(verkorte) tabel structuur
Ik wil alle namen (=uniek) weergeven, met bijbehorende login (=uniek), met eventueel de bijbehordende reactie. Alle namen hebben een bijbehordende login, maar niet alle namen hebben een reactie. Sommige namen hebben meerdere reacties.
Onderstaande query levert alle namen plus bijbehordende login, maar als een naam meerdere reacties heeft, wil ik die maar 1 keer laten weergeven.
Levert:
'fred' komt dus meerdere keren voor, en dat mag niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| login usr_id namen nam_id nam_usr_id reacties re_id re_nam_id re_usr_id |
Ik wil alle namen (=uniek) weergeven, met bijbehorende login (=uniek), met eventueel de bijbehordende reactie. Alle namen hebben een bijbehordende login, maar niet alle namen hebben een reactie. Sommige namen hebben meerdere reacties.
Onderstaande query levert alle namen plus bijbehordende login, maar als een naam meerdere reacties heeft, wil ik die maar 1 keer laten weergeven.
code:
1
2
3
4
5
6
7
| select nam_naam,
re_id
from namen,
login
left join reacties
on nam_id = re_nam_id
where nam_usr_id=usr_id |
Levert:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| +--------+-----------+--------+ |naam |reactie_id | login | +--------+-----------+--------+ |klaasje |null |jan | |karel |null |jan | |fred |11 |piet | |fred |18 |piet | |fred |20 |piet | |albert |null |marietje| +--------+-----------+--------+ |
'fred' komt dus meerdere keren voor, en dat mag niet.
"Passing silhouettes of strange illuminated mannequins"