Fan bij voeding kapot

Pagina: 1
Acties:

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10
Hoi allemaal,

Ik wou net mijn andere computer aanzetten, maar hij maakte opeens een vreselijke zoemende herrie, ik schrok vreselijk, ik dacht dat mijn hd gecrasht was maar gelukkig was het maar het fannetje achter de voeding, die maakte vroeger soms ook wel eens wat tikkende geluidjes. Ik kan m'n computer dus niet meer gebruiken anders raakt ie oververhit. Maar hoe ga ik dit probleem oplossen, kan ik gewoon een nieuw fannetje kopen? En hoe moet ik die er dan in zetten? Of moet ik gelijk een nieuwe voeding ofzo hebben, en hoe ga ik dat dan doen?

Verwijderd

gewoon draatjes doorknippen van oude fan, nieuwe eraan fixen (krimpkousje / solderen)

tweak 'n beetje zou 'k zeggen .. haal 'm uit elkaar en je ziet vanzelf of het kan of niet .. anders moet je 'm toch weggooien .. maar volgens mij is dat niet zo'n probleem .. heb laatst ook voor de gein voeding een keer uit elkar gehaald..
suc6 ermee !

• Pc123
Dan moet ik dus ff gaan proberen om mijn voeding eruit te krijgen, zou het lukken om alles wel aangesloten te houden op de voeding want anders vrees ik dat het moeilijk gaat worden om alles weer goed aangesloten te krijgen. Waar zou ik dan een nieuwe fan kunnen kopen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
pas wel op als je je voeding uit elkaar wilt halen.. ook als ie uit staat staat er nog een tijdje (paar uur ofzo) stroom op..

• Pc123
Ok dan zal ik hem eerst een nachtje uit laten staan voor ik begin, ik ga anders eerst maar ff proberen om vanaf de achterkant van de computer de fan een beetje schoon te maken, of er een beeje mee te prutsen. Mischien help dat. Ik zag wel dat ie erg vol met stof zit. Zou het geen kwaad kunnen om er een stofzuiger bij te houden??? :)

• Pc123
Iemand een idee of het kwaad zou kunnen als ik mijn fan schoonmaak met een stofzuiger

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:46
Maak je fan schoon met een stofzuiger en maak dat ding vervolgens open. Ga meet een klein kwastje alles af om dat stof er af te krijgen. Is niet al te moeilijk. Over het vastmaken van die nieuwe fan:
Ik heb in mijn 486 hetzelfde gehad, heb gewoon het bestaande draadje halverwege doorgeknipt en er een kroonsteentje aan gehangen. Hier zitten dan de draadjes van mijn nieuwe fan in. Werkt uitstekend.

Verwijderd

Als ie toch al kapot is, is er weinig risico aan verbonden om um te zuigen, lijkt me. Sowieso kunnen de meeste fans er wel tegen, ze gaan alleen keihard draaien.

• Pc123
Nadat ik met wattenstaafjes alle stof eruit heb gehaald en er vorvolgens flink de stofzuiger op heb gezet lijkt ie het voorlopig weer goed te doen :)

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Mmmmmmm, maar de kans is groot dat binnekort het geluid weer terug komt.
Je kunt zonder problemen alle aanwezige stekkers van je voeding los halen.
Weet niet als je een AT/ATX voeding hebt, maar bij een AT heb je 2 losse stekkers die je op je moederbord drukt.
Let er effe goed op, hoe ze er op zitten.
Meestal zitten de 2 zwartedraden in het midden.
Heeeeeeeeeeel soms is dit niet het geval, bv bij oude (lees: P1) IBM 300GL serie's.

Het probleem dat de roterbladen van je cooler vast lopen, komt door dat er stof in je cooler komt.
Dus maw op de spoel, hierdoor blijft tie hangen.
Het draaiende gedeelte krijg je er af, door aan de achterkant het stickertje te verwijderen.
Dan moet je het driekwart ringetje er afhalen, je kan dan het draaiende gedeelte er ook afhalen.

Mmmmmmmm tis een lange lap tekst geworden, meestal is beter/makkelijker om je voeding van een nieuwe/andere cooler te voorzien.

And The Only One

• Pc123
nou ja ik zie wel, hij draait nu weer perfect, beter dan vroeger, er zat ook een hele boel stof in en de muur erachter heeft wat last van vochtigheid waardoor de verf soms een beetje loskomt :( Maar met wat wattenstaafjes en de stofzuiger is ie weer aardig schoon zo te zien

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 16:11

ReseTTim

Chocolate addicted

Op vrijdag 01 december 2000 12:01 schreef L@P het volgende:
gewoon draatjes doorknippen van oude fan, nieuwe eraan fixen (krimpkousje / solderen)
solderen hoeft niet eens.
ik het laatst es uitgeprobeert bij een neef van mij. zijn voeding maakte veel lawaai dus wouden wij een nieuwe voeding kopen. maar opeens d8 ik je hebt er nog eentje thuis liggen dus toch geen nieuwe voeding. toen we die voeding wouden aansluiten bleek deze andere stroom kabel te hebben dus hub knip knip en ff andere cooler in andere voeding stoppen, draaien, isolatie tape erom heen en het was een stuk minder lawaai.:)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Pagina: 1