Internet Via Router+Server

Pagina: 1
Acties:

• RonaldBronsink864
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02-2022
Hallo mensen ik heb hier al gezocht maar nergens gevonden

Ik heb een E-Tech Router (BLue,V2) Die deelt mij mijn dhcp toe.
Maar ik wil nu dat de computers in mijn Netwerk DHCP via de server toegedeelt krijgen en dat het tevens de dnsserver is. Ook wil ik graag dat de computers nog wel rechtstreeks via de router op internet gaan en niet via de server. Weet iemand wat ik precies moet in stellen?

Ip aderess Server 10.0.0.1
Ip aderess Router 10.0.0.2

Ip aderess van de router bij de server instellen als gateway werkt niet ik kom dan namelijk het internet niet meer op.

mvg, Ronald

GodZZila

• Tuvow
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-08 23:02
Ik denk dat het logischer is dat je de e-tech de DHCP ip adressen laat uidelen. Dan laat je de server de DNS doen.

Bij clients vul je dus in:
IP: DHCP
Gateway: router
DNS: server

En bij de server:
IP: Vast
Gateway: router
DNS: hemzelf

Zou moeten werken :)
Je moet de router btw wel in Router mode zetten, niet bridged

[ Voor 11% gewijzigd door Tuvow op 02-09-2003 16:01 . Reden: Tipje erbij ]

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
Als je je best doet kun je waarschijnlijk nog minder info geven :)

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:09
Dit is niet echt PNS, maar toch ff helpen...

Router = gateway = 10.0.0.2
Server = dns = 10.0.0.1

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:16

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-08 11:15
Heb je in je DNS server ook forwarders gedefinieerd ??

• RonaldBronsink864
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02-2022
nee ik heb geen dnsforwarders gedefineerd maar als ik bij mijn server dat invul t ipvan de router als gateway doet ie t niet.Kan t internet niet op.

Greetz Ronald

GodZZila

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even samenvatten:
Je hebt een router, ip 10.0.0.2, die doet DHCP.
Je hebt een server, ip 10.0.0.1, die doet DNS.

Nu wil je graag dat de server DHCP gaat doen. Dus, je installeert een DHCP server op de server. Dan wil je dat DNS gaat werken op de server, dus je installeert een DNS server op de server. Verder stel je in bij de DHCP configuratie van de server dat deze als DNS server het IP adres van de server gaat uitgeven met een DHCP lease.

Daarnaast wil je wel dat het verkeer via de router gaat, en niet via de server. Dan stel je in dat de gateway (op de DHCP server dus) het IP adres van de router is.

Maar mag ik eens weten over welk OS we het hebben op de server?
Als je Windows 2000 of 2003 hebt met een Active Directory is het inderdaad verstandig om DNS forwarders in te stellen, zodat DNS queries die niet in jouw zones zitten, worden doorgestuurd naar bijv. de DNS servers van je provider.
Hoe dit moet, staat in de FAQ van Windows Operated Systems
RonaldBronsink schreef op 02 september 2003 @ 22:39:
nee ik heb geen dnsforwarders gedefineerd maar als ik bij mijn server dat invul t ipvan de router als gateway doet ie t niet.Kan t internet niet op.

Greetz Ronald
'Kan t internet niet op'. Misschien wel met IP adressen ipv DNS namen? Dan kun je namelijk zien of het een DNS probleem is waar je mee zit.

Doe eens gek, post eens een bak informatie:
- IP, subnetmask, gateway, dns servers en besturingssysteem van de server
- Hoe je DNS & DHCP op je server hebt ingesteld (zones, forwarders (DNS) en scope options (DHCP)).
- gegevens uit de DHCP lease voor de clients.

Zonder bovenstaande informatie blijft het wmb. een beetje giswerk.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Verwijderd

Heb via de search dit topic gevonden daar ik op zoek was om een soortgelijk probleem op te lossen. Ik weet niet als ik een oud (onafgewerkt) topic terug mag ophalen?

Mijn probleem is als volgt:

Ook hier staat er een w2k server en twee w2k werkstations achter een router.
Ik wil niet dat de server dag en nacht aan moet staan. Wel wil ik af en toe met mijn portable (één van die w2k werkstations) vlug het internet op kunnen gaan zonder dat ik dus eerst die server moet opstarten.

Momenteel heb ik volgende opstelling:
linksys WRT54G router op 192.168.0.1
w2k/DNS server op 192.168.0.100 (geen DHCP!)
DHCP scope van router: 192.168.101-110
Telenet breedbandverbinding

Bij de clients (alles wordt via DHCP van de router meegegeven naar de clients, niks statisch bij de clients)
IP: zie scope
Gateway: router=192.168.0.1
primaire DNS: 192.168.0.100 (=w2k server)
secundaire DNS: telenet DNS

Met deze opstelling werkt alles, maar ik heb nog enkele bedenkingen bij deze opstelling.
Mag ik als eerste DNS (192.168.0.100) gebruiken? Dit is ideaal als mijn w2k/DNS server aanstaat, maar wat als die niet aanstaat? Dan zullen de clients eerst gaan zoeken naar 192.168.0.100 die niet online is? Geeft dit dan geen onnodige vertragingen bij DNS requests die eerst naar een niet werkende computer worden gestuurd?
Als de server echter online is dan is die primaire DNS ideaal ivm active dir opzoeking/raadpleging, network browsing, DNS forwarding enz...
Of is het volgende beter:

primaire DNS: telenet DNS
secundaire DNS: 192.168.0.100 (=w2k server)

Iemand ideeën hierover?
Pagina: 1