[S-ATA] Waarom duurder?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-03 10:23

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ik heb me lam gezocht en zelfs serialata.org is mij wat te vaag, maar WAAROM zijn identieke schijven met een serial ata aansluiting duurder dan hun gewone ATA-broertjes en zusjes?
In de benchmarks die ik gezien heb is hij slechts een fractie sneller. Klopt dat?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• NightCruiser
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Er zullen (nog) wel minder van gemaakt worden lijkt me

• MahRain
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-11-2025
Nieuwer, "sneller" , moderner...duurder

standaard regel in de computerwereld :)

• AMYC
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

AMYC

46851

Reacties hierboven + grotere vraag dan aanbod waarschijnlijk ook

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20-03 09:32

Shuriken

Life is all about priorities

Ik denk dat het vooral met vraag en aanbod te maken heeft. De S-ATA schijven zijn over het algemeen wat minder goed verkrijgbaar. Daarnaast is het natuurlijk een nieuwe technologie waardoor fabrikanten je vaak toch wat meer voor laten betalen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Marketing heet dat, de consument denkt dat Serial ATA sneller is, daarom zijn ze bereidt er iets meer voor te betalen dan normale ATA schijven, en daar maken de fabrikanten graag gebruik van. Het lijkt me niet zo verschrikkelijk veel duurder om zo'n Serial ATA aansluiting achterop zo'n schijf te maken, het zijn namelijk precies dezelfde schijven als de ATA/133, als je bijv. kijkt naar de Maxtor DiamondMax Plus 9 serie.

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Gewoon heel simpel: Nieuwe technieken zijn altijd duurder.. Bedrijven willen eerst altijd het vele geld wat ze in research hebben gestopt terug zien :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Eenmaal goed "ingeburgerd" in de computerwereld zal sata zelfs lagere productie kosten hebben.
De kabels hebben veel minder aders nodig, de plaats op zowel het moederbord als op de harde schijf is veel minder, je hebt dus meer vrijheid in het design van het printplaatje/mobo.
Ook zijn er een stuk minder baantjes nodig van de controllerchip naar de aansluiting.
De controllerchip voor sata ipv pata zal niet veel duurder of goedkoper worden denk ik.

Waarom het op dit moment duur is is een beetje een mix van wat shuriken verteld en wat neogames verteld :)
Pagina: 1