S-ATA HDs in een ATA controller? (dmv converter)

Pagina: 1
Acties:

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 00:43
lo

ik heb hier een promise TX2 raid controller (ATA-100), en wou binnenkort 2 nieuwe schijfjes hierbij steken...

nu was ik aan het denken om misschien ineens S-ATA schijven te kopen ipv de gewone ATA schijven

ik weet dat er converters zijn om oude ATA schijven in S-ATA controllers te pluggen,

maar ik heb nog niet echt iets kunnen vinden over converters om S-ATA schijven op ATA controllers te kunnen aansluiten

ik vraag me dan ook af of:
ze bestaan?
hoe noemen zo'n dingen? (dan kan ik er misschien wel iets over vinden op het internet :p)
en zijn er ook nadelen aan zo'n converter?

(linkje naar pricewatch of 1 of andere review ervan is ook altijd welkom)

[ Voor 5% gewijzigd door Mastakilla op 02-09-2003 15:40 ]

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-03 17:01

Yngwie-

Murphy was an optimist

Nope, ben bang dat je lang kunt zoeken ;) D'r zijn geen converters om SATA schijven aan een standaard parallelle ATA controller te hangen.

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-03 12:41

DDX

die zijn er wel (tenminste paar weken geleden volgens mij op een website wat over gelezen)
ik zat er nml over te denken om een wd raptor in mijn mailserver te hangen
(sun, dus nee zo maar even een sata controller erin gaat niet lukken)

helaas even geen link

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Ik denk dat het niet zo nuttig is:
- SATA schijven zijn duurder dan normale (ruwweg 25-50 euro per stuk)
- Je hebt een ATA-100 Controller, SATA zal geen performancewinst opleveren.
- Met betrekking tot een investering voor de toekomst: Ik dacht dat SATA pas in de toekomst aanzienlijke performancewinst moet gaan opleveren. Het is dan maar de vraag of de huidige SATA schijven dan op die controllers passen.

Ik denk dat je goedkoper afbent met ATA en ronde kabels ;)

specs

• DDX

DDX

maar er is dus bijvoorbeeld geen wd raptor met ata aansluiting
en als je pc geen sata controller heeft (en die niet verkrijgbaar is)
is een converter de oplossing

Verwijderd

Ik heb in een review van de eerste SATA controllers een foto gezien van een Highpoint verloopstuk als je ATA schijven op een SATA controller wou aansluiten, maar of er een verloopstukje is voor SATA naar ATA dat denk ik niet.

Maar zoek eens op google.

Verwijderd

Abit heeft ook z'n ding de serrillel convertor,

http://www.abit-usa.com/technology/serillel_new.php

• Mastakilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-03 00:43
thx voor de replies

kan het nu wel ff niet allemaal uitzoeken aangezien ik morgen een herexamen heb en nog wel wat moet leren

die link van abit, daar staat alleen maar bij dat ie andersom ondersteund (ATA HD op SATA controller)
maar bij enkele van de links van DDX zag ik al staan dat ze beiden richtingen ondersteunen

leuk om te weten dat er sommige zijn die gewoon in beide richtingen werken, dan kan ik als ik later een S-ATA controller koop die converters nog eens gebruiken voor mijn ATA disks

heeft iemand trouwens ervaring met die dingen? vertragen ze eigelijk iets? of merk je er helemaal niets van?

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-03 11:23

mvds

Totally awesome!

Wat is de reden dat je zo'n ding wil dan? Is het niet makkelijker om als je perse SATA schijven wilt ipv converters te gaan kopen, gewoon een SATA controller te nemen?

Die converters zijn over een tijdje waardeloos geworden, die controller kan je er altijd bijsteken.

• mvds

mvds

Totally awesome!

En volgens mij ben je met een SATA controller ook goedkoper uit, dan wanneer je twee converters moet kopen.

• DDX

DDX

Phantomastique schreef op 03 September 2003 @ 13:41:
En volgens mij ben je met een SATA controller ook goedkoper uit, dan wanneer je twee converters moet kopen.
reden dat ik zo'n converter wil/ga kopen is dat ik een sun heb waarin ik een wd raptor wil hangen
zomaar even een promise erin stoppen gaat niet werken (dan kan ik er iig niet vanaf booten)

• mvds

mvds

Totally awesome!

DDX schreef op 03 September 2003 @ 13:42:
[...]

reden dat ik zo'n converter wil/ga kopen is dat ik een sun heb waarin ik een wd raptor wil hangen
zomaar even een promise erin stoppen gaat niet werken (dan kan ik er iig niet vanaf booten)
Was eigenlijk aan de topicstarter gericht :)

• DDX

DDX

Phantomastique schreef op 03 September 2003 @ 13:44:
[...]

Was eigenlijk aan de topicstarter gericht :)
hmms idd voor TS zie ik er weinig nut in
gewoon die ultra100 die je nu hebt verkopen
en een ultra150 kopen

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18-03 07:39

snooze

kinda busy atm.

misschien een beetje oftopic maar weet er iemand of je ook cd/dvd spelers via zo'n serillel apparaat aan kan sluiten?

weet iemand nog een leuke signature?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik denk het niet aangezien je bij die converters als beschrijving er altijd bij ziet staan dat het voor een HD is.
Pagina: 1