Windows 98 Installeren op een P1 200mhz maar nix wil

Pagina: 1
Acties:

• manta
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11-2023
Ja het is een zeer vage titel maar ik zal mijn probleem hier even uit een zetten in de hoop dat iemand van jullie een oplossing voor mij heeft :)

Ik wil Win98 installeren op mijn P1 200Mhz met 64mb ram geheugen omdat mijn pa deze nodig heeft.

Er heeft eerst linux opgestaan maar dat heb ik er afgehaald. Vervolgens Fdisk /mbr gedaan en met fdisk een nieuwe frisse C schijf aangemaakt van 2 gig. Meer MB'tjes zijn er ook niet overigens ;)

Nu doe ik mijn WinME diskette erin en hij boot hierop. Als ik vervolgens naar de E: schijf ga (mijn cd-rom) en setup intyp krijg ik een vage melding. Hier een deel van de melding:
Setup gaat nu een routinecontrole uitvoeren op uw systeem.

Druk op ENTER om door te gaan
* ik druk op enter
Deze versie van microsoft scandisk werkt alleen als u versie 5.0 of hoger van DOS gebruikt. Setup heeft een gecomprimeerd volume of een schijfcacheprogramma op uw computer aangetroffen. Sluit setup af en controleer uw gecomprimeerde schijven met uw compressiesoftware.
Nou 3 mogelijkheden:

1. Gebruik DOS 5.0 of hoger, dat heb ik gedaan alleen toen zag ie mijn cd-rom station niet.
2. Iets met schijfcacheprogramma maar hier heb ik geen idee wat ik moet doen, misschien jullie? :)
3. Gewoon doorgaan met setup maar hier loopt ie op een gegeven moment vast dus kan ik alsnog helemaal nix.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen,

Alvast bedankt!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-05 16:54
Een heel simpel vraagje, maar heb je je partitie ook geformateerd? Want dat zie ik niet terug in je post :)

En die melding over het gecomprimeerd volume lijkt meer op een melding die je vroeger kreeg als je een programma als stacker (of de microsoft variant hierop, weet de naam even niet meer) gebruikte.

Normaal gesproken wordt je cdrom trouwens ook gewoon herkend met een bootflop van win98 (oakcdrom.sys als driver meen ik). En dat is zeker hoger dan dos 5.0 :)

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Topic titel gaat over Win98, maar bericht over WinME??
edit:
Oh nee, heb het nog eens gelezen. Je gebruikt een WinME bootflop. Misschien is dat het probleem in combinatie met de Win98 CD. Als je een Win98 bootflop aan kunt maken, zou ik dat ook eens proberen.

Maar goed, wat ik me afvraag of de PC gaat hangen tijdens het draaien van scandisk of dat ie dat overslaat en hangt tijdens installatie van Windows. Als het het eerste is, zou je eens kunnen proberen om de installatie aan te zetten met de switch /is, dan slaat ie scandisk over. Dus setup /is intoetsen in de prompt om de installatie te starten. En dan als de installatie voltooid is, scandisk vanuit Windows eens starten.

[ Voor 27% gewijzigd door Yngwie- op 02-09-2003 17:05 ]

• manta
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-11-2023
Twynn schreef op 02 September 2003 @ 17:02:
Een heel simpel vraagje, maar heb je je partitie ook geformateerd? Want dat zie ik niet terug in je post :)

En die melding over het gecomprimeerd volume lijkt meer op een melding die je vroeger kreeg als je een programma als stacker (of de microsoft variant hierop, weet de naam even niet meer) gebruikte.

Normaal gesproken wordt je cdrom trouwens ook gewoon herkend met een bootflop van win98 (oakcdrom.sys als driver meen ik). En dat is zeker hoger dan dos 5.0 :)
Yup ik heb de partitie wel geformateerd, heb ik idd vergeten te vermelden :). Wat is dat dan voor programma, Stacker? Want ik heb dit verder niet gebruikt.
Yngwie- schreef op 02 September 2003 @ 17:02:
Topic titel gaat over Win98, maar bericht over WinME??
edit:
Oh nee, heb het nog eens gelezen. Je gebruikt een WinME bootflop. Misschien is dat het probleem in combinatie met de Win98 CD. Als je een Win98 bootflop aan kunt maken, zou ik dat ook eens proberen.

Maar goed, wat ik me afvraag of de PC gaat hangen tijdens het draaien van scandisk of dat ie dat overslaat en hangt tijdens installatie van Windows. Als het het eerste is, zou je eens kunnen proberen om de installatie aan te zetten met de switch /is, dan slaat ie scandisk over. Dus setup /is intoetsen in de prompt om de installatie te starten. En dan als de installatie voltooid is, scandisk vanuit Windows eens starten.
Ik zal het zo nog wel even proberen met een Win98 bootdisk, die heb ik hier wel liggen maar WinME is nieuwer dus leek me beter :). De pc blijft hangen bij het laden van de installatie, scandisk slaat ie over omdat hij die rare foutmelding geeft. Setup /is geprobeerd maar hij blijft nog steeds hangen :(

Bedankt alvast voor jullie snelle reacties :)

Verwijderd

Win98 bootdisk erin. Met FDISK alle partities verwijderen en opnieuw aanmaken. Partities formatteren. Windows installeren.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Met een algemene DOS-driver voor je CDROM kan je er wel gewoon bij als je windows wilt installeren. Als je genoeg ruimte hebt dan kan je ook heel de installatie cd op schijf kopieren of bv enkel de win98 directory van de cd wil ook wel werken.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Ik ben dit probleem ook wel eens tegen gekomen.
Het lijkt erop dat Windows 98 niet compatible is (of wil zijn) met partities gemaakt door de fdisk van Windows ME.
Verwijder de huidige partities met je Windows ME bootflop en maak daarna eens nieuwe met een bootflop van Windows 98/95 of Dos 5/6.x.
Waarschijnlijk slikt de Windows 98 installatie dat veel beter.
Pagina: 1