geluid werkt nog, maar alleen van externe bronnen en het scherm blijft behalve osd angstaanjagend zwart.

Heeft iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Een onderdeel dat zijn beste tijd heeft gehad? Kaboutertjes? Een of andere vage instelling?

Alvast bedankt

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
klinkt als een probleem met je tunergedeelte, daar zou je eens goed naar moeten kijken. Ook het scart-omschakeling gebeurt met je tuner, al is dat geen kanaal maar wel een ingang. Als je wel beeld krijg (OSD) zal je hoogspanning en buis wel goed zijn, het geluid doet het ook (hoe weet je dat?) dus dat zal het ook niet zijn. kijk ook hier eens:

http://users.pandora.be/educypedia/electronics/repair.htm

handige handleidingen, wat het best werkt is de module opzoeken waar de tuner zit en daar gaan meten en kijken. kun je nog wel kanalen schakelen? (dat het nummer op het OSD verspringt dus). Misschien zitten er wel Achmea kabouters in? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BuG2FiX op 03-09-2003 14:26 ]

• Thomix
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 21:16

Thomix

cAFFEÏNE!

Topicstarter
OSD werkt, geluid doet het ook met een videorecorder over scart. Geen geluid bij gewone kanalen overigens. Het nummer op het OSD doet precies wat het zou moeten doen (nl verspringen als ik op een knoppie druk).

Ik zal ff tussen die tutorii gaan kijken.... misschien dat ik daar wat mee kan manne. De TV heeft btw wel 2 tuners (pic in pic etc).

• BuG2FiX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-07 13:27
gezien de symptomen kan het probleem alleen nog maar ergens tussen de tuner en het beeldkanon zitten. als je het osd ziet dan is het beeldkanon zelf niet stuk en ook niet de grafische chip die zorgt voor de OSD teksten. het probleem zit em dus in de beeldprocessor, het ding wat het beeld omzet naar stroomsignalen voor de beeldbuis. ik vermoed dat een transistor ermee gekapt is, zoek daar dus eens naar. overigens is zo een reparatie niet duur, als dat ding 3 jaar oud is zou ik het laten doen, dat is ie nog wel waard.

kun je ook geen zenders zoeken?

[ Voor 4% gewijzigd door BuG2FiX op 03-09-2003 15:34 ]