Toon posts:

(wc) lek =(

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo

Ik werd afgelopen zaterdag nogal onaangenaam wakker
mn server die normaal gesproken altijd aan staat stond uit =\
Afijn het kan van alles zijn dacht ik en ging met een gerust hard naar mn werk toe
Toen ik terug kwam ging ik even kijken wat er aan het handje was
En trof mn koelblok op mn cpu licht vochtig aan =/
geen wonder dat hij het niet deed
toen ik hem daarvoor nog probeerde aan te zetten ging het al fout ; zodra hij aanging duurde het niet langer dan 0,5 sec voordat hij weer uitging...
Op zich is dit al niet zo heel erg leuk
dr is alleen water op mn cpu gekomen omdat er een klein minischeurtje in het metaal zat.
Ik ga dus binnenkort een nieuw moederbord en cpu in de pc doen en laat het koelblokje lassen door een vriend van mij die hem dan weer helemaal waterdicht maakt
maar nu is mijn vraag ;
zou er nog meer stuk kunnen zijn , tenslotte zit alles in een pc verbonden met elkaar
zou ook het geheugen stuk zijn of zou het moederbord het nog gewoon doen en is het alleen mn cpu want als ik mn cpu eruit haal en ENKEL mn moederbord aansluit op een voeding gaat hij aan en niet binnen 1 sec weer uit ...
zou ook mn video kaart stuk zijn en mn raid kaart etc ??
Deze waren overigens niet nat de lek was maar enorm klein en ik gebruikte gedestilleerd water.

Wat kan er stuk zijn moet ik nog ergens voor oppassen is mn koelblok nog wel betrouwbaar zometeen?

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-02 23:01

JWR

Dat zou je gewoon moeten testen, ik heb zelf ook lekkage gehad, maar ik had gedemineraliseerd water gebruikt. Er zat water op mijn GF4, maar alles doet het nog :9 .

Ik denk niet dat er meer kapot is, maar nogmaals stop het in een ander systeem dan weet je het zeker.

Verwijderd

JWR schreef op 02 September 2003 @ 15:01:
Dat zou je gewoon moeten testen, ik heb zelf ook lekkage gehad, maar ik had gedemineraliseerd water gebruikt. Er zat water op mijn GF4, maar alles doet het nog :9 .

Ik denk niet dat er meer kapot is, maar nogmaals stop het in een ander systeem dan weet je het zeker.
Als demi water langer als 1 dag in je systeem heeft gezeten geleidt het al net zoveel stroom als gewoon water (bijna)

Water geleidt eigenlijk redelijk slecht, het is net als bijvoorbeeld lucht, je hebt een bepaald voltage nodig voordat de stroom kan overspringen tussen 2 punten. Bij water is het voltage vele malen lager als bij lucht, maar die 1.5 volt die in je videokaart gebruikt wordt is niet genoeg.

Pak maar eens een 12 volt casefan en hou em onder water, dat beest blijft gewoon doorlopen, natuurlijk niet meer zo hard want water is een stuk zwaarder als lucht, maar hij blijft het doen.

Het is bij lekkage dus eigenlijk meer geluk hebben wat er wel en niet kapot is, maar zoals in de FAQ staat, hardware kan veel hebben.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Als je de boel eens probeert te drogen, bijvoorbeeld een week met af en toe de föhn erop :) Heb je best wel eens kans dat alles nog gewoon werkt, meestal nokt je pc ermee door sluiting op je mobo en niet op je processor in dit geval, je processor zal waarschijnlijk geen brandschade hebben, dus wellicht werkt het weer als alles echt weer droog is.

Ik heb het zelf eens mee gemaakt en een vriend ook en beide geen blijvende schade overgehouden aan de componenten :)

JayGTeam (213177)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Je weet maar nooit, mijn moederbord zat onder het kraanwater en heeft het ook gewoon overleeft :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Een videokaart heeft wel degelijk last van water, ik ben getuige. Je krijgt wat last van strepen en uitvallend scherm, je denkt: goh, zeker die nieuwe driver die ik er gisteren op had gezet. Zet de oude driver weer terug en het blijft. En toen zag je ee plasje op je videokaart die het agp slot in was gelopen :P

