[Radeon 9700 + Asus A7N8X]Computer start niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-09-2022
Hallo,

Gister heb ik mijn nieuwe computer op gehaald van het postkantoor.
Het systeem heb ik bij yorcom gekocht en de videokaart (een radeon 9700) bij my-com omdat yorcom deze kaart niet meer had.

Nadat ik de kaart in het agp slot had gedaan en de ide kabeltjes aangesloten aan de videokaart had ging , toen ik de stekker in het stopcontact deed het, het rode lampje van het moederbord branden. De computer starte hierdoor ook niet meer op. Terwijl hij wel goed opstart wanneer ik de videokaart eruit haal.

Daarom belde ik vanmorgen met yorcom. Mij werd geadviseerd de bios van de mobo uptedaten. Dit schijnt namelijk vaker voor te komen. Hiervoor heb ik dus wel een nieuwe videokaart nodig. Ik pakte de goude gids erbij en ging op zoek naar een goedkope videokaart. Een bepaalde winkel vond het verhaal van de bios update maar raar, volgens hem, zou de videokaart het altijd moeten doen. En is de videokaaret gewoon dood. Een Dead On Arrival zoals dat schijnt te heten dus.

Nu zou ik graag willen weten wie van de twee gelijk heeft. Want de goedkoopste kaart die ik kon vinden was toch nog 50 euro, sowieso duur om iets te reparen maar het zou helemaal een dure grap zijn als ik er helemaal niks aan heb.

Alvast bedankt voor het doornemen van deze enorme lap tekst :)

ps. sorry voor spelfouten maar ik zit achter een computer van een huisgenoot (een Tulip Vison Line dt 5/200 :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 88327

kdenk ook niet dat ut de bios is maar het kan altijd natuurlijk :S

Maar je hoefd toch geen nieuw kaartje erbij te kope? gewoon bij een vriend ofzo uit de pc hale en bij jouw erin duwen :)

Zat de kaart er trouwens wel goed in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 89518

Het is hoogstwaarschijnlijk NIET de bios.
Heb je de extra power kabels wel aangesloten van je kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57

KneoK

Not in a million lightyears

Het rooie lichtje geeft aan dat je videokaart niet compatible is met je moederbord. Heeft met voltage te maken. Maar aangezien je een vrij nieuw model videokaart hebt kan dat het probleem helemaal niet zijn.
Het lijkt er dus op dat je videokaart gewoon dood is. Als je 'm ergens anders kan testen dan weet je het zeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:21
videokaart eruithalen, er opnieuw in doen. Anders in een andere pc testen. (let er wel op dat je de extra stroomkabel gebruikt) Het kan zelfs zo zijn dat je dat verleng kabeltje dus moet gebruiken.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
[DEEL 2]

Ok, ik heb de kaart nu gecontroleerd op de computer van mijn ouders. Hier doet ie het perfect, het ligt dus niet aan de kaart. 1 ding uitgesloten :)

Nu zou je denken dat het aan de mobo ligt, maar het rare is, dat de computer wel gewoon opstart als ik de kaart er uit haal. Zou het dan toch iets met de bios kunnen zijn? Mij klinkt het nog steeds vreemd in de oren omdat de kaart het hier, op een vrij oude computer, het wel doet.

Heeft iemand enig idee wat mijn volgende stap zou moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

ja ff uitleggen wat er nog meer inzit en wat voor voeding je hebt ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

je pc geeft een fout-piep als er geen videokaart in zit, dus het lijkt me dat er iets fout is. Heb je de videokaart uit je 'oude' pc al geprobeert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
de specificaties

Asus A7N8X
AMD ATHLON 2600+
512 MB RAM (PC 2700)
SB Live 5.1
Radeon 9700

CL4 middletower AMD / P4 300 W
===

Ik zit op kamers in Maastricht en ben net terug, ik kan dus niet meteen de mobo testen met een andere videokaart

[ Voor 7% gewijzigd door ebborazor op 05-09-2003 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
*KICK*

Als nou straks blijkt dat de oude videokaart het wel doet, zou het dan toch aan de bios kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 17-06 18:04
nee... want ik heb een A7N8X + een A7N8X Deluxe gehad en beide pakten ze mijn Radeon 9700 PRO... dus een Radeon 9700 moet het ook gewoon doen... maar mischien is het een verkeerde uitvoering met een verkeerd voltage waar de A7N8X niet mee overweg kan en je oude mobo van je ouders wel...

alles kan... en mocht de oude videokaart het wel goed doen straks dan zou ik 1 van de beide onderdelen omruilen, omdat die dan waarschijnlijk niet compitabel zijn met elkaar...

dus het is of je moederbord / of je videokaart omruilen voor een andere, want om nou te gaan kloten met bios en shit, lijkt me overbodig.

de videokaart moet het gewoon doen, vanaf de fabriek... als dat niet zo is gewoon 1 van de onderdelen omruilen...