Trouwens, het kan even duren voordat je er last van hebt op videokaarten omdat er een beschermend laagje over de achterkant van de print loopt :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

pierre-oord schreef op 02 September 2003 @ 15:50:
Een videokaart heeft wel degelijk last van water, ik ben getuige. Je krijgt wat last van strepen en uitvallend scherm, je denkt: goh, zeker die nieuwe driver die ik er gisteren op had gezet. Zet de oude driver weer terug en het blijft. En toen zag je ee plasje op je videokaart die het agp slot in was gelopen :P

Trouwens, het kan even duren voordat je er last van hebt op videokaarten omdat er een beschermend laagje over de achterkant van de print loopt :)
Als je stug ermee blijft draaien dan gaat het idd kapot ja.. Ik had ooit een blokje wat steeds ging lekken. Mn vga kaart heeft wel 5x onder water gestaan.. niks aan de hand.. AGP slot ook vol met water..again..niks aan de hand.

Goed afdrogen gewoon. Als je denkt dat het droog is....dan zit er nog steeds water :P PC dan ook uitlaten zodat het kan drogen.

Verwijderd

Topicstarter
waneer ik t koelblok binenheb ga ik hem even testen door er een slangetje aan te bevestigen en water in mn mond te nemen en door het slangetje te blazen en in de tusentijd sluit ik het andere gat met mn vinger goed af.
Eerst kwam dr op deze manier water door zometeen hoop ik niet...

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Verwijderd schreef op 02 september 2003 @ 16:03:
Goed afdrogen gewoon. Als je denkt dat het droog is....dan zit er nog steeds water :P PC dan ook uitlaten zodat het kan drogen.
daar heb ik het geduld echt niet voor. ff met de handdoek erover en snel weer booten want downtime = bad :P

heel slecht voorbeeld trouwens, maar paniek is nergens goed voor :)
het was doodgewoon kraanwater over me gpu, realtekje, creative live 5.1 en een andere keer me mobo. allemaal tijdens het gebruik :D

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Hoe ik het droogmaak: Eerst een handdoekje voor de plas onderin je kast :P, dan van die fijne tisue's. Dan een tisue in het agp slot doen met een fijne schroevendraaier, heel rustig en recht en dat paar keer doen. Dan een tafelventilator erop en een half uurtje later weer booten, en alles werkt weer fijn:)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-02 17:22
Verwijderd schreef op 02 September 2003 @ 15:09:
Als demi water langer als 1 dag in je systeem heeft gezeten geleidt het al net zoveel stroom als gewoon water (bijna)
Water geleid alleen als er zouten in zijn opgelost (ionen), in demi water zitten geen zouten waardoor water een isolator is!
Ik zie dus niet in waarom demi water ineens wel stroom zou geleiden als het langer als een dag in je systeem zou zitten..

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:20
Procyon for life schreef op 02 September 2003 @ 19:25:
[...]

Water geleid alleen als er zouten in zijn opgelost (ionen), in demi water zitten geen zouten waardoor water een isolator is!
Ik zie dus niet in waarom demi water ineens wel stroom zou geleiden als het langer als een dag in je systeem zou zitten..
als ik het me goed herinner doordat het water smerig wordt door stof enzo.. dat het daardoor wel gaat geleiden...

https://wren.co/join/Devian

Verwijderd

[...]

Wat dacht je van koper ionen ;)

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
pierre-oord schreef op 02 September 2003 @ 15:50:

Dat klopt ja, maar wat er gebeurd is dat er kortsluiting komt tussen die smd onderdeeltjes achterop de kaart.
Ik heb het ook gehad, wazig beeld ineens, snel pc uitzetten, en een uur met een doekje bezig zijn :+

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-02 21:52
[...]

omdat er altijd een heel kleine el. spanning loopt door je water komen er koperionen vrij. probeer maar eens voor de lol een aluminuim en een koper onderdeel in je waterkoeling te stoppen (alu lost op en gaat op koper plakken)

TheS4ndm4n#1919

• Shaflic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-02 17:39
Toevallig, ik wilde net posten over mijn videokaartje die vaag doet. Ik heb dus water over de achterkant van mn comp geknoeid (daar zit nu het reservoir) Alles is nu waterdicht, maar na 5 minuten fohnen en uur wachten was het nog niet droog. Ik zal eens een nacht wachten en kijken wat er van komt. Heb nu hele vage strepen over mijn beeld. Water (gedestilleerd) was over de VGA connector gekomen.
Pagina: 1