(welk merk radeon 9700 is het eigenlijk? je zou eens een ander merk kunnen proberen... ik heb een hercules, en zoals ik al zei werkt die perfect op de A7N8X (+Deluxe)...

suc6 ermee...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
maar hou zit dat dan met garantie? want los van elkaar doen ze het waarschijnlijk allebei wel. Kan ik gewoon de videokaart opsturen en vragen om een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Laatst online: 17-06 18:04
ja, hij werkt niet met 1 van jou andere onderdelen, dus kun je hem zo omruilen voor een ander merk/type (met bijbetaling eventueel).

je koopt iets wat moet werken met jou pc... als dat niet zo is moeten ze jouw de mogelijkheid geven het ding te ruilen, want jij hebt er immers niks aan...

gewoon maandag ff mailen/bellen met die shop...

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
DEEL 3

ok, ik heb nu een cheap pci kaartje, nu hoef ik tenminste niet meer op de tulip van mijn huisgenoot :). Ik heb de manual van mijn mobo nog eens goed bekeken en nu staat er het volgende bij de uitleg van het rode lampje:

AGP warning LED
Serving as a smart burn-out protection for the motherboard, this red LED lights up if you plug in any 3.3V AGP card into the AGP slot. When this LED is lit, there is no way you can turn on the system power.

Mijn vraag; kan mijn kaart 3.3V zijn? (wat dat ook inhoud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/FAQ/VB/AGP_voltages.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
Mijn kaart bestaat uit drie "stukjes" en dan heb ik niet dat haakje meegerekent. Ik heb dus een universal AGP graphics card?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68853

Hij zou het gewoonmoeten doen, een maat van mij heeft ook een 9700 PRO in een A7N8X, zelf heb ik een 9800 np en ook die werkt perfect, ik zou als ik jou was terug gaan met die AGP kaart en vragen/ regelen van een ander merk. Ik heb zelf een Sapphire, :D perfect.
Die maat van me heeft een Herclules. beide geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
Ik heb al een mailtje naar EasyCom Systems (het bedrijf waar ik de vk heb gekocht) gestuurd. En dit is hun/zijn antwoord:
Geachte heer XXXXX,

Dat zou heel goed kunnen, maar dat Asus moederbord zou er (voor zover ik
weet) geen moeite mee moeten hebben hoor. Het is toch nog een relatief vrij
nieuw moederbord en die Club3D ATi Radeon 9700 is volgens mij nog ouder.
Welke revisie van het moederbord is het (1.4 of 2.0?) en staat de laatste
bios erop? In ieder is er met de kaart zelf niets mis, al begrijp ik dat u
er zo weinig mee kan. Indien u hem zou willen omruilen (of geld terug), kan
ik dat normaal gesproken niet doen omdat u de kaart al langer dan 2 weken in
uw bezit heeft en bovendie de verpakking heeft geopend. Maar er is nog
steeds veel vraag naar deze videokaart en het aanbod is nihil (Club3D levert
deze kaart namelijk niet meer!). Ik zal eens rondneuzen of er nog interesse
voor is.

Met vriendelijke groet,
XXXXX

EasyCom Systems
Dit betekend dus dat ik hem niet meer kan omruilen?

[ Voor 4% gewijzigd door ebborazor op 09-09-2003 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83128

ebborazor schreef op 05 september 2003 @ 18:14:
de specificaties

Asus A7N8X
AMD ATHLON 2600+
512 MB RAM (PC 2700)
SB Live 5.1
Radeon 9700

CL4 middletower AMD / P4 300 W
===

Ik zit op kamers in Maastricht en ben net terug, ik kan dus niet meteen de mobo testen met een andere videokaart
300W? :/

Probeer je PC te starten met alleen je videokaart en verder alles er uit, CDroms/ HD alles eruit en zie hoever je komt...

• Laszlo
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08-2024

Laszlo

Grrrrrr....

Wat een opmerkelijk probleem. Mijn configuratie is vergelijkbaar (ASUS A7N8 Deluxe Rev2.0/' Club 3D ATI Radeon 9700 Pro) en ik heb helemaal geen problemen.

Is er niet iets anders aan de hand? Bijvoorbeeld busjes van je vorige moederbord die je kortsluiting veroorzaken zodra je een agp kaart er in stopt? Kan je een andere _agp_ videokaart proberen?

specs

Anoniem: 1819

probeer maar met een 450W voeding wedden dat ie ut dan wel doet ;)

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb een Asus A7N8X Deluxe (Rev. 1.4), een Club3D ATI Radeon 9700 non-pro, die de stroom trekt uit een Antec 450 Watt voeding.. draait perfect, zonder enig probleem.

Ik zou je willen adviseren om inderdaad eens een zwaardere voeding te installeren (die 300Watt is blanko merk, dus die zal niet veel leveren op +5v)

Anoniem: 8514

Ga eerst je bios vernieuwen voordat je een andere voeding probeert. Voeding is wel hetr laatste wat ik zou proberen. Booten zou hij er zowiezo wel mee moeten kunnen!

• ebborazor
ik heb de laatste bios er al opgezet, werkte niet, jammer genoeg heb ik hier niet de beschikking over een agp videokaart. Maar ik had ergens gelezen dat 300w in principe genoeg zou moeten zijn. Bovendien is het raar dat het rode lampje brand.
Maar ik zal een kijken wat er gebeurd als ik alleen de videokaart "voedt"

• ebborazor
DEEL 4 (laatste deel hoop ik :))

Ik heb de videokaart en mijn systeem door een aantal diagnostische toetsen bij een computerzaak in de buurt laten gaan. Uit deze toetsen blijkt dat de videokaart kapot is.
Daarom heb ik de volgende brief naar easy-com.nl gestuurd:
Geachte heer ,

Omdat mijn computer nog steeds niet werkt heb ik de computer en de videokaart vandaag naar een computerzaak bij mij in de buurt gebracht. Een medewerker van deze zaak heeft op mijn systeem een aantal diagnostische toetsen uitgevoerd. Deze toetsen wezen uit dat de videokaart kapot is. Andere videokaarten werken namelijk wel op het moederbord, terwijl de videokaart niet op andere moederborden werkt. De ene keer doet hij het wel en de andere keer weer niet. Volgens de medewerker wijst dit op een beschading op de printplaat.
Graag zou ik dus van u het RMA nummer willen ontvangen, en verdere instructies.
Als u wilt, kunt u contact opnemen met deze zaak ter verificatie. Ook zal ik de bon en de uitslag van de toetsen met de videokaart meesturen.

Met vriendelijke groet,

Daan
(order nummer 20030594)
Ik denk dat ik nu gewoon een nieuwe videokaart zou moeten krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

had je niet beter garantie kunnen vragen aan de zaak waar je hem hebt gekocht :?
daar zijn ze voor en daar heb je minimaal een jaar garantie.
lijkt me eigenlijk sneller.
en waarschijnlijk krijg je nu ook een bericht terug dat je dit moet regelen met je leverancier ;)

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Anoniem: 83128 schreef op 09 September 2003 @ 23:21:
[...]

300W? :/

Probeer je PC te starten met alleen je videokaart en verder alles er uit, CDroms/ HD alles eruit en zie hoever je komt...
Dat 300 watt zegt niet zoveel. Ik trek een 2500+@3200+ 1,85vcore , 11 8cm fans, 2 hdd's, 2 branders, TI4200@275/600 en 4 pci kaarten met mijn 300watt el-cheapo ding, en alles werkt perfect...
In de A7N8X zou die radeon direct herkend moeten worden, zelf in de oudere versies, dus de kaart is gewoon stuk.

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebborazor
chucky666 schreef op 14 September 2003 @ 08:14:
had je niet beter garantie kunnen vragen aan de zaak waar je hem hebt gekocht :?
daar zijn ze voor en daar heb je minimaal een jaar garantie.
lijkt me eigenlijk sneller.
en waarschijnlijk krijg je nu ook een bericht terug dat je dit moet regelen met je leverancier ;)
ja sorry :), met leverancier bedoel ik ook easy-com.
Pagina: 